
Klasika u Ljetnom kinu "Bačvice" ove će sezone započeti s praskom. Za otvaranje ovoljetne etape posjećenog "kinotečnog" programa "Klasika al fresco" odabran je ikonički akcijski film sedamdesetih "Prljavi Harry" (1971.) Dona Siegela s Clintom Eastoodom u ulozi policajca s magnumčinom.
Tako će upravo u Splitu započeti proslava 50. obljetnice klasika akcije koji je krenuo u kina koncem prosinca 1971. i ušao u legendu. Film je cementirao Eastwoodovu arhetipsku akcijsku personu, oblikovao lik "macho" murjaka, ostavio trajan utjecaj na žanr i iznjedrio serijal od pet "Dirty Harry" akcića ("Magnum Force", "The Enforcer", "Sudden Impact", "The Dead Pool").
Pojavom "Prljavog Harryja" bilo je jasno da je prošlo nevino herojsko vrijeme starih dobrih kauboja Johna Waynea, Garyja Coopera i ekipe, tj. da je na snazi smjena žanra, od vesterna do akcijskog filma, te neka nova brutalnija filmska era u kojoj se reflektirao tada aktualni rat u Vijetnamu i uzlet urbanog nasilja. Amerika je tražila istjerivača pravde i dobila njegovo ekstremno utjelovljenje u svojedobno kontroverznom filmu, proz(i)vanom zbog desničarenja i fašizma.
"Dirty Harry" propituje pravo i pravdu/krivdu, ulogu zakona u društvu kroz lik policajca iz naslova filma sa stavom "ako odrasli muškarac ganja ženu s namjerom da počini silovanje, ja napucam gada, to je moja politika" za koji će neki reći da "ima poantu" i teško da je to izjava pomračenog (magn)uma.
Callahan je, kao preteča akcijskog murjaka osamdesetih, od "Policajca s Beverly Hillsa", do "Kobre" i dalje (radi na svoj način uz pretjeranu uporabu sile i počinjene kolateralne štete), spreman neortodoksnim metodama prekršiti zakon da bi ga sproveo i po potrebi se boriti nasiljem protiv nasilja kao policijski "sudac, porota, krvnik".
Jer, "zakon je lud" ako daje prava manijacima i ubojicama poput Škorpiona (Andrew Robinson) koji će biti pušten na slobodu bez optužbi, premda sve upućuje na to da je kriv (pronađena puška itd). "Imam pravo na odvjetnika", kmeči Scorpio nakon što mu Harry ugazi ranu na nozi kako bi izvukao od njega informaciju o otetoj djevojci, ali Siegel pobija optužbe za fašizam kad se kamera počne udaljavati od stadiona, poprišta scene, ne mogavši više gledati gaženje.
Ipak, kamera se u filmu frekventno (često i do krupnog plana) približava Eastwoodu koji je prošao prirodan put od namrgođenog akcijskog "malo govori, puno puca" kauboja u Leoneovim špageti vesternima ("Za šaku dolara", "Za dolar više", "Dobar, loš, zao").
Glumčeva prijašnja suradnja s velikanom Siegelom, "Šerif u New Yorku" ili "Coogan's Bluff", bila je most između kaubojskog Čovjeka bez imena i urbanog kauboja, policijskog inspektora po imenu Harry Callahan. Čak i magnum kalibra.44 u Harryjevoj ruci podsjeća na kolt iz Eastwoodovih špageti vesterna.
Naravno, pištolji u Leoneovoj trilogiji bili su "samo" oružje, a magnum je u "Prljavom Harryju" produžetak titularnog junaka, produžena ruka pravde (i)skrojene na njegov način kao policajca iznad zakona. Veličina Harryjeva pištolja poslužila je Siegelu i Eastwoodu za subverzivnosti/dvosmislenosti na račun magnuma kao falusoidna simbola uz pucanj samosvjesnog humora.
Iako Harry u trećem dijelu serijala veli "Nisam nikad pomišljao na to", prvi film je p(r)omišljao (na) taj simbolizam, što je jasno kad glavni negativac, sociopat i psihopat Škorpion nadahnut Zodijakom, kaže "Moj Bože, to je jedan veliki".Zanimljivo, "Dirty Harry" se otvara prizorom falusoidnog prigušivača snajpera, snimljenog u krupnom planu u Škorpionovoj ruci, koji nišani u nas, publiku, odnosno (kad se kut kamere promijeni) neku djevojku u bazenu s krova zgrade.
