StoryEditor
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Zodijak‘: Sjećanja na ubojicu

11. ožujka 2022. - 20:21

"Njegov život može biti inspiracija za izvrstan film", netukne netko za enigmatičnog serijskog ubojicu kodnog imena Zodijak koji je sijao krvavi trag krajem šezdesetih i u sedamdesetima u San Franciscu, igrajući se mačke i miša s novinarima i policajcima, ali nije nikad bio uhvaćen.

Taj "izvrstan film" upravo je "Zodijak" ("Zodiac", 2007.) majstora režije Davida Finchera, iz kojeg i potječe početni metafilmski citat. Zodijak je bio i ostao česta inspiracija za filmove, od "Prljavog Harryja" preko nedavnih "Malih stvari" do novog "Batmana", gdje je negativac Riddler nadahnut likom i djelom serijskog ubojice sklonog zagonetkama.

FILM: Zodiac; triler; SAD, 2007. REŽIJA: David Fincher ULOGE: Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo OCJENA: *****

"Očekujem dobar film o meni", rekao je on u "Zodijaku". I dobio je dobar film, izvrstan, moguće i najbolji Fincherov, koliko god da "Klub boraca" i "Sedmica" imaju počasno mjesto u srcu i voljeli zaigranost "Igre". Teško da se o Zodijaku može snimiti izvrsniji i sveobuhvatniji film od "Zodiaca" s radnjom protegnutom od 1969. do 1991. i prolaskom vremena oslikanom u gradnji visokog nebodera.

Prema zahvalnom scenariju Jamesa Venderbilta ("Ubojite namjere"), Fincher je snimio fenomenalan "serial killer thriller", novinarski i policijski triler, kriminalističku sagu i kroniku/rekreaciju jednog vremena, "meta" film o voajerstvu, dramu o opsesiji i neminovnom protoku godina, kao i nepravednosti svijeta u kojem ubojstva mogu ostati neriješena i ubojica se izvući i ostati nekažnjen, ubiti ljude i metaforički kao što je ubio živote istražitelja, ne samo doslovno kao žrtve.

Fincherov "Zodijak" je sve to i stigao je u vrijeme kad se pesimizam u potpunosti naselio u žanru ("Zakletva", "Sjećanja na ubojstvo"). No, film je i još više od toga – možda i redateljev najosobniji uradak. Rođen 1962., Fincher je bio u formativnim godinama na prijelazu šezdesetih u sedamdesete i živo se sjeća "ljeta kad je ubijao Zodijak", da parafraziramo hrvatski naslov filma "Summer Of Sam" Spikea Leeja o jednom drugom serijskom ubojici (David Berkowicz).

Neki se iz tog formativnog perioda sjećaju prvih ljubavi, odrastanja, pa snime film kao što je "Licorice Pizza", ali njega je obilježio strah i trepet serijskog ubojice koji je zaprijetio i da će ubiti autobus pun đaka, pa je snimio "Zodiaca" kao kulminaciju prve polovice redateljske karijere, mahom obilježene trilerima kao što su "Seven", "The Game" i "Panic Room" ("Fight Club" je iznimka).

Svi su Fincherovi putovi vodili k "Zodijaku". Što je "Alien 3" nego film o izvanzemaljskom serijskom ubojici, "Sedmica" je redefinicija "serial killer" trilera definiranog oskarovcem "Kad jaganjci utihnu", a "Igra" trilerska zagonetka kakvu bi sastavio možda i sam Zodiac da je gledao "Potpuno sjećanje".

Zanimljivo je da Fincher ni izbliza ne kopira samoga sebe pa da je "Zodiac" svojevrsni "Seven 2". U "Sedmici" nismo vidjeli nijedno umorstvo, već samo žrtve serijskog ubojice kad bi detektivi došli na grozomorno poprište zločina. S druge strane, u "Zodijaku" vidimo umorstva, prva dva dvostruka plus još jedno.

Prva scena oslikava Fincherovo režijsko majstorstvo. Kamera iz automobila snima vatromet za Dan nezavisnosti 1969. godine. Za upravljačem se nalazi djevojka, kupi mladića i njih dvoje se odvoze na mjesto nalik "sanfranciscovskim" Kašjunima. Tamo nisu jedini, još neki njihovi vršnjaci piju, ali ubrzo odlaze, ne prije nego što bace petardu i prepadnu par, kao i gledatelja.

Jeka "bu" scene nije se posve slegla, a Fincher gradi novu tenziju. Nije dosta što su mladić i djevojka ostali sami izvan grada usred mrkle noći, ubrzo mrak u daljini osvjetle farovi nekog tamnog, ominoznog automobila čiji misteriozni vozač parkira iza njih i ugasi svjetla.

