stdClass Object ( [id] => 162190 [title] => PAISA Oslobađanje u šest slika [alias] => paisa-oslobadanje-u-sest-slika [catid] => 258 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Film: Paisa; ratna drama; Italija, 1946.
Režija: Roberto Rossellini
Uloge: Maria Michi, Carmela Sazio
Distribucija: Discovery
Ocjena: *****

Omnibus “Paisa“ (1946.) Roberta Rossellinija, nagrađen na 14. Mostri, naišao je svojedobno na zbrkanu recepciju u politički podijeljenoj Italiji. Kršćanima je bio odveć komunistički, komunistima previše - kršćanski. U Francuskoj je, pak, “Paisa“ dočekana kudikamo srdačnije. Francuski kritičar, “cahiersovac“ Andre Bazin, proglasio je središnji dio Rossellinijeve ratne trilogije (“Rim, otvoreni grad“ i “Njemačka, nulte godine“; oba još nedostupni na hrvatskom videotržištu) ključnim ostvarenjem filmskog pokreta znanog kao talijanski neorealizam, hvaleći na sav glas taj neobičan amalgam dokumentarne tehnike i fikcije. Dokumentiranje činjenica forte je “Paise“. Prvi kadrovi svakog segmenta omnibusa rezervirani su za stvarne ratne snimke i naraciju koja pojedinu priču smješta unutar šireg konteksta Drugog svjetskog rata. Rijetko tko je kao Rossellini uspijevao fikciju tako umješno uramiti u sliku stvarnosti devastiranih talijanskih gradova i ruiniranih ljudskih sudbina.

Drama je bila tu, među ruševinama. Trebalo je samo iskopati i onako prašnjavu ovjekovječiti na celuloidu, pritom izvući na površinu unutarnje osjećaje ljudi. Osim ambijenta, autentičnosti “Paise“ svakako pridonosi angažman neprofesionalnih glumaca. Lica naturščika išarana su ožiljcima rata. Primjerice, Alfonsinu Pasci, tumaču malog lopova u drugoj priči omnibusa, roditelji su navodno doista stradali tijekom bombardiranja Napulja, stoga kad klinac pri spomenu mame i tate kaže “Bum, bum, mrtvi!“, te su riječi tronutljive, istinski proživljene.

Kako je teško biti imun na užase i tragedije, redatelji poput Rossellinija odbijaju do kraja biti dokumentaristički objektivni i nizati robotski neutralne kadrove. “Paisa“ je, tako, duboko human, nostalgičan i čuvstven komad omnibusa iskrenih emocija, s žanrovski drukčijim i lokacijski različitim vinjetama (od melodrame preko ljubića do partizanskog ratnog akcića) koje prikazuju savezničko oslobađanje Italije, pad fašizma i(li) transformaciju postratnog svijeta u šest slika.

Sekstet priča kvalitetom je prilično ujednačen, no najviše impresioniraju prva, druga, treća i šesta. U prvom segmentu o nesporazumu i manjku komunikacije mlada Talijanka Carmela (Carmela Sazio) pristaje riskirati život i biti vodič američkim vojnicima kroz minsko polje, jer usput želi pronaći brata i oca. Spletom okolnosti Carmela će ostati nasamo s jednim vojnikom, Joeom (Robert Van Loon). Buntovna Carmela na talijanskom jeziku tupi kako su “muškarci s oružjem svi isti“.
Joe pokušava probiti led, a kako od talijanskog poznaje tek šačicu riječi (paisa, spaghetti, bambini, mangiare i, jasno, Mussolini), ne preostaje mu ništa drugo nego na engleskom priznati da je na svaku od 54 zvijezde padalice poželio vratiti se kući. Kad napokon počnu formirati nekakvu “izgubljeni u prijevodu“ povezanost, Joe će nanovo uporabiti upaljač nesvjestan opasnosti i Carmelina protivljenja kad je to napravio prvi put, što će za oboje imati kobne posljedice. Nemogućnost komunikacije krasi i drugu storiju u kojoj su glavni akteri tanoputi, pripiti američki vojni policajac Joe (Dost Johnson) i mali lopov Alfonsino.

