StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Jedan jedini‘: Jet Li protiv Jeta Lija

6. kolovoza 2022. - 13:39

Sada i ovdje multisvemir je trendovska postavka u Marvelovim filmovima kao što su "Spider-Man: Novi svijet", "Spider-Man: Put bez povratka" i "Doktor Strange u multiverzumu ludila", ali i ne samo njima uračuna li se i "Sve u isto vrijeme". Međutim, koncept multisvemira s alternativnim stvarnostima/paralelnim dimenzijama nije načeo neki popularni Marvelov blockbuster, nego pomalo zaboravljeni Jet Lijev hitić "Jedan jedini" ("The One", 2001.).

Jet u isto vrijeme? Doktor Li u multiverzumu ludila? Tako nekako. Prije nego što se Marvel razmahao s prvim "Spider-Manom", "Jedan jedini" je već igrao u kinima. Bio je to prvi multisvemirski film i utabao put za ostvarenja kao što su "Gospodin Nitko", "Koralina" i nove "Zvjezdane staze", posljedično i Marvelove "multiverse" spektakle.

FILM: The One; SF akcija; SAD, 2001. REŽIJA: James Wong ULOGE: Jet Li, Jason Statham OCJENA: ** ½

Određeno vizionarstvo se u tom smislu ne može poreći Lijevom SF akciću koji je imao zanimljiv koncept, naratorski izložen u uvodu, kad čujemo da "ne postoji samo jedan svemir, postoje mnogi... multisvemir". "Imamo tehnologiju za putovanje kroz svemire, no putovanje je strogo zabranjeno i nadzire ga policija. Ne postoji samo jedan 'ti', nego mnoge verzije tebe. Svatko od nas opstoji u sadašnjosti i paralelnim svemirima.

U sustavu je vladala ravnoteža, ali sad se pojavila sila koja pokušava uništiti ravnotežu da može postati... Jedan jedini", skicira narator priču. Ta sila je Yulaw (Li) i njegov je cilj ubiti sve verzije sebe iz stotinjak drugih svemira, preciznije 123, dok mu se za petama nalaze multisvemirski agenti Roedecker i Funsch (Delroy Lindo, Jason Statham). Yulawa upoznajemo kako ubija predzadnju vlastitu (zatvoreničku) inačicu u prvoj sceni.

Nakon toga, da Yulaw (p)ostane Jedan jedini mora još samo ubiti Gabea (također Li), policajca iz Los Angelesa oženjenog za zgodnu veterinarku (Carla Gugino, otkriće De Palminih "Zmijskih očiju"). Zašto to Yulaw uopće radi? Zato što tako dobije energiju stradalih "doppelgängera" i postaje brži, pametniji, snažniji, nadomak statusa multisvemirskog Boga i vladara svih dimenzija.

"Svaki put kad ubije nekoga, energija među preživjelima se podijeli", doznajemo i shvaćamo kako je jedna verzija Lijeva lika uspjela udarcem nogom saviti zatvorske rešetke i zašto je akcija "matrixovska" s potezima kontra sili teže. To je i dobra vijest za posljednjeg preživjelog Gabea koji jedini može zaustaviti Yulawa.

Na papiru je ovo bio idealan projekt za kung fu legendu Lija koji tada gradio karijeru u Hollywoodu i postajao međunarodna akcijsko-borilačka zvijezda. Kineski glumac je utjelovio negativca ("Smrtonosno oružje 4") u nastupnoj ulozi u nekoj američkoj produkciji, da bi se potom prebacio na pozitivce ("Romeo mora umrijeti", "Zmajev poljubac").

"The One" predstavlja Lija u dvojnoj ulozi negativca i pozitivca, a to nije jedini dodatak filmu. Doktor za borilačke vještine ubačen je u "matrixovsko" SF akcijsko okružje, što je za Lija bila novost, iako je s tim žanrom koketirao njegov pet godina raniji hongkonški uradak "Black Mask". "Matrixovski" SF za Lija načelno ima smisla.