Nekoliko trenutaka kasnije, auto se odveze, no evo ga natrag prije nego što su likovi i gledatelj uspjeli odahnuti do kraja. Vozač ovaj put izlazi iz auta, približava se njihovom vozilu i napuca ih hicima iz neposredne blizine. Što je ubojica sve bliži vozilu, kamera se od njega sklanja u unutrašnjost automobila da gledatelj ne vidi u cijelosti njegov lik, samo (ne)djelo, tj. da iskusi umorstva istovremeno kao voajer i svjedok.

Osjećaj tihe, još tiše vrebajuće jeze nadvija se nad idućom scenom. Par na pikniku u javnom parku. Nigdje žive duše. Najednom se nedaleko od njih stvori neki muškarac. Gleda ih pa se sakrije iza stabla. I onda krene prema njima. Panika raste sve brže i kulminira opažanjem "Ima pištolj!". Ipak, Zodijak neće upotrijebiti pištolj nego nož i brutalno izbosti nesretne žrtve dok kamera drži fokus na njima, ne njemu.

Iduće umorstvo je usputno zabilježeno u odnosu na prethodna, a zanimljivo je da je Zodijak ubio taksista koji se ne uklapa u ubojstva parova i razbio svoj obrazac, kao što ga u tom trenutku nepovratno razbija i Fincher, napuštajući uhodanu stazu filma "Seven" i drugih "serial killer" trilera.

Jer, "Zodiac" u tom trenutku prestaje biti triler o serijskom ubojici i ubojstvima, postajući više film o labirintnoj istrazi umorstava i istražiteljima, novinaru i crtaču "San Francisco Chroniclea" Paulu Averyju i Robertu Graysmithu (Robert Downey Jr., Jake Gyllenhaal) te policajcu Davidu Toschiju (Mark Ruffalo).

Perspektiva se mijenja i za gledatelja – on ostaje voajer i svjedok, ali i neposredno sudjeluje u istrazi mozgajući i rješavajući zagonetke zajedno s protagonistima, strahuje s njima i reagira na informacije, provjerava činjenice i dokaze poput rukopisa pisama poslanih novinskoj kući, ima (ne)opravdane sumnje, pita se "što ako (ni)je...?" itd.

Dvoipolsatno trajanje se ne osjeti zahvaljujući informativnosti i bravuroznim redateljskim rješenjima poput nebeskog rakursa i božjeg pogleda na žuti taksi u crnoj noći, te sporogorećoj, no tenzičoj režiji koja u nekim momentima gura na rub sjedala. Kritičari su s pravom nazvali "Zodijaka" svojevrsnim "Svim predsjednikovim ljudima" za trilere o serijskim ubojicama, odnosno Fincherovim "serial killer" odgovorom na taj klasik.

Međutim, na novo gledanje filma, povodom njegove 15. godišnjice, potpisnik ovih redaka bi rekao da je "Zodiac" podjednako ili čak i više svojevrsni "JFK" među "serial killer" trilerima s obzirom na spoj informacije i misterije koja povremeno ježi kožu od straha kao u "podrum sceni" s Graysmithom, autorom knjige koja je inspirirala Vanderbilta za scenarij, a u čijoj se opsesiji u lovu na serijskog ubojicu Fincher pronašao, opsjednut lovom na perfekciju.

Graysmith dolazi u kuću kod bivšeg kinooperatera jer bi mu ovaj mogao dati informacije o jednom od osumnjičenika čiji je rukopis najbliži Zodijakovu, inače filmofilu i ljubitelju klasika "The Most Dangerous Game", odakle je izvučen citat o "čovjeku kao najopasnijoj životinji".

Užasavajuće saznanje da nije osumnjičenik crtao plakate filmova u kinu, već kinooperater, dakle da se Graysmith nalazi u kući potencijalnog ubojice, potencirano je do maksimuma spoznajom da "creepy" tip ima podrum. "Ljudi u Kaliforniji obično nemaju podrum", opazi Graysmith, na što će tip smireno reći "Ja imam" i pozvati ga da siđu dolje po "tajanstvenu kutiju za film".

Filmofilija je usađena u "Zodiaca", možda i Zodijaka, pa se u jednoj sceni nalazimo u kinu i gledamo "Dirty Harryja". "Uhvatit ćete ga", siguran je Graysmith kad vidi Toschija u predvorju kina, ali policajac je rezigniran. "Nećemo, o tome već snimaju filmove".

Najsavršeniji sumnjivac Arthur Leigh Allen

Najsavršeniji sumnjivac bio je Arthur Leigh Allen (glumi ga John Carroll Lynch). Zanimljivo, telefonskoj operaterki koja je prva zaprimila Zodijakov poziv, a surađivala je na filmu kao konzultantica, Lynchov glas se učinio kao najsličniji onome serijskog ubojice. Policajac Toschi bio je mentor Stevea McQueena za lik Bullitta, a i jedan od uzora za Prljavog Harryja. P.S. "Zodijak" se prikazuje 11. i 15. ožujka u večernjim satima na TV1000.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. kolovoz 2022 16:29