StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

KOBRA PoliSLYac s Beverly Hillsa

5. rujna 2020. - 10:10

Šlagvort na samom vrhu torte iz pećnice akcijske kinematografije osamdesetih zasigurno je "Ti si bolest, ja sam lijek" iz filma "Kobra" (1986.), jednog od najkultnijih žanrovaca epohe i šire. Titularni policajac-specijalac u tumačenju nikad kulerskijeg Stallonea, koji je ovdje stvorio i portretirao treći ikonički lik u karijeri, izgovorio je šlagvortski "one-liner" pri početku "Cobre".

Policajac Cobretti, zvani Kobra, pozvan je da se suoči s bolesnikom naoružanim sačmaricom (Marco Rodriguez) koji je zauzeo supermarket na blagdansko jutro u Los Angelesu i očekuje da policija dovede TV ekipe za njegovu propovijed o "novom poretku svijeta". "Ne dogovaram se s psihopatima, ja ih sklanjam", natukne beskompromisni junak manijaku i izgovori mitsku "You're a disease and I'm the cure".

FILM: Cobra; akcija, 1986. REŽIJA: George P. Cosmatos ULOGE: Sylvester Stallone, Brigitte Nielsen OCJENA: ****

Rečenica je toliko legendarna da je nedavno iskorištena u jednom od anti-korona "memeova" i Stallone je upućuje COVID-19 virusu koji izgovara riječi negativca iz supermarketa. Sve to pokazuje koliko je "Kobra" bio i ostao utjecajan akcijski film do dana današnjega, kad je bolesti i napose bolesnika još i više nego u osamdesetima, a Stalloneov lik je posljednja crta obrane u boju protiv dalekosežnog nasilja.

"Zločin je bolest. Upoznajte lijek." stajalo je jasno i glasno iznad onoga "STALLONE, COBRA" na plakatčini filma kojeg je pola splitske Osnovne škole "Bruno Ivanović" dolazilo gledati preko svakog velikog odmora dokle god je stajao u vitrini na vrhu Prvoboraca i diviti se provoborcu akcije Slyu, tada najvećoj (akcijskoj) filmskoj zvijezdi na svijetu nakon uzastopnih megahitova 1985. "Rambo II" i "Rocky IV".

Plakat "Kobre" jedan je od epohalnijih iz osamdesetih uz "Terminatora" i "Komandosa" kojima je sigurno bio inspiriran. Stallone sa sunčanim naočalama i šibicom u ustima, sav u crnom ispred podloge prijetećeg krvavocrvenog tona, u mišićavoj mu ruci strojnica s laserskim nišanom, za pojasom ručne bombe i pištolj s bijelom drškom oslikanom kobrom.

Jedan pogled na poster, uokviren i dodatnom krilaticom "Strong arm of the law" (u slobodnom prijevodu "snažna produžena ruka zakona"), dovoljan je da kaže stotinu i jednu riječ o filmu, jednom od mračnijih akcića osamdesetih, tj. njegovu junaku. Znači, Cobra je "one-man army" tip akcijskog heroja, on je "too cool" čak i za "old school", šibica na njegovim usnama samo čeka da bude potpaljena u vatru akcije, a pištolj i strojnica su pripravni za pucanje.

Kvragu, pištolj je kadriran u krupnom planu u upečatljivom prologu filma u režiji Georgea P. Cosmatosa ("Rambo II"), dok nas Kobra brifira o velikoj stopi kriminala u SAD-u. "U Americi svakih 11 sekundi dešava se provala. Oružana pljačka svakih 65 sekundi. Nasilni zločin svakih 25 sekunda. Ubojstvo svake 24 minute. I 250 silovanja dnevno", otkriva Cobra i ispali metak iz pištolja. Vatreno oružje srest će se s hladnim.

Mračnjačka uvodna špica prikazuje fanatike koji zazivaju svanuće "novog svjetskog poretka" sa sjekirama i maljevima iznad glava, a uz njihovo zveketanje pratimo motorista kako se dovozi iz sjajnog kadra crvene zore kojeg direktor fotografije Ric Waite ("48 Hrs", "Red Dawn") stilizirano snima i "fish eye" kamerom.

