
Slučaj Pellicano
“Big mistake“, s kubankom bi u ustima uskliknuo Jack Slater (Arnold Schwarzenegger) iz njegova “Posljednjeg akcijskog junaka“ (“Last Action Hero“, 1993.). Nedugo poslije, FBI, čije je agente McT razasuo eksplozijom krova nebodera na vrhuncu prvog dijela filma “Umri muški“ (“Die Hard“, 1988.), zaplijenio je Pellicanove dokumente i snimke razgovora, optuživši njuškala za neovlašteno prisluškivanje, urotu i podmićivanje policajca od kojeg je dobio dosjee slavnih osoba iz “tvornice snova“. Pellicano je završio iza rešetaka na 15 godina. Kako su, eto, među snimkama pronađeni i njegovi razgovori s Rovenom, FBI ispituje McT-ja.Čuveni režiser priznaje krivnju, ali poslije neuspješno pokušava povući priznanje. Usto, povlači krivi potez laganjem da Pellicana uopće ne poznaje i uvaljuje se u labirintni sudski proces.
![]() |
McT na setu 'Umri muški' s Willisom |
Iako, McT nije bio redatelj sudskih trilera/odvjetničkih drama, već jedan od najvećih akcijskih “auteura“ u povijesti kinematografije. Izgovorite li samo njegovo prezime, već su vam puna usta akcijnosti: McTiernan! Naoružan tako zvučnim, eksplozivnim prezimenom, McT nije mogao snimati rom-comove. Daleko od toga da on nije znao pokazati i svoju romantičnu stranu. Pred kraj “Umri muški 3“ McTiernan je skrenuo pažnju s akcije i pucnjavu snimio kao bljesak u pogledu punom požude između negativca (Jeremy Irons) i njegove ljubavnice, podsjetivši na onaj divni poljubac u inat nuklearnoj eksploziji u “Istinitim lažima“ (“True Lies“, 1994.) njegova suvremenika i najvećeg konkurenta Jamesa Camerona.
![]() |
Willis i Samuel L. Jackson u 'Umri muški 3' |
Prototipne goloprsate junačine
Najpunokrvnije ženske likove odigrale su, pak, Rene Russo i Lorainne Bracco (Bonnie Bedelia je u “Umri muški“ uglavnom svedena na damu u nevolji, a Connie Nielsen u “Ubojitim namjerama“ - muškobanjasta satnica). “Iznenađen sam da su poslali ženu“, kazat će netko ugledavši Bracco u “Posljednjim danima raja“. Jer, McTiernanovi junaci se takoreći drže filozofije “Žena bi mi mogla vjerovati dok njezini interesi ne dođu u sukob s mojima“ (Pierce Brosnan, “Afera Thomasa Crowna“). Žene su u njegove filmove uvedene da malčice testiraju testosteronsku maskulinost heroja i izazovu frontalni sukob, od Russo do Predatora, rastfarijanskog izvanzemaljca s licem nalik vagini dentati (šifra: kljove).
![]() |
Arnie u 'Predatoru' |
Junačenje u krupnjaku
Motivi iz McT-jevih ranijih radova, “Predatora“ i “Die Hard“, u većem ili manjem obujmu provlače mu se kroz sve filmove, od suvremene tehnologije protiv čovjeka do širokopotezne društveno-kulturalne alegorije (vijetnamski, ekološki, ekonomski i sinefilski podteksti) stvorene za interpretacijska iščitavanja i maštanja. Klaustrofobični ambijent iz kojega je teško umaknuti - džungla (“Predator“), neboder (“Die Hard“) i podmornica (“The Hunt For Red October“, 1990.) - okružje je stvoreno za demonstraciju njegova redateljskog umijeća. U većini McTiernanovih “hard boiled“ akcića, postrojenih poput pravih
bojevih vježbi, pun je ekran oružja krupnijeg i razornijeg kalibra,
streljiva, bomba, mišića, krvi, znoja... Strojnice u krupnjaku razmiču
šipražje u prašumi (“Predator“) i mecima junake pokrivaju staklom u urbanoj džungli (“Umri muški“). Svi su s prstima na okidaču pod paljbom. Do kud oko vidi -
tinjajuća akcija ispunjava svaki kvadrat kadra.
![]() |
Sean Connery, Alec Baldwin i Scott Glenn u 'Lovu na Crveni oktobar' |
Veliki od akcijske kužine
Tko nije gledao McT-ja, nije bio upućen u glavninu donedavnih filmskih zbivanja i šire shvaćenu pop-kulturu. Akcijske osamdesete i devedesete nezamislive su bez njegovih inteligentnih signaturnih filmova koji su, režirani sa stilom i klasom, nametnuli visok standard i definirali žanr. Krajem osamdesetih i početkom devedesetih McTiernan je bio pripadnik hollywoodske elite i uz Camerona je možda najviše oblikovao suvremeni komercijalni kinofilm, iskušavajući pamet poznavatelja klasične i moderne (sedme) umjetnosti. O “prednostima klasične naobrazbe“ govorio je McT-jev negativac u “Die Hardu“, opisujući između redaka načitanog redatelja kojeg se, nekoliko metara filmske trake dalje, dotiče i preko heroja, spominjanjem “još jednog Amerikanca koji je vidio puno (John Wayne/Rambo) filmova“.