Legendarni "Matrix" je posudio istočnjačke borilačke vještine i inkorporirao ih u hollywoodsku akcijsku znanstvenu fantastiku, dok "Jedan jedini" radi obratnu stvar. Koristi SF žanr da (re)kreira borilački akcijski film po mjeri Lija koji je, k tome, trebao glumiti u nastavcima "Matrixa" ("Reloaded" i "Revolutions"). Namjera je bila dobra, ali "The One" pokazuje da Liju ne trebaju specijalni efekti jer su njegovi akrobatski borilački potezi dostatno efektni.

Jedno poništava drugo u filmu umjesto da se nadopunjuje kao u borilački gracioznijem "Tigru i zmaju", a Li više dolazi do izražaja u "realističnom" okruženju, bez pomoći računalno generirane slike, posebice ako je ta slika lišena istinske imaginacije u odnosu na "Matrixovu" i nije najbolje ostarila (kao ni nu metal pjesme na soundtracku), što je najvidljivije u scenama kad se crvotočina nekog multisvemira otvori, usiše likove, rastavi ih na proste faktore i opet sastavi.

Najimpresivnija scena filma dolazi u trenutku kad Li radi katu i demonstrira stari dobri kung fu bez novovjekog CGI-ja. Ilustracije radi, nemjerljivo je uzbudljivija sekvencija iz "Kiss Of The Dragon" kad se Li bori protiv blizanaca i cijelog "dojoa" karataša nego kad ovdje u polu-digitaliziranom izdanju izbjegava metke ili baca neprijatelje u zrak i udara ih nekoliko metara iznad zemlje u prizorima koji preočito kopiraju "Matrix" uz tek poneke vlastite ideje, tipa da Yulaw koristi dva policijska motocikla kao rukavice da njima izudara policajca.

"Jedan jedini" kopira i "Highlandera" (Yulaw čak i parafrazira "there can be only one" mantru s "nakon ovoga postojat će samo jedan"), "Vremenskog policajca" (putovanje kroz prostor i vrijeme pod nadzorom policije), "Šesti dan" (više verzija heroja) i "Osvetu blizanaca" (Li se tuče protiv samoga sebe kao nekoć Van Damme).

Nikakav problem da film preuzima tuđe ideje ukoliko se one prime i proklijaju u nešto što ima barem mrvu vlastite osobnosti. Redatelj James Wong i scenarist Glen Morgan (bivši "X-Fileovci") puno su više kreativnosti pokazali u prethodnom projektu "Final Destination".

Multisvemir je bio neistražen koncept i mogućnosti su bile neslućene za jedan pametan SF akcijski film, ali Wong i Morgan ne idu dalje od toga da na sekundu, preko televizije, doznamo kako je u jednoj paralelnoj dimenziji američki predsjednik Al Gore i da u drugoj Li ima dugu plavu kosu. Ni to ne bi bio problem da je "The One" bar akcijski specifičan, ali izvedba je odveć standardna.

Dakle, "Jedan jedini" nije trebao nužno biti kompleksan, filozofski žanrovski film na temu prostor-vremenskih crvotočina (vršnjački "Donnie Darko"), tj. dualnih identiteta i borbe sa samim sobom kao, recimo, "Potpuno sjećanje" ili "Čovjek bez lica" s dobrim i lošim Lijem koje je, usput, teško razlikovati s obzirom da su često odjeveni u sličnu odjeću. No, trebao je biti bolji u akcijskom "martial arts" smislu.

Wong režira "hi-tech" akciju rutinski, bez mašte da stvori barem jednu posebno pamtljivu scenu. Režija je industrijska, lišena koreografske fluidnosti, finese i osjećaja za kaskadersku opasnost i "martial arts" majstorstvo tako da samo netko iznimno upućen u kung fu može primijetiti da je glumac rabio dva različita stila za Gabea i Yulawa. Kad se u završnici borilački sudare dva Lija, stvar većinski preuzimaju kompjuteri i dvojnici okupani frcajućim iskrama. Pravi Li se izgubio u multisvemiru.

Ponovno sa Stathamom

Delroy Lindo i Jet Li su prethodno glumili i u "Romeo mora umrijeti". Nekoliko godina kasnije, Li i Statham opet su se našli ispred kamere filma "Gad" i serijala "Plaćenici". P.S. "Jedan jedini" se prikazuje 5., 8. i 10. kolovoza na AMC-u.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. kolovoz 2022 21:19