
Počeli smo polako dosezati godine iz starijih znanstveno-fantastičnih filmova koje su nekoć izgledale kao daleka budućnost, a u međuvremenu postale sadašnjost i prošlost. Dosegnuli smo tako 2015. iz SF komedije "Povratak u budućnost" Roberta Zemeckisa. Dosegnuli smo 2017. SF trilera "Trkač" sa Schwarzeneggerom.
Dosegnuli smo i 2019. legendarnog "Istrebljivača" Ridleyja Scotta, kao i 2021. "Johnnyja Mnemonica" s Keanuom Reevesom. A 1995. "Čudnih dana" Kathryn Bigelow, 1997. Carpenterova "Bijega iz New Yorka" i "Predatora 2" Stephena Hopkinsa te 2001. Kubrickove "Odiseje u svemiru" sad su već daleka prošlost. Evo nas upravo u 2022., koja nije filmski zvučna kao 2015. i 2019., ali i u tu su godinu bili smješteni neki SF-ovi/filmovi katastrofe.
Materijal za teorije zavjere
Za 2022. na filmu prvi put se indirektno čulo 1964. u akcijskom trileru "Goldfinger", trećem "Bondu" sa Seanom Conneryjem. Iako je baš "Goldfinger" postavio temelje za kasnije Bond-filmove, uključujući i SF-ovsku "Operaciju svemir", nije bio ambijentiran u našu godinu, ali titularni negativac je rekao da će radijacija otrovne bombe, koju je planirao aktivirati u Fort Knoxu, ozračiti zlato idućih 58 godina, znači do 2022.
Devet godina nakon "Goldfingera" u 2022. se smjestio "Soylent Green" (1973.) Richarda Fleischera, nekoć znan po naslovu "Zeleno sunce", drugi najpoznatiji SF Charltona Hestona iza "Planeta majmuna". "Zeleni Soylent" je i najpoznatiji film s vizijom 2022. godine.
Prema toj viziji, prilično vizionarskoj, planet je suočen s klimatskom krizom, prenapučenosti, nestašicom hrane i izrazitom podjelom na bogate i siromašne. Budući da je hrana luksuz, mnogi preživljavaju od "Zelenog Soylenta", ali – oprez: "spoiler" – slijedi neugodno iznenađenje da vam se okrene stomak u jednom od najvećih filmskih "twistova" iz vremena prije "Šestog čula". Hranjive pločice umjetno stvorene u moćnoj korporaciji "Soylent" nisu na bazi planktona ili soje, već od ljudskog mesa.
"Soylent Green is people", čuveni je zaključak filma koji je predvidio dosta toga kad se sjetimo i nereda na ulicama s maskama na licima ljudi kakve se nose danas, premda virus nije spomenuo. Najluđe i najironičnije od svega jest da postoji privatna američka kompanija "Soylent", specijalizirana za – zamjenske obroke.
Zvijezde "Star Warsa" Mark Hamill i Billy Dee Williams glumili su 1993. u direktno-na-video filmićima iz 2022. "Time Runner" i "Alien Intruder". Priča "Time Runnera" seže u našu godinu, odakle se Hamillov vojnik "terminatorski" vraća u sadašnjost da spasi planet od invazije čovjekolikih izvanzemaljaca predvođenih američkim senatorom.
Ovo je slaba kopija "Terminatora", od čega film ne bježi, kao ni od "Blade Runnera" (naslov + Brion James u sporednoj ulozi), najviše zanimljiva kao materijal za teorije zavjere da svijet vode izvanzemaljci koji su preuzeli tijela vladajućih elita. "Alien Intruder" je još gori, ali pokušao je ponuditi viziju putovanja u svemir, kamo na "Suicide Squad" misiju odlaze zatvorenici, te proživljavanja seksualnih fantazija u virtualnoj stvarnosti.
Butleru, spasi nas!
