Dok čeka da mu papa Frane odredi i pošalje zamjenu, hvarsko-bračko-viški biskup Slobodan Štambuk počeo je pomalo preseljavati svoje stvari u zgradu u susjedstvu Ordinarijata i blizini Pjace, gdje će provesti svoje umirovljeničke dane.
U moru enciklopedija, knjiga, skripti, novinskih isječaka i drugih pismenih materijala poseban dio tiče se – grafologije. Proučavanje tuđih rukopisa već je desetljećima skrivena strast monsinjora Štambuka.
– To je moj hobi, posao kojim se bavim iz svog zadovoljstva, a ne po dužnosti. Imam dva takva posla: jedan je skupljanje poštanskih maraka s religioznim sadržajima, čiji rezultat možete vidjeti u biskupskome muzeju gdje su izloženi primjerci iz 95 zemalja diljem svijeta, a drugi je bavljenje grafologijom, tj. prepoznavanje ljudi po njihovim rukopisima – kaže nam biskup dok razgovaramo u sobi za prijeme Ordinarijata. Dočekao nas je pun stol knjiga iz područja grafologije i kaligrafije, mahom stranih autora.
A sve je počelo za vrijeme služenja vojnog roka u bivšoj državi. Mladog Bračanina dopao je Kruševac u Srbiji.
– Primao sam iz Zagreba tadašnji "Vjesnik u srijedu", poznati VUS. U jednom njegovu broju bilo je riječi o grafologiji pod naslovom "Po vašem rukopisu, ja ću vas prepoznati". Zainteresirao sam se, a kako sam imao dosta slobodnog vremena, nabavio sam neke knjige iz Francuske i Italije, te se počeo "igrati" s vojnicima i pismima koje su oni dobivali, kao i ja sam – prisjeća se monsinjor Štambuk.
Jedan dan sa zamolbom da analizira opširno pismo koje je dobio od svoje djevojke, prišao mu je dobar prijatelj i kruševački supatnik Mijo Trubač iz Čakovca.
– Iako sam se opirao, jer nisam želio pogriješiti, uspio me na koncu nagovoriti da analiziram njegovu Mariju. Trajalo je to neko vrijeme, da bih svoja opažanja stavio na papir i opisao Mariju. Kada je moj Mijo pročitao što sam napisao, okrenuo se i rekao: "Ma, Slobodane, otkad ti nju tako dobro poznaješ?"
Skoro je počeo biti pomalo ljubomoran. Nekako sam ga uspio smiriti riječima: "Poznajem je iz pisma što si mi ga dao na analizu, inače je nikada nisam ni vidio ni čuo!" I tako je počelo, osjetio sam da se to može, da ja to mogu – opisuje biskup Štambuk svoje prve praktične uratke u svijetu grafologije.
Nije ovo gatanje
U godinama i desetljećima što su uslijedili, pogotovo za bogoslovnih dana, prikupio je dosta literature i još postao vještiji u tom području. Svoje znanje nikada nije formalizirao kroz neku diplomu ili certifikat, možda i zbog specifičnosti posla kojim se bavio. Kako iz rukopisa prepoznati nečiji karakter, monsinjor Štambuk pojašnjava na sljedeći način:
– Sama riječ "grafologija" sastoji se od dvije grčke riječi: grafo = pišem i logos = riječ. Jednostavno prevedeno, to bi značilo da govorim po onome što imam napisano, dolazim do zaključaka po onome što je napisano. Svako pisanje, način pisanja pripada nekoj osobi, pa svatko piše na sebi svjestven način.
U prvom razredu osnovne škole djeca imaju istu bilježnicu, istu učiteljicu, ispočetka istu veličinu slova..., ali se onda vrlo brzo pokaže kako imaju nekih svojih posebnosti u pismu. To je zbog toga jer se ljudi razlikuju po svojim reakcijama, vladanju, proživljenosti svega što ih okružuje. Svatko piše svojom rukom, a ruka "sluša" što joj nalaže razum.
– Iz rukopisa se može doznati puno toga o pojedinoj osobi, ali uvijek s naglaskom da osoba koja piše ne treba znati da je to rukopis za analizu. Ako bi se pisalo a istodobno imalo na umu da će pismo ići na analizu, sam rezultat ne bi bio vjerodostojan.
Znači, samo ako je pismo redovito, iz njega se može dosta toga doznati o sklonostima, inteligenciji, osjećajnosti, upornosti ili lijenosti, sklonosti prema nastranosti, o brzom ili sporom reagiranju, o pojedinim bolestima dotične osobe – ističe biskup, te napominje da analiza nečijeg rukopisa nije – gatanje, kako bi mogli zaključiti nedovoljno upućeni.
