StoryEditor
Kazalištesjećanje na mani

Prije godinu dana preminula je Mani Gotovac, intendantica, kazališna kritičarka, spisateljica. GKM joj posvećuje predstavu, ‘Slobodna‘ fotogaleriju

12. studenog 2020. - 18:05
  Let 3 u Zagrebu na komemoraciji za Mani  Goran Mehkek/Cropix

Prije točno godinu dana preminula je Mani Gotovac, upravo na svoj osamdeseti rođendan.

Rođena u Splitu, kći velike glumice Marije Danire i odvjetnika Zdravka Birimiše, završila je rodnom gradu Klasičnu gimnaziju koju su u isto doba pohađali Petar Brečić, Igor Mandić, Tonko Maroević, Zvonimir Mrkonjić, Igor Zidić i mnogi drugi koji su se kasnije otisnuli u javni i umjetnički život.

Upravo joj na današnji dan Gradsko kazalište mladih Split posvećuje premijeru "Teške ljubavi".

Izvedba joj je posvećena jer je bila vezana je uz Gradsko kazalište mladih kao dugogodišnja članica preteče ovog teatra, “Titovih mornara”.

Mani Gotovac od studentskih se dana bavila kazališnom kritikom, bila je dramaturginja, teatrologinja, urednica, spisateljica i prva intendantica u povijesti hrvatskoga kazališta - i to u Splitu.

image
 Mani 2011. 
Srđan Vrančić/Cropix

Često se nalazila na čelnim pozicijama u teatru, bila je ravnateljica Teatra &TD, umjetnička voditeljica Gradskog kazališta Marina Držića u Dubrovniku te intendantica u HNK Split i kasnije u HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci.

Imala je mnogo prijatelja, mnogo poštovatelja i mnogo protivnika. Do srži kazališni čovjek, jakog instinkta za prepoznavanje dobre predstave, ili barem takve o kojoj će čitav grad govoriti, izazivala je, pomicala granice, uskakala u polemike.

SPLITSKI PROGRAM

Intendantski mandat Mani Gotovac u Splitu je trajao od 1998. do 2002. godine, a prilikom preuzimanja te dužnosti zabilježila je:

- Naš kriterij nije dakle visokoustoličena, poznata, priznata veleuvažena kultura. Mi ne patimo od veličina. Zanima nas kazalište kao živo tkivo od danas i ovdje.

Njezine splitske intendantske godine, kako je često kasnije govorila, bile su joj jedno od najtežih i najtamnijih razdoblja u životu, krcate pritiscima s kojima se teško nosila.

U teatru, gdje je na stotine zaposlenih, nema šanse da svatko bude zadovoljan ni kad bi se kao intendant zaposlio anđeo s neba. A Mani Gotovac nije bila osoba koja će smirivati, ublažavati – bacala je rukavicu u lice mnogima, i s razlogom i katkad iz čistog inata, iz sporta.

image
Prije dvije godine u Kerempuhu  
Marko Todorov/Cropix

Govorili su da uništava balet, da postavlja skandalozne drame. Bilo je predstava koje je konzervativnija publika napuštala lupajući vratima. To ju je jako veselilo.

"Izbacila" je u Splitu šezdeset premijera. Neke su bile neuspjele. Velika većina bile su iznimne kvalitete.O svima se govorilo i raspravljalo.

Na samom početku namamila je publiku u teatar predstavom "Buzdo" u režiji Paola Magellija, komedijom iz 18. stoljeća punoj maštovitih prostota i sjajno odigranom – i gledalište je bilo puno. Ušli su u teatar tada i neki kojima je bilo prvi put kako su prešli njegov prag, možda samo i stoga da čuju kako se to u hramu kulture sočno beštima. Pa su vidjeli izvrsnu predstavu i nastavili dolaziti.

TBF, URBAN I SEVERINA NA SCENI

Otvorila je prostor piscima Filipu Šovagoviću, Elvisu Bošnjaku, Jurici Pavičiću, Anti Tomiću, Ivici Ivaniševiću i Ivani Sajko. Redatelj i ravnatelj Drame Ivica Buljan uveo je u teatar TBF.

Evo nekih predstava iz vremena splitske intendanture Mani Gotovac: Šovagovićeva "Cigla" i "Ptičice", sjajna izvedba Shakespeareova djela "Na Tri kralja", Matišićeva "Svećenikova djeca", "Marlene Dietrich", koja se još izvodi, "Tetovirana ruža" i Bošnjakova predstava "Nosi nas rijeka" u režiji Nenni Delmestre.

U opernom programu, "Lucia di Lammermoor" sa štihom "Gospodara prstenova" privukla je i posve mladu publiku, kao i Offenbachov "Orfej u podzemlju" sa silno duhovitom režijom Ozrena Prohića i šašavim kostimima.

Praizvedena je Paraćeva "Judita", a "Rigoletto", s radnjom smještenom u vrijeme uspona fašizma u Italiji, također je izazvao kontroverzije.

image
Kuća pored mora
Božo Radic/Cropix

Na ljetnoj premijeri "Spli'skog akvarela" okupila je u zadnjoj sceni mnoštvo Splićana iz javnog života koji su rado navukli kazališne kostime.

I u Rijeci je nastavila s uspjesima, novostima i iznenađenjima o kojima se govorilo. Uvodi u teatar Damira Urbana i Severinu Vučković kojoj povjerava uloge Karoline Riječke i Barunice Castelli u "Gospodi Glembajevima". Tu su se tek rasplamsale očekivane polemike u kojima je Mani Gotovac zdušno branila stav kako je takva praksa u svijetu uobičajena. S jedne strane letjelo je "uništavateljica teatra", a s druge "malograđani". I zbivanja oko kazališta znala je sjajno "režirati".

Zadnjih desetak godina s velikim je uspjehom objavljivala prozu.

Valja napomenuti i da je bila novinarima izvrstan sugovornik, komentari su joj bili britki, argumentirani i nije puno razbijala glavu time hoće li koga naljutiti. Odmah je o nekom pitanju imala stav, čvrst i jasan a ako je većina misila drugačije, bilo joj je još draže.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

12. studeni 2020 18:06