
Šlagvort na samom vrhu torte iz pećnice akcijske kinematografije osamdesetih zasigurno je "Ti si bolest, ja sam lijek" iz filma "Kobra" (1986.), jednog od najkultnijih žanrovaca epohe i šire. Titularni policajac-specijalac u tumačenju nikad kulerskijeg Stallonea, koji je ovdje stvorio i portretirao treći ikonički lik u karijeri, izgovorio je šlagvortski "one-liner" pri početku "Cobre".
Policajac Cobretti, zvani Kobra, pozvan je da se suoči s bolesnikom naoružanim sačmaricom (Marco Rodriguez) koji je zauzeo supermarket na blagdansko jutro u Los Angelesu i očekuje da policija dovede TV ekipe za njegovu propovijed o "novom poretku svijeta". "Ne dogovaram se s psihopatima, ja ih sklanjam", natukne beskompromisni junak manijaku i izgovori mitsku "You're a disease and I'm the cure".
Rečenica je toliko legendarna da je nedavno iskorištena u jednom od anti-korona "memeova" i Stallone je upućuje COVID-19 virusu koji izgovara riječi negativca iz supermarketa. Sve to pokazuje koliko je "Kobra" bio i ostao utjecajan akcijski film do dana današnjega, kad je bolesti i napose bolesnika još i više nego u osamdesetima, a Stalloneov lik je posljednja crta obrane u boju protiv dalekosežnog nasilja.
"Zločin je bolest. Upoznajte lijek." stajalo je jasno i glasno iznad onoga "STALLONE, COBRA" na plakatčini filma kojeg je pola splitske Osnovne škole "Bruno Ivanović" dolazilo gledati preko svakog velikog odmora dokle god je stajao u vitrini na vrhu Prvoboraca i diviti se provoborcu akcije Slyu, tada najvećoj (akcijskoj) filmskoj zvijezdi na svijetu nakon uzastopnih megahitova 1985. "Rambo II" i "Rocky IV".
Plakat "Kobre" jedan je od epohalnijih iz osamdesetih uz "Terminatora" i "Komandosa" kojima je sigurno bio inspiriran. Stallone sa sunčanim naočalama i šibicom u ustima, sav u crnom ispred podloge prijetećeg krvavocrvenog tona, u mišićavoj mu ruci strojnica s laserskim nišanom, za pojasom ručne bombe i pištolj s bijelom drškom oslikanom kobrom.
Jedan pogled na poster, uokviren i dodatnom krilaticom "Strong arm of the law" (u slobodnom prijevodu "snažna produžena ruka zakona"), dovoljan je da kaže stotinu i jednu riječ o filmu, jednom od mračnijih akcića osamdesetih, tj. njegovu junaku. Znači, Cobra je "one-man army" tip akcijskog heroja, on je "too cool" čak i za "old school", šibica na njegovim usnama samo čeka da bude potpaljena u vatru akcije, a pištolj i strojnica su pripravni za pucanje.
Kvragu, pištolj je kadriran u krupnom planu u upečatljivom prologu filma u režiji Georgea P. Cosmatosa ("Rambo II"), dok nas Kobra brifira o velikoj stopi kriminala u SAD-u. "U Americi svakih 11 sekundi dešava se provala. Oružana pljačka svakih 65 sekundi. Nasilni zločin svakih 25 sekunda. Ubojstvo svake 24 minute. I 250 silovanja dnevno", otkriva Cobra i ispali metak iz pištolja. Vatreno oružje srest će se s hladnim.
Mračnjačka uvodna špica prikazuje fanatike koji zazivaju svanuće "novog svjetskog poretka" sa sjekirama i maljevima iznad glava, a uz njihovo zveketanje pratimo motorista kako se dovozi iz sjajnog kadra crvene zore kojeg direktor fotografije Ric Waite ("48 Hrs", "Red Dawn") stilizirano snima i "fish eye" kamerom.
Eto nas ubrzo ispred onog supermarketa s talačkom krizom u sceni koja će postati toponim akcijskog žanra ("Plavi čelik", "Otporan na metke", "Hladan kao kamen"...) i biti parodirana u "Besmrtnom oružju". Pištolji se snimaju i u odrazu haube automobila dok se čeka kaubojski dolazak Kobre ("Call the Cobra"!) koji ima fetiš prema revolverima kao Prljavi Harry.
