StoryEditor

PRAVEDNIK Crni vitez u sjajnom oklopu

Piše PSD.
26. rujna 2014. - 09:53
Film: THE EQUALIZER; akcijski triler; SAD, 2014.
Režija: Antoine Fuqua
Uloge: Denzel Washington, Marton Csokas
Distribucija: Continental
Ocjena: ****

“Što se dogodilo? Udario sam u nešto glupo.“ – “Pravednik“ (2014.)

Razodijevanje Denzela Washingtona s pištoljem u ruci u filmu “Ricochet“ (1991.) otvorilo je novo, akcijsko poglavlje u njegovoj karijeri, sramežljivo najavljeno dvije godine ranije s “The Mighty Quinn“. Oskarovac (“Glory“) specijaliziran za dramske uloge (“Mo' Better Blues“) pokazao je dojmljivu tjelesnu spremu svukavši policijsku odoru sve do donjeg rublja kako bi skrenuo pozornost negativcu Johnu Lithgowu i spasio taokinju. Denzel je shvatio da je stvoren (i) za akciju pa se žanru nastavio vraćati, najčešće u filmovima pokojnog Tonyja Scotta (“Grimizna plima“, “Deja Vu“, “Nezaustavljivi“).

Dvadeset i tri godine kasnije, citat Marka Twaina iz uvoda “Pravednika“ neskriveno se poziva na rođenje akcijskog Washingtona u “Ricochetu“. Istina, glumac nije ostao gol kao od majke rođen u akcijskom striptizu “Ricocheta“, no sinefili bi trebali skužiti Twainov natpis. Dakle, “Dva najvažnija dana u tvom životu su dan kad si se rodio i dan kad shvatiš zašto si rođen“. Ako sinefilima to slučajno promakne, Denzelov Robert McCall kasnije će reći “Moraš biti ono što jesi na ovome svijetu, bez obzira na sve“. Uloga Roberta McCalla, lika TV serije “The Equalizer“ iz osamdesetih, skrojena je za Washingtona.
Edward Woodward
, zvijezda serije, nije imao akcijsku povijest. Denzel je ima. Tako, znajući da je McCall u “Pravedniku“ bivši specijalac tajnovite “vojne prošlosti“, u njoj automatski projiciramo filmove a la Scottova “Tjelesna straža“. Vojna prošlost će isplivati na površinu u sadašnjosti, no polako. Redatelj Antoine Fuqua (izvrsni “Dan obuke“ koji je Washingtonu donio drugog Oscara) investira dobru minutažu u karakterizaciju lika kako bi ostvario veći dojam na gledatelja jednom kad krene u akciju.

Da nije tako, “The Equalizer“ je mogao ispasti tipičan film dežurnog “utjerivača pravde“ Stevena Seagala s početka devedesetih, što potvrđuje naveliko poznata priča i McCallov akcijski “one-liner“ upućen negativcu “Osobi do koje mi je stalo obećao sam da više neću biti takav, ali radi tebe ću napraviti iznimku“. Treba proći gotovo pola sata 130-minutnog filma da se McCall raspojasa. U međuvremenu, Fuqua ulazi u njegov skromni, povučeni život. Junak se drži dnevne rutine, odlazi na posao u skladištu bostonskog supermarketa, posjećuje zalogajnicu svake večeri, predano uživa u čaju i štopa samoga sebe, da ostane fokusiran.
Samozatajan je i više se druži s knjigama kakva je “Starac i more“ s liste “100 books you need to read before you die” njegove pokojne žene. Sprijateljio se, međutim, s mladom eskort-djevojkom Teri (Chloë Grace Moretz) i kolegom s posla Ralphiejem (Johnny Skourtis), uvjerenima da žive u svijetu u kojem “vitezovi ne postoje“. Tek kad Teri dobije “gadne batine“ od ruskih svodnika, crni vitez McCall u sebi će probuditi specijalista za ubijanje s božjim bijesom i doktoratom starozavjetnog osvetnika, možda i zato što je, poput Hemingwayjeva protagonista, “sreo teškog protivnika taman kad je mislio da je s tim gotovo“ (psihopatski bivši “specnaz“ Marton Csokas).

McCall ne djeluje da gušta u dijeljenju pravde koliko, recimo, uživa u knjizi i karakterno je sličniji Denzelovu heroju Creaseyju iz “Man On Fire“ u odnosu na Seagalove kostolomce, ali to je ono na što je primoran kao klasični “badass“ junak. “Pravednik“ daje odgovor na pitanje kako bi izgledala Cronenbergova “Ruska obećanja“ da čovjek s Creaseyjevim vještnama počne riješavati istočnoeuropske mafijaše s teškim naglaskom. Riješavanje je brzo, brutalno i detaljno u stiliziranoj koreografskoj egzekuciji iznad rutinskog američkog akcijskog trilera.


Usredotočenost junaka u “sherlockholmesovskom“ analiziranju protivnika seli se s druge strane kamere pa Fuqua krupno kadrira McCallovo oko i oružje (otvarač za boce, nož, pištolj...) nekoliko sekundi uoči njegova prelaska u napad. No, atraktivne akcijske scene – ponekad premračno snimljene - načelno su sporog fitilja. Fuqua uživa u (i)zazivanju tenzičnog zatišja pred buru, a jednom kad fitilj dogori, eto eksplozije, u jednoj sceni i doslovno. Kad junak digne u zrak postrojenje ruske mafije, redatelj snima vatrenu kuglu iza njegove glave blještavu poput sunca i potom je hvata u odrazu tanka cisterne koja će se rastopiti od skorašnjeg poljupca plamenih jezika. Ima pravde. “The Equalizer“ je kandidat za novomilenijsku listu akcijskih filmova koje morate pogledati prije nego što umrete.

MARKO NJEGIĆ

Pullman kao Štrljić

U sporednim ulogama filma pojavljuju se mlada nada Haley Bennett, oskarovka Melissa Leo i zvijezda devedesetih Bill Pullman, koji ovdje veoma nalikuje na našeg Milana Štrljića.



Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. srpanj 2022 10:15