
"Ona je feministica." – "Metak i milkshake" (2021.)
Najutjecajniji akcijski film 2010-ih definitivno je "John Wick" Chada Stahelskog s Keanuom Reevesom u glavnoj ulozi koji je iznjedrio uspješan serijal i niz dobrih ili loših kopija. "John Wick" je za 2010-e ono što je, primjerice, "Prljavi Harry" bio za sedamdesete, "Rambo" za osamdesete, "Umri muški" za devedesete i "Bourne" za 2000-e.
Svaki drugi akcijski film preuzeo je od "Johna Wicka" lik stoičkog osvetnika sa snažnim moralnim kodeksom, žestoku koreografiju i stil borbi vatrenim i hladnim oružjem ili golim rukama te izgradnju podzemnog svijeta plaćenih ubojica.Nabrojimo samo neke filmove koje su na ovaj ili onaj način, u većoj ili manjoj mjeri, "johnwickovskog" tipa – "Atomska plavuša", "Polar", "Pravednik", "Peppermint", "The Villainess", "Anna", "Extraction", "Xtremo"... pa i "Hotel Artemis".
Tom nizu se može pridodati i akcijski eksplozivno naslovljeni "Gunpowder Milkshake" ("Metak i milkshake"), još jedan akcijski film nakon "The Ice Road" koji je dobio kinodistribuciju u Hrvatskoj, dok je u Americi na Netflixu. Gledajući "Gunpowder Milkshake" jasno je kako je na snazi akcijska smjena generacija. Redatelji recetnih akcijskih filmova lože se estetski na akcije novog milenija i nove filmaše sklone kadrovima s jarkim neonskim bojama, akcijašku otkačenost itd.
Navot Papushado se, recimo, dosta ugleda na Nicolasa Winding Refna i njegovu "Vožnju" (jakna junakinje Karen Gillan gotovo je identična jakni Ryana Goslinga), filmove Edgara Wrighta poput "Vozača", "Kingsmana" Matthewa Vaughna... koji su se, pak, ugledali na Quentina Tarantina i Guya Ritchieja. Dakako, najviše se ugleda na "Johna Wicka".
Kao i u "Johnu Wicku" ovdje imamo misterioznu "underground" organizaciju plaćenika i plaćenih umorstava, u ovom slučaju "The Firm" za koju radi mlada atentatorica Sam (Gillan), kćerka legendarne, netragom nestale plaćenice Scarlet (Lena Headey; "300", "Igra prijestolja", "Dredd").
Imamo i ekvivalent hotelu "Continental" kao neutralnom mjestu gdje je zabranjeno pucanje – Diner (Restoran) koji kao da je dospio iz pedesetih zahvaljujući razigranim bojama i osvjetljenju iskusnog novozelandskog direktora fotografije Michaela Seresina, poznatog po radu na filmovima "Opasna šifra", "Planet majmuna: Revolucija" i "Knjiga o džungli".
Imamo i bolnicu gdje se oružje (o)stavlja u tegli za kolače ("cookie jar"). Imamo i Knjižnicu, sigurno utočište kojim stoluju Librarians ili Knjižničarke (Angela Bassett, Michelle Yeoh, Carla Gugino). Sve ovo ukazuje da "Metak i milkshake" znade ponuditi nešto svoga (Knjižnica je posebno zanimljiva) dok priča više-manje standardnu "wickovsku" priču i pokušava pretvoriti Sam u Wicka ili Atomic Blonde.
Dakle, Sam radi za The Firm i izvodi atentate, tj. "čisti nered" kad god treba za Nathana (Paul Giamatti) koji skrbi o njoj nakon što joj je majka jednog dana dala petama vjetra iz Dinera. No, kad Sam slučajno ubije sina jednog od šefova organizacije (Ralph Ineson) i time prekrši jednog od glavnih pravila, postat će meta svakog drugog plaćenog ubojice.
Usput, u bijegu, spletom okolnosti, štitit će i djevojčicu Emily (Chloe Coleman; nalazila se pod zaštitom Davea Bautiste u akcijskoj komediji "Otkrila sam špijuna"), isprve nevoljko, kao mnogi ubojiti likovi prije nje, od Leona profesionalca nadalje. Sam provodi dobar dio filma "Metak i milkshake" boreći se sama protiv svih, kao Wick.
