StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

BRISAČ Arnie nije brisan

6. rujna 2020. - 08:00

Učenici 4.d razreda splitske Opće gimnazije zauzeli su približno cijeli jedan red na prvoj večernjoj projekciji ljetnog hita "Brisač" (1996.) u kinu "Central", popunjenoj do zadnjeg sjedišta. Bilo nas je 15-ak i po ulaznice je trebalo doći pred otvaranje blagajne. Red za karte se, doduše, nije protezao do nekadašnje popularne "Kuće sladoleda", između "Centrala" i HNK, kao za "True Lies", kad je u kinu bilo debelo više od pola "d" razreda, ali broj okupljenih ljudi u popodnevnim satima navijestio je da će projekcija biti rasprodana.

Blockbusterska sezona 1996. je vrvila od akcije ("Nemoguća misija", "Hrid", "Lančana reakcija"...), no samo je "Brisač" imao Schwarzeneggera (još uvijek) u naponu snage. Ljetni 100-milijunski akcijski blockbuster "Eraser", reklamiran pamtljivom krilaticom "You've just been erased", iščekivao se s nestrpljenjem.

FILM: Eraser; akcijski triler; SAD, 1996. REŽIJA: Charles Russell ULOGE: Arnold Schwarzenegger, James Caan OCJENA: *** ½

Mnogi od nas su ga čekali gotovo kao mladi filmofil Danny "Jacka Slatera IV", naš supstitut iz "Last Action Hero". Bio je to prvi Arniejev film nakon "Juniora" i prvi pravi "schwarzeneggerovski" akcijsko-trilerski spektakl u dugo vremena, lišen komedije (ali ne i humora) "Posljednjeg akcijskog junaka" i "Istinitih laži".

Akcijskom klasičnošću "Eraser" je najbliže što je (post-"Last Action Hero") Schwarzenegger došao imaginarnom filmu-unutar-filma "Jack Slater IV", s tim da se njegov lik zove John Kruger i nije policajac, već specijalac iz Odjela za zaštitu svjedoka koji štiti ljude "izbrisanih" identiteta ("Smješak, upravo ste izbrisani").

Spektakularna akcija, sočne akcijsko-junačke pošalice, živopisni negativci (izvrsni James Caan), povremeni hard rock "riffovi" na soundtracku Alana Silvestrija... Sve to karakterizira jedan od posljednjih klasični(ji)h akcijskih spektakala devedesetih i ponajbolji Schwarzeneggerov post-"True Lies" film koji se može gledati na repete i gledao se – samo dva-tri puta u kinu, plus još barem toliko na videu i TV.

Mali Danny bi se, da je gledao "Brisača", zadovoljno smješkao na "one-liner" tipa "Ako baciš oružje, obećavam da te neću ubiti". Smješkao bi se na opise akcijskog junaka karakteristične za devedesete "Tko je to? Ako ti kažem, morat ću te ubiti" ili "Što si on umišlja? Misli da je najbolji i ima pravo, nemoj ga ljutiti".

A oči bi mu se zacaklile na mini-"Komandos" scenu naroužavanja, sa završnim škljocanjem dvocijevke. Da je ondašnja kinoulaznica zaiskrila magijom i prebacila nekog filmofila unutar "Erasera", ovaj bi, kao i Danny, mogao reći "Ovo se zaista događa", odnosno "ja sam u Schwarzeneggerovom akcijskom filmu", samo što bi mu umjesto štapina dinamita pokraj glave doletjela supermoderna bomba s gelerima u obliku čavala.

"Brisač" je, ipak, akcijski "hi-tech" blockbuster devedesetih koji puca od tehnoloških novotarija i u podzapletu je fokusiran na sadržaj za negativce kompromitirajućih kompjuterskih disketa pa su i scene akcije tom analogijom bile kompjuterizirane. "Eraser" je bio bratski akcijski triler ljetnom blockbusteru 1996. "Mission: Impossible", uz to da je potonji podzapletsko-špijunski zapetljaniji.

Oba filma su uključavala veleizdaje, zataškavanja i "krtice" u vladinim redovima, kao i provalu heroja ("on je duh") u naizgled neprovaljivo sjedište da bi se očitala/kopirala disketa. Provala u sjedište CIA-e u "M:I" je režijski i akrobatski impresivnija, zato što Charles Russell ("Strava u Ulici brijestova 3", "Maska") nije Brian De Palma, niti bi krupni Schwarzenegger mogao visjeti o niti sajle kao Tom Cruise.

