stdClass Object ( [id] => 218123 [title] => Aktualnost kultnog djela - Glembajevi novog doba [alias] => aktualnost-kultnog-djela-glembajevi-novog-doba [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Ustava nema, mandata nema, izbora nema, sudaca nema, pravde ni pravne sigurnosti nema, kriminal raste, sudski postupnici ne vrijede, paragrafi ne vrijede, novac ne vrijedi, valutnog pokrića nema, ugovori nemaju pravne snage, potpisi na javnim ispravama ne vrijede ni pare, trgovačke ni pravne garancije ne postoje, kredita nema, administrativnog ugleda nema, mito je jedino sredstvo vladanja, dekreti se kupuju, političke kohezije nema, vanjskopolitičkog smjera nema, lične sigurnosti nema... Nije ovo komentar stanja današnje Hrvatske premda upravo tako izgleda. Ovo je fragment iz “Banketa u Blitvi” Miroslava Krleže koju je velikan kojemu upravo obilježavamo 120. godišnjicu rođenja napisao prije više od sedamdeset godina. “Pravosuđa nema, blagostanja nema, kruha nema, a sve što se gradi samo je pijesak u oči puku, samo je pusta i nadasve skupa dekoracija…. Ljudi se međusobno kolju, mržnja se uvukla u idilu tihog obiteljskog života, svi su građani razdraženi, sve se međusobno uhodi, sve je isprepleteno mrežom doušnika, svaki je drugi čovjek plaćeni špijun, sve se pretvara u uznemireni, suludi blitvinski mravinjak...” Blitva ili Hrvatska? Procijenimo sami.

Krleža kao parlamentarac

Na izložbi koja je prije nekoliko dana postavljena u Zagrebu upravo u čast Krleži u Knjižnici Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti predsjednik HAZU akademik Zvonko Kusić istaknuo je da će izložba približiti javnosti i neke njoj manje poznate podatke o Krleži, kojega smatra najvećom, ili jednom od najvećih, ličnosti hrvatske književnosti. Tajnik Razreda za književnost HAZU akademik Ante Stamać primijetio je pak da se puno govori o Krležinoj osobnosti, ali malo o njegovu djelu i istaknuo kako se “izgubio smisao za Krležinu autentičnu riječ”. Odnosno, rekao je, “o Krleži se govori kao da je parlamentarac, a trebalo bi se vratiti njegovoj autentičnoj riječi”. Krležinu riječ danas je nemoguće iščitavati bez dojma o njezinoj proročkoj, svevremenskoj snazi. Upravo dok se u HAZU prigodno nazdravljalo velikom Krleži, na pedalj od toga skupa odvijao se još jedan nastavak hrvatske zbiljske priče o novim, ovovremenim, nimalo literarnim Krležinim likovima.

Policijski službenici upravo su pretresali još jednu blistavu glembajevsku vilu, uzimali umjetnine sa zidova i iz klimatiziranog podruma, zapanjeno buljili u prepariranog bijelog medvjeda, u seriju napunjenih životinja usmrćenih uz nezamislivu naknadu za ubijanje, a stotine tisuća proletera bez posla i bez nade ujutro su gnjevno komentirale neprocjenjive artefakte publicirane na svim portalima i u svim medijima a koji su krasili obiteljski dom od nekoliko katova i više stotina četvornih metara. Muževni “kapitalac” iz Splita pridružen je drugom “kapitalcu” iz Splita s one strane remetinačkih zidova, zorno dokazujući kako današnja Hrvatska, toliko glembajevska, ni pravoj glembajevštini zapravo nije dorasla.

Glembajevi kolju resurse

Glembajevi novog doba, ove Hrvatske, već su u prvoj generaciji, nultoj generaciji, krahirali. Istina, govorimo o onima koji su, barem privremeno, utamničeni, a što ih, paradoksalno, barem iz kuta članova obitelji koji još stasaju, spašava od mogućeg glembajevskog ishoda. “Gospon doktor zaklali su barunicu.” Ostali pripadnici glembajevske klase, oni koji su (još?) na slobodi, bahate se jednako kao i njihovi remetinečki subratimi. Tematske usporednice između francjozefskih i današnjih samostalnih i neovisnih Glembaja više su nego očite, s tom razlikom što su ulogu kramara Kranjca odigrali nacionalni resursi zatečeni u viničkoj šumi Hrvatskoj početkom devedesetih.

