
Zračne ludorije s padobranom i bez padobrana u Bond-filmu "Moonraker" inspirirale su slične akrobacije u blockbusteru "Eraser". Kad je titularni "brisač" aterirao s neba na krov vozila i upitao "Gdje je ovo?", klinci su mu odgovorili "Zemlja" i dodali "dobrodošao". Slična dobrodošlica na Zemlju mogla se 15 godina ranije poželjeti i Jamesu Bondu u filmu "Samo za tvoje oči" ("For Your Eyes Only", 1981.) s Rogerom Mooreom u glavnoj ulozi, nasljedniku "Operacije svemir".
Agent 007 se vratio na Zemlju nakon svemirske avanture koja je bila njegov logičan korak prema gore nakon SF-ovskih tendencija u "Samo dvaput se živi" i "Dijamanti su vječni" Seana Conneryja, kao i "povišene" akcijnosti u "Operaciji Grom" ("jetpack") te Mooreovim ranijim pustolovinama "Živi i pusti umrijeti" (vudu) i "Čovjek sa zlatnim pištoljem" (automobil s krilima). No, dalje od svemira nije se moglo.
Prizemljenje po mjeri "Samo za tvoje oči" bilo je, stoga, očekivano i nasušno potrebno. Serijal je prijetio otići u krajnost s transferom špijunske akcije u futuristički SF žanr, scenama na rubu akcijske komedije i samoparodije, autoironičnim junakom i orijaškim negativcem metalnih zubi koji pada iz aviona na cirkuski šator i ostaje živ.
Zato je "For Your Eyes Only" Bonda spustio na Zemlju i prebacio ga iz budućnosti ekscesivnog "Moonrakera" barem u prošlost "Goldfingera", ako ne "Dr. Noa" i "From Russia With Love". Kompariran s prethodnikom "Operacija svemir" i nasljednikom "Octopussy", pa i "Špijunom koji me volio", film "Samo za tvoje oči" je retro "Bond", približan povratak ponešto ozbiljnijim, akcijsko-tehnološki realističnijim korijenima i osnovama agenta 007.
Doduše, uzbudljiva uvodna akcijska sekvencija s proplamsajima humora to baš i ne sugerira, kad se Bond nađe zatočen u helikopteru upravljanom na "daljinski". "Letite aviokompanijom Daljinski upravljač", obavještava Bonda negativac, neimenovani Blofeld (John Hollis), sjedeći u invalidskim kolicima na krovu zgrade da ima bolji pogled na ubojstvo najvećeg neprijatelja.
007 pokušava preuzeti kontrolu nad helikopterom u sceni koja je dobila "hommage" u filmu "SPECTRE" s Danielom Craigom. Kad u tome uspije, skijama helikoptera nataknut će Blofeldova invalidska kolica, podići negativca visoko u zrak, malo ga "provozati" iznad (z)grada i ispuniti njegovu želju da ga (s)pusti. Blofeld je bačen u veliki dimnjak, ali nije ništa bolje ni zaslužio kao arhitekt smrti junakove supruge na kraju "U službi Njezina veličanstva".
Posjet grobu Tracy Bond s epitafom "We have all the time in the world" otvara "For Your Eyes Only" kao znatno organskiji nastavak "On Her Majesty‘s Secret Service" naspram "Diamonds Are Forever" i predstavlja Moorea u (za njegovu interpretaciju lika) serioznijem i, napose, nemilostivijem izdanju.
Bond se gotovo u cijelom filmu ponaša prema zlikovcima kao u onoj sceni iz "The Spy Who Loved Me", kad se negativac jedva držao za junakovu kravatu da ne klizne sa zgrade, ali 007 se hladnokrvno oslobodio njegova hvata. Mercedes jednog negativca visjet će na ivici provalije u "Samo za tvoje oči" i Bond udarcem nogom šalje vozilo niz liticu.