![]() |
Antonio Banderas je '13. ratnik' |
Za akcijske filmove McT-jevi su sadržavali neobično puno krupnih planova. A svaki pravi filmofil trebao bi razlikovati koje vizualne i verbalne dosjetke dolaze iz “Umri muški“, “Predatora“ ili “Posljednjeg akcijskog junaka“, a koje, recimo, iz “Kobre“ (“Cobra“, 1986.) i “Komandosa“ (“Commando“, 1985.). O novomilenijskim akcijskim filmovima s junačićima i redateljima bez identiteta da i ne govorimo. Primjerice, gotovo je nemoguće da bi neki noviji žanrovski redatelj frontalno sudario junaka sa Shakespeareom i Bergmanom u scenama s uzijem opasanim Hamletom i Smrti koja izlazi iz velikog ekrana newyorškog “art“ kina na kojem se vrti “Sedmi pečat“ (“Last Action Hero“), to jest film orkestrirao kao akcijski “rashomon“ u čast Kurosawi (“Basic“).
![]() |
Schwarzenegger kao 'Posljednji akcijski junak' |
Ako ne ranije, McT je tu definitivno shvatio kako nitko nije iznad zakona, pa da ga nekako u zadnji čas, uz humornu doskočicu, izvuku “above the law“ policajci John McClane ili Jack Slater. No, u platno akcijske čarolije i život kao film valjda je nastavio vjerovati. Barem štovatelji njegova bogatog naslijeđa jesu. U to ime, Hollywoodu predlažemo metafilmski “pitch“ za “The Expendables 3“, u režiji sinefila Quentina Tarantina po mogućnosti. Sylvester Stallone i njegovi “plaćenici“, uključujući tu McTiernanove kućne akcijaše Willisa i Schwarzeneggera, kreću u nemoguću misiju izbavljenja McT-ja iz zatvora kako bi režirao - “EX3“. Usput mogu spasiti i najvećeg tamnoputog akcijskog glumca Wesleyja Snipesa, također zatočenog iza rešetaka, zašto ne. Ali, redatelj je ipak najbitniji. Posljednji akcijski redatelj.
Zaleđeni projektiJohn McTiernan je donedavno figurirao kao redatelj bombastično naslovljenog filma “Shrapnel“, o dvojici ratnih veterana koji se love u nekoj vrsti igre, kao i “The Camel Wars“ o iračkom Amerikancu poslanom da se bori u Iraku. “The Camel Wars“ se dosad nije snimio i stavljen je na led, a “Shrapnel“ je prepravljen u “Killing Season“ s Robertom De Nirom i Johnom Travoltom; u kinima bi se trebao pojaviti do kraja godine. |
Zimzeleni opusMcTiernan u devedesetima i početkom nultih godina 21. vijeka možda nije razvijao pionirsku digitalnu tehnologiju kao James Cameron; donekle neobjašnjivo uzmemo li u obzir njegove skupocjene podvodne CGI kadrove u “Lovu na Crveni oktobar“ ili revolucionarno računalno uskrsnuće crno-bijelog Bogarta u “Posljednjem akcijskom junaku“. No, njegovi najbolji filmovi doimaju se još uvijek prilično zimzeleno, svakako manje zastarjelo od većeg dijela generacijske konkurencije. A i podatni su za nove (p)oglede.Recimo, akcijska scena terorističkog napada usred New Yorka i dimom koji suklja iz podzemne u “Umri muški 3“ podsjeća na metež 11. rujna, kao i eksplozija negdje po polovici nebodera u prvom filmu, s time da netko u trojki eksplicitno spominje WTC, ali se referira na onaj prvi napad iz 1993. U izvornom “Die Hardu“ teroristi izveli pljačku zbog “opće pohlepe korporacije (Nakatomi)“, što također zvuči profetski u kontekstu današnjeg ekonomskog kaosa. Podsjetimo i da je McT tu sjajno izvrnuo vijetnamski podtekst vlastitog “Predatora“ - slabiji “lokalac“ konfrontira se nadmoćnim “strancima“ naoružanim “raketama, strojnicama i dovoljnom količinom eksploziva da dignu u zrak čak i Schwarzeneggera“. Film “Posljednji dani raja“, lociran u djevičansku divljinu koja nestaje, nastavak je njegovih ekoloških preokupacija načet u “Predatoru“. Samo, netaknutu prirodu sada krče bageri umjesto artiljerije USA specijalaca koji će prethodno posmicati selo “lokalaca“ i zatim se sami naći na meti Predatora, “oživjele džungle“ s ciljem posrednog kažnjavanja njihova šerifovskog busanja u Vijetnamu. |
Top scene1. John McClane skače u ambis s vrha nebodera opasan vatrogasnim crijevom, sekundu prije snažne detonacije (“Umri muški“) |
Top filmovi1. “Predator“ (1987.) / “Umri muški“ (1988.) |
Top hitoviU američkim kinima najviše su se gledali “Lov na Crveni oktobar“, “Umri muški 3“, “Umri muški“, “Predator“ i “Afera Thomasa Crowna“. U svjetskima prednjači “Umri muški 3“, a slijede ga “Lov na Crveni oktobar“, “Umri muški“, “Posljednji akcijski junak“ i “Afera Thomasa Crowna“. |