“Ne bih se čudio da ti nađem krstaricu u džepu“, odreže Joe bijesan na klinca koji mu je maznuo čizme. Alfonsino je, kao i većina njegovih vršnjaka, odrastao prebrzo u dešperatnom, bijedom shrvanom Napulju, radeći sve što umije kako bi preživio, zbog čega će mu se Joe na dirljivom kraju smilovati, makar ga je htio izdevetati da izbroji sve zvijezde, ne nužno padalice. Sentimentalnost je vidljiva u četvrtoj epizodi - američka medicinska sestra Harriet (Harriet Medin) i Talijan Massimo (Renzo Avanzo) prolaze razvalinama Firenze u potrazi za njezinim ljubavnikom, partizanom, odnosno njegovom ženom i sinom.

Pa ipak, osjećaji se ne mogu rukom napipati kao u trećem dijelu, jednoj od najbolnijih tragičnih romansi ikad zabilježenih na celuloidu. Pratimo ponovni susret ogorčenog američkog vojnika Freda (Gar Moore) i Francesce (divna Maria Michi), djevojke koju je nekad volio. “Prije je bilo drukčije, a sad se sve promijenilo“, pripovijeda Fred sa sjetom vapeći za suncem koja sja kao da je ljeto i sretnim, nasmijanim curama punim života, kakva je nekoć bila njegova Francesca koja je, kako bi izbjegla glad i bijedu postala prostitutka.
“Rim je pun cura kao ti, sve ste iste“, navodi on napaćenoj prostitutki ne prepoznavši u njoj veliku ljubav. Iako dogovaraju nalazak, Fred se ne pojavljuje i napušta Rim u kamionu ispred Koloseuma u moćnoj finalnoj sceni, znajući da im više nikad neće biti onako lijepo kao “onoga dana“. U prvim kadrovima trećeg isječka omnibusa domaći ljudi, Talijani, raširenih ruku dočekuju osloboditelje, Amerikance, pozdravljaju ih, ljube, bacaju im cvijeće itd.

Tu se već počinje posve nazirati da “Paisa“, za razliku od “Roma, citta aperta“, ne govori o boju Talijana s Nijemcima, nego o njihovu odnosu s Amerikancima. Kako priče idu dalje, komunikacijski šumovi polako se utišavaju i povećava se razina (spo)razumijevanja između dvaju naroda.

Od polaznog nepovjerenja među njima će se razviti solidarnost. U petom “O bogovima i ljudima“ kolutu omnibusa američki kapelani, od kojih je jedan Židov, a drugi protestant (“... dvije izgubljene duše...“), nastanjuju se u gotovo neoštećenu samostanu na vrhu Apenina, sagrađenom u vrijeme dok Amerika još nije bila otkrivena.

Uz pomoć lokalnih redovnika shvatit će što je duševni mir i zaboraviti na užase rata kakvi opet vrebaju u šestom odvojku “Paise“ lociranom u dolinu rijeke Po. Amerikanci i talijanski “partigiani“ udruženim se snagama bore protiv istog dušmana, ginući rame uz rame. Njemačke su patrole posvuda, avioni mitraljiraju sve što se kreće...

Rossellini se ovdje pokazuje kao dobar akcijski redatelj. Škrt na riječima i rastrošan u slici, on efektno koristi okolinu nepreglednih močvarnih kanala u izvrsnom klimaksu filma koji s prethodnikom (“Rim, otvoreni grad“) i nasljednikom (“Njemačka, nulte godine“) tvori ponajbolju trilogiju u povijesti. Eto finalnog apela distributeru da otkupi i njezina preostala dva dijela.