Simpatična Gillan, zvijezda "Jumanjija" i "Čuvara galaksije", trudi se biti "cool" kao plaćena ubojica. Kad je Nathan nazove i pita što radi, ona će reći "šijem", iako ne šije džemper, već krpa ranu na svojoj ruci. Kul "one-liner". A kad joj kažu da "krvari", lakonski doda "još jedan dan na poslu", što je govorila njezina majka čiji je temperament naslijedila.
Ipak, mladoj glumici nedostaje tjelesnosti, karizme, konstitucije (posebice kad "stane pored Headey, Yeoh i Basset) kako bi uspjela izgraditi lik da je instant akcijaš/ica na tragu Wicka ili Atomske plavuše. U više ili manje solidno, povremeno i originalno koreografiranim scenama borbi, ambijentiranim tamo gdje se baš i ne odvijaju često, ako ikad (neonska kuglana), ne vjerujemo da Gillan može sama srediti dvojicu-trojicu muškaraca i "načiniti ih da izgledaju kao da su iz 'Živih mrtvaca'".
Barem ne rukama i nogama, naročito što montažni rezovi redovito prekidaju akciju i prikrivaju njezinu borilačku spremu. Jednostavno, akcijske scene se ne doimaju kao da stvarno bole za razliku od "Atomic Blonde" i Charlize Theron je nedostižan uzor za Gillan. Puno joj bolje ide kad je naoružana pištoljima ili čemu god, a redatelj daje sve od sebe da bude kreativan, pa je tako orkestrirao jednu zgodnu, mada krajnje nevjerojatnu, akcijsku scenu dok su njezine ruke paralizirane.
Navedena scena potvrđuje da "Gunpowder Milkshake" ne treba shvatiti ozbiljno, kao što se nisu ozbiljno shvaćali akcići s prijelaza milenija poput "The Big Hit" i "Charlie's Angels", premda je ozbiljan po pitanju "girl power" feminizma kao Marvelova "Black Widow" s kojom dijeli želju za akcijskom ravnopravnosti spolova i transgeneracijsko prenošenje štafete akcije od majke do kćeri, možda i dalje (Emily).
Nekoliko generacija akcijskih glumica i/li feminističkih ikona, igra u filmu, od veteranke Yeoh ("Tigar i zmaj") i Basset ("Čudni dani") preko sredovječne Headey ("Kronike Sarah Connor") do Gillan kao potencijalne predstavnice nove garde. Film nastoji biti i žanrovski transgeneracijski, postavljanjem priče u Knjižnicu, za što ga je možda opet inspirirao John Wick kad je s knjigom ruske literature, u biblioteci, sredio protivnika u "Johnu Wicku 3".
Naime, u knjižnici knjige skrivaju razno oružje i služe kao šifre za tipove pištolja. Florence (Yeoh), Madeleine (Gugino) i Anna May (Bassett) predlažu Jane Austen, Emily Brontë, Virginiju Woolf i Agathu Christie u kojima se, znači, nalaze pištolji. Štosno, nema što. Na pamet pada Schwarzeneggerov "one-liner" u "Plaćenicima" ("trebaš čitati više").
Režiser "Metka i milkshakea" dovoljno je načitan, neovisno o tome što film ne postaje biblioteka akcijskog žanra, pokrivajući nekoliko sekcija od devedesetih naovamo, ali u tom pokrivanju znade pogoditi metu. Giamatti je poveznica sa "Samo pucaj" koji je svojevrsni most između "vuovske" i ekstremne akcije.
A najbolja akcijska scena filma, rešetanje i pucački kaos iz perspektive nevine Emily, daje lijepu parafrazu "Čovjeku bez lica" Johna Wooa s Johnom Travoltom i Nicolasom Cageom. "Slow motion", kiša metaka i Janis Joplin. "To je prilično jebeno dobar milkshake", rekao bi Travolta u "Paklenom šundu".