Eto nas ubrzo ispred onog supermarketa s talačkom krizom u sceni koja će postati toponim akcijskog žanra ("Plavi čelik", "Otporan na metke", "Hladan kao kamen"...) i biti parodirana u "Besmrtnom oružju". Pištolji se snimaju i u odrazu haube automobila dok se čeka kaubojski dolazak Kobre ("Call the Cobra"!) koji ima fetiš prema revolverima kao Prljavi Harry.

Osjećaj prijetnje i nelagode se nadvija nad filmom, premda Sly ublažava ugođaj strepnje i terora sipanjem "one-linera", a sveprisutni akcijski mačizam otkrićem da je Cobrettijevo pravo (feminino) ime Marion i činjenicom da je glavni ženski lik veći od njega. Radi to elegantno, kao što je usput otpio gutljaj hladne pive u supermarketu.

"Raznijet ću sve", prijeti luđak bombom. "Hajde, ja ionako ne kupujem ovdje", o(t)pusti Kobra "ušljivom strijelcu" kojeg će nastrijeliti s par metaka. To će biti okidač za društveni komentar filma, "dirtyharryjevsko" propitivanje neophodnosti ili nepotrebnosti "sudac-i-porota" nasilja, posebice nakon što grad u stanje panike stavi misteriozni serijski ubojica.

Night Slasher/Noćni rasparač (Brian Thompson), opasan fetišistički nazubljenim nožem, vođa je vojske fanatika koji kao da su put do "Cobre" prokrčili sjekirama kroz kinoplatno prvog "Mad Maxa", a zaskaču nasumično žrtve i zazivaju "novi svijet" jakih i slabih, lovaca i lovine, poput nekakvih preteča neonacista.

Iako je izvorno zamišljen kao Stalloneova verzija akcijsko-komičnog "Policajca s Beverly Hillsa" koji je bio ponuđen najprije njemu pa tek onda Eddieju Murphyju, "Kobra" je morfirao u ultimativni "Prljavi Harry" film osamdesetih, ali s postmodernim širežanrovskim "twistom", svojevrsne "Noći vještica" sa strojnicama, odlazeći dalje od dotadašneg akcijašenja na rubu horora u "Strahu nad gradom", "Tihom bijesu" i "10 minuta iza ponoći" s (redom) Jean-Paulom Belmondom, Chuckom Norrisom i Charlesom Bronsonom.

Sly je zamislio nabildanijeg "vigilantea" tipa Dirty Harry ili vlastitog Ramba u borbi protiv jezivog negativca iz "slasherskog" horor filma, Michaela Myersa ili Jasona Voorheesa s mišićima Terminatora, odnosno izraženom čeljusti i jagodičnim kostima njegovog konkurenta Schwarzeneggera s kojim je figurativno omjerio snage.

Lako je sprašiti nekoga magnumom, nešto teže izaći na kraj u borbi golim rukama protiv Schwarzeneggera iz pakla. "Podsjeća malo na njega", kaže Cobra ugledavši "fotorobotski" crtež Night Slashera koji je prilično nalik Arnieju. Scene s Noćnim rasparačem ispred zrcala veoma su "terminatorske", kao i izazivanje jeze i nervoze od prikaze iz podzemne garaže.

U podzemnoj garaži događa se brutalan "yes sikiriki" napad sjekirama na manekenku Ingrid (Brigitte Nielsen) i njezina fotografa (David "Sledge Hammer" Rasche). Ingrid uspijeva pobjeći i Night Slasher će je proganjati do kraja filma, budeći u sebi ne samo Myersa, već i Jacka Torrancea kad provali u bolnicu i nožem pokuca na vrata "Isijavanja".