Zemljaci i stranci

- “Paisa“ na napoleonskom dijalektu znači osoba iz istog sela, a film je u SAD-u išao pod naslovom “Paisan“ (prijatelj, zemljak).
- Američki vojnik Rod Geiger uložio je dobar dio novca u “Paisu“. Geiger je pomogao da se “Rim, otvoreni grad“ distribuira u Americi.
- Jedan od scenarista filma bio je Federico Fellini koji je s Rossellinijem surađivao i na “Rome, Open City“.
- Film starta na Siciliji i polako se u daljnim pričama seli sjevernije Apeninskim poluotokom (Napulj, Rim, Firenca, Apenini, delta rijeke Po), reflektirajući stvarni put savezničkog oslobođenja Italije koje je započelo 1943.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-03-29 16:04:58 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-03-29 17:34:38 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-03-31 19:04:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3210 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 258 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 0 [menu-meta_description] => Saznajte što kolumnisti slobodne kaže o aktualnim događanjima u hrvatskoj i svijetu [menu-meta_keywords] => kolumne, mišljenja, kolumnisti slobodne, aktualno [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Kolumne [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/03/30/AAA/Paisa000.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x516" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 104 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 258 [name] => Kolumne [alias] => kolumne [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 21 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 14810921 Threads: 1 Questions: 3132829911 Slow queries: 6975675 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 234624525 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 49 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kolumne ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kolumne/paisa-oslobadanje-u-sest-slika-162190 [printLink] => /kolumne/paisa-oslobadanje-u-sest-slika-162190?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 233802 [name] => CINEMARK [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cinemark [link] => /tag/cinemark ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => PAISA Oslobađanje u šest slika [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-10-19-19-37-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/03/30/AAA/Paisa000.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/03/30/AAA/Paisa000.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Film: Paisa; ratna drama; Italija, 1946.
Režija: Roberto Rossellini
Uloge: Maria Michi, Carmela Sazio
Distribucija: Discovery
Ocjena: *****

Omnibus “Paisa“ (1946.) Roberta Rossellinija, nagrađen na 14. Mostri, naišao je svojedobno na zbrkanu recepciju u politički podijeljenoj Italiji. Kršćanima je bio odveć komunistički, komunistima previše - kršćanski. U Francuskoj je, pak, “Paisa“ dočekana kudikamo srdačnije. Francuski kritičar, “cahiersovac“ Andre Bazin, proglasio je središnji dio Rossellinijeve ratne trilogije (“Rim, otvoreni grad“ i “Njemačka, nulte godine“; oba još nedostupni na hrvatskom videotržištu) ključnim ostvarenjem filmskog pokreta znanog kao talijanski neorealizam, hvaleći na sav glas taj neobičan amalgam dokumentarne tehnike i fikcije. Dokumentiranje činjenica forte je “Paise“. Prvi kadrovi svakog segmenta omnibusa rezervirani su za stvarne ratne snimke i naraciju koja pojedinu priču smješta unutar šireg konteksta Drugog svjetskog rata. Rijetko tko je kao Rossellini uspijevao fikciju tako umješno uramiti u sliku stvarnosti devastiranih talijanskih gradova i ruiniranih ljudskih sudbina.

Drama je bila tu, među ruševinama. Trebalo je samo iskopati i onako prašnjavu ovjekovječiti na celuloidu, pritom izvući na površinu unutarnje osjećaje ljudi. Osim ambijenta, autentičnosti “Paise“ svakako pridonosi angažman neprofesionalnih glumaca. Lica naturščika išarana su ožiljcima rata. Primjerice, Alfonsinu Pasci, tumaču malog lopova u drugoj priči omnibusa, roditelji su navodno doista stradali tijekom bombardiranja Napulja, stoga kad klinac pri spomenu mame i tate kaže “Bum, bum, mrtvi!“, te su riječi tronutljive, istinski proživljene.

