Ono što proživljavaju građani koji svakodnevno putuju iz smjera Sinja, Trilja i Imotskog prema Splitu i iz Splita, čovjek ne bi poželio ni najvećem neprijatelju. Pokoru koju oni prolaze, osobito u jutarnjim i poslijepodnevnim špicama, teško je opisati. Ona se mora doživjeti, a svodi se na kolone i njihove čepove, zbog kojih je za prijeći automobilom udaljenost od 15-20 kilometara ponekad potrebno i sat i pol do dva sata.
To je posljedica činjenice što se sav promet iz spomenutih pravaca, uključujući i onaj koji pristiže s autoceste A1 od izlaza Dugopolje, kreće prema Splitu sa svega dva kolnička traka brze ceste Klis – Solin. S tim da je dio te brze ceste od studenoga prošle godine zbog izgradnje čvorišta Mravince, radi budućeg skretanja prema TTTS-u, prometno sveden na samo jedan kolnički trak u svakom smjeru. Pa ti onda vozi iz Zagore u Split!?
Od jednog Sinjanina koji svakodnevno putuje u Split osobnim automobilom čuli smo zanimljivu priču. On ima klizni početak radnog vremena između 7 i 7.30. Do studenoga prošle godine i zatvaranja jednog kolnika brze ceste njemu je, kaže, bilo dovoljno da iz Sinja pođe u 6.30, parkira na javnom parkiralištu kod zgrade Policijske uprave i u ured uđe do 7 sati, odnosno najkasnije do 7 sati i pet minuta. Spomenutim zatvaranjem kolnika njegovo putovanje postajalo je sve dulje. Polazeći iz Sinja u isto vrijeme kao i prije, počeo je kasniti na radno mjesto. Stizao je na posao poslije 7.30, ponekad i poslije 8. Zbog toga je počeo ranije polaziti iz Sinja. Danas mu, kaže, za dolazak na radno mjesto ponovno treba manje od 30 minuta, ali samo pod uvjetom da se iz Sinja uputi prije 6 sati, najkasnije do 6 sati i 5 minuta. Ako zakasni samo pet minuta, u dolasku će sigurno kasniti pola sata, nerijetko i više.
O problemima s kojima se na dionici državne ceste D1 od Dicma do Solina svakodnevno susreću vozači i drugi putnici upućeni na njezino korištenje upitali smo odgovorne u Hrvatskim cestama. Kazali smo im, što i oni sigurno dobro znaju, kako je stanje neodrživo, prometni čepovi su nesnosni, a kako je na vratima turistička sezona, stanje može biti samo gore. Upitali smo ih postoji li bilo kakvo rješenje, barem privremeno, koje bi u danim okolnostima moglo smanjiti prometne gužve i čepove.
Dobili smo sljedeći odgovor: "Izgradnja budućeg čvorišta Mravince, kao prve faze dionice: čvorište Mravince – čvorište TTTS, između ostalog, uključuje izgradnju nova tri podvožnjaka pod kolnicima postojeće brze ceste Solin – Klis. Da bi se uopće pristupilo izgradnji istih, nužno je bilo osigurati privremenu prometnu regulaciju koja podrazumijeva zatvaranje dijela brze ceste i preusmjeravanje prometa iz smjera Solina na suprotan kolnik. Takvo rješenje u primjeni je od studenog 2023. godine i istom nema alternative.
Budući je završetak nova dva objekta – podvožnjaka Mravince 3 i 4 – pri kraju, prije prelaska na izgradnju posljednjeg objekta i zatvaranja suprotnog kolnika brze ceste, kako je prvotno bilo zamišljeno, predviđen je period od 1. lipnja do 1. listopada 2024. godine u kojemu bi se privremena regulacija uklonila i prilagodila kako bi se omogućilo prometno rasterećenje u navedenom periodu kada se očekuje pojačani ljetni promet.
U konačnici, dosadašnja iskustva s primjenom predmetne privremene regulacije su se pokazala prihvatljivima u smislu protoka i brzine prometa uz očekivano veće gužve u vremenu putovanja na posao i s posla. No, u izvanrednim slučajevima, poput kvara vozila, može doći do značajnijih zastoja. Nadamo se da će korisnici imati razumijevanja i strpljenja s obzirom na važnost predmetnih radova i sve prednosti koje će buduća brza cesta donijeti."
Očigledno je, dakle, da će sadašnja privremena regulacija biti uklonjena od 1. lipnja do 1. listopada, a onda ćemo ponovno morati koristiti samo jedan kolnik, istočni umjesto dosadašnjeg zapadnog.
U međuvremenu će izvođači, neslužbeno smo doznali, za to vrijeme izvoditi radove na objektima izvan obaju kolnika pa će brza cesta Solin – Klis tijekom četiri ljetna mjeseca biti protočna u punim profilima. Poslije toga vozači će ponovno biti prisiljeni naoružati se strpljenjem jer je to jedino što im preostaje dok se planirani zahvati ne dovedu do kraja. Odnosno dok se točkastim zahvatima Hrvatskih cesta ponovno ne ukaže potreba za sličnim regulacijama prometa na drugim dionicama ove ili drugih državnih cesta u splitskom okruženju.