StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

JOHNNY MNEMONIC Do you feel lucky, cyberpunk?

22. studenog 2020. - 12:12

Naredne godine budućnost "Johnnyja Mnemonica" (1995.) više neće biti budućnost. "Johnny Mnemonic" je ambijentiran upravo u 2021., što doznajemo odmah u prologu, karakterističnom za gotovo sve ključne SF akcijske trilere osamdesetih ("Istrebljivač", "Trkač...) kojima film duguje jednako koliko i istoimenu predlošku/kratkoj priči prvaka "cyberpunka" Williama Gibsona ("Neuromancer").

Znate da će ključne riječi u prologu biti neka godina u 21. stoljeću i vladavina korporacija. Neka godina u 21. stoljeću je, dakle, 2021., a točan datum bit će 17. siječnja, kako otkrivamo u prvoj sceni. To je, kvragu, za nešto manje od dva mjeseca. Vrijeme filma, 26 godina ispred njegova nastanka, ubrzo će dosegnuti sadašnjost i postati prošlost. No, mi u tom vremenu već živimo.

FILM: Johnny Mnemonic; SF akcijski triler, SAD, 1995. REŽIJA: Robert Longo ULOGE: Keanu Reeves, Dina Meyer OCJENA: ** ½

Budućnost "Johnnyja Mnemonica" već je nastupila. Nema veze što će skorašnji 17. siječnja 2021. biti nedjelja, a ne četvrtak kako u filmu ispiše "wake up call" kreativno uhvaćen u odrazu zjenice oka junaka, "Johnny Mnemonic" je pogodio dosta toga i njegova vizija čini ga retrospektivno interesantnijim, ako ne kvalitetnijim sad i ovdje, danas, u godini u kojoj slavi 25. rođendan.

Gibson je bio jedan od najvećih proroka kompjutersko-digitalnog doba. Upravo je on u kratkoj priči "Burning Chrome", objavljenoj 1982., godine izlaska "Blade Runnera" u kina, iskovao termin "cyberspace" ili kibernetički prostor, opisujući virtualnu stvarnost posredovanu računalno-digitalnom tehnologijom.

Kad smo prvi put gledali "Johnnyja Mnemonica" u splitskom kinu "Marjan", djelovao je kao teški SF, dalji od daleke 2021. koja je nastupala dvije godine nakon "Istrebljivačeve" 2019. Mnogi od nas nisu imali ni kompjuter, kamoli bili spojeni na internet i gubili se u kibernetičkom prostoru (i vremenu) kao sada.

Neovisno o tome, računalna tehnologija, virtualna stvarnost i internet nadirali su s namjerom da postanu (filmska) zbilja, nešto normalno i stvarno. Hollywood je to prepoznao u realnom vremenu. Kompjuterska grafika ušla je na velika vrata 1991. revolucionarnim "Terminatorom 2", iduće 1992. godine "Čovjek kosilica" je zaronio u virtualnu stvarnost, a 1995. su u kinima, osim "Johnnyja Mnemonica", igrali VR i(li) internetski potkovani filmovi poput "Mreže", "Hakera" i izvrsnih "Čudnih dana".

Pa ipak, nijedan od tih filmova iz 1995. nije najavio novo kompjuterizirano doba budućnosti kao "Johnny Mnemonic", premda je još onda, mimo ulazaka u VR, djelovao staro, kao film iz žanrovske prošlosti s futurističkom ikonografijom ne tako bliske budućnosti bliskijom "Running Manu" nego "Blade Runneru".

Netko tko ne zna da je "Johnny Mnemonic" snimljen 1995. mogao bi reći da datira iz 1985. godine i da se ne otvara logom studija Columbia/Tri-Star Pictures, nego Cannona. Eto, koliko i dalje slabašni, da ne kažemo lošnjikavi film izgleda staro, zaslugom debitantskog redatelja, bivšeg umjetnika i autora videospotova Roberta Longa, koji nije ni Paul Michael Glaser ("Trkač"), kamoli njegov imenjak Paul Verhoeven ("Potpuno sjećanje") i Ridley Scott ("Istrebljivač").

Međutim, vizija filma je mladolika i aktualna u oslikavanju Gibsonova svijeta i postavljanju priče koja je, čini se, pronašla inspiraciju u sjajnom "Total Recallu" njegova žanrovsko-vizionarskog prethodnika Philipa K. Dicka s obzirom na premisu o junaku kojeg počinju loviti svi živi (plaćenici korporacije itd.) zbog onoga što nosi u glavi, a od presudne je važnosti za sudbinu svijeta.