Kako je teško biti imun na užase i tragedije, redatelji poput Rossellinija odbijaju do kraja biti dokumentaristički objektivni i nizati robotski neutralne kadrove. “Paisa“ je, tako, duboko human, nostalgičan i čuvstven komad omnibusa iskrenih emocija, s žanrovski drukčijim i lokacijski različitim vinjetama (od melodrame preko ljubića do partizanskog ratnog akcića) koje prikazuju savezničko oslobađanje Italije, pad fašizma i(li) transformaciju postratnog svijeta u šest slika.

Sekstet priča kvalitetom je prilično ujednačen, no najviše impresioniraju prva, druga, treća i šesta. U prvom segmentu o nesporazumu i manjku komunikacije mlada Talijanka Carmela (Carmela Sazio) pristaje riskirati život i biti vodič američkim vojnicima kroz minsko polje, jer usput želi pronaći brata i oca. Spletom okolnosti Carmela će ostati nasamo s jednim vojnikom, Joeom (Robert Van Loon). Buntovna Carmela na talijanskom jeziku tupi kako su “muškarci s oružjem svi isti“.
Joe pokušava probiti led, a kako od talijanskog poznaje tek šačicu riječi (paisa, spaghetti, bambini, mangiare i, jasno, Mussolini), ne preostaje mu ništa drugo nego na engleskom priznati da je na svaku od 54 zvijezde padalice poželio vratiti se kući. Kad napokon počnu formirati nekakvu “izgubljeni u prijevodu“ povezanost, Joe će nanovo uporabiti upaljač nesvjestan opasnosti i Carmelina protivljenja kad je to napravio prvi put, što će za oboje imati kobne posljedice. Nemogućnost komunikacije krasi i drugu storiju u kojoj su glavni akteri tanoputi, pripiti američki vojni policajac Joe (Dost Johnson) i mali lopov Alfonsino.

“Ne bih se čudio da ti nađem krstaricu u džepu“, odreže Joe bijesan na klinca koji mu je maznuo čizme. Alfonsino je, kao i većina njegovih vršnjaka, odrastao prebrzo u dešperatnom, bijedom shrvanom Napulju, radeći sve što umije kako bi preživio, zbog čega će mu se Joe na dirljivom kraju smilovati, makar ga je htio izdevetati da izbroji sve zvijezde, ne nužno padalice. Sentimentalnost je vidljiva u četvrtoj epizodi - američka medicinska sestra Harriet (Harriet Medin) i Talijan Massimo (Renzo Avanzo) prolaze razvalinama Firenze u potrazi za njezinim ljubavnikom, partizanom, odnosno njegovom ženom i sinom.

Pa ipak, osjećaji se ne mogu rukom napipati kao u trećem dijelu, jednoj od najbolnijih tragičnih romansi ikad zabilježenih na celuloidu. Pratimo ponovni susret ogorčenog američkog vojnika Freda (Gar Moore) i Francesce (divna Maria Michi), djevojke koju je nekad volio. “Prije je bilo drukčije, a sad se sve promijenilo“, pripovijeda Fred sa sjetom vapeći za suncem koja sja kao da je ljeto i sretnim, nasmijanim curama punim života, kakva je nekoć bila njegova Francesca koja je, kako bi izbjegla glad i bijedu postala prostitutka.
“Rim je pun cura kao ti, sve ste iste“, navodi on napaćenoj prostitutki ne prepoznavši u njoj veliku ljubav. Iako dogovaraju nalazak, Fred se ne pojavljuje i napušta Rim u kamionu ispred Koloseuma u moćnoj finalnoj sceni, znajući da im više nikad neće biti onako lijepo kao “onoga dana“. U prvim kadrovima trećeg isječka omnibusa domaći ljudi, Talijani, raširenih ruku dočekuju osloboditelje, Amerikance, pozdravljaju ih, ljube, bacaju im cvijeće itd.

