StoryEditorOCM

Metković u gužvi: cisterne na ničijoj zemlji

Piše PSD.
2. lipnja 2008. - 23:03

Iako je otvorena Magistrala kod Ploča i Rogotinski most, ne smanjuju se gužve u središtu Metkovića. Stotine cisterni koje iz Luke Ploče preko graničnog prijelaza Doljani ulaze u BiH i dalje ugrožavaju stanovnike Metkovića, poglavito one koji žive u Ulici Stjepana Radića.

Otkako je prije četiri godine potpisan bilateralni sporazum Hrvatske i BIH o kategorizaciji graničnih prijelaza sve cisterne i kamioni s graničnog prijelaza Mali Prolog-Crveni grm upućene su na Doljane. Primjena sporazuma poklopila se s izgradnjom i otvaranjem robnog terminala nedaleko od graničnog prijelaza Doljani, na kojem carinske formalnosti za prelazak granice čekaju sve cisterne i kamioni na ulazu u BiH.

Upućeniji u ovu problematiku kažu da su stvarni vlasnici terminala neki visokopozicionirani dužnosnici Carinske uprave BIH i Državne granične službe te da je “skladištenje“ cisterni na ničijoj zemlji iznimno unosan posao u kojem se obrću milijuni eura.

Upravo je zbog naknada za naplatu terminala koje iznose 60 KM za kamion, te 70 KM-ova za cisterne, bh-strana odustala od pregovora da se ponovno privremeno otvori prijelaz Crveni grm.

Vaganje cisterni

Upućivanje cisterni i kamiona na ovaj terminal opravdavano je sređivanjem carinskih formalnosti tehničkim nedostacima prijelaza Crveni grm, a kao glavni razlog navedeno je vaganje punih cisterni. Međutim, to nikako ne može biti dovoljan razlog za upućivanje kamiona na dvadesetak kilometara dalje Doljane, jer se teret važe i plombira prigodom ukrcaja u slobodnoj carinskoj zoni u Pločama te za ponovnim vaganjem nema nikakve potrebe.

Navodno se kamioni i cisterne na tom terminalu uopće ne zadržavaju, nego se polukružno okrenu i prođu samo da bi platili pristojbu.

- Zašto cisterne moraju ići kroz Metković pa u Doljane, kada je Crveni grm prikladniji prijelaz i bliži je Luci Ploče? - pita se Drago Grmoja iz Metkovića, koji je o ovom problem do sada neuspješno obavještavao sve nadležne državne institucije Republike Hrvatske.

Kakva je to hrvatska državna politika kada njome upravljaju naftni lobiji iz Bosne i Hercegovine. Ministarstvo zaštite okoliša i ministrica Matulović-Dropulić moraju zbog sigurnosnih razloga zabraniti prometovanje cisterni dolinom Neretve, a ako BIH strana to ne prihvaća, njihov problem - ogorčen je Grmoja, koji traži da se utvrde drugačiji načini transporta nafte i derivata prema BIH. 

Stanislav SOLDO/EPEHA

 

Velika zarada

Kao jedino moguće rješenje sigurnog provoza cisterni prema Bosni i Hercegovini, ekolozi i lokalna uprava predlagali su transport nafte i derivata željeznicom. Međutim, bh-strana je od ovoga vrlo brzo odustala, najvjerojatnije pod pritiskom različitih naftnih i prijevozničkih lobija, koji bi u tom slučaju očito izgubili veliku zaradu.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
02. svibanj 2024 07:21