"Bondovi" Timothyja Daltona ("Dah smrti", "Dozvola za ubojstvo") i Craiga ("Skyfall", "Za smrt nema vremena") zasigurno su pronašli inspiraciju u ovim scenama za lik i djelo nemilosrdnijeg i brutalnijeg 007. Prema "Moonrakeru" i dotadašnjim Mooreovim filmovima "For Your Eyes Only" je ono što je Craigov "Casino Royale" u odnosu na "Umri drugi dan", "over the top" kulminaciju triju "Bondova" Piercea Brosnana ("Zlatno oko", "Sutra nikad ne umire", "Svijet nije dovoljan").
Svedenost se najbolje ogleda u sceni prilično uzbudljive potjere kroz malo grčko selo: Bond vozi obični automobil Citroën "Dijana" umjesto "gadgetima" opremljena Lotusa. Brzi auto, pretvoren u podmornicu u "Špijunu koji me volio", ovdje biva raznesen u sceni eksplozije koja je svojevrsna preteča super-spektakularnog prasnuća sportskog automobila u "Prljavi igraju prljavo" i Bond sjeda za volan "Dijane".
Eksplozija Lotusa je znakovita i iskazuje "low tech" namjere Johna Glena, dežurnog režisera "Bondova" osamdesetih. Nije baš da je Glen raznio serijal na proste faktore da 007 kreće ispočetka, od ničega, posebice ako ubrojimo neke nedopustivo blesave momente što su dobar film u konačnici koštale izvrsnosti i veće ocjene, poput podzapleta s premladom klizačicom na ledu očaranom junakom (Bibi Dahl; Lynn-Holly Johnson) i papige koja umjesto Bonda razgovara s premijerkom Margaret Thatcher (Janet Brown) i traži od nje poljubac.
No, zaplet je svakako malo više "down to Earth" u špijunskom smislu. Zadatak za Bonda, "samo za njegove oči", jest pronaći olupinu potopljenog britanskog špijunskog broda koji je naletio na morsku minu u Jonskom moru kod Albanije, a opremljen je ATAC sustavom za kontrolu nuklearnih podmornica.
Rusi bi se rado dočepali ATAC-a, kao i negativac Kristatos (Julian Glover), ukoliko ih Bond ne preduhitri zajedno s osvetom gonjenom Melinom (Carole Bouquet), kćeri znanstvenika kojeg je prethodno spomenuti tip dao izrešetati. Uz neke standardne toponime poput mini-podmornica, u zapletu petog Mooreova filma i dvanaestog u serijalu evidentna su odstupanja od formule iz niza prijašnjih "Bondova".
Možda i najveće odstupanje tiče se predstavljanja junaka koji u jednom trenutku ispali "Bond, James", umjesto "Bond, James Bond". Nema Q-ovih spravica, čak ni brifinga kod M-a (Bernard Lee je umro netom prije snimanja), potjera se odvija sa starim automobilom, a Kristatos ne stoluje u skrovištu unutar vulkana ili u laboratoriju s izgledom XXL željeznog raka, već se nalazi u tvrđavi na vrhu planine i ne posjeduje morske pse ili pirane.
Da bi žrtvovao junaka (i Melinu) morskom psu, Kristatos se mora otisnuti jahtom na otvoreno more, što će i napraviti. Melina i Bond su pretvoreni u mamac za morske pse dok ih brod, zavezane, vuče po moru. To je jedna od najboljih scena zanatski dostatno precizno režirana filma pored spektakularne skijaške potjere s vrhuncem u junakovu skijanju po stazi za bob dok mu se motocikl nalazi za petama i tenzične "cliffhangerske" završnice na liticama.
Ovakvi trenuci omogućili su Bondu da opstane u godini navale novih akcijskih (super)heroja poput Indiane Jonesa ("Otimači izgubljenog kovčega"), Čovjeka od čelika ("Superman II"), Snakea Plisskena ("Bijeg iz New Yorka") i Sylvestera Stallonea ("Noćni jastrebovi") koji nisu ordinirali na box-officeu sedamdesetih.
Tad je praktički jedini njegov konkurent bio Prljavi Harry, a početkom osamdesetih mlađi konkurenti su počeli testirati relevantnost starog junaka. Moore je debelo prešao pedesetu u vrijeme snimanja filma, ali još uvijek je imao šuga i nerijetko bio ubojitiji (ako ne i šarmantniji) nego ikad prije i poslije. "For Your Eyes Only" je samo za njegove oči.