Tada se, posve glembajevski, pretvarala “ljudska krv u zlato”. Ratni profiteri, članovi nadzornih odbora nekad društvenih poduzeća, političari s činovima i odlikovanjima stečenim daleko od fronta, lihvari i mešetari, tobožnji veliki dioničari, povratnici koji bez prebijene pare “kupuju” tvornice i postaju “većinski vlasnici”, preprodavači tuđih kuća, osnivači banaka kojima cirkulira prljavi novac, dileri droge, oružja i žena, okruženi loše kamufliranim prostitutkama i okađeni pravovjernim tamjanom... To su nimalo literarni, nimalo “izmaštani” Glembajevi novog doba.

Čita li itko Krležu?

Iako je Krleža u razgovoru s Predragom Matvejevićem svojedobno kazao da su Glembajevi samo “htjeli da budu literatura”, da su “neka vrsta dekorativnog panoa, naslikanog po motivu jedne građanske civilizacije na odlasku, u agoniji, i imaju karakter poetskog lirskog poniranja u sve elemente takozvane psihološke drame”, Glembajevi i glembajevština ipak su, mimo fikcije, egzistirali i tada, ali i sad kao prototip dekadencije, truleži, izrabljivanja, pohlepe, grabeži, perfidnosti i zločinaštva. “Vrijeme je da se zamislite što znači kad jedan živ čovjek smatra prirodnim da ga njegovi suvremenici dignu do polubožanstva, i što znači kad se je netko pretvorio u tajanstven pojam iza zavjese, a pred zavjesom kleči puk i moli litanije.

Milosnici vaši, korisnici vaši, udvornice i laskavci, dvorjanici, dostojanstveni pripuzi, dvorske budale, plaćenici, podmićena pera, akademici, kardinali, sav onaj šareni narod papiga i opica, svi oni kleče pred vašim spomenikom, a ja vam kažem da u ovoj nesretnoj blitvanskoj zemlji neće biti tako dugo pravde dok se vaša glava ne nađe na konopcu ili na krvničkom panju”, riječi su Krležine. Samo - čita li još itko, razumije li više itko Krležine riječi, pogotovo danas kad, eto, obilježavamo 120. godišnjicu njegova rođenja? Ili nas i dalje zanimaju stvari koje s Krležinim djelima nemaju nikakve veze? Što je Tito rekao o Krleži, što je Pavelić mislio o Krleži, zašto Krleža nije otišao u partizane, kako je Krleža svoju ženu Belu sačuvao od ustaša, i slično...

eda vujević

foto bruno konjević/cropix

Glembajevi, povijest

•• Povijest Krležinih Glembajevih započinje u doba Marije Terezije, 1790. godine, kada je jedan neimenovani, danas bi se reklo ‘nulti Glembaj’ zaklao i orobio u viničkoj šumi jednog kramara Kranjca. Od tada, od te nasilničke prvobitne akumulacije kapitala, pa do dramatične noći 1912. godine u salonu Ignjata Glembaya, vlasnika Glembay L.t.d. Company, kojim je odjekivao “Geschichte aus Wienerwold”, prošlo je, dakle, 120 godina. U tom razdoblju, Glembajevi su od otimača i ubojica iz viničke šume dospjeli do toga građanskog salona, valcera, umjetnina, zlatnih satova, plemenitih - i onih drugih! - žena, sve uz glembajevštinu koja podrazumijeva gaženje zakona i morala, skandale, afere, sumnjive poslove i još sumnjivije ortake. Na kraju glembajevskog kruga Ignjat Glembay će reći: “Ja sam iz iskustava pun nepovjerenja spram štampe, spram javnosti i spram suda.” Kako poznato...






[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Prizor s izložbe u HAZ-u [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 120 godina od rođenja krleže [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-11-18 13:14:05 [created_by] => 32283 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-11-18 13:25:59 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-11-18 13:14:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 4179 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/11/18/Kultura/HAZU_KRLEZA10-141113.1.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x543" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 19 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8074252 Threads: 4 Questions: 1605366622 Slow queries: 4911275 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112669460 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/aktualnost-kultnog-djela-glembajevi-novog-doba-218123 [printLink] => /kultura/aktualnost-kultnog-djela-glembajevi-novog-doba-218123?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 185159 [name] => krleza [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => krleza [link] => /tag/krleza ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Prizor s izložbe u HAZ-u [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 120 godina od rođenja krleže [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Aktualnost kultnog djela - Glembajevi novog doba [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-19-18-06-27-32283 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/11/18/Kultura/HAZU_KRLEZA10-141113.1.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/11/18/Kultura/HAZU_KRLEZA10-141113.1.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Ustava nema, mandata nema, izbora nema, sudaca nema, pravde ni pravne sigurnosti nema, kriminal raste, sudski postupnici ne vrijede, paragrafi ne vrijede, novac ne vrijedi, valutnog pokrića nema, ugovori nemaju pravne snage, potpisi na javnim ispravama ne vrijede ni pare, trgovačke ni pravne garancije ne postoje, kredita nema, administrativnog ugleda nema, mito je jedino sredstvo vladanja, dekreti se kupuju, političke kohezije nema, vanjskopolitičkog smjera nema, lične sigurnosti nema... Nije ovo komentar stanja današnje Hrvatske premda upravo tako izgleda. Ovo je fragment iz “Banketa u Blitvi” Miroslava Krleže koju je velikan kojemu upravo obilježavamo 120. godišnjicu rođenja napisao prije više od sedamdeset godina. “Pravosuđa nema, blagostanja nema, kruha nema, a sve što se gradi samo je pijesak u oči puku, samo je pusta i nadasve skupa dekoracija…. Ljudi se međusobno kolju, mržnja se uvukla u idilu tihog obiteljskog života, svi su građani razdraženi, sve se međusobno uhodi, sve je isprepleteno mrežom doušnika, svaki je drugi čovjek plaćeni špijun, sve se pretvara u uznemireni, suludi blitvinski mravinjak...” Blitva ili Hrvatska? Procijenimo sami.

