StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Nova strava Wesa Cravena‘: Java u Ulici brijestova

22. siječnja 2022. - 00:38

Magična kinoulaznica u rukama negativca Benedicta osokolila ga je da zaprijeti junaku Jacku Slateru kako će u stvarnost iz drugih filmova dovesti legendarne zlikovce poput Freddyja Kruegera, demona snova s licem poput pizze i kandžama umjesto prstiju, antagonista hororskog hit-serijala "Strava u Ulici brijestova".

"Imat ćemo noćnu moru s Freddyjem Kruegerom", Benedict je rekao Slateru u metafilmskom "Last Action Hero". Benedict na kraju nije doveo Kruegera u naš svijet, no to je godinu dana kasnije napravio Freddyjev otac Wes Craven.

FILM: A Nightmare On Elm Street; horor; SAD, 1994. REŽIJA: Wes Craven ULOGE: Heather Langenkamp, John Saxon OCJENA: *****

U "Novoj stravi Wesa Cravena" ("Wes Craven's New Nightmare", 1994.), Krueger je "odlučio prijeći iz filma u našu stvarnost", iz sna u javu, gdje sami sebe, tj. svoje približne inačice, glume ključni glumci iz horor-serijala Heather Langenkamp i John Saxon, nezaboravni u ulogama heroine Nancy i njezina oca policajca.

"Strava u Ulici brijestova" postaje "Java u Ulici brijestova" u podcijenjenom, a ingenioznom sedmom dijelu serijala, metafilmu koji je sagradio most između "Posljednjeg akcijskog junaka" i "Vriska", ili bolje reći podzemni tunel s obzirom da se završnica odvija u Freddyjevoj verziji Danteova pakla.

Slater, junak u tumačenju Schwarzeneggera, iskoračio je u zbilju iz kina i na premijeri filma "Jack Slater IV" susreo se sa svojim tumačem, dakle Arniejem. Krueger se neće sresti sa svojim tumačem Robertom Englundom, ali on se pojavljuje u "Wes Craven's New Nightmare" i glumi Freddyja i samoga sebe, baš kao Schwarzenegger u "Last Action Hero".

Ima unutarnje (meta)filmske logike da se "Nova strava Wesa Cravena" nadovezuje baš na "Posljednjeg akcijskog junaka": Krueger je poznat po smislu za "one-linerski" crni humor kao svojevrsni hororski Schwarzenegger i njegova kandža je u ovom filmu biomehanička, nalik Terminatorovoj.

Logično je i da je nakon "New Nightmare" nastao "Scream": ovo je bio poligon i kamen temeljac za popularniji, dvije godine kasniji "Scream" s metafilmskom, autoreferencijalnom dekonstrukcijom horora u slavu i stravu žanra. Vozač limuzine glumice Langenkamp prepoznaje da je "igrala onu djevojku u onom filmu".

"Prvi je najbolji", kaže on. Slične riječi je izgovorila Casey (Drew Barrymore) na početku "Vriska": "Prvi je bio strašan, ostali su bili pušiona." Oba filma rabe telefonske pozive kao jedan od ključnih izvora terora spram junakinja, ali "Nova strava Wesa Cravena" ima uporište u stvarnosti budući da je Langenkamp zapravo terorizirao "stalker".

"Wes Craven's New Nightmare" je stvarnosniji, ozbiljniji pa i kompleksniji u odnosu na "Scream" s kojim dijeli koncept horor-filma unutar horor-filma i horora o hororu. "Vrisak" je imao sjajan "meta" moment kad se na TV-u vrti "Noć vještica", a zbivanja iz toga horora dobivaju preslik u filmu kad Ghostface ganja žrtve po kući kao Michael Myers.

Istovjetno se događa i u "Novoj stravi Wesa Cravena", s time da se ovdje na TV-u prikazuje prvi film iz Kruegerova serijala i pored ekrana na kojem vidimo Nancy načas se nalazi njezina tumačica Langenkamp, što je ekvivalentno tome da je u "Screamu" glumila zvijezda "Halloweena" Jamie Lee Curtis. K tome, Craven ide korak dalje nakon što se Saxon najednom obrati Langenkamp s "Nancy" i njih dvoje se doslovce nađu u sceni iz prve "Strave" kao otac i kći, koju će rekreirati/odigrati na način da je gotovo identična njihovim akterima u starom filmu, pri čemu ona naslijeđuje i sijedi pramen kose svoga lika.

Brišući granicu košmarnog sna i jave, "Strava u Ulici brijestova" je načinila "slasher" horor slojevitijim, a "Wes Craven's New Nightmare" to radi s filmom i stvarnosti, čime redatelj izokreće naglavačke krilaticu svoga ranog horora "The Last House On The Left" ("It's only a movie"), ali i lažno "to je samo (loš) san" olakšanje iz "Nightmare On Elm Stret".

To nije samo film, nego film unutar filma. I to nije samo san, nego san unutar sna. Jedna takva "film/san unutar filma/sna" scena otvara "Novu stravu Wesa Cravena". Sa suprugom-majstorom specijalnih efekata (David Newsom) Langenkamp radi na filmu o Freddyju, no prototip za novu Kruegerovu rukavicu se kvari i kandže se zarivaju u dvojicu radnika na setu pred njezinim očima.

