Zdravljeoprezno s dodacima

Ne biste očekivali, no probiotici mogu biti štetni i poremetiti ravnotežu bakterija u vašim crijevima! Evo što treba

Piše Vijesti SD
31. ožujka 2024. - 19:29

Istraživanja pokazuju da uzimanje probiotskih dodataka može promijeniti sastav vašeg mikrobioma i smanjiti razine mikrobne raznolikosti u vašim crijevima, što je povezano s nizom zdravstvenih problema.

Mješavina mikroorganizama koji žive u ljudskom tijelu imaju velik utjecaj na opće fizičko i mentalno zdravlje čovjeka. Poznato je da više od pola ljudskog tijela zapravo uopće nije ‘ljudsko‘. Podaci pokazuju da ljudske stanice čine samo oko 43 posto tijela, a da su sve ostalo mikroorganizmi. Njih je u ljudskom tijelu više od milijarde i imaju iznimno važan utjecaj na pojavu mnogih bolesti i alergija, pa i na mentalno zdravlje. Bakterije u crijevima imaju i značajnu ulogu u nastanku depresije.

Što je naša prehrana raznolikija, to je raznolikiji naš crijevni mikrobiom.

Razni probiotski dodaci dolaze u obliku kapsula, napitaka, gumenih medvjedića, praha i tableta koje sadrže žive mikroorganizme za koje se smatra da poboljšavaju zdravlje crijeva. Odnjih prema analizi stručnjaka imaju korist ljudi s gastrointestinalnim bolestima. Studije su tako pokazale da probiotski dodaci mogu smanjiti simptome sindroma iritabilnog crijeva i upalnih bolesti crijeva. Isto tako mogu spriječiti proljev i smanjiti neke nuspojave antibiotskih lijekova.

Marko Miscevic/Cropix

Navalite na kiseli kupus!

Međutim za većinu ljudi dostupni su pouzdaniji načini za njegovanje crijevnog mikrobioma. Savjet je: jedite razno povrće, orašaste plodove, sjemenke, grah i cjelovite žitarice, koje crijevnim mikrobima osiguravaju gorivo bogato vlaknima koje im je potrebno. Istraživači su otkrili da konzumacija fermentirane hrane kao što su jogurt, kiseli kupus i kefir, koji sadrži probiotike i druge korisne spojeve, pozitivno djeluje na vaše zdravlje i crijevni mikrobiom. Ljudi koji imaju različite crijevne mikrobiome imaju tendenciju zdravije starjeti i razvijati manje bolesti.

Intestines with Gut Bacteria on Blackboard

/Shutterstock

Uobičajeno je da ljudi uzimaju probiotike uz antibiotike. Antibiotici liječe bakterijske infekcije, ali i uništavaju dio korisnih bakterija. Ideja za uzimanja probiotičkog dodatka uz antibiotik je ponovno uspostavljanje ravnoteže crijevnog mikrobioma i smanjenje nuspojava. Studije su pokazale da probiotici mogu spriječiti proljev povezan s antibioticima. Ali jedno istraživanje o uporabi probiotika s antibioticima dalo je iznenađujuće rezultate. Istraživači s Weizmann Instituta za znanost regrutirali su zdrave odrasle osobe i dali im jednotjednu kuru antibiotika. Zatim je jedna grupa, četiri tjedna uzimala popularni probiotski dodatak koji je sadržavao najmanje 10 vrsta bakterija.

Druga skupina je primila transfer fekalne mikrobiote koja je sadržavala vlastite crijevne mikrobe, koji su prikupljeni prije primjene antibiotika. Treća skupina služila je kao kontrola. Mikrobiomi ljudi u kontrolnoj skupini vratili su se u normalu oko tri tjedna nakon uzimanja antibiotika. Mikrobiomi ljudi koji su primili transplantaciju vlastite crijevne mikroflore, prošli su najbolje nakon liječenja antibioticima, vraćajući se u normalu za nekoliko dana. Međutim mikrobiomi ljudi koji su uzimali probiotike nisu se vratili u normalu ni nakon pet mjeseci. Znanstvenici su otkrili da također imaju manju raznolikost crijevnih mikrobioma u usporedbi s ljudima u kontrolnim skupinama i skupini za transplantaciju.

/Shutterstock