U prvom izletu u SF akcijski žanr, zagrijavanju za znatno superiorniji "Matrix", Keanu Reeves (prilično drveno) glumi titularnog lika, "mnemoničnog kurira" za prijenos enkriptiranih, osjetljivih podataka pomoći čipa unutar mozga, svojevrsnu ljudsku inačicu USB sticka, idealno da Johnny kaže "Stick around", ali nije ovo "Predator" ili bar "Potpuno sjećanje".

Mnemonic je očistio svoj mozak od sjećanja na djetinjstvo kako bi mogao "uploadati" veću količinu podataka. Bez problema prima 80 giga pa i 160 ako stavi dubler, a za svoj "posljednji posao" (klasika), nakon kojeg bi se povukao i povratio sjećanje na djetinjstvo, primio je dvostruko više – 320.

Prevelika je to količina i ako mu netko ubrzo ne izvuče to iz glave, mozak će mu se rastopiti, ako ne i glava eksplodirati kao u "Scannersima", a mnogi mu se nalaze za petama, od Yakuza do suludog Uličnog propovjednika, svojevrsnog "Isusa" na steroidima u tumačenju primjereno raspištoljenog Dolpha Lundgrena ("Jesus time!").

Postavka je akcijsko-trilerska, žurna gotovo kao postavka "Brzine" s kojom se Keanu proslavio godinu ranije, samo što "bomba" sada otkucava u njegovoj glavi, ne busu. Napetost se, nažalost, ne stigne osjetiti, možda i zato što film, kao i Johnny, ima dosta toga na pameti i štošta mu se mota po glavi, samo pojačavajući neujednačenost cjeline.

S iskusnijim redateljem iza kamere i bez studijskog uplitanja, "Johnny Mnemonic" je mogao biti novi "Total Recall", pametan SF triler o sjećanju, korporativnoj kontroli itd., ali to nije ispao. Posijao je barem "cyberpunkovske" tragove za "Virtuosity", "Ghost In The Shell", "eXistenZ", "The Matrix"..., a u prilog mu idu predviđanja računalno dominantnog svijeta i ljudske ovisnosti o tehnologiji i tehnologijom disperziranim informacijama.

Ovisnost o tehnologiji u "Johnnyju Mnemonic" ide toliko daleko da je izazvala virus, bolest zvanu "nerve attenuation syndrome" (NAS), "crnu treskvicu" koja napada ovisnike o elektronici/internetu užurbana stila života i pustoši "information overload" žitelje planeta.

"Technological fucking civilization", psuje "cyber" doktor Spider (Henry Rollins) kad mu Johnny dovede svoju tjelohraniteljicu Jane (Dina Meyer) nakon iskazanih simptoma "crne treskavice". Ubrzo se doznaje da Johnny u glavi nosi lijek za NAS zbog čega ga hvataju izaslanici globalne farmaceutske "hi-tech" korporacije, pod vodstvom Takahashija (Takeshi Kitano).

Korporacija skriva lijek jer "unosnije je liječiti bolest nego je izliječiti", a protiv nje se bori anarhistički "underground" pokret otpora Lo-Tek, na čelu s J-Boneom (Ice-T) koji, kao u "Trkaču", želi omesti kontrolirani signal i pomoću "julian-assangeovskog" Mnemonica objaviti istinu na internetu kako bi se tehnološki "zombificirani" ljudi "trgnuli" ("Snatch back your brain, zombies!").

Dakle, hipertehnološka civilizacija, virtualna stvarnost, internetska povezanost, prenapučenost informacijama, virusna bolest, društvena i ekonomska nejednakost... Nešto sve to zvuči suviše poznato. Godina 2021. iz "cyberpunkovskog" filma je, doista, nikad bliža. Do you feel lucky, cyberpunk?

Nesuđeni niskobudžetni c/b SF triler

Robert Longo je prije režije "Johnnyja Mnemonica" režirao spotove REM-a, Megadeatha, New Ordera... Izvorno je bio plan da film bude niskobudžetni, čak i crno-bijeli SF triler, ali je angažmanom Keanua Reevesa budžet porastao, time i potreba za akcijom. P.S. ""Johnny Mnemonic" se prikazuje 22. studenoga u predvečernjim satima na DOMA TV.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

24. studeni 2020 23:37