StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Iza rešetaka‘: Rocky u zatvoru

13. kolovoza 2021. - 11:38

Pomalo zaboravljeni Stalloneov film iz osamdesetih "Iza rešetaka" ("Lock Up", 1989.) zaslužuje tekstualni memento ususret televizijskom emitiranju. Kako, za početak, jedan Stalloneov film uopće može biti "zaboravljen" iz ere kad je glumac bio na vrhuncu popularnosti?

"Iza rešetaka" se pojavio na izmaku osamdesetih, u razdoblju kad je Sly prestao nizati krupnije kinohitove poput "Ramba II", "Rockyja IV" i "Kobre". Obarački "Over The Top"/"Na vrhu" nije uspio oboriti box-office "stalloneovskom" snagom, niti je spektakularni "Rambo III" eksplodirao praskom prethodnika, kako se očekivalo. Naravno, "Lock Up" je postao veliki hit u videotekama, naročito u zlatnim danima piratskog VHS tržišta, ali u američkim kinima je zaradio mršavih 20-ak milijuna dolara.

FILM: Lock Up; trilerska drama; SAD, 1989. REŽIJA: John Flynn ULOGE: Sylvester Stallone, Donald Sutherland OCJENA: *** ½

Poštenom, podcijenjenom filmu nije pomoglo ni to da je u srži kombinacija zatvorske drame ("Ponoćni ekspres") i zatvorskog trilera ("Bijeg iz Alcatraza") sa Stalloneom u dramskijoj ulozi, dakle ne akcijski spektakl, a "Iza rešetaka" se pojavio iste godine kao i popularniji "Tango & Cash", u kojem je Sly, interesantno, također proveo neko vrijeme u zatvoru. Je li Stallone možda snimio film da ode u simboličan zatvor i okajava za prijašnje promašaje ili ne, "Lock Up" je, kao "dramatizirani" zatvorski segment "Tanga i Casha", rastegnut na cjelovečernjak, stršio unutar njegova opusa iz osamdesetih poput "Over The Top", bio akcijski skromniji, srodniji prvom "Rockyju" i "Escape To Victory" u odnosu na drugog i trećeg "Ramba" ili "Cobru".

Stalloneov lik Frank Leone nije specijalac, policajac, stroj za ubijanje ili boksački prvak svijeta u teškoj kategoriji, već razmjerno običan čovjek (automehaničar), koliko može biti "običan" s onakvim mišićima i isklesanim tijelom. Doznajemo da je Leone završio u zatvoru nakon što se obračunao s protuhama koje su napale njegova mehaničarskog mentora i očinsku figuru.

Leoneova aura/prošlost nije misteriozna kao u slučaju imenjaka Franka Morrisa (Clint Eastwood) u filmu "Escape From Alcatraz". No, Leone je Stallone, tj. Rocky Balboa na isti način kao što je Morris bio Eastwood i Prljavi Harry. Nešto slično poput Franka vjerojatno bi napravio i Rocky da se netko okomio na njegova trenera Mickeyja.

Zapravo, "Iza rešetaka" i jest "Rocky" u zatvoru ili zatvorski "Rocky", svakako nepogrešivo "stalloneovski" autorski film i nepogrešivo film jedne epohe, osamdesetih, vidljivo po "akcijskom" vizualnom ugođaju (zatvorske kotlovnice) i ekipi iza (producentska braća Lawrence-Charles Gordon) i ispred kamere (Sonny Landham).

Sly nije pisao scenarij, nego tada traženi Jeb Stuart ("Umri muški", "Levijatan", "Još 48 sati", "Bjegunac"), niti je režirao film (redatelj je iskusni žanrovac John Flynn; "Rolling Thunder", "Best Seller", "Out For Justice"), ali kao da jest.

Antagonizam između Leonea i glavnog negativca, upravitelja strogo čuvanog zatvora Drumgoolea (Donald Sutherland), podvostručuje antagonizam Ramba i šerifa Teaslea, odlazeći znatno dalje u sadističkom zlostavljanju i kršenju ovlasti tijekom konfrontacije junaka s autoritetom, sve do granice pretjeranosti i neuvjerljivosti za jedan ovako načelno realističan i prizemljen film.

Povijest njihova sukoba seže u vrijeme kad je Leone služio zadnje tjedne kazne u Drumgooleovu prijašnjem zatvoru i ovaj ga, iako je bio uzoran kažnjenik, nije pustio da ode na sprovod mentora. Jednostavna želja, slično Rambovoj da samo želi proći kroz Teagleov gradić i usput nešto pojesti. Želja je Leoneu bila bešćutno uskraćena i on je iz prkosa pobjegao iz zatvora, a njegov odvjetnik je uspio osramotiti Drumgoolea, zbog čega je upravitelj dobio premještaj.

