
Udarac nogom dobio je sitni lopov od Van Dammea iz budućnosti u filmu "TimeCop". "Ovo ti je za ono što ćeš napraviti", rekao mu je Van Damme koji je posvjedočio njegovoj krađi u nekadašnjoj sadašnjosti. SF akcijski triler "Specijalni izvještaj" ("Minority Report", 2002.) Stevena Spielberga s Tomom Cruiseom u glavnoj ulozi izvrsno se nadovezuje na reakciju sadašnjosti i budućnosti iz slično žanriranog "Vremenskog policajca".
Spielberg je snimio treću najbolja adaptaciju predloška genijalnog Philipa K. Dicka nakon "Istrebljivača" i "Potpunog sjećanja", nemjerljivo bolji film od "Isplate" koji bi mogao funkcionirati i kao svojevrsni mini "time-travel" SF s podrazumijevanim filozofskim paradoksima.
Priča je postavljena u budućnost 2054., gdje postoji Odjel za pret-kriminal pod ravnanjem direktora Lamara Burgessa (Max Von Sydow), a njegovi zaposlenici, poput Cruiseova Johna Andertona, sprječavaju zločine prije nego što se dogode zahvaljujući predskazanjima vidovnjaka, na čelu s Agathom (Samantha Morton).
"Sustižemo budućnost", netko prozbori vizionarsku rečenicu filma i za film. Dakle, "uhićeni ste zbog budućeg ubojstva koje bi se dogodilo danas tad i tad" umjesto "ovo ti je za ono što ćeš napraviti". Jedno sprječavanje budućeg ubojstva gledamo u uvodu filma i Anderton stupa u akciju prema kadrovima kakve vidovnjaci proizvode i projiciraju na veliki ekran računala u središnjem uredu Odjela za pret-kriminal.
Ekran je nalik kinoplatnu na kojem se, pred Spielbergovim očima, vrte vizionarski futuristički i znanstveno-fantastični klasici kao što su ključne dvije Dickove adaptacije, "Paklena naranča", "Čudni dani", "Peti element", paranoidni "noirovski" SF-ovi poput "Grada tame" i "thinking man's" akcijski trileri "Sjever-sjeverozapad" i "Bjegunac".
Slikama vidovnjaka potom, pomoću rukavica, upravlja Cruiseov junak premještajući ih po ekranu s pokretima dirigenta kojemu je svaka sličica i informacija (ubojstvo, žrtva, počinitelj...) nekakav instrument potreban da re-kreira/orkestrira kompletno djelo/predskazanje u Spielbergovu vizualno-simfonijskom odgovoru na slične tonske simfonije iz klasika njegovih suvremenika Francisa Forda Coppole i Briana De Palme ("Prisluškivanje", "Pucanj nije brisan").
Nakon pravovremene reakcije i stopiranja akcije/umorstva, film nas uvlači u priču. Otprilike... Zamislite svijet bez ubojstava. Prije samo šest godina vladala je prava epidemija ubojstava. Činilo se da to može zaustaviti samo čudo. No, umjesto jednog čuda dobili smo tri – vidovnjake koji mogu vidjeti ubojstvo i četiri dana unaprijed.
Kvaka filma jest da se u tom "pret-kriminalnom" svijetu događa umorstvo, unatoč tome što se stopa ubojstava "iskorijenila", a vidovnjaci imaju viđenje da je ubojica nitko drugi doli Anderton koji za svoju žrtvu nije nikad čuo, ali "navodno ću ga ubiti za manje od 36 sati".
Prije nego se Anderton dade u bijeg kao nasljednik krivo optuženih junaka iz "North By Northwest" i "The Fugitive", preodjevenih u SF ruho, on raspravlja o metafizičkoj postavci Odjela za pret-kriminal, time i filma, zajedno s Dannyjem Witwerom (Colin Farrell) iz Ministarstva pravosuđa koji propituje etiku predskazanja.
"Uhićujemo osobe koje nisu prekršile zakon", opaža Witwer. "... ali hoće", nadoveže se Anderton i zaključi "vidovnjaci vide budućnost". "To nije budućnost ako se spriječi. Nije li to temeljni paradoks?", pita se Witwer. "Govorite o predodređenosti koja se stalno događa.
Vidovnjaci ne vide ono što namjeravate učiniti nego samo ono što ćete doista učiniti", jamči Anderton koji će, paradoksalno, do kraja filma i sam propitivati (ne)pogrešivost kad dozna za "manjinske izvještaje" što sugeriraju postojanje "alternativne budućnosti", a zataškani su da ne ukažu na rupe u savršenom sistemu ("Tko želi pravosudni sustav koji otvara mogućnost sumnje?").
Rasprava među njima je filozofsko-metafizička suština "Specijalnog izvještaja", uz "Memento" vjerojatno najkompleksnijeg žanrovskog filma u prvim godinama novog milenija. Je li sudbina/budućnost zadana? Može li reakcija prethoditi akciji, a predestinacija slobodnoj volji? Smije li čovjek biti uhićen za nešto prije nego što to i napravi? Što ako (bi) se u zadnji čas možda predomisli(o)?
Začarani krug misli o (ne)pokretanju lanca događaja Spielberg svako toliko prekine uzbudljivom vizualijom i akcijom. Svaki pogled na Washington budućnosti i njegovu futurističku arhitekturu/scenografiju otima dah. Washington površinski djeluje kao utopija, manje šareni megalopolis u odnosu na "The Fifth Element" na čije se zrak-zemlja-zrak prometovanje nadovezuje, s dodatkom vertikalnog prometa, ali ispod površine čuči distopijski "noir" L.A-a "Blade Runnera", samo manje mračan, ušuškan u svijetloplavi i sivi kolorit.
Akcija je vrlo spektakularna u trenucima kad Anderton skače s jednog vertikalno voženog futurističkog vozila na drugo, nakon čega slijedi potjera "jet-packovima" koja kulminira u tvornici automobila i podsjeća na Spielbergovu akcijsku virtuoznost iz filmova o Indiani Jonesu, iako redatelj ovdje kompletira svoj SF opus ("Bliski susreti treće vrste", "E.T.", "Umjetna inteligencija").
Režijski možda i najvirtuoznija scena dolazi u momentu kad robotoliki pauci sa skenerima pretražuju zgradu tražeći Andertona, skrivenog u kadi natopljenoj vodom. Spielberg je bio u naponu snage, kao i Cruise. Glumac je netom prije snimio "Oči širom zatvorene" i "Magnoliju", pa je kao policajac koji pomoću droge ubija bol od gubitka sina dramski nastrojeniji nego u "Nemogućoj misiji 1&2", a opet je spreman za akcijašenje i sprintanje u svome stilu da sustigne budućnost, kao što ju je sustizao i film.
"Minority Report" je predvidio reperkusije napada na Ameriku 11. rujna 2001. godine, odnosno djelovanje, nazovimo ga tako, američkog Odjela za pret-terorizam koji je na temelju navodnog oružja za masovno uništenje odobrio preventivnu invaziju na Bliski istok.
Film ispred svog vremena predvidio je i tjeskobnu budućnost "orwellovskog" nadgledanja-invazije na privatnost (čovjek svugdje može biti lociran) i budućnost personaliziranih oglasa koji se Andertonu obraćaju odasvud putem ekrana-holograma i prodavaju nam stvari prema prethodnim kupnjama. "Specijalni izvještaj" je sustigao budućnost i budućnost je sustigla "Specijalni izvještaj" koji se 20 godina nakon premijere potvrđuje kao jedan od najproročkijih SF-ova 21. vijeka.