Osjećaj prijetnje i nelagode se nadvija nad filmom, premda Sly ublažava ugođaj strepnje i terora sipanjem "one-linera", a sveprisutni akcijski mačizam otkrićem da je Cobrettijevo pravo (feminino) ime Marion i činjenicom da je glavni ženski lik veći od njega. Radi to elegantno, kao što je usput otpio gutljaj hladne pive u supermarketu.
"Raznijet ću sve", prijeti luđak bombom. "Hajde, ja ionako ne kupujem ovdje", o(t)pusti Kobra "ušljivom strijelcu" kojeg će nastrijeliti s par metaka. To će biti okidač za društveni komentar filma, "dirtyharryjevsko" propitivanje neophodnosti ili nepotrebnosti "sudac-i-porota" nasilja, posebice nakon što grad u stanje panike stavi misteriozni serijski ubojica.
Night Slasher/Noćni rasparač (Brian Thompson), opasan fetišistički nazubljenim nožem, vođa je vojske fanatika koji kao da su put do "Cobre" prokrčili sjekirama kroz kinoplatno prvog "Mad Maxa", a zaskaču nasumično žrtve i zazivaju "novi svijet" jakih i slabih, lovaca i lovine, poput nekakvih preteča neonacista.
Iako je izvorno zamišljen kao Stalloneova verzija akcijsko-komičnog "Policajca s Beverly Hillsa" koji je bio ponuđen najprije njemu pa tek onda Eddieju Murphyju, "Kobra" je morfirao u ultimativni "Prljavi Harry" film osamdesetih, ali s postmodernim širežanrovskim "twistom", svojevrsne "Noći vještica" sa strojnicama, odlazeći dalje od dotadašneg akcijašenja na rubu horora u "Strahu nad gradom", "Tihom bijesu" i "10 minuta iza ponoći" s (redom) Jean-Paulom Belmondom, Chuckom Norrisom i Charlesom Bronsonom.
Sly je zamislio nabildanijeg "vigilantea" tipa Dirty Harry ili vlastitog Ramba u borbi protiv jezivog negativca iz "slasherskog" horor filma, Michaela Myersa ili Jasona Voorheesa s mišićima Terminatora, odnosno izraženom čeljusti i jagodičnim kostima njegovog konkurenta Schwarzeneggera s kojim je figurativno omjerio snage.
Lako je sprašiti nekoga magnumom, nešto teže izaći na kraj u borbi golim rukama protiv Schwarzeneggera iz pakla. "Podsjeća malo na njega", kaže Cobra ugledavši "fotorobotski" crtež Night Slashera koji je prilično nalik Arnieju. Scene s Noćnim rasparačem ispred zrcala veoma su "terminatorske", kao i izazivanje jeze i nervoze od prikaze iz podzemne garaže.
U podzemnoj garaži događa se brutalan "yes sikiriki" napad sjekirama na manekenku Ingrid (Brigitte Nielsen) i njezina fotografa (David "Sledge Hammer" Rasche). Ingrid uspijeva pobjeći i Night Slasher će je proganjati do kraja filma, budeći u sebi ne samo Myersa, već i Jacka Torrancea kad provali u bolnicu i nožem pokuca na vrata "Isijavanja".
Prijelaz iz "stalloneovskog" akcijskog filma u "slasherski" horor/kriminalistički triler i natrag izveden je organski i time "Kobra" transcendira užežanrovske konvencije ("buddy" partner koji čeka da bude ranjen, svađe s šefovima...) kakve je preuzeo od "Prljavog Harryja", ali bivajući još neapologetski radikalniji u pristupu heroja prema nadređenima (neće baciti značku nego dati šaku u glavu pretpostavljenome) i, naročito, poremećenim zločincima.
Kad Noćni rasparač prije okršaja u ljevaonici izaziva Cobru da ga ne smije ubiti, već samo privesti jer tako nalaže zakon u društvu kakvo rađa ološe poput njega i njegovih podanika, a onda će se on na sudu izvlačiti na ludilo i biti pušten na slobodu, junak mu kaže "This is where the law stops… and I start… sucker!" i nabije ga na kuku. Zakon završava. Kobra počinje. Zovi Cobru!