– Gledajući neki spomenik, kip, umjetničko djelo, zaključujemo o umjetniku koji ga je stvorio. Svako je pismo svojevrsno umjetničko djelo konkretnog stvaratelja – reći će.
Međutim, ono što je važno znati, kaže, jest da zdrava ruka piše na jedan, a bolesna na drugi način.
– Vrlo ćete lako prepoznati, primjerice, rukopis alkoholičara, ali nikada ne smijete brzati u zaključku. Zato prije svake analize tražim spol autora i godine starosti. Evo, imam pismo od pokojnog kardinala Kuharića, koji je bio vrlo trijezan i normalan čovjek, ali ga je napisao u starosti. Da to ne znate, mogli biste zaključiti da ga je napisao pijanac. Starac je to, staračko pismo, čovječe Božji. Isti je slučaj i s pismom pape Ivana Pavla II. iz dana kada je bio već star i bolestan – kaže.
U Hvar smo stigli s rukopisima nekih poznatih domaćih i svjetskih faca, poput Olivera Dragojevića, Zlatana Stipišića Gibonnija, Orsona Wellesa i Tajipa Erdogana. Međutim...
Kerum i Tito
– Bolje da mi to ne dajete, jer ne želim po narudžbi treće osobe pristupiti analizi nečijeg rukopisa, kamoli još da se to javno objavi – odgovorio nam je monsinjor Štambuk. Ipak, nije posve odolio pa je rukopise zadržao čisto za svoju arhivu.
Na stolu za kojim smo razgovorali nismo mogli ne zamijetiti jedan isječak iz Slobodne Dalmacije, točnije kada su novinari "ubrali" da posve slične potpise imaju Josip Broz Tito iŽeljko Kerum.
Je li Kerum kopirao Tita? – pitamo.
– Ne! To je netko tek zgodno uočio. Grafolozi bi imali posla s time, ali je vrlo važno da je Tito, kao što se vidi, pisao jednom, debljom pisaljkom, a Kerum drugom. Nije sve isto kada imate jednu ili drugu veličinu. Ono što je zajedničko su te donje girarde, kao što imate u graditeljstvu, i one su im dosta slične, kao i ovaj gornji, dominantni dio. Ta sličnost na prvu ruku je dosta dobro uočena, to bi bilo sve – odgovara.
Poslije se biskup latio i Erdoganova rukopisa, posvete nastale tijekom posjeta Sarajevu i tamošnjem Sveučilištu njegova tada prijatelja a danas zakletog neprijetelja Fethullaha Gülena.
– Vidite da je on sam stavio datum iz 2012. godine, sada smo već u 2016., prekosutra u 2017., pa bi bilo zanimljivo bilo vidjeti kako bi danas Erdogan napisao ovu čitavu stvar, nakon toliko prijeđenih godina, u kojima je postao i predsjednik i jedna od važnijih ličnosti u svijetu. Pitanje je bi li sada imao uopće vremena za jednu ovakvu posvetu ili je samo potpisao – veli monsinjor Štambuk, te nadodaje:
– Nije rukopis samo izraz karaktera, već i momenta u kojemu pišemo. Evo ova nesreća u Splitu, koja se dogodila s tim revolverom, sada bi taj mladić trebao napisati i potpisati svoju izjavu. Nema to više veze s onim što je bilo prije nego što se ova tragedija dogodila. Trenutak je itekako utjecao na njega. Mozak radi, ruka radi, ali ona se trese, ne od starosti ili pića.
Reći će također da potpis samo upotpunjuje nečije pismo, te da on nije dovoljan grafologu za analizu.
– Potrebno je, po mogućnosti, imati u rukama dva-tri pisma, pisana u razno vrijeme, ako se želi koliko-toliko "pogoditi" koje karakterne osobine ima neka osoba. Poželjno je imati desetak redaka nekog pisma i po mogućnosti pisanog na papiru bez crta. Uz to, grafolog, da bi što bolje "procijenio" spisatelja, poželjno je da ne pozna dotičnu osobu, već je upoznaje isključivo preko njezina ili njegova pisma – veli.
'Opterećena' slova
Koliko puta ste se prevarili u nečijem profilu?
– Kažem, najgore je ako ja analiziranog poznajem, a piše mi sasvim suprotno, onda ja analiziram ono što imam ispred sebe, a ne njega. Ako je mene išao prevariti, prevario je samog sebe. Ja tada ne mogu reći: Ovo je tvoj rukopis. Ovo nije tvoj rukopis, ovo nisi pisao onako slobodno, već si imao u vidu da ću ja uzeti u ruke. E to ne može!