"Nemoguća misija", međutim, nije imala elektromagnetske "pulsne" puške bez baruta i metaka koje ispaljuju aluminsko streljivo brzinom svjetlosti. EM puške, kao "kompaktno pulsno oružje, najmoćnije na svijetu", ne bi savršeno pristajale (u) rukama Cruisea kao što prianjaju liku i djelu Schwarzeneggera.

Puške mogu noćnom optikom prodrijeti kroz zidove i onome tko ih drži u ruci prikazati što meta jede u datom trenutku, dok njihov "rengdenski", "infra" pogled podsjeća na Predatorov i Terminatorov. Hitac iz EM puške odnosi pogođenog metrima unatrag, što vidimo u napadu na kuću Krugerove svjedokinje Lee Cullen (Vanessa Williams).

Kruger stiže u zadnji čas da je spasi, prerušen u dostavljača rođendanskih balona s "Commando" natpisom na leđima "Let's party". Baloni skrivaju Krugerovu dvocijevku, kao ruže u "Terminatoru 2", a tu je i Arniejev uzvik "Get down!" efektno uparen s njegovim "slow motion" uletom u kadar.

Russell je daleko od Camerona da usporena scena bude i umjetnička u akcijskoj egzekuciji, ali je više nego funkcionalna i atraktivna, baš kao i sam film, klasičan, ako ne i briljantan "action blockbuster" koji pravilo "Čehovljeve puške" prilagođava Schwarzeneggeru i doživljava vrhunac kad Arnie razbije drveni pod u "slow motionu", zgrabi po jednu EM-ovku u svaku ruku i počne dizati u zrak sve oko sebe, od kombija do terenaca i skladišta.

U periodu kad su drugi akcijski junaci poput Willisa ("Prljavi igraju prljavo"), Gibsona ("Smrtonosno oružje 3"), Stallonea ("Razbijač") i Van Dammea ("Teška meta") pucali iz dvaju pištolja, Schwarzenegger odlazi dva koraka dalje s dvije pušketine. Zbog takvih trenutaka "Brisač" dan-danas nije izbrisan iz sjećanja, premda u tom sjećanju ne dijeli isto mjesto s Schwarzeneggerovim filmskim vrhuncima.

To su, svakako, neki od posljednjih istinskih "schwarzeneggerovskih" i, uopće, akcijsko-herojskih kadriranja do Arniejeva povlačenja iz svijeta glume ("Terminator 3"), ako ne i njegova povratka pred kamere ("Plaćenici"). Nisu jedini. Pamti se avion-scena izvrsne kamere i dojmljive kombinacije kaskaderstva i zelenog ekrana.

Junak baca sjedalicu u turbinu da ga ne usiše kao golub glistu prilikom bijega iz aviona, tj. poniranja za padobranom. Nakon što ga uhvati i odahne, scena tu ne staje kao što je stala u Bond-filmu, nego se nastavlja – zrakoplov se okreće jer negativac želi da mu se "lice raspe po vjetrobranu" i eto igre kukavice između aviona i Krugera.

Pilot podiže zrakoplov potjeran mecima iz Krugerova pištolja i taj manevar zapetlja junakov padobran kojeg će otpetljati i otvoriti rezervni nedugo prije nego poljubi tlo. Avion nije jedino prometalo u akciji: lokomotiva će prepoloviti limuzinu s negativcima na tračnicama i dati junaku povod da na pitanje "Što im se dogodilo?" šlagvortski odgovori "Uhvatili su vlak".

Konačno, scena u ZOO-u, kad Kruger ostane na samo dva metka protiv brojčano nadmoćnih neprijatelja i zapuca u tank s aligatorima da odrade posao umjesto njega, podjednako je zgodno zamišljena, makar nije dobro ostarila u momentima kad su reptili računalno animirani, ne animatronički, ali Schwarzeneggerov duhoviti "one-liner" je zimzelen ("Kožna torbo!"). Smješak, upravo ste izbrisani.

Bez ljubavnog klišeja

"Brisač" je izbjegao kliše mnogih akcijskih filmova ("Kobra", "Poštena igra"...) u kojem se svjedokinja zaljubi u svoga zaštitnika. Kruger i Lee će podijeliti poneki zagrljaj i to je sve, ništa od poljupca i ljubavne scene.

item - id = 1042692
related id = 0 -> 1149724
related id = 1 -> 1149400
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
09. prosinac 2021 01:24