StoryEditor

Doveli biste liniju u red, ali nemate vremena kuhati i jesti svakih par sati? U ovu metodu kunu se mnogi, mi otkrivamo koliko je zapravo zdrava

Piše Native studio SD
8. veljače 2021. - 14:12

Znate li koji je termin, barem što se prehrane tiče bio najviše pretraživan na Googleu 2019. godine, i koji je prošle 2020. bio među najpopularnijima?  Radi se o – postu. Točnije o povremenom postu ili na engleskom „intermittent fasting“.

A, kako nam se bliži vrijeme odricanja, odnosno korizme, najčešće se u to duhovno vrijeme odričemo materijalnih stvari – u prvom redu prekomjerne spize. Post tada biva najaktualniji u našoj kulturi

Ukratko, radi se i dalje o jednom od najpopularnijih svjetskih trendova u svijetu zdravlja i fitnessa. Ljudi povremeni post koriste kako bi smršavjeli, poboljšali zdravlje i pojednostavnili način života.  Kao što ime kaže radi se o načinu prehrane koji obuhvaća periode jedenja i periode posta. Jede se ili po danima ili po satima. Gledajući dane jede se pet dana, dok se dva dana – ne jede. A, po satima hranimo se osam, dok postimo 16 sati.

Naravno, postoje razne derivacije, no princip je isti – gladovanje. A, oni koji su iskušali povremeni post kunu se kako stvar funkcionira. Čak i postoje studije koje pokazuju da je povremeni post zdrav. Ali…

- Dokazano je na uglavnom životinjskim studijama (zbog čega bi trebalo sve uzeti s dozom skepse),  da se može poboljšati genska ekspresija i inzulinski odgovor na tijelu. A spominje se i autofagija odnosno uništavanje loših stanica u organizmu. I to ima nekakvih dokaza, ali nema meta analize, no postoje nekakve naznake – pojasnila je m.sc nutricionizma Iva Tokić otkrivajući kako je cijela stvar možda čak i malo previše marketinški eksploatirana.

image
m.sc. Iva Tokić iz nutricionističkog savjetovališta Nutrivat
Jakov Prkić/Cropix

No, kada postimo događa se kalorijski deficit. Jer ako jedete samo osam sati, teško da u tom periodu možete unijeti sve potrebne kalorije, ili one koje ste prije unosili. Iste te benefite za zdravlje donosi i klasični kalorijski deficit kojeg nutricionisti koriste kada im dođe osoba koja želi izgubiti na kilaži. Postavlja se, stoga, pitanje je li ovaj termin „intermitent fasting“ marketinški napuhan budući da je sve samo normalna reakcija tijela na kalorijski deficit – kazala je Iva dodajući kako ona u svom svjetovalištu za prehranu Nutrivat ni u kom slučaju ne odvraća klijente od posta.

- Post ne može škoditi. Naravno, trudnice, dojilje, bolesne osobe, djeca, osobe s poremećajem u prehrani ne bi trebali prakticirati takav način prehrane. Ali, kad mi klijenti dođu i žele iskušati post, kažem im neka pokušaju, ali pod uvjetom da im odgovara. Ako se osjećaju frustrirano onda ništa od toga. Cilj je, naći nešto što je dugoročno održivo.  Naime, ako mislite tako živjeti dugo vremena, zašto ne. Ali ako je cilj tim postom izgubiti nekoliko kilograma prije ljeta. Pitanje je što će biti nakon – kazala je Iva, a potpisnik ovih redaka uvjerio se baš u to.

Iva, pak, ne gaji toliko dramatičan pristup.

- Više sam za taj umjerenost, za postepeno mijenjanja navika, pronalaska uzorka loše prehrane i njegovog eliminiranja. No, ako netko želi gladovati, i to odgovara toj osobi, zašto ne. Važno je da to postane poput životnog stila. A, i tijelo se navikne na osjećaj gladi. No, ponavljam, mi gladujemo i kada postimo i kada smo na klasičnom prehrambenom režimu za gubljenje kilograma kojeg dobijemo kod nutricionista. Samo što je kod posta osjećaj gladi daleko naglašeniji dok se ne naviknemo – zaključila je Iva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. srpanj 2021 17:14