StoryEditor
Film & TVIN MEMORIAM

Bio je gospodski štemer i šarmer, najbolji kad je prihvatio godine i ušao u glumačku jesen: naš kritičar o Seanu Conneryju, iz Hrvatske s ljubavlju

Piše Marko Njegić
31. listopada 2020. - 20:45

Bond. James Bond. Tri riječi bile su dovoljne da se Sean Connery (1930. – 2020.) zauvijek utisne u anale kinematografije. Prezime, ime, pa opet prezime. Tako se predstavio Connery davne 1962. u filmu "Dr. No" kao agent 007 i ušao u legendu. Tko zna bi li to tad bilo jednako efektno da se u ulozi akcijskog junaka s dozvolom za ubijanje predstavio netko drugi. No, Conneryjeva interpretacija je trasirala serijal Bond-filmova i glumčevu karijeru.

Svaka riječ precizno izvagana, izgovorena u paketu s gestom, mimika lica i govor tijela na najvećoj razini. "Bond", zapucao je Connery, zastao da nonšalantno zapali cigaretu koja se odmarala na lijevoj strani njegovih usta i škljocnuo upaljačem, "James Bond". Izrekao je to zračeći šarmantnost i opasnost, tako da simultano može zavesti dame i lecnuti neprijatelje.

Ime i prezime junaka se zapamtilo, ali i njegova tumača. Kinematografija je upoznala novu vrstu kulerstva zahvaljujući Bondu, tj. karizmatičnom Conneryju koji je s tom ulogom postao vječan poput dijamanata pa nije čudno da je glumio besmrtnika u "Highlanderu" (1986.). Povijest "coola" je ispisana.

Nitko dotad nije bio tako prirodno kul, nijedan junak, čak ni John Wayne ili Tarzan, nitko. Naravno, kulerstvu je kumovalo i to što Connery nije sjedio u sedlu u šerifovskoj odori ili se njihao na lijanama u kupaćima iz džungle, već se nalazio za kartaškim stolom kao džentlmen u smokingu.

Junak i žanr akcije su doživjeli (r)evoluciju i "upgrade" s njegovim Bondom koji će se skidati u kupaće, od "Dr. Noa" do "Operacije Grom", kako bi pokazao tjelesnu "bodybuildersku" konstituciju nekadašnjeg Mr. Universea, ali smoking je bio njegov zaštitni znak.

Jer, Connery je u ulozi Bonda bio gospodski štemer i šarmer, a takav je i ostao do kraja karijere i posljednjeg filma "Družba pravih gentlemena", snimljena 2003. godine, s kojim je njegova filmografija zatvorila krug. Iako Connery nije glumio 17 godina, uvijek je bio tu.

Ono njegovo šuškavo škotsko "š", napose neodoljivo u obraćanju Monepenny kad bi "miss" postalo "mišš", uvijek ste negdje mogli čuti, na nekom od TV programa gdje često gostuje kao Bond ili netko drugi. Galerija likova koju je Connery odigrao tijekom šest dekada duge karijere spada među najbogatije kad su glumci u pitanju. Nijedan Bond-glumac nije uspio posve izaći iz sjene ikoničkog agenta 007, ali Connery jest. Postao je institucija kao Sean Connery, ne samo James Bond.

Potpisniku ovih redaka on je jednako ili čak i više dr. Jones, mudri tata Indiane Jonesa u Spielbergovu "Posljednjem križarskom pohodu" (1989.), veteranski policajac Jim Malone u boju protiv Caponea u De Palminim "Nedodirljivima" (1987.) za koje je osvojio Oscara i kapetan ruske podmornice Marko Ramius u McTiernanovu "Lovu na Crveni Oktobar" (1990.).

A spomenute su samo neke od njegovih izvrsnih uloga s kojima se odmaknuo od agenta 007 i dokazao kao ozbiljan glumac i(li) pokazao mračniju stranu koja bi povremeno izašla na svjetlo u nekom od sedam Bond-filmova ("Dr. No", "Iz Rusije s ljubavlju", "Goldfinger", "Operacija Grom", "Samo dvaput se živi", "Dijamanti su vječni", "Nikad ne reci nikad").

