StoryEditorOCM
ŽivotLOŠA ‘HIGIJENA‘

I vi ste među onima koji će večeras zaspati pred tv-om? Stručnjaci ustvrdili da posljedice ove navike nisu uopće bezazlene. Evo što treba pošto-poto eliminirati

Piše Ana Dukić/živim.hr
7. prosinca 2021. - 21:33

Za mnoge od nas ritual prije spavanja sastoji se od tuširanja, pranja zubi, a zatim gledanja omiljene serije ili filma na Netflixu. Ako gledate reprize nekih serija, sigurno nerijetko i zaspete uz televizor. No, što kažu stručnjaci za zdravlje na ovaj ritual?

Nova studija objavljena u časopisu JAMA Internal Medicine pokazala da spavanje s uključenim televizorom u spavaćoj sobi povećava rizik od debljanja i pretilosti, prenosi živim.

Autori studije analizirali su podatke više od 43.000 žena, a uz to su istaknuli da bi smanjenje izloženosti umjetnom svjetlu tijekom noći moglo biti vrlo korisna intervencija za prevenciju pretilosti.

Prema anketi Nacionalne zaklade za san, 60 posto Amerikanaca gleda televiziju neposredno prije nego što zaspu.

- Za neke je to jednostavno noćni ritual, dok druge pozadinska buka opušta i tvrde da im pomaže zaspati - ističe dr. med. Vikas Jain, specijalist medicine spavanja u bolnici Northwestern Medicine Central DuPage u Illinoisu.

Međutim, postoje studije koje navode kako je spavanje uz televizor opasno, a i ima i onih koje to opovrgavaju.

Jedna studija objavljena u časopisu Behavioral Sleep Medicine otkrila je da upotreba bilo koje vrste medija kao sredstva za spavanje narušava kvalitetu sna, dok druga povezana studija ističe kako upotreba interneta, ali ne i televizije pogoršava kvalitetu sna.

- Po mom mišljenju, spavanje ispred televizora dodatno promiče lošu higijenu spavanja. Međutim, mogu se iznijeti argumenti da postoje neke pozitivne strane u tome. Primjerice, prekidanje prisilnih misli koje vas drže budnima - rekao je Chris Brantner, certificirani trener znanosti o snu na SleepZoo.

Skraćuje vrijeme usnivanja 

Kad glasnoću televizora postavite tako da ona obuzda vaše misli, ali da nije toliko glasna da će spriječiti vaše tijelo da prijeđe u stanje mirovanja, učinak može biti sličan kao korištenje stroja za bijelu buku (white noise) jer ambijentalna buka može skratiti vrijeme koje vam je potrebno da zaspite, kaže dr. Jain.

- Osim toga, gledanje serije ili filma kojeg ste već gledali više puta može ponuditi osjećaj bliskosti i udobnosti pa je manja vjerojatnost da će izazvati emocionalni odgovor kao nova serija ili film koji vas mogu držati budnima - objasnio je dr. Jain.

image
AFP


- Ako zaspite s uključenim televizorom, također ćete upijati plavo svjetlo elektronike. To može poremetiti kvalitetu vašeg sna potiskivanjem proizvodnje melatonina (hormona koji održava vaš ciklus spavanja/budnosti pod kontrolom) i može odgoditi početak spavanja (količina vremena koja vam je potrebna da zaspite) - navodi dr. Jain.

Isto tako, mogli biste se zadržati u lakšim fazama sna, zbog čega vaše tijelo neće uspjeti obaviti neke poslove tijekom sna, poput konsolidiranja sjećanja i oporavka mišića.

Promjena navika prije spavanja moglo bi smanjiti negativne učinke televizora

- Gledanje televizije na stvarnom televizoru, za razliku od tableta ili telefona koji vam je točno ispred lica, može smanjiti količinu plave svjetlosti kojoj ste izloženi - kaže Brantner.

image
AFP


Druga bi opcija mogla biti da se okrenete od zaslona i slušate samo zvuk.

Onemogućavanje automatske reprodukcije također može biti od pomoći u poboljšanju kvalitete spavanja.

- To smanjuje šanse da vam san bude ometen promjenama svjetla i zvuka na televizoru - rekao je Brantner. Mogli biste čak otići toliko daleko da postavite televizor tako da se automatski isključuje u određeno vrijeme kako bi se isključilo svjetlo nakon odlaska na spavanje.

Pazite da ne postanete previše ovisni o TV-u kao sredstvu za spavanje. Jačanje povezanosti između televizora i sna može otežati odlazak bez njega, dodaje dr. Jain, osobito u okruženjima u kojima nemate pristup njemu.

Jedna strategija bi mogla biti polako smanjivanje upotrebe televizora i uvođenje novih smirujućih rituala prije spavanja, poput čitanja, meditacije ili vođenja dnevnika.

Nekoliko opcija i rituala može vam pomoći da se ne oslanjate previše na jednu naviku što bi moglo povećati vaše šanse za postizanje kvalitetnog noćnog sna bez obzira na okruženje u kojem drijemate.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. veljača 2023 02:28