Krleža kao parlamentarac

Na izložbi koja je prije nekoliko dana postavljena u Zagrebu upravo u čast Krleži u Knjižnici Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti predsjednik HAZU akademik Zvonko Kusić istaknuo je da će izložba približiti javnosti i neke njoj manje poznate podatke o Krleži, kojega smatra najvećom, ili jednom od najvećih, ličnosti hrvatske književnosti. Tajnik Razreda za književnost HAZU akademik Ante Stamać primijetio je pak da se puno govori o Krležinoj osobnosti, ali malo o njegovu djelu i istaknuo kako se “izgubio smisao za Krležinu autentičnu riječ”. Odnosno, rekao je, “o Krleži se govori kao da je parlamentarac, a trebalo bi se vratiti njegovoj autentičnoj riječi”. Krležinu riječ danas je nemoguće iščitavati bez dojma o njezinoj proročkoj, svevremenskoj snazi. Upravo dok se u HAZU prigodno nazdravljalo velikom Krleži, na pedalj od toga skupa odvijao se još jedan nastavak hrvatske zbiljske priče o novim, ovovremenim, nimalo literarnim Krležinim likovima.

Policijski službenici upravo su pretresali još jednu blistavu glembajevsku vilu, uzimali umjetnine sa zidova i iz klimatiziranog podruma, zapanjeno buljili u prepariranog bijelog medvjeda, u seriju napunjenih životinja usmrćenih uz nezamislivu naknadu za ubijanje, a stotine tisuća proletera bez posla i bez nade ujutro su gnjevno komentirale neprocjenjive artefakte publicirane na svim portalima i u svim medijima a koji su krasili obiteljski dom od nekoliko katova i više stotina četvornih metara. Muževni “kapitalac” iz Splita pridružen je drugom “kapitalcu” iz Splita s one strane remetinačkih zidova, zorno dokazujući kako današnja Hrvatska, toliko glembajevska, ni pravoj glembajevštini zapravo nije dorasla.

Glembajevi kolju resurse

Glembajevi novog doba, ove Hrvatske, već su u prvoj generaciji, nultoj generaciji, krahirali. Istina, govorimo o onima koji su, barem privremeno, utamničeni, a što ih, paradoksalno, barem iz kuta članova obitelji koji još stasaju, spašava od mogućeg glembajevskog ishoda. “Gospon doktor zaklali su barunicu.” Ostali pripadnici glembajevske klase, oni koji su (još?) na slobodi, bahate se jednako kao i njihovi remetinečki subratimi. Tematske usporednice između francjozefskih i današnjih samostalnih i neovisnih Glembaja više su nego očite, s tom razlikom što su ulogu kramara Kranjca odigrali nacionalni resursi zatečeni u viničkoj šumi Hrvatskoj početkom devedesetih.

Tada se, posve glembajevski, pretvarala “ljudska krv u zlato”. Ratni profiteri, članovi nadzornih odbora nekad društvenih poduzeća, političari s činovima i odlikovanjima stečenim daleko od fronta, lihvari i mešetari, tobožnji veliki dioničari, povratnici koji bez prebijene pare “kupuju” tvornice i postaju “većinski vlasnici”, preprodavači tuđih kuća, osnivači banaka kojima cirkulira prljavi novac, dileri droge, oružja i žena, okruženi loše kamufliranim prostitutkama i okađeni pravovjernim tamjanom... To su nimalo literarni, nimalo “izmaštani” Glembajevi novog doba.