Odmicanje od Bonda počelo je još "goldfingerovske" 1964. s "Marnie", psihološkom dramom/misterijom za koju je Conneryja angažirao veliki Hitchcock, majstor izvlačenja mračnije strane u glumcima/likovima. Agent 007 je znao biti arogantan, ali ne i posesivan kao Mark Rutland, a odnos koji je Connery u filmu imao s Tippi Hedren nismo vidjeli u nekom "Bondu".

Dosta je za takvog Conneryja napravila i uloga u "Brdu izgubljenih" (1965.), prvoj od par suradnji s redateljem Lumetom, gdje je trpio svakojake sadizme u zatvorskom vojnom kampu, kakve Bond baš nije iskusio. Druga Connery-Lumet suradnja iznjedrila je triler "Uvreda" (1973.) i ulogu policajca Johnsona koji "pukne" i ubije osumnjičenika za zlostavljanje djece.

Do kraja sedamdesetih, nakon odličnih uloga u klasicima poput epskog Miliusova "Vjetra i lava" i "Čovjeka koji je htio biti kralj" (1975.) Johna Hustona te avanturističke romanse "Robin i Marian" (1976.) Richarda Lestera, on više nije bio Bond, već Connery.

I to unatoč tome što je dekadu započeo s "Diamonds Are Forever" i tračak "bondovštine" pokazao skriven iza brkova starijeg pukovnika Arbuthnota u Lumetovu "Ubojstvu u Orient Expressu", ako već ne u bizarnoj crvenoj odori Boormanova "Zardoza" (1974.) koja valjda ne bi pristajala ni Bond-djevojci.

"Robin&Marian" je bio važan film za njegovu daljnju karijeru – Connery je kao vremešni (i romantični) odmetnik iz Sherwoodske šume prihvatio godine koje su mu tako dobro pristajale i spokojno ušao u glumačku jesen, nikad proćelaviji, tiši, mudriji, nježniji i muževniji.

Dakako, to nije značilo da na njegovu adresu nisu i dalje pristizale uloge u SF/akcijama (kultni "Outland" i "Highlander", "Presidio"), ali u osamdesetima je bilo sasvim normalno vidjeti ga kao (pro)ćelavog fratra-detektiva u Annaudovom "Imenu ruže".

Takav je dobio Oscara za "The Untouchables", film koji ga je i u očima Akademije konačno potvrdio kao glumca, ne zvijezdu. Devedesete, osim "The Hunt For Red October", Connery otvara s špijunskom romantičnom dramom "Ruska kuća" kao kvazi-bondovskim odgovorom na "Robin i Marian".

U toj dekadi dobrodržeći glumac mogao je još uvijek bez problema biti akcijski ("Izlazeće sunce", "Hrid") ili romantični partner ("Klopka") dvostruko mlađem glumcu/glumici (Wesley Snipes, Nicolas Cage, Catherine Zeta-Jones), premda se pozicionirao u ulogama starijih i mudrijih likova, od kralja Richarda i Arthura do Forrestera iz "Potrage za Forresterom".

Sišao je s glumačke pozornice i povukao se u mirovinu nakon uloge u blockbusteru "League Of Extraordinary Gentlemen", točno u trenu kad su popularnost počeli stjecati slični spektakli za mlađu publiku, ali i dramski filmovi za starije gledatelje koje bi on oplemenio svojom pojavom. Rekli bismo da je mogao još toga dati, no i ovako je već puno toga dao (kao) jedan od velikana svjetskog glumišta. Connery. Sean Connery.

McTiernan o Conneryju
U intervjuu koji je McTiernan dao za "Slobodnu" 2016., redatelj se dotaknuo Conneryja s kojim je, pored "Lova na Crveni Oktobar", radio i film "Posljednji dani raja" ("Medicine Man").
– Najbolji bi bio u prvom “takeu“. Došao bi spreman. Drugi put bi bio gotovo isti, ali za nijansu slabiji. Jednom sam mu, kad smo snimali preko osam sati, rekao: “Bio si umoran i nisi bio Sean Connery“. Vjerovao mi je nakon toga. Ako može biti Sean Connery na šest sati dnevno, neka bude. Dio redateljskog posla je servisiranje glumcu – prisjetio se McTiernan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. svibanj 2022 08:53