StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

ROCKY IV Milo za Drago, sa srcem u boksačkim rukavicama

27. studenog 2020. - 18:44
Sunset Boulevard

Rukavice za boks, američka i sovjetska, frontalno se sudaraju i od udara eksplodiraju u špici "Rockyja IV" (1985.), četvrtog i najpopularnijeg dijela dugovječnog serijala, ujedno i najvećeg kinohita među boksačkim filmovima u povijesti. Ozvučen zaraznom pjesmom "Eye Of The Tiger" sa soundtracka "Rockyja III", "Rocky IV" u startu najavljuje spektakl.

Spektakl hladnoratovske politike, MTV estetike i akcijske dinamike. "Rocky IV" bio je i ostao najpolitičniji, najviše MTV-jevski i najakcijskiji film u serijalu. Obnašajući i ulogu scenarista i redatelja, Stallone se političko-akcijski naslonio na "Ramba II", svoj prvi megahit iz 1985., kad je za protivnika Rockyja Balboe/Amerike odabrao sovjetskog boksača/SSSR.

FILM: Rocky IV; sportska drama; SAD, 1985. REŽIJA: Sylvester Stallone ULOGE: Sylvester Stallone, Dolph Lundgren OCJENA: *** ½

Naravno, preuzeo je i šampionski pojas od "Rockyja III", prethodno najgledanijeg filma franšize. Upravo je "Rocky III", godinu dana prije "Flashdancea", udario temelje MTV-jevskog filmovanja (spotovska montaža, pjevan soundtrack) koje je nadogradio "Rocky IV" i ostavio "Top Gunu" da dovrši izgradnju.

Četvrti "Rocky" maksimalno se udaljio od dramske prizemljenosti i sirovosti Oscarom nagrađena originala, iako se Balboa u trećem filmu vratio na početak, svojim korijenima i korijenima serijala, kako bi povratio boksačku slavu i snagu te nastavio dalje, odnosno suočio se s dotad najopasnijim oponentom, zvjerskim Clubberom Langom (Mr. T). Stallone je sa svojim alter-egom Rockyjem išao naprijed, u budućnost, radije nego natrag u prošlost.

Možda i zato što je "budućnošću" nazvan njegov protivnik, "unaprijeđeni", "najsavršenije obučen (super)sportaš", "planina od mišića" zvana Ivan Drago (Dolph Lundgren). "Da preživiš budućnost, moraš postati budućnost", moguće da je "rambovski" razmišljao Stallone.

Vrijeme prvog "Rockyja" i "novog Hollywooda" sedamdesetih okončano je krahom "Vrata raja", a Hollywood osamdesetih penjao se k vrhuncu planine od mišića s akcijašima iz teretane, toliko savršeno nabildanima da su djelovali kao nadljudi, roboti koji su silazili s pokretne trake za trčanje (Schwarzenegger, "Terminator").

Drago je svojevrsni sovjetski boksački Terminator, stroj za boksanje i uništavanje ljudi u ringu, poput Apolla Creeda (Carl Weathers), lik s kojim je Stallone dotad došao najbliže "schwarzeneggerovskom" rivalu na filmu. Navodno je sam Schwarzenegger trenirao Lundgrena za ulogu, a ovaj očito oponašao uzor, od frizure "na kocku" do monsilabičnih "one-linera" ("I must break you!" ili "Moram te slomiti!").

Nije Drago baš kadar preplašiti kao Terminator, ali je prilično strašan, posebice kad doznate da je njegov tumač Lundgren, majstor tvrdog kyokunshin karatea, nokautirao Weathersa i poslao Stallonea u bolnicu na par dana prilikom snimanja boksačkih scena "za pravo".

"Nitko mu nije ravan po snazi, izdržljivosti, silovitosti... što god udari – uništi", predstavili su terminatorskog Dragu tim riječima američkim medijima, paralelno s njegovim tehnološki naprednim treningom na strojevima. Robotika, mehanika i tehnologija je sveprisutna u filmu po mjeri osamdesetih, od robotskog Drage do pravog "kućnog" robota koji je Paulie (Burt Young), brat Rockyjeve supruge Adrian (Talia Shire), dobio za rođendan.

Pauliejeva robota nećemo vidjeti u redateljskoj verziji na kojoj Stallone upravo radi povodom 35. godišnjice filma i zasigurno će akcentuirati dramu u stilu "Creeda II" nakon kojeg se "Rocky IV" retrospektivno gleda ponešto drukčijim i i blagonaklonijim očima.