Čita li itko Krležu?

Iako je Krleža u razgovoru s Predragom Matvejevićem svojedobno kazao da su Glembajevi samo “htjeli da budu literatura”, da su “neka vrsta dekorativnog panoa, naslikanog po motivu jedne građanske civilizacije na odlasku, u agoniji, i imaju karakter poetskog lirskog poniranja u sve elemente takozvane psihološke drame”, Glembajevi i glembajevština ipak su, mimo fikcije, egzistirali i tada, ali i sad kao prototip dekadencije, truleži, izrabljivanja, pohlepe, grabeži, perfidnosti i zločinaštva. “Vrijeme je da se zamislite što znači kad jedan živ čovjek smatra prirodnim da ga njegovi suvremenici dignu do polubožanstva, i što znači kad se je netko pretvorio u tajanstven pojam iza zavjese, a pred zavjesom kleči puk i moli litanije.

Milosnici vaši, korisnici vaši, udvornice i laskavci, dvorjanici, dostojanstveni pripuzi, dvorske budale, plaćenici, podmićena pera, akademici, kardinali, sav onaj šareni narod papiga i opica, svi oni kleče pred vašim spomenikom, a ja vam kažem da u ovoj nesretnoj blitvanskoj zemlji neće biti tako dugo pravde dok se vaša glava ne nađe na konopcu ili na krvničkom panju”, riječi su Krležine. Samo - čita li još itko, razumije li više itko Krležine riječi, pogotovo danas kad, eto, obilježavamo 120. godišnjicu njegova rođenja? Ili nas i dalje zanimaju stvari koje s Krležinim djelima nemaju nikakve veze? Što je Tito rekao o Krleži, što je Pavelić mislio o Krleži, zašto Krleža nije otišao u partizane, kako je Krleža svoju ženu Belu sačuvao od ustaša, i slično...

eda vujević

foto bruno konjević/cropix

Glembajevi, povijest

•• Povijest Krležinih Glembajevih započinje u doba Marije Terezije, 1790. godine, kada je jedan neimenovani, danas bi se reklo ‘nulti Glembaj’ zaklao i orobio u viničkoj šumi jednog kramara Kranjca. Od tada, od te nasilničke prvobitne akumulacije kapitala, pa do dramatične noći 1912. godine u salonu Ignjata Glembaya, vlasnika Glembay L.t.d. Company, kojim je odjekivao “Geschichte aus Wienerwold”, prošlo je, dakle, 120 godina. U tom razdoblju, Glembajevi su od otimača i ubojica iz viničke šume dospjeli do toga građanskog salona, valcera, umjetnina, zlatnih satova, plemenitih - i onih drugih! - žena, sve uz glembajevštinu koja podrazumijeva gaženje zakona i morala, skandale, afere, sumnjive poslove i još sumnjivije ortake. Na kraju glembajevskog kruga Ignjat Glembay će reći: “Ja sam iz iskustava pun nepovjerenja spram štampe, spram javnosti i spram suda.” Kako poznato...






[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/aktualnost-kultnog-djela-glembajevi-novog-doba-218123 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=4d157ac31346cee53d9acc93b0024111bd9a9ea5 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Aktualnost+kultnog+djela+-+Glembajevi+novog+doba&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Faktualnost-kultnog-djela-glembajevi-novog-doba-218123 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Faktualnost-kultnog-djela-glembajevi-novog-doba-218123 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Prizor s izložbe u HAZ-u [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => 120 godina od rođenja krleže [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Kultura120 godina od rođenja krleže

Aktualnost kultnog djela - Glembajevi novog doba

Piše PSD.
18. studenog 2013. - 14:14
Ustava nema, mandata nema, izbora nema, sudaca nema, pravde ni pravne sigurnosti nema, kriminal raste, sudski postupnici ne vrijede, paragrafi ne vrijede, novac ne vrijedi, valutnog pokrića nema, ugovori nemaju pravne snage, potpisi na javnim ispravama ne vrijede ni pare, trgovačke ni pravne garancije ne postoje, kredita nema, administrativnog ugleda nema, mito je jedino sredstvo vladanja, dekreti se kupuju, političke kohezije nema, vanjskopolitičkog smjera nema, lične sigurnosti nema... Nije ovo komentar stanja današnje Hrvatske premda upravo tako izgleda. Ovo je fragment iz “Banketa u Blitvi” Miroslava Krleže koju je velikan kojemu upravo obilježavamo 120. godišnjicu rođenja napisao prije više od sedamdeset godina. “Pravosuđa nema, blagostanja nema, kruha nema, a sve što se gradi samo...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. svibanj 2024 20:06