StoryEditor
Film & TVPROVOKATIVNI OSKAROVAC

‘Nikako‘: Bliski susreti ‘peeleovske‘ vrste, pogledali smo novi misteriozni horor Jordana Peelea koji svakako trebate vidjeti kad idućeg tjedna stigne u kina

Piše Marko Njegić
6. kolovoza 2022. - 13:41

Toliko daleko odlaze fanovi Jordana Peelea da ga entuzijastično već proglašavaju za najvećeg majstora horora svih vremena, nakon samo tri filma. “U kojem trenutku ćemo Jordana Peelea proglasiti najboljim redateljem horora svih vremena? Možete li se sjetiti ijednog drugog horor redatelja s tri sjajna filma, kamoli tri zaredom?”, postavio je jedan fan pitanje na Twitteru nedugo nakon američke premijere najnovijeg ostvarenja ovog filmaša “Nikako” (“Nope”).

Naravno da se možemo sjetiti drugih horor redatelja s tri sjajna filma, još sjajnija od Peeleovih, snimili ih oni zaredom ili ne, od Johna Carpentera (“Noć vještica”, “Magla”, “Stvor”) do Wesa Cravena (“Strava u Ulici brijestova”, “Nova strava Wesa Cravena”, “Vrisak”). Ipak, Peeleova reputacija je na mjestu otkako je snimio dva veoma uspješna misteriozna, društveno-politički intonirana horora “Bježi!” i “Mi”, oba sa utrškom od oko 175 milijuna dolara u američkim kinima i 255 milijuna u svjetskim.

FILM: Nope; SF horor; SAD, 2022. REŽIJA: Jordan Peele ULOGE: Daniel Kaluuya, Keke Palmer DISTRIBUCIJA: Editus OCJENA: ****

Za scenarij prvog osvojio je i rijetkog “hororskog Oscara i pomogao je trasirati pravac aktualnog “elevated” horora zajedno s Arijem Asterom (“Naslijeđeno zlo”, “Festival straha”) i Robertom Eggersom (“Vještica”, “Svjetionik”), s uzvišenim pristupom stravi i užasu u smislu da se stravi i užasu ne pristupa sam užežanrovski, nego i šire društveno-politički. I treći Peeleov film “Nikako”, koji smo pretpremijerno pogledali u “Cineplexxu” pred njegov početak kinodistribucije 11. kolovoza, na dobrom je putu da dosegne slične brojke s dosadašnjom zaradom od 85 milijuna u Americi (u ostatku svijeta tek kreće). Netko drugi bi se umislio nakon takvog uspjeha, ali Peele, čini se, još uvijek čvrsto stoji na zemlji.

Peele je osobno odgovorio fanu na Twitteru. “Gospodine, preklinjem vas spustite mobitel. Oprostite, volim vaš entuzijazam, ali neću tolerirati klevetanje Johna Carpentera”, zapisao je Peele. Svaka čast na skromnosti. Jer, uz dužno poštovanje, Peele nije (još) Carpenter ili Craven, niti je ijedan njegov film, koliko god dobar bio, baš tako briljantan kao “Halloween” i “The Thing”, odnosno “A Nightmare On Elm Street” i “Scream”.

I stariji horori, njihovi i oni Georgea Romera (“Noć/Zora živih mrtvaca”) ili Tobea Hoopera (“Teksaški masakr motornom pilom”), bili su uzvišeni davno prije nego što je iskovan termin “elevated”, društveno-politički provokativni, a žanrovski punokrvni, dok novi znaju imati problema s punokrvnošću žanra.

Međutim, Peele se ionako krivo uspoređuje s njima i njegovo je filmaštvo srodnije M. Night Shyamalanu (“Neslomljivi”), vjesniku novovjekih “elevated” horora (od “Šestog čula” preko “Događaja”, do “Posjete”, “Podvojenog” i “Ostarjelog”) čiji filmovi počivaju na nerijetko briljantnim visokim konceptima i preokretima unutar žanrovskih matrica te marketinškim potenciranjem misterije i bildanjem “hypea” s “teaserima”.

Iako su “traileri”, pušteni nakon misteriozna “teasera”, dali naslutiti o čemu je otprilike riječ, za ostatak recenzije za svaki slučaj ide “oprez: spoiler”. Treći Peeleov horor je svojevrsni parnjak trećem Shyamalanovom filmu “Misteriozni znakovim” i pretvara “Bliske susrete treće vrste” u nešto sasvim drugo u vrijeme kad se o postojanju izvanzemaljaca sve glasnije priča. “Signs” je bio “Bliski susret shyamalanovske vrste”, a “Nope” je “Bliski susret peeleovske vrste”.

Posrijedi je SF o kontaktu s nekom izvanzemaljskom silom, ali na nešto drukčiji hororski način. Postojanja filmova o izvanzemaljcima “Nikako” je svjestan.Lik Angel (Brandon Perea), zaposlenik u dućanu tehnološke opreme, u jednom trenutku govori o mirnim alienima (“E.T.”, "Dolazak") i “ubojicama svjetova” (“Dan nezavisnosti”, “Invazija svijeta: Bitka za Los Angeles”). “Nope” je bliži drugima i pozicionira se kao ljetni blockbusterski SF spektakl, no to je samo paravan budući da Peele subvertira žanrovska očekivanja, dok je i dalje političan, pa i metafilmičan.

