Riblje ulje moglo bi imati iznenađujuću ulogu u borbi protiv inzulinske rezistencije, osobito kod oblika dijabetesa tipa 2 koji se često zanemaruje. Brazilska studija objavljena u časopisu Nutrients pokazala je da omega-3 masne kiseline iz ribljeg ulja smanjuju intoleranciju na glukozu i ublažavaju inzulinsku rezistenciju kod štakora koji nisu bili pretili, ali su imali metaboličko stanje slično dijabetesu.
Istraživanje je financirala zaklada FAPESP, a fokusiralo se na Goto-Kakizaki štakore, dobro poznat životinjski model koji se koristi za proučavanje dijabetesa tipa 2 kod nepretilih osoba. Dijabetes tipa 2 karakterizira povišena razina šećera u krvi koja nastaje kada inzulin - hormon koji omogućuje prijenos glukoze iz krvi u stanice - ne djeluje dovoljno učinkovito, piše Science daily.
Riblje ulje i inzulinska rezistencija
Dodaci prehrani s omega-3 masnim kiselinama, uključujući riblje ulje, često koriste osobe s kardiovaskularnim bolestima i dijabetesom tipa 2. Međutim, znanstvenici još uvijek relativno malo znaju o tome kako te masne kiseline djeluju na inzulinsku rezistenciju kada pretilost nije prisutna.
To je važno pitanje jer je pretilost jedan od najjačih čimbenika rizika za razvoj dijabetesa tipa 2, ali nije jedini. Procjenjuje se da između 10 i 20 posto osoba s dijabetesom tipa 2 u svijetu nije pretilo. Kod tih pacijenata biološki uzroci inzulinske rezistencije mogu se razlikovati od onih povezanih s pretilošću, prenosi Science daily.
U istraživanju su znanstvenici štakorima davali riblje ulje u dozi od 2 grama po kilogramu tjelesne mase (što odgovara 540 mg/g eikozapentaenske kiseline - EPA te 100 mg/g dokozaheksaenske kiseline - DHA) tri puta tjedno tijekom osam tjedana.
Na kraju eksperimenta životinje koje su primale riblje ulje pokazivale su:
manju inzulinsku rezistenciju,
bolju regulaciju šećera u krvi,
niže razine upalnih markera,
poboljšane vrijednosti ukupnog kolesterola,
niže vrijednosti LDL („lošeg“) kolesterola,
niže trigliceride.
Budući da se radi o pretkliničkom istraživanju na životinjama, rezultati ne dokazuju da će riblje ulje imati iste učinke kod ljudi. Ipak, nalazi ukazuju na to da bi upala mogla imati važnu ulogu u dijabetesu kod nepretilih osoba te da omega-3 masne kiseline zaslužuju dodatna istraživanja.
Promjene u imunološkim stanicama
„Naši pokusi uključivali su Goto-Kakizaki štakore, životinjski model dijabetesa tipa 2 kod nepretilih osoba. Otkrili smo da se inzulinska rezistencija može smanjiti moduliranjem upalnog odgovora, odnosno promjenom profila obrambenih stanica (limfocita) iz proupalnog u protuupalno stanje“, rekao je Rui Curi, ravnatelj Obrazovnog centra Instituta Butantan i voditelj istraživanja.
Limfociti su vrsta bijelih krvnih stanica koje usmjeravaju prilagodljivi imunološki odgovor. Kada se njihovo ponašanje promijeni, posljedice se mogu proširiti na cijeli imunološki sustav i utjecati na druge stanice uključene u upalu.
„U prethodnim istraživanjima primijetili smo promjene i u limfocitima i u makrofagima kod nepretilih štakora s inzulinskom rezistencijom. U takvim slučajevima te stanice proizvode više proupalnih citokina, slično kao kod pretilih osoba s dijabetesom“, objasnio je Curi.
Upala i bez pretilosti
Istraživanje je provedeno tijekom doktorata Tiaga Bertole Lobata i dio je šireg projekta koji proučava razvoj inzulinske rezistencije kod nepretilih životinja.
Iako je pretilost jedan od glavnih čimbenika rizika za dijabetes, nije jedini. Kod osoba koje razviju dijabetes bez pretilosti jedna od vodećih teorija jest da važnu ulogu imaju genetski čimbenici.
„Većina pretilih osoba ima kroničnu upalu niskog intenziteta koja utječe na signalne putove inzulina. Masno tkivo, koje je povećano kod pretilosti, oslobađa proupalne citokine koji potiču inzulinsku rezistenciju. U modelu nepretilih osoba taj čimbenik nije prisutan, ali sistemska upala ipak postoji“, rekao je Curi.
Prethodna istraživanja iste skupine pokazala su da se kod nepretilih Goto-Kakizaki štakora s inzulinskom rezistencijom javlja sustavna upala te slabljenje prirodnih protuupalnih obrambenih mehanizama već u vrlo ranoj dobi.
Kako omega-3 masne kiseline mogu pomoći?
Autori smatraju da riblje ulje djeluje tako što imunološki sustav pomiče iz štetnog proupalnog stanja prema zaštitnom protuupalnom odgovoru.
„Dodavanje ribljeg ulja preokrenulo je proupalni profil, pokazalo značajan protuupalni učinak i smanjilo aktivnost stanica Th1 i Th17, koje imaju važnu ulogu u upalnim procesima. Istodobno je povećan udio regulatornih T-stanica (Treg), koje mogu inhibirati aktivaciju proupalnih limfocita“, objasnio je Lobato.
Drugim riječima, omega-3 masne kiseline mogle bi smanjivati inzulinsku rezistenciju upravo kroz regulaciju upale.
To je važno jer inzulinska rezistencija nije samo problem metabolizma šećera. Ona je usko povezana s upalnim procesima u organizmu. Kada su upalni signali trajno povišeni, oni ometaju djelovanje inzulina i otežavaju stanicama odgovor na taj hormon.
Što pokazuju novija istraživanja?
Od objave rada u časopisu Nutrients provedena su i dodatna istraživanja na ljudima.
Jedno randomizirano, dvostruko slijepo istraživanje objavljeno 2025. godine u časopisu Food & Function pratilo je učinke ribljeg ulja kod zdravih osoba srednje i starije životne dobi. Nakon 12 tjedana ispitanici koji su uzimali riblje ulje imali su:
više razine EPA i DHA masnih kiselina u krvi,
niže vrijednosti inzulina natašte,
niži HOMA-IR indeks, koji se koristi za procjenu inzulinske rezistencije,
poboljšane lipidne parametre.
Druga analiza iz 2024. godine, objavljena u časopisu Nutrition & Diabetes, proučavala je 161 pacijenta s dijabetesom tipa 2. Autori su pronašli povezanost između razine omega-3 masnih kiselina i HbA1c vrijednosti, pokazatelja dugoročne kontrole šećera u krvi.
Potrebna su dodatna istraživanja
Unatoč obećavajućim rezultatima, znanstvenici naglašavaju da treba biti oprezan.
Studije na životinjama korisne su za razumijevanje bioloških mehanizama, ali prije donošenja konačnih zaključaka potrebna su kvalitetna klinička istraživanja na ljudima.
„Potrebna su istraživanja na ljudima kako bi se utvrdila idealna doza i najprikladnija vrsta omega-3 masnih kiselina“, zaključio je Curi.
Za sada studija nudi zanimljiv trag: kod dijabetesa tjelesna težina možda nije jedini pokretač inzulinske rezistencije. Upala može imati ključnu ulogu čak i kod osoba koje nisu pretile, a riblje ulje moglo bi pomoći u razumijevanju i ublažavanju tog skrivenog procesa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....