StoryEditor
ŽivotNaglo smršavio

Poznati par zabrinut za sina: 'Izgledao je ispijeno, postao siv...'; Pokušao je prijeći na 'zdravije', no učinio je grešku koju mnogi rade: budite oprezni, tijelo ovakve promašaje pamti

Piše J. V.
24. rujna 2019. - 19:59
shutterstock_374861944

I slavne su osobe, unatoč nešto boljoj situaciji na bankovnom računu od one s kojom se iz mjeseca u mjesec suočavaju obični smrtnici, a unatoč i statusu te činjenici da ih ljudi na ulici prepoznaju, na kraju dana samo ljudi. Sa svim problemima i dilemama koje idu u paketu s tim, nedoumicama i načinima koji im pomažu sa svime se time nositi.

Nije nevažno stoga poslušati ponekad s čime se suočavaju oni koje viđamo u glamuroznim izdanjima na crvenim tepisima - čak i ako netko ima jahtu i vratio se sa snimanja filma, ne biste vjerovali, može na kraju dana leći u krevet razmišljajući o potpuno istome problemu koji mori, primjerice, prosječnog Hrvata s minusom na računu.

Naročito to vrijedi kad su u pitanju roditeljske nedoumice, odgoj i briga o djetetu. Will Smith (50) i njegova supruga Jada Pinkett Smith (48) otvoreno su pred kamerama popričali o problemu koji im je servirao sin Jaden. 21-godišnjak je, naime, odlučio iz temelja promijeniti svoju prehranu, nesvjestan očigledno posljedica koje to može ostaviti na zdravlje.

Prebacio se naglo

Kao i mnogi, odlučio je postati vegan, što znači da je iz prehrane eliminirao sve proizvode životinjskog podrijetla te se "prebacio" isključivo na žitarice, mahunarke, voće i povrće. Vegani ne jedu meso, ribu, morske plodove, mliječne proizvode ni jaja.

Ne konzumiraju ni med, a oni u potpunosti posvećeni tom životnom stilu ne nose krzno, kožu, ni ikakve druge materijale životinjskog podrijetla, poput bisera i koralja. 

Pa dok brojni stručnjaci odobravaju prehranu baziranu na principu veganstva te naglašavaju kako su izvori proteina biljnoga podrijetla ne samo kvalitetniji za ljudski organizam od, primjerice, onih iz crvenoga mesa, većina promjenu napravi naglo, pritom čineći svojemu tijelu veliku štetu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Will Smith (@willsmith) on

 
Poznati par zabrinut za sina: 'Izgledao je ispijeno, postao siv...'; Pokušao je prijeći na 'zdravije', no učinio je grešku koju mnogi rade: budite oprezni, tijelo ovakve promašaje pamti

"Will i ja imali smo intervenciju s Jadenom", priča tako Jada u svome talk showu "Red Table Talk". "On je postao vegan, ali jednostavno ne shvaća da u svoje tijelo ne unosi dovoljno proteina. Izgledao je ispijeno, smršavio je, nije uzimao dovoljno nutrijenata...", požalila se.

Njen suprug je dodao: "Njegova koža postala je siva. Stvarno smo se zabrinuli...", prenosi Metro.

Manjak proteina

Druga po redu greška koju rade oni koji su odlučili iz temelja mijenjati prehranu potpuna je nebriga oko količine proteina koju unose u organizam. Uz nagle promjene koje mogu "šokirati" tijelo zbog čega ćete se osjećati umorno i malaksalo, imati proljev ili zatvor, važno je omogućiti dnevni unos proteina koji je u skladu s napucima liječnika.

Za zdrave osobe koje se ne bave teškim fizičkim poslovima ili treninzima preporučena dnevna doza je 0,8 grama proteina po kilogramu težine. Za žene to je oko 45 grama, a muškarce oko 65. U izračunu pomažu brojni online kalkulatori.

Katy Beskow, veganka s iskustvom i autorica tri popularne veganske kuharice, za Guardian je otkrila u čemu može biti problem kod prelaska na ovaj tip prehrane. Savjetuje postupne promjene, a kaže i ovo:

"Sve je u kombiniranju dovoljne količine proteina iz grahorica, sjemenki i orašastih plodova. Možda će vam u početku izgledati kao da jedete hranu za ptice, ali to nije slučaj. Samo uključite malo proteina u svaki obrok - pospite omiljenu tjesteninu oraščićima ili dodajte ekstra dozu graha u svoj čili", zaključuje.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by K a t y B e s k o w (@katybeskow) on

Dijetetičarka Heather Russel iz udruge Vegan Society slaže se s njom: "Najveći mit oko veganstva je taj da je nemoguće unijeti dovoljno proteina iz "biljaka". Zapravo možete na taj način unijeti sve potrebne nutrijente - grah, slanutak, leća, proizvodi os soje, maslac od kikirikija, indijski oraščići i sjemenke bundeve sadrže pozamašnu količinu proteina", objašnjava za The Guardian.

No takva prehrana mladome glazbeniku očigledno nije odgovarala. Jaden Smith u majčinom showu otkrio je naposlijetku da nije bio zadovoljan kako funkcionira na veganskoj prehrani, što je samo dokaz da ona nije za svakoga. Isto tako, naglašavaju stručnjaci, tijelo ovakve promašaje "pamti", a posljedice na zdravlje mogu biti i ozbiljnije od poremećaja u probavi, piše Insider izdvajajući ekstreman umor kao jednu od posljedica.

Dok Novak Đoković postiže nevjerojatne sportske uspjehe zahvaljujući upravo posebno "programiranoj" prehrani baziranoj na biljnim proizvodima, Jaden je s vremenom bio prisiljen prijeći na vegetarijastvo.

Ne konzumira meso, ali mliječne proizvode ukomponirao je u novi plan prehrane. "Htio bih naglasiti da sam vegetarijanac koji je pokušao biti vegan", izjasnio se na kraju.

Svi žele jesti kao Đoković, ali u prehrani koja je 'preporodila' srpskog tenisača kriju se i neke opasnosti: djeca su najugroženija, ali još neke skupine bi trebale biti na oprezu

Izvori proteina za vegane

Healthline izdvaja najbolje izvore proteina za one koji su prešli na vegansku prehranu:

- seitan

- tofu

- leća

- slanutak

- grah

- sjemenke konoplje

- grašak 

- spirulina

- amarant i kvinoja

- zob

- chia sjemenke

- oraščići, maslaci od orašastih plodova

- povrće poput brokule, špinata, šparoga, artičoka i slatkog krumpira (batata)

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. srpanj 2022 18:34