Političko i metafilmsko spajaju se pri početku filma, kad tamnoputa dreserka životinja Emerald Haywood (Keke Palmer; “Prevarantice s Wall Streeta”), sestra konjušara Otisa Juniora zvanog OJ (friški oskarovac Daniel Kaluuya; “Juda i crni mesija”), govori da je njihov prapraprapradjed, o kojem se malo zna, bio neimenovani crnac na konju iz one prve montaže fotografija u sekvencijskom nizu, djelu filmskog pionira Eadwearda Muybridgea iz 1878. godine (“The Horse in Motion”).

“Otkad postoji film, crnci su u igri”, kaže Emerald čija familija opskrbljuje filmske produkcije dresiranim konjima. Nije precizirano na kojim su filmovima radili Haywoodovi, osim što OJ nosi majicu s oznakom “Kralj škorpiona”, ali sve i ako nisu na nekom SF-ovsko-izvanzemaljskom, isti će im se dogoditi uživo kad na njih počne vrebati neko biće alienskog porijekla skriveno u jezivo prijetećem statičnom oblaku.

Jeziva atmosfera stvara se zarana u hororski dosad najkonkretnijem Peeleovu filmu i, uopće, najkoherentnijem koji bi se na prvo gledanje pozicionirao između “Get Out” i “Us”. Nakon uvodnog biblijskog citata (“Nahum 3:6”) “Nečist bacit ću na te, osramotit ću te i načinit ću od tebe prizor”, vidimo okrvavljenu čimpanzu i nepomično ljudsko tijelo.

Redatelj draži gledatelja scenom koju će u cijelosti pokazati kasnije, kad dobijemo virtuozno režirani uvid u incident na snimaju sitcoma devedesetih “Gordy je doma” s poludjelom čimpanzom, pucajućim balonima i jednom tenisicom u neobjašnjivo vertikalnom položaju. Ima li izvanzemaljska sila nešto s time kriptični Peele ne precizira, ali sugerira da bi mogla biti odgovorna za nestale planinare o kojima javljaju vijesti.

Kad OJ-ev i Emeraldin otac (Keith David; “Oni žive”) strada tijekom naizgled bezazlene kiše malih predmeta, jasno je da se događa nešto čudno u dolini usred ničega gdje je smješten njihov ranč i vesternski zabavni park s nizom atrakcija, uključujući izvanzemaljsko “Iskustvo zvjezdanog lasa”, pod vodstvom Rickyja “Jupea” (Steven Yeun; “Minari”), nekadašnje dječje zvijezde i jedine preživjele osobe iz masakra čimpanze.

Čudni vrišteći zvukovi s neba prekidaju spokoj na zemlji, kao i pojava nečeg letećeg iz maglovitih oblaka što je “bilo veliko i prebrzo” da bi bio avion, a izaziva nestanak struje i panično ponašanje konja, ubrzo i ljudi. Ugođaj straha od nepoznatog na ogoljenom mjestu gdje se čovjek praktički nema kamo sakriti dojmljivo je postignut, neovisno o tome što NLO isprve djeluje kao klasični leteći tanjur.

Režiser je snimio barem dvije scene za hororsko anale, jednu dostojnu Kubricka u “Isijavanju” (krvava kiša potapa kuću) i drugu dostojnu Shyalamalana u “Misterioznim znakovima”, kad nepomična (alienska?) sjena u dubini kadra postane pomična i krene prema OJ-u koji će pokušati snimiti mobitelom što se događa čak i ako se na kraju ništa ne dogodi.

Kao netko tko je puno puta radio na filmu, Emerald i OJ odluče snimiti “dokaz o vanzemaljcima” i dobili “snimku koja donosi lovu, snimku za Opru” kako bi se obogatili i oživjeli zamrli ranč. Od prvog čovjeka na filmu (njihovog prapraprapradjeda) do filmovanja prvog kontakta, Peele možda preočito ističe da su crnci stvarali, stvaraju i stvarat će kinematografsku povijest jednako ili više nego bijelci.

No, istovremeno odaje lijepu posvetu pravom filmaštvu u eri prostitucije filmske slike s lažnim snimkama (izvanzemaljaca i čega god) i lošim digitalnim efektima. Zanimljivo, digitalne kamere u filmu prestaju raditi, ali ne i filmska u rukama snimatelja Antlersa Holsta (Michael Wincott; “Vrana”) koji je redateljev supstitut i poginut će ako treba za jedan savršeni kadar. “Nikako” zaslužuje da ga se svakako pogleda.

Jeziva čimpanza Gordy

Jezivu čimpanzu Gordyja na "performance capture" način glumi Terry Notary ("Kvadrat") koji je sličan posao obavljao na serijalu "Planet majmuna".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. kolovoz 2022 13:49