StoryEditor
BiznisJANUŠ I PRIMO CAFFE

Pet novih okusa kave s potpisom obiteljske recepture: vlasnica obrta iz Knina proširila je posao i počela proizvodnju mnogima omiljenog napitka

14. kolovoza 2020. - 10:43
Marijana MarićNiksa Stipanicev/Cropix

To je ritual, gušt, ugoda. Uz kavu se sjedi, razgovara, razmišlja, odmara se, donose se odluke. Ona je moment koji povezuje prijatelje, prijenosnica koja vodi upoznavanju. Za mnoge i prvi korak u procesu koji dovodi i do oltara. Da, ako Hrvati nešto vole, onda je to kava. Jesmo, kavopije smo, iskreni, a da je to istina, ne pokazuju samo puni kafići, rive, pjace i štekati, nego i riječi ljudi koji se profesionalno bave kavom.

Istinu o navikama ispijanja omiljenog napitka otkriva nam Marijana Marić, vlasnica obrta Januš i Primo caffe d.o.o. iz Knina, obiteljske tvrtke koja je u najnezgodnije korona-vrijeme zakoračila u širenje posla. Dakle, nakon 20 godina rada sa samouslužnim aparatima s ponudom raznih vrsta kava, čokolada, čajeva i juhica, ova vrijedna kninska obitelj odlučila je napraviti korak više. U smjeru proizvodnje kave. I to ni više ni manje nego u novom normalnom" vremenu.

Kako, zašto, je li ih bilo strah?

– Nakon nekoliko mjeseci isprobavanja receptura i mnogo, mnogo okusa koje smo pritom napravili, odlučili smo se za njih pet, prilagođenih našem tržištu. I po tim recepturama majstori iz jedne stare, dobro poznate zagrebačke pržionice počeli su nam pržiti našu kavu Primo caffe te je pakirati. To je sukus našeg 20-godišnjeg iskustva u radu s kavom i dobrog poznavanja zakona tržišta. Receptura za pet novih okusa kave s našim potpisom simbol je obiteljskoga rada, ali i potreba da na tržište unesemo novinu kojom smo željeli nadograditi posao. Proizvodnja kave zapravo je okosnica priče oko koje se sve zavrtjelo. A korona? Ona nas je na moment usporila, ali ne i zaustavila – veli nam Marijana, odmah nam, uz mjeru pridržavanja fizičke distance, nudeći šalicu razgovora uz jednu dobru kavu.

Osvajanje tržišta

A ona starta od novog početka, od korone koja je zaplašila svijet, ali ne i ovu obitelj. Upravo onako kako su i planirali, uz četvero radnika u tvrtki, koliko ih je i bilo prije pandemije, plan za širenje posla počeo se ostvarivati. Taj je plan, rekosmo, baziran na pet novih Primo caffe okusa, prije nekoliko dana izišlih iz pržionice i spremnih za osvajanje tržišta.

Za početak će ih kušati konzumenti napitaka u stotinjak njihovih samouslužnih aparata od Dalmacije do Slavonije. Ući će potom na police jednog trgovačkog lanca. A onda, po planu koji se ostvaruje korak po korak, i u kafiće i ugostiteljske objekte. Kavenim jezikom rečeno, u "tri u jedan" priči.

– Pitali ste je li bilo straha s obzirom na novonastalu korona-situaciju. Nije. Bio je to samo logičan nastavak prije dva desetljeća započete priče koju je otvorio moj svekar, nastavio njegov sin, moj suprug, u koju sam se na kraju uključila i ja. Bilo je očekivano da proširimo posao, a uz povučena sredstva iz europskih fondova dobili smo i priliku za veliko pojačanje s novim samouslužnim aparatima. Uz postojećih sto, njihov bi se broj za godinu dana pojačao za isto toliko, s planom širenja na cijelo hrvatsko tržište. A kako bismo bili prepoznati po nečemu posebnom, naravno i po nečem novom, ideja o kavi Primo caffe koju potpisujemo kao proizvođači nametnula se sama od sebe. Proces je započeo upravo u razdoblju korone, no niti jedan posto nismo dvojili da ga i na trenutak zaustavimo – veli Marijana.

Novi užitak

U zadržavanju radnika pomogle su državne potpore, pomoću kojih su prebrodili teško poslovno vrijeme. Sa zatvaranjem poduzeća, tvrtki, fakulteta, prostora s velikom fluktuacijom ljudi, i njihov je posao pao za 90 posto. Bio je to priličan atak, no kako bi se reklo, na muci se poznaju junaci.