Uveden da bude "family friendly" protuteža "mašinoidnom" Dragi, Pauliejev robot izgleda kao da se teleportirao iz godinu dana kasnijeg "Kratkog spoja" i doista nema što tražiti u "Rocky" filmu, osim da posluži kao očiti izgovor za spočitavanje mehanike nastavka.

Mehanika je vidljiva na nekim mjestima, no u "Rockyju IV" ipak prednjači ljudska komponenta, kako akcijska, tako i (još uvijek) dramska, a emocije boksaju protiv tehnologije i nema šanse da nećete prvi ili po tko zna koji put bodriti Balbou dok podnosi udarce, ali ostaje na nogama, pokazujući enormnu snagu volje i srca tijekom "milo za Drago" meča.

Na političkom planu film je očito propagandistički omotan američkom zastavom u simobličnom okršaju Zapada i Istoka, hladnom ratu koji u ringu vode Balboa i Drago kao sportaši i vojnici ("bolje dvojica nego 20 milijuna"), ali u konačnici i pacifistički nastrojen računajući Rockyjev apel sovjetskoj vrhuški ("... svi se mogu promijeniti...") nakon što je domaća publika, malčice pretjerano, počela navijati za njega.

Međutim, ispod politike krije se mitski duel čovjeka i prirode protiv tehnologije, prirodno uvježbana Rockyja i tehnološki potkovana Drage. Obligatorna "rockyjevska" montaža treninga ponajbolja je u serijalu i paralelno prikazuje borce u različitim ambijentima.

Kako bi pobijedio Dragu, koji se pretvara u stroj u teretani nalik znanstvenom institutu, bradati Rocky će se pobratimiti s prirodom i predstavljati je u jednakoj mjeri kao Ameriku. Cijepat će drva, sjeći stabla, dizati kamenja i kočiju namjesto utega, trčati uz planinu umjesto na traci i osvojiti planinski vrh uz poklič "Dragooooo!", postati "man mountain" ili "mountain man" i, moguće, dijelom inspirirati Stallonea za "Cliffhangera".

Ove montažne scene jedna su od definicija emocija "Rockyja", a četvrti dio priložio je nekoliko definirajućih unutar franšize i šire. Noćna vožnja automobilom i prisjećanje Rockyja na Apollovu smrt i čitav svoj život, tj. prethodne filmove uz pjesmu "No Easy Way Out" Roberta Teppera emotivni je "rollercoaster" koji je inspirirao slične "flashbackovske" montažne sekvencije ili sumacije serijala na potezu od "Krvavog sporta" i "Kickboxera" do "Cobra Kaija" i zadnjeg "Ramba".

To je prvi od nekoliko inspirativnih trenutaka za anale. Drugi je, dakako, opisani spartanski trening sa Stalloneom u naponu snage, napose kad Creedov trener Duke (Tony Burton) nadgleda Rockyjevo vježbanje ponavljajući riječi "No pain!". Veoma intenzivno, visceralno i emotivno. Tko se ne "naježi", trebao bi provjeriti puls, kao i tijekom Dukeova kasnijeg motivacijskoga govora.

"Iz sve snage, ljubavi, sve što imaš... Ovo je tvoj cijeli život". I jest. Cijeli Rockyjev život, ali i Stalloneov i naš od 1985. naovamo. Serijal "Rocky" se gleda, živi i prenosi s generacije na generaciju, a četvrti dio idealan je da nekome mlađem gledatelju bude prvi "Rocky" u životu. Pisac ovih redaka gledao je "Rockyja IV" s Tajom kad je izvorno igrao u splitskom kinu "Central". Trideset i pet godina kasnije, pogledao ga je opet s nećakom Rockyjem. Od jednog Rockyja do drugog "Rocky IV" napravio je puni krug.

Creedov predgovor za pukovnika Trautmana

Između redaka Stallone je u "Rockyju IV" preispitivao svoje mjesto na svijetu i titulu akcijskog junaka u razgovoru Rockyja i Apolla. "Mare za tebe dok si u ringu, dok krvariš, ali čim napustiš ring kao da si drevna prošlost. Ne možeš izmjeniti to što doista jesi, nagon ratnika. Ne možeš to isključiti i uključiti kao radio. Moramo biti usred akcije jer smo ratnici, a bez izazova, ratnik isto kao da je mrtav", rekao je Creed i napisao predgovor za pukovnika Trautmana u "Rambu III". P.S. "Rocky IV" se prikazuje u subotu 28. studenoga na RTL-u u elitnom večernjem terminu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

24. siječanj 2021 09:36