StoryEditor
Životkakve dijete?

Jedete pizzu, čokoladu, a mršavite? Da, i to je moguće, ključ uravotežene prehrane ne leži u velikom odricanju - evo što kaže naša nutricionistica

Piše Vlado Ozretić
24. veljače 2021. - 16:57
m.sc. Iva Tokić u svom savjetovalištu za prehranu Nutrivat koji se nalazi u trgovačkom centru JokerJakov Prkić/Cropix

Iva Tokić, m. sc. nutricionizma, naša glavna stručnjakinja u pitanjima prehrane u programu „Zdravi i veseli bili“, već je u osnovnoj školi znala da će se u budućnosti baviti nečim iz kemije ili biologije. A već u drugom razredu srednje znala je – bavit će se nutricionizmom. Znanje je počela stjecati na preddiplomskom studiju u Splitu, a praksu je izbrusila na diplomskom studiju na Oxford Brookes University u Ujedinjenom Kraljevstvu. Nakon povratka radila je kao vanjski suradnik, a već neko vrijeme svoje znanje i stručnost nudi klijentima u vlastitom savjetovalištu za prehranu - Nutrivat.

Tamo će svi oni koji dođu dobiti prilično preciznu sliku o svom tijelu.

- Prvo napravimo analizu tijela koja obuhvaća uzimanje mjera. Od opsega struka, bokova, nogu, ruku. Nakon toga ide analiza iz koje se vidi koliki je postotak vode, mišića, masti, koštane mase u tijelu. Tada utvrđujemo i metaboličku dob. Za to koristim moju specijalnu vagu Tanitu koja preko biološke impedance analizira sastav tijela – kazala je Iva.

image
m.sc. Iva Tokić u svom savjetovalištu za prehranu Nutrivat koji se nalazi u trgovačkom centru Joker
Jakov Prkić/Cropix

Ta vaga, naime, mjeri električni otpor koji tijelo pruža, a temelji se na postavci da je taj električni otpor najveći u masnom tkivu jer provodljivost ovisi o postotku vode u tkivu, koji je najveći u nemasnoj masi.

- Tako dobijemo postotke koji nam budu referentna vrijednost za buduća mjerenja - kaže Iva, dodajući kako pravi posao počinje nakon toga.

- Nakon te analize slijedi priča. O ciljevima, očekivanjima, motivaciji, o tome što volite jesti, što ne volite, kuhate li, naručujete li hranu, kako vam dan izgleda. Potom prelazimo preko svih skupina namirnica kako bi se stekao uvid u to što uopće jedete, što volite, kako to izgleda. Poslije donosim zaključak što bi tu trebalo mijenjati, na čemu bi trebalo poraditi. I onda vam sastavljam jelovnik koji je najučinkovitiji kada je individualan. Tada kreće naša suradnja. Koja ne prestaje nakon što klijent napusti prostorije, nego se komunikacija održava svako malo.

Iva je, naime, dostupna svojim klijentima tijekom cijelog dana. Oni je izvještavaju o svojem napretku, stanju na vagi, psihološkom stanju (koje je zapravo najbitnije za održavanje programa)…

- Komunikacija i edukacija stalno su prisutne u procesu. Nakon nekog vremena se nalazimo, sve po dogovoru, i onda analiziramo dobivene rezultate i nova mjerenja – kaže Iva, odajući tajnu koja je zapravo dobro poznata svim nutricionistima. Ne morate se, naime, odreći omiljene hrane kako biste ostvarili svoje ciljeve. Naravno, osim ako vam to ne ugrožava zdravlje.

image
Pored mjerenja, najvažniji je razgovor s klijentom, tu se najviše dozna
Jakov Prkić/Cropix

- Primjerice, ako volite jesti pizzu, vidjet ću postoji li bolja opcija. Da se obična pizza zamijeni onom s pirovim ili integralnim brašnom. Ili da se smanje zasićene masnoće pa mijenjamo sir. No, ako se klijentica ili klijent ne slažu, jer im se baš sviđa ta obična pizza, onda je nećemo izbaciti. Samo ćemo smanjiti njezinu pojavu na jelovniku. I sve ostalo ćemo izbalansirati u skladu s time. Bitno je da je prehrana u ravnoteži kada gledamo općenito sliku. Nikada ne demoniziram određenu namirnicu. Ako je osoba voli, onda će je i jesti, samo tako da cjelokupni jelovnik bude u balansu. Ako je netko lud za pizzom, to se izbaci, bit ćemo motivirani, ali nakon dva tjedna zaželjet ćemo se pizze i onda ćemo prije pokleknuti u praćenju jelovnika.

Ključna riječ, reći će Iva, jest održivost. Valja jesti – intuitivno, što će reći nikada protiv sebe i svojih želja. Jer, u protivnom nam se dogodi da za dva tjedna strusimo čitavu jumbo pizzu…

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. travanj 2021 01:51