Vrlo brzo shvatili su kako imaju dobar adut u rukavu, svoje samouslužne caffee koje su otvorili u lijepim prostorima bez posluge. Prostori su to u kojima ljubitelji kave biraju nešto svoje omiljeno u lepezi okusa. I u miru, u ugodnom okružju, uz finu glazbu imaju mogućnost pročitati novine, pregledati internet ili slušati glazbu. U korona-vrijeme to je bio pogodak.

– Da, moramo kazati da je to u ovoj priličnoj neobičnoj situaciji postalo korisno. Ali naša je intencija ići korak naprijed, stalno nuditi nešto novo, zato se i cijeli naš program samouslužnih aparata sada i nadogradio novom lepezom okusa s našim potpisom. To je originalna receptura kojom smo ljubiteljima kave željeli ponuditi poseban novi užitak. Zvijezda vodilja bila nam je i činjenica da na tržištu kave postoji velika ponuda, ali u cijeloj toj lepezi je i niša koju smo popunili našom posebno prilagođenom Primo caffe recepturom – veli Marijana.

Dakle, direktno u glavu, što Hrvati vole? Dalmatinci jaču varijantu kave, kavu s mlijekom, manji postotak i čisti espresso. Devedeset posto dalmatinskih kavopija voli popiti kavu s mlijekom, kapučino ili makijato s manje šećera. Slavoncima su draži blaži okusi, makijato, ali i instant napitci s mlijekom.

– Sretni smo što naš plan usprkos svemu kreće svojim putem. Bez odustajanja. Bez obzira na utjecaj korone na naše živote. I ono što želimo je apsolutno širenje na Hrvatsku, a samim tim i zapošljavanje novih ljudi. Mislim da prostora imamo, jer su Hrvati veliki poznavatelji i zaljubljenici u kavu. I to je ono što nam daje motiv za razvijanje naše priče – veli Marijana.

A priča je uistinu dugogodišnja i na određeni način pokazuje i razvoj kavene industrije u našoj zemlji. Ali i navika ljudi. No ne samo to, na primjeru samouslužnih aparata jasno se vidi i napredak IT tehnologije. Evo nam i najbanalnije usporedbe, prvih aparata i ovih iz zadnje generacije.

Prvi su se nazivali "peticama" jer su u ponudi imali samo pet vrsta napitaka. Današnji već imaju toliko unaprijeđen softver da nude čitavu lepezu okusa prilagođenih različitim afinitetima. I uz to kavu koja se friško melje unutar aparata i svakom konzumentu daje ugodu uživanja u najfriškijem okusu. A to je, priznat će svatko tko voli kavu, nemjerljivo uživanje.

Edukacija korisnika

– Na samom početku priče prevladavale su stare generacije uređaja kojima je nedostajalo sto stvari i čuda. No, razvoj tehnologije unio je nevjerojatnu mogućnost napretka. To je dovelo do toga da su okusi kave iz samouslužnih uređaja identični onima iz kafića. A s još detaljnijim softverskim rješenjima postiglo se i to da iz njih konzumenti mogu dobiti i juhe, te čajeve. Ne zaboravimo da ima ljudi koji u svojoj tradicionalnoj kulturi imaju naviku ispijanja čaja, ili uživanja u okusima juha – kaže Marijana.

Zanimljivo je i to da u nekim sredinama ljudi još ni dandanas ne znaju kako prići samouslužnim aparatima. Upravo zato vlasnici ove tvrtke vole educirati i širokom lepezom proizvoda zadovoljiti afinitet brojnih konzumenata.

– Volimo kazati kako nam ni korona ništa ne može. Možda nas je malo zaustavila, ali nam je i otvorila mogućnosti. A mi smo ih iskoristili. Imamo plan, imamo želju, imamo tržište. I krećemo u osvajanje – veli Marijana.

Pet prioriteta za bolju Hrvatsku


1. Pozitivna atmosfera u jedinicama lokalne samouprave bitno se odražava i na život svih nas poduzetnika. Poradila bih na tome.
2. Muči nas beskrajna birokracija, koju bi svakako trebalo olakšati.
3. Definitivno nam treba olakšavanje pristupa tržištu i ulaska na njega.
4. Radila bih na mjerama koje bi štitile malo poduzetništvo od intenzivnog širenja velikih tvrtki i monopola što ga stvaraju.
5. Promicala bih ideju o uvezivanju mikropoduzetnika u razne grupacije, jer takvom sinergijom zajednički pridonosimo jačanju vlastitih proizvoda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

20. rujan 2020 15:13