Prijelaz iz "stalloneovskog" akcijskog filma u "slasherski" horor/kriminalistički triler i natrag izveden je organski i time "Kobra" transcendira užežanrovske konvencije ("buddy" partner koji čeka da bude ranjen, svađe s šefovima...) kakve je preuzeo od "Prljavog Harryja", ali bivajući još neapologetski radikalniji u pristupu heroja prema nadređenima (neće baciti značku nego dati šaku u glavu pretpostavljenome) i, naročito, poremećenim zločincima.

Kad Noćni rasparač prije okršaja u ljevaonici izaziva Cobru da ga ne smije ubiti, već samo privesti jer tako nalaže zakon u društvu kakvo rađa ološe poput njega i njegovih podanika, a onda će se on na sudu izvlačiti na ludilo i biti pušten na slobodu, junak mu kaže "This is where the law stops… and I start… sucker!" i nabije ga na kuku. Zakon završava. Kobra počinje. Zovi Cobru!

Pištolj, pizza i škare

Poveznicu s "Prljavim Harryjem" predstavljaju glumci Reni Santoni i Andrew Robinson. Santoni je opet u ulozi partnera junaku, a Robinson (psihopatski negativac Škorpion) se sada nalazi s ove strane zakona kao jedan od Kobrinih šefova koji kaže "Ovo je policijska istraga, ne skakanje kroz prozor". "Cobra" vrvi antologijskim "macho" scenama poput junakova čišćenja pištolja i rezanja pizze škarama, kao i "madmaxovskom" bildanju akcijske napetosti (majka kupi dijete s ulice ispred nadolazećih motorista). Film zaiskri i bizarnim trenucima poput Ingridina "photosessiona" među robotima (nedostaje samo robotić iz "Rockyja IV") koji je paralelno montiran s Kobrinom noćnom istragom i ozvučen pjesmom osamdesetih "Angel Of The City". P.S. "Kobra" se prikazuje 5. rujna na RTL2 u elitnom večernjem terminu.

Podsjetnik na (kraću) recenziju iz 2016.

Legenda kaže da se Quentin Tarantino posvadio s prijateljem i prekinuo kontakte na nekih pola godine nakon što je ovaj sasuo paljbu kontra kultne "Kobre" (1986.). Tarantinova reakcija ne čudi.

Sa Stalloneom u naponu testosteronske pojavnosti (samo od pogleda na plakat prosječan muškarac bi mogao dobiti poticaj da digne 150 kila na benč), "Cobra" je jedan od suštinskih akcijskih filmova 80-ih, većih od žanra samog.

Tko to ne razumije, možda nije ni zaslužio bolje od toga da mu se digne pozdrav na neko vrijeme. "Dizanje pozdrava", zapravo, baš nekako i paše protivnicima akcijskog filma u kojima se stvari dižu u zrak po "defaultu". Jasno, "Kobra" daje obol tome u sceni potjere kad od hica iz sačmarice eksplodiraju dvije cisterne.

Da će biti akcijske paleži signalizira već šibica na junakovim usnama, maknuta iz usta samo da može kulerski otpiti gutljaj piva prije konfrontacije s protuhom koji prijeti da će dućan dići u zrak i "one-liner" bisera "Samo naprijed, ja ne kupujem ovdje!".

No, Stalloneov odgovor na nesuđenog mu "Policajca s Beverly Hillsa" nadilazi kanone žanra poput preteče "tarantinovske" postmoderne. "Cobra" ubacuje Ramba u ikonografiju "Dirty Harryja" i "Mad Maxa" rasparanu nožem mračnog ("slasher") horora u smjeru kojeg je film potjerala opipljivo zlokobna i nasilna atmosfera s citiranjem "Halloweena" i "Shininga" kad glavni zlikovac osvane u kadru i progoni Brigitte Nielsen.

Angažmanom Schwarzeneggerova klona Briana Thompsona kao Night Slashera "Kobra" se oslanja na onostranu (meta)fiziku "Terminatora" i Stalloneu dopušta toliko željeni megdan s akcijskim rivalom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. siječanj 2023 15:38