Godinama kasnije, kad se Leone opet bliži kraju zatvorske kazne i za uzorno vladanje biva pušten vikendima na slobodu da vidi djevojku Melissu (Darlanne Fluegel), Drumgoole organizira otmicu Franka, tj. premještanje iz jednog zatvora u drugi, "najgoru rupu u sistemu", kako bi mu zagorčao život i omogućio tešku robiju pod budnim okom njega samoga i njegovih čuvara.

"Ovo je pakao, a ja ću ti biti vodič", govori okrutni Drumgoole, jednodimenzionalni negativac bez nijansi sive, suprotno Teasleu. On je tako napisan i glumljen ponajprije da izazove mržnju kod publike, kao i njegovi čuvari, toliko da bi neki gledatelji, suočeni s krajnje visokom razinom sadizma, mogli od bijesa poželjeti uletjeti u ekran i pomoći Leoneu da ih išaketa.

Ipak, cilj je postignut s tim i takvim zlikovcem, najomraženijim od svih omraženih filmskih upravitelja zatvora, od "Bijega iz Alcatraza" do "Iskupljenja u Shawshanku". Što više Drumgoole izaziva Leonea, to gledatelj više staje na Leoneovu stranu i samo dobiva veću motivaciju da navija za još jednog neslomljivog, ali humanog Stalloneova "underdoga", Rockyja iza rešetaka koji zaslužuje pobjedu u ovom slučaju nad sistemom, tj. slobodu.

Sistem utjelovljen u Drumgooleu želi slomiti Leonea ("I must break you!") mentalno i tjelesno, testirati njegovu izdržljivost, pronaći mu slabu točku, dotući mu duh, volju, sve, kako bi kažnjenik napravio krivi potez i gulio zatvorsku kaznu do kraja života. Da bi to postigao, Drumgoole se oslanja na sadističke svinje od zatvorskih čuvara, ali i zatvorenike.

Njih predvodi Chink Weber u tumačenju Landhama ("48 sati", "Predator") i nameće se kao uvjerljiva fizička prijetnja junaku i izaziva tenzije svojom pojavom, odmah od utakmice američkog nogometa u blatu, iznimno bolno odigrane i režirane s primislima na onu ragbijevsku igru s lešom ovce u "Rambu III".

U toj sceni je, međutim, jasno kako Leone nije Rambo i da će primiti dosta udaraca, a pobjedu je izvojevao uz pomoć ogromnog zatvorenika zvanog Eclipse (Frank McRae), jednog od trojice njegovih prijatelja (druga dvojica su Dallas i First Base; debitant Tom Sizemore i Larry Romano).

Prijateljstvo zatvorenika istaknuto je u sceni kad popravljaju Forda Mustanga iz 1965. u zatvorskoj garaži, s trijumfalnom montažom u stilu Rockyjevih treninga. Suspenzija nevjerice (zatvorska garaža!) netragom nestaje pored "rockyjevskih" emocija koje na klaviru prebire slavni skladatelj Bill Conti.

Prepoznatljive emocije pokreću i ovaj Stalloneov film, kao i situacije poput stradavanja prijatelja, uz dobrodošle varijacije na klišeje, uže i šire žanrovske. Klimaktički bijeg iz zatvora, kad do njega dođe, nije onakav kakav očekujete, štoviše posrijedi je makinacija i distrakcija, a rezultirat će zadovoljavajuće pretjeranom scenom (električna stolica).

Prethodno, kad Chink sredi Leoneova frenda, napravit će to tako da ga zgnječi šipkom za benč opterećenom teškim utezima kako bi junak mogao podići teret s prijateljevih prsa i jednim utegom krenuti na negativca. "Lock Up" je zatvorska drama iz Stalloneove teretane osamdesetih.

Stalloneov ‘Plan za bijeg‘

Stallone je nastavio glumiti u zatvorskim filmovima. Godinama kasnije snimio je dobri "Plan za bijeg" sa Schwarzeneggerom koji se pretvorio u loš serijal i iznjedrio dva ponajgora filma u Stalloneovoj karijeri – "Plan za bijeg: Pakao" i "Plan za bijeg 3". P.S. "Iza rešetaka" se prikazuje u noći s 13. na 14. kolovoza na RTL-u.

item - id = 1119726
related id = 0 -> 1145461
related id = 1 -> 1144784
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
24. studeni 2021 21:36