Tu se već počinje posve nazirati da “Paisa“, za razliku od “Roma, citta aperta“, ne govori o boju Talijana s Nijemcima, nego o njihovu odnosu s Amerikancima. Kako priče idu dalje, komunikacijski šumovi polako se utišavaju i povećava se razina (spo)razumijevanja između dvaju naroda.

Od polaznog nepovjerenja među njima će se razviti solidarnost. U petom “O bogovima i ljudima“ kolutu omnibusa američki kapelani, od kojih je jedan Židov, a drugi protestant (“... dvije izgubljene duše...“), nastanjuju se u gotovo neoštećenu samostanu na vrhu Apenina, sagrađenom u vrijeme dok Amerika još nije bila otkrivena.

Uz pomoć lokalnih redovnika shvatit će što je duševni mir i zaboraviti na užase rata kakvi opet vrebaju u šestom odvojku “Paise“ lociranom u dolinu rijeke Po. Amerikanci i talijanski “partigiani“ udruženim se snagama bore protiv istog dušmana, ginući rame uz rame. Njemačke su patrole posvuda, avioni mitraljiraju sve što se kreće...

Rossellini se ovdje pokazuje kao dobar akcijski redatelj. Škrt na riječima i rastrošan u slici, on efektno koristi okolinu nepreglednih močvarnih kanala u izvrsnom klimaksu filma koji s prethodnikom (“Rim, otvoreni grad“) i nasljednikom (“Njemačka, nulte godine“) tvori ponajbolju trilogiju u povijesti. Eto finalnog apela distributeru da otkupi i njezina preostala dva dijela.

Zemljaci i stranci

- “Paisa“ na napoleonskom dijalektu znači osoba iz istog sela, a film je u SAD-u išao pod naslovom “Paisan“ (prijatelj, zemljak).
- Američki vojnik Rod Geiger uložio je dobar dio novca u “Paisu“. Geiger je pomogao da se “Rim, otvoreni grad“ distribuira u Americi.
- Jedan od scenarista filma bio je Federico Fellini koji je s Rossellinijem surađivao i na “Rome, Open City“.
- Film starta na Siciliji i polako se u daljnim pričama seli sjevernije Apeninskim poluotokom (Napulj, Rim, Firenca, Apenini, delta rijeke Po), reflektirajući stvarni put savezničkog oslobođenja Italije koje je započelo 1943.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kolumne/paisa-oslobadanje-u-sest-slika-162190 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=6d14d313e40ea4b2abc39be05be466d3bbb03d2d [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=PAISA+Osloba%C4%91anje+u+%C5%A1est+slika&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fpaisa-oslobadanje-u-sest-slika-162190 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fpaisa-oslobadanje-u-sest-slika-162190 )
Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

PAISA Oslobađanje u šest slika

Piše PSD.
31. ožujka 2012. - 21:04
Film: Paisa; ratna drama; Italija, 1946.
Režija: Roberto Rossellini
Uloge: Maria Michi, Carmela Sazio
Distribucija: Discovery
Ocjena: *****

Omnibus “Paisa“ (1946.) Roberta Rossellinija, nagrađen na 14. Mostri, naišao je svojedobno na zbrkanu recepciju u politički podijeljenoj Italiji. Kršćanima je bio odveć komunistički, komunistima previše - kršćanski. U Francuskoj je, pak, “Paisa“ dočekana kudikamo srdačnije. Francuski kritičar, “cahiersovac“ Andre Bazin, proglasio je središnji dio Rossellinijeve ratne trilogije (“Rim, otvoreni grad“ i “Njemačka, nulte godine“; oba još nedostupni na hrvatskom videotržištu) ključnim ostvarenjem filmskog pokreta znanog kao talijanski neorealizam, hvaleći na sav glas taj neobičan amalgam dokumentarne tehnike i fikcije.Dokumentiranj...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
10. svibanj 2024 21:19