StoryEditor
SlikarstvoGALERIJA KULA

Matt Mullican, američki umjetnik koji se bavi performansima pod hipnozom, a cijene njegovih radova prelaze 150 tisuća dolara, od sutra izlaže u Splitu

12. listopada 2020. - 13:19
Matt Mullican pola stoljeća radi na razinama percepcije predstavljenima s pet boja. Zelena sugerira materijalno, plava svakodnevni život, žuta umjetnost, crno-bijela jezik i simbole, a crvena subjektivnost i ideje  ANDREA STAPPERT

U utorak 13. listopada, splitska galerija Kula, zajedno s Galerijom umjetnina i Zavodom HAZU, ugostit će američkog umjetnika Matta Mullicana, koji će u ta tri reprezentativna prostora prvi put u Hrvatskoj predstaviti presjek radova nastalih u posljednja tri desetljeća.

Izložba radova Matta Mullicana nazvana je ''Entering the Picture'' i ostaje u Splitu mjesec dana te donosi frotaže, transparente, skulpture, radove na papiru, videa i instalacije.

Rad Matta Mullicana intrigantan je i globalno poznat i ne uklapa se u općeprihvaćene umjetničke kategorije i nomenklaturu. Tako se, na primjer, od samih početaka intenzivno bavi performansima pod hipnozom te u stanju transa nastupa pred publikom pokušavajući tako demistificirati odnos umjetničkog djela i procesa percepcije. U neprekidnom pokušaju da objasni i strukturira ono što je oko njega, Mullican je od ranih sedamdesetih godina prošlog stoljeća radio na razvoju složenog sustava modela i simbola koji naziva "pet svjetova", a koji odgovaraju različitim razinama percepcije predstavljenima s pet boja.

Tako zelena boja sugerira fizičke, materijalne elemente, plava svakodnevni život koji Mullican naziva "svijet bez okvira", žuta označava mjesto gdje predmeti postaju vrijedni, kamo spada i umjetnost, a po Mullicanu je to "svijet u okviru", crno-bijelo je rezervirano za jezik i simbole, a crvena boja za subjektivnost i ideje.

S vremenom je Mullican ovaj složeni znakovni sustav razvio u svojevrsnu sveobuhvatnu kozmologiju. Sustav obuhvaća znakove, piktograme i slike koje nas okružuju u svakodnevnom životu, odnosno, piktograme i slike stvorene u području mašte i fantazije. Njihova ponavljanja i kontekstualizacija te međusobne referencije stvorile su Mullicanov specifični vizualni vokabular iz kojeg umjetnik razvija različite modele prezentacije.

LIŠEN IRONIJE I CINIZMA

- Zahvaljujući inicijativi splitske Galerije Kula i njezina voditelja Duje Mrduljaša, te suradnji s Galerijom umjetnina i Zavodom za znanstveni i umjetnički rad HAZU u Splitu, splitska publika je u posljednjih nekoliko godina imala jedinstvenu priliku upoznati se s radovima istaknutih internacionalnih umjetnika poput Mimma Paladina, Juliãoa Sarmenta te Tonija Cragga - podsjeća v.d. ravnateljica Galerije umjetnina Jasminka Babić.

- Ova se uspješna suradnja nastavlja i ove godine predstavljanjem jednog od najintrigantnijih suvremenih svjetskih umjetnika Matta Mullicana. Koncepcija izložbe nazvane "Entering the Picture“ ponovno objedinjuje tri gradska izložbena prostora kroz koje će se prezentirati Mullicanovi radovi nastali u posljednja tri desetljeća. Radeći u različitim medijima i koristeći reprezentacijske sustave, Mullican nas kroz osebujni jezik simbola uvodi u uistinu jedinstveno viđenje svijeta, a sve u iskrenom vjerovanju da je upravo umjetnost ta koja ima alate i mogućnosti proniknuti u različite sfere koje čine naše cjelokupno postojanje.

image
Matt Mullican: Bez naslova
 
Galerija Kula

U skladu s newyorškom umjetničkom scenom sedamdesetih i osamdesetih godina, gdje je svoj umjetnički put započeo u krugu umjetnika koji su u povijesti umjetnosti 20. stoljeća postali poznati kao The Pictures Generation, Mullican se već tada usmjerio na istraživanje važnosti metoda i kodova vizualnog jezika - kaže Jasminka Babić.

- No, za razliku od ostalih predstavnika svoje generacije, Mullican je, u potpunosti lišen ironije i cinizma, kroz sljedeće dekade sustavno razvijao svoj uistinu specifičan svijet vizualnih simbola i umjetničkih strategija kojima se usmjerio više na subjektivno iskustvo percepcije i imaginacije svijeta negoli na objektivne okolnosti koje nas u društvenom kontekstu određuju. U današnjem vremenu u kojem smo izloženi hiperprodukciji slika i manipulativnim aparatima koji definiraju sadržaj i način na koji percipiramo svoju okolinu, uvid u osebujni imaginarij Matta Mullicana uistinu je prilika da se podsjetimo na sposobnost i snagu umjetničke vizije i kreacije da potakne aktivno promišljanje svijeta u kojem živimo - zaključuje Babić..

Matt Mullican živi i radi u Berlinu i New Yorku, slovi kao jedan od najvažnijih umjetnika svoje generacije, a imao je brojne samostalne izložbe, od kojih se mogu izdvojiti one u galerijama i muzejima kao što su MoMA u New Yorku, Tate Modern u Londonu, Metropolitan Museum u New Yorku, Centre Pompidou u Parizu... Njegovi radovi prikazani su više puta na Dokumenti i na Venecijanskom bijenalu te na bijenalu u Sao Paulu, a uzgred budi rečeno, postižu cijene i do 150 tisuća dolara i više.

Sin osebujnih roditelja
Matt Mullican sin je dvoje rasnih umjetnika - oca Leeja Mullicana, prvaka umjetničkog pokreta Dynaton, koji su kritičari opisali 'jednim od najluđih, agresivnih, romantičnih, zavodljivih, svemirskih' pravaca prošlog stoljeća, te majke Luchite Hurtado, Amerikanke rođene u Venezueli, kojoj je on treći od četiri sina iz tri braka. Gospođa Hurtado, koja je prošli mjesec preminula, zamalo napunivši sto godina, izuzetno je zanimljiva. Još šezdesetih se posvetila umjetnosti, no radila je daleko od očiju javnosti, stavljajući obitelj prije svega.

Otkrivena je tek kad je došla u devedesete, a njezina prošlogodišnja izložba u Londonu u Serpentine galeriji bila je senzacija te ju je magazin Time uvrstio među 100 najutjecajnijih umjetnica te godine. Njezin sin, Matt Mullican, u New Yorku u galeriji Hauser & Wirth otvorio je nedavno posthumnu izložbu njezinih radova, nazvanu 'Zauvijek zajedno', koja traje do kraja listopada.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

12. listopad 2020 13:28