Što se tiče zatvorenika i 2022., puno je bolji futuristički akcić "No Escape" ili "Bijeg iz utvrde Absolom" (1994.) s Rayom Liottom i Lanceom Henriksenom o budućnosti u kojoj kriminalci bivaju ostavljeni u zatvoreničkoj koloniji na otoku gdje kažnjenici stvaraju podijeljene (barbarske) frakcije društva, a s njega možeš otići samo mrtav. "No Escape" nije prikazao kako "vanjski" svijet izgleda 2022., za razliku od "Soylent Green", ali pokazao je da redatelj Martin Campbell ima oko za akciju, što će on kasnije dokazati u Bond-filmovima "Goldeneye" i "Casino Royale".
Klimatska kriza, koje se dotaknuo "Zeleni Soylent", podloga je i za tajlandski film katastrofe "2022 Tsunami" (2009.), inspiran stvarnim razornim plimnim valom koji je potopio jugoistočnu i južnu Aziju 2004., a njegov još razorniji nasljednik 18 godina kasnije prijeti masovnim uništenjem ne samo tog područja, možda i čitavog planeta. Prilično realističan "disaster movie", unatoč ne toliko fotorealističnim efektima, ipak daleko od hollywoodskih.
Na sličnoj "valnoj" duljini nalazi se nedavni američki blockbuster "Geostorm" u debitantskoj režiji producenta "Dana nezavisnosti" Deana Devlina i s Gerardom Butlerom u "brucewillisovskoj" spasiteljskoj akcijskoj ulozi ("Armagedon"). Nakon što je globalno zatopljenje kumovalo pustošenjem mnogih gradova, vlade svijeta uspjele su formirati klimatsko vijeće i sagraditi satelite da stabiliziraju klimu i sačuvaju planet.
Međutim, satelit se otima kontroli i počinje iznenada "napadati" Zemlju plimnim i ledenim valovima (Dubai, Rio De Janeiro), olujama svih oluja itd., od kojih ju je trebalo štititi. S obzirom na nepostignute dogovore oko klimatskih promjena, tko zna hoće li se i kad svjetski vođe dogovoriti oko satelitske solucije alarmantnog meteo problema (teško "Geostormove" 2022.), a ako se i dogovore, nije isključeno da neka država naposljetku odluči to iskoristiti kao oružje protiv drugih, kao u filmu.
Godišnje pročišćenje
Kad smo kod oružja, mora se spomenuti i "Purge" Jamesa DeMonaca, futuristički horor triler iz 2013. s 2022. kao vremenom radnje koji je iznjedrio uspješan i politički subverzivan žanrovski serijal od (zasad) još četiri filma ("Pročišćenje: Anarhija", "Pročišćenje: Izborna godina", "Prvo pročišćenje", "Pročišćenje zauvijek").
"Purge" je ponudio viziju totalitarne Amerike. Godinama nakon ekonomskog kolapsa, Amerika je uspjela svesti zločine na minimum. Uspjela je to tako što su jednom godišnje zločini dozvoljeni na 12 sati i tad Amerikanci bude kriminalce i psihopate u sebi, stavljaju maske iz horor filmova na lice i uzimaju hladno ili vatreno oružje u ruke, ubijajući svakoga tko ostane na ulici i ne zatvori se u kući. Amerika još uvijek nije donijela sličan zakon, ali premisa rezonira s današnjicom, gdje mnogi borave zatvoreni u kućama dok napolju šetaju ljudi s maskama na licu, srećom ne onima iz horora i bez oružja u ruci.
Distopijske, kataklizmičke "tko preživi, pričat će" vizije budućnosti čovječanstva iz 2022. nisu se, dakle, posve obistinile. No, koja nam je garancija da se neko od ovih predviđanja neće ostvariti do konca godine u ovom ludom svijetu i vremenu gdje/kad je stvarnost sve sličnija filmu. Na koncu, tek je siječanj i ostaje još 11 mjeseci da se stvarna 2022., ne daj Bože, do kraja ispreplete s nekom filmskom.