Ispostavlja se da je Langenkamp to sanjala, a san će navijestiti kasnija događanja iz ovog filma. San se pretvara u film čiji scenarij u filmu piše Craven i pojavljuje se i ispred kamere glumeći sebe, kao i Robert Shaye, direktor kompanije New Line Cinema, odgovorne za serijal "Strava u Ulici brijestova", započet 1984. godine.

Jer, "Wes Craven's New Nightmare" je više od sna – metafilm na n-tu. Horor-film o snimanju horor-filma koji gledamo. Shaye nudi Langenkamp ulogu u novom nastavku (fanovi traže još), a redatelj ima ekstra razlog da ga snimi. "Zlo nikad ne umire, zar ne", zaključi Shaye i doda "tko je bolji da oživi Freddyja nego njegov stvoritelj", znači Craven.

S druge strane, Craven poistovjećuje Kruegera s prastarim zlom koje je bilo zarobljeno u priči, ali i oslobođeno kad priča umre/prestane se pričati. Freddy je kao vještica iz "Ivice i Marice", hororske bajke koju Langenkamp pripovijeda sinčiću Dylanu (dječja zvjezdica Miko Hughes; "Policajac iz vrtića", "Groblje kućnih ljubimaca", "Opasna šifra").

Krueger je bio deset godina zarobljen u serijalu i kad je serijal završio, zloduh je pušten iz boce i spreman pobjeći iz filmske tamnice u svijet kroz Dylanov krevet, a može ga se zaustaviti/nastaviti držati zatočenim samo ako se snimi novi "Nightmare" film. Kao majka malog sina, Langenkamp se nećka glumiti opet u hororu, posebice što se čini da je klinac od nje naslijedio uznemirujuće snove o Kruegeru, a ona strahuje i da je na njega prenijela mentalnu bolest iz obitelji.

Kad se Dylan počne ponašati neobično, djelujući kao da je došao iz "Exorcista", "Omena" i srodnih ostvarenja, liječnica smatra da filmovi mogu nestabilno dijete gurnuti preko ruba, poput horora njegove majke koji ga, nakon što potpadne pod utjecaj Freddyja, privlače TV ekranu poput magneta da ih gleda u gluho doba noći.

Craven inteligentno propituje efekt filmova strave na one koji ih snimaju i gledaju, ali i nudi rješenje za suočavanje sa strahom na način da ga se izvuče iz sna/podsvjesnog u javu (ili iz jave u san) i pogleda ravno u oči. "Možeš li doći sa mnom u moj san?" pita Dylan mamu.

"To se događa samo u filmovima", odgovara ona, ali će joj tabletice za spavanje poslužiti kao mrvice kruha Ivice i Marice da slijedi sina u san gdje ga je zatočio Krueger, pripravan za tipičnu završnicu u stilu kasnijih nastavaka serijala s njegovim višemetarskim jezikom itd.

Kratki iskorak u grotesku, naročito što se može shvatiti autoironično spram nastavaka, ne umanjuje izvrsne prethodne sekvencije, od Freddyjeva razvlačenja bejbisiterice po stropu koje potencira scenu s Tinom iz prve "Strave" pa nadalje (divovska kandža, Dylan i autocesta), kao i metafilmsku/metafizičku genijalnost filma koji nastaje dok ga mi gledamo.

Ono što Craven u filmu piše jest scenarij ovog filma i Langenkamp živi taj film, odnosno glumi u njemu, iako toga nije svjesna, ali mi postajemo svjesni kad kamera pokaže da glumci izgovaraju dijaloge ispisane na ekranu redateljeva kompjutora. "Nije bilo filma, bio je samo... njezin život", Langenkamp pronalazi stranicu scenarija filma koji će pročitati kao priču za laku noć. Ponekad je teško razlučiti gdje prestaje stvarnost i počinje film koliko se stapaju i pretapaju u stravu na rubu sna i jave. "Nova strava Wesa Cravena" snima se na postelji od snova.

Ispred svog vremena

"Wes Craven's New Nightmare" je doživio krah na box-officeu: u kinima je zaradio najmanje od svih filmova iz serijala, a otvorio se istog vikenda kao i hitoidni "Pulp Fiction", što je sigurno odmoglo njegovu utršku, uz to da je s postmodernim konceptom bio ispred svog vremena kao i "Last Action Hero" koji je također krahitao u kinima. Ipak, s odmakom vremena počela se popravljati reputacija filma koji je definitivno bio kreativno inspirativan za filmove poput "Igre" i filmaše kao što je Charlie Kaufman ("Biti John Malkovich", "Adaptacija", "Vječni sjaj nepobjedivog uma", "Sinegdoha, New York"). Freddy se, u ulozi Englunda, vratio još jednom za okršaj s Jasonom (2003.), a u slabašnom remakeu "Strave u Ulici brijestova" iz 2010. glumio ga je Jackie Earle Haley ("Čuvari").

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. svibanj 2022 06:36