Smrt djevojke pokreće priču i Scorpio ucjenjuje San Francisco u smislu da će nastaviti ubijati građane ako mu se ne isplati poveća suma novca, što dovodi do igre mačke i miša između njega i Harryja, inspirativne za "Simon says" u "Umri muški 3", tako da je policajac prisiljen plesati kako negativac svira i trčati s jednog kraja možda nikad ljepše snimljenog San Francisca na drugi, od jedne telefonske govornice do druge.
Negativac je, istina, predstavljen prvi, ali film u naslovu nema Škorpiona, već Harryja. Ovo je Harryjev film, prvi policijski akcić podjednako fokusiran na lik i njegovo djelo. Bilo je "akcijski(ji)h" policajaca i prije Harryja koji su se dolazili u konflikt s nadređenima i nisu se prilagođavali normama, recimo Bullitt Stevea McQueena u istoimenom filmu iz 1968. ili Jimmy "Popeye" Doyle Genea Hackmana, protagonist "Francuske veze", puštene u kina početkom listopada 1971. godine.
No, iz tih žanrovskih klasika više pamtimo djela od likova, preciznije izvanredne dugometražne potjere automobilima. U "Prljavom Harryju" pamtimo i lik, njegov "badass" gard, sočne monologe. Sjećate li se, onako iskreno, ijedne Bullitove rečenice? Ne baš, zar ne?
Doyle je verbalno pamtljiviji, no teško da se "All right, Popeye's here!" može mjeriti s Callahanovim "Do you feel lucky, punk?" i da podjednako odzvanja u ušima popkulture. Nedvojbeno, "Dirty Harry" se pamti zbog Callahana, a ne obratno. Harry je prvi policijski akcijaš čije su se izjave citirale, popularni "one-lineri".
Najviše je za to napravila akcijska scena, nedugo nakon početka filma, s kulminacijom u čuvenom Callahanovom monologu iz pera (nekreditiranog) Johna Miliusa. Osjetivši da je pljačka banke u tijeku, Harry usred zalogaja sugerira vlasniku njegove omiljene zalogajnice da zove policiju, ali potom sam kreće u akciju kad se alarm oglasi, žvačući preostali komad hot-doga nakon što su ga pljačkaši zatekli punih usta.
Išetavši kulerski iz zalogajnice kao kauboj, s pištoljem u ruci u samom centru grada, Callahan napuca jednog pljačkaša, a drugi uskoči u automobil koji kreće prema njemu. Bang, skine Harry vozača, automobil pomete štand i, prije nego se prevrne na bok, izbije hidrant koji šikne mlaz vode u zrak i stvori kišu.
Kadar naoružanog Callahana kako samouvjereno korača s noge na nogu pored gejzira vode iz hidranta prema provotno napucanom pljačkašu već je dovoljno impresivan i šutke govori tisuću riječi (na pamet pada "ona" kiša koju je dozivao Travis Bickle u "Taksistu"), da bi točka na "i" scene bio poduži monolog iz akcijske Biblije, po dužini i snazi ekvivalentan "Ezekiel 25:17"/"Put pravedna čovjeka" govoru iz "Paklenog šunda".
"Znam što misliš: je li ispalio svih šest metaka ili samo pet? Iskreno rečeno, u ovoj gužvi sam prestao brojati. Ali, s obzirom da je ovo magnum.44, najmoćniji pištolj na svijetu koji ti može raznijeti glavu, ostaje ti da sam sebe zapitaš 'Imam li sreće?'. Pa, imaš li je, protuho?!"...
Nešto tako nismo dotad vidjeli i čuli. Monolog je izgovoren u dva navrata u filmu, s time da drugi put, kad je upućen negativcu (Scorpio) u završnici, nakon što ovaj otme školski autobus s djecom, ima veću težinu i djeluje osobniji, brutalniji, ispaljen zajedno s metkom iz pištolja, bez okolišanja. Što na umu, to na magnumu.