Za biskupov hobi znaju neki svećenici, časne sestre, kao i biskupi. Svoje znanje iz grafologije, međutim, nikada nije koristio u službene bilo crkvene, bilo svjetovne svrhe. Dok je bio na službi u Zadru, u nekoliko je navrata stigla zamolba od suda, ali ih je uvijek upućivao na grafologa, čija je to profesija.
– Više sam svoje znanje o grafologiji koristio u povezanosti s mlađim osobama, bilo u duhovnim vježbama, bilo u nekim drugim situacijama, ali uvijek više kao pomoć za poznavanje ljudi. Isto tako, prije nego što netko hoće postati svećenik u mojoj biskupiji, tražim da napiše svoju zamolbu rukom.
Stavljam to zajedno sa svim drugim dokumentima, meni malo pomaže. Ali da sam nekoga odbio zbog rukopisa, Bože sačuvaj! – kroz smijeh će hvarsko-bračko-viški biskup.
Koliko god mu teško padalo, reći će da je moderna tehnologija, prije svega računala i telefoni, pokopala grafologiju, a o kaligrafiji da se i ne govori. Monsinjor ne odustaje i već ima plan za dane u mirovini.
– Nadam se, ako mi dobri Bog dade prosljedak života na ovoj zemlji, da ću imati puno više vremena za grafologiju nego sada. Imam i jednu želju, ne znam hoću li je ispuniti. Naime, volio bih s posebnim osvrtom govoriti o grafologiji s terena Hrvatske.
Mi Hrvati imamo latinično pismo sa slovima koja ja zovem "opterećena slova": č, ć, ž, š, te lj, dž, nj i trebalo bi prouočiti kako spomenuta slova "međusobno razgovaraju" i kako "razgovaraju" sa slovima "pojednicima". Dakako, uvijek sa željom da se čovjek upozna ako se služi tim "opterećenim" slovima. Nisam se susreo s knjižicama koje bi o tome govorile – otkriva biskup Štambuk.
Na kraju nas je iznenadio i jednom zamolbom:
– Koristim priliku i rado pozdravljam sve koji će čitati ovaj pomalo provokativni razgovor. Želio bih da ovo ne bude povod za potražnju mojih analiza!
Grafologija - znanost ili vještina?
– Priklonio bih se mišljenju da to jest vještina. Teško je govoriti, na primjer, i o psihologiji, a to spada u psihologiju, je li nauka ili vještina. Svi u sebi nosimo nešto što nije prenosivo na onog drugog. Mi svi u sebi imamo fantasitične sposobnosti, samo ih treba otkriti, na vrijeme izbaciti. Grafologiju ipak treba staviti u vještinu jer kod svakog grafologa stvar je osobna. Kada govorim u svojim propovijedima, ne mogu rukama ne mahati, stajati mirno, a ne volim ih čitati.
Ja mogu izraziti neke iste misle kakve će moj kolega reći sada za Božić, ali latinska poslovica kaže: Ako dvojica čine isto, nije isto! To dolazi do izražaja u pristupu svakom čovjeku, zato jest vještina prepoznati u pismu ono što čovjek nosi u sebi. Grafolog ulazi u njegov svijet jer je u rukopisu ostavio jednu sliku, svoju ruku, ali ta ruka nije bila onemogućena, imala je zapovijed od mozga preko živaca. Nije samo ruka rukopis, ja bih sve skupa nazvao glavopis, iz glave potječe toliko toga – kaže biskup Slobodan Štambuk.
Duhovno i tjelesno kod slova
Jedno od pravila grafologije kaže da pametnije, inovativnije osobe u rukopisu više naglašavaju gornji dio riječi.
– To je pitanje tzv. gornjih i donjih veličina. Gornjih kod slova t, donjih kod slova j. U principu, gornji dio je dio duhovnoga, misaonog, molitvenog, a donji dio tjeslesnoga, čista konstrukcija, atletika itd. To su neki principi, ali sami po sebi vrlo varljivi. Treba uzeti u obzir cijelo pismo, pa da se vidim kako je slovo j na početku, kakvo u sredini, kakvo na kraju.
Kada ja analiziram, imam pristup da gledam kako slova međusobno razgovaraju, koliko se svako slovo uklapa u jednu cjelinu i onda bilježim karakteristike. Ako kroz drugu analizu pronađem da ima iste kvalitete, i tamo gdje ih je najviše, to podcrtavam, ističem – pojašnjava monsinjor Štambuk svoju metodologiju.