
Mrkliji od mrklog mraka. Tamniji od "Viteza tame". Mračan, mračniji, "The Batman". Novi "Batman" dosad je najmračniji blockbuster o Čovjeku-šišmišu. Kad Batman (veoma uvjerljiv Robert Pattinson) kaže da je nakon dvogodišnjeg "noćarenja" postao noćna životinja i utjelovljenje sjena, gledatelj mu vjeruje na riječ.
Mladi Bruce Wayne se u kostimu maskiranog osvetnika Batmana sprijateljio s noći možda kao nikad prije i prijateljuje s njom kao Travis "Taxi Driver" Bickle, krstareći po kišom natopljenim ulicama Gotham Cityja, trulog poput New Yorka 70-ih.
"Grad proždire samog sebe, možda ga se više ne da spasiti. Ali moram se prisiliti da ga spasim", govori Batman tzv. nanesenim glasom, preuzimajući od Bicklea narativni iskaz da komentira crni svijet oko sebe i uvlači gledatelja u njegov mrak, u kojem se počeo osjećati kao kod kuće nakon što ga je noćno utjerivanje pravde u potpunosti konzumiralo. "Misle da se krijem u sjenama. Ja jesam sjene", predstavlja se Batman prije nego što ga vidimo. Pojava junaka izvrsno se bilda naracijom i tenzijom dvosmjernog sijanja straha.
Građani Gothama boje se nasilnika, nasilnici se boje Batmana ili će ga se tek bojati. Noć vještica je i strah se uvlači pod kožu maskiranih lopova kad pretežno oblačno nebo iznad Gothama propara Bat-signal. "Strah je sredstvo. Kad svjetlo pogodi nebo, to nije samo poziv. To je upozorenje. Njima", istakne Batman, spreman za akciju.
Grupa nasilnika sa šminkom na licu bliskom Jokeru terorizira nekog nesretnika nakon izlaska iz podzemne. Prekinu ih snažni koraci što dopiru iz mraka, praćeni ominoznom glazbom Michaela Giacchina koja pronalazi zlatnu sredinu između "Batmanove" teme i "Imperijalnog marša" iz starih "Ratova zvijezda". Jedan po jedan, koraci su sve bliži i iz crnila izlazi Čovjek-šišmiš. "Vidite li ovoga? Tko bi ti trebao biti?" pita jedan od nasilnika i napadne Batmana, koji ga propusti kroz šake i izusti: "Ja sam osveta."
U uvodu filma se, dakle, nazire tko je novi Batman ili tko bi trebao biti. On je "prokleti osvetoljubivac", "gospodin Osveta", ali i junak izoliran iz društva, čak i više od prijašnjih verzija lika, razapet između karakterne podvojenosti (Wayne-Batman), no skloniji svome maskiranom alter egu, Čovjeku-šišmišu, kojega Pattinson odlično glumi pogledom, očima, govorom tijela, bivajući ekspresivniji pod maskom nego kao Bruce, štoviše, možda i najekspresivniji od svih dosadašnjih tumača lika, iako je najmanje rječit.
On je nekakav "yin" Jokerovu "yangu" iz istoimenog filma s Joaquinom Phoenixom, pa je prava šteta da se legendarni negativac ne pojavljuje u novom "Batmanu", koji se također kinematografski ugleda na kinematografiju sedamdesetih, a direktor fotografije Greig Fraser (nova "Dina") snima gradske neone i mrak kao nekoć Michael Chapman ("Taksist") i Gordon Willis ("Kum"), ali na realistično-stripovski način, pretvarajući neke kadrove u kvadrante.
"The Batman" je i najrealističniji film o Čovjeku-šišmišu. Filmovi Tima Burtona ("Batman", "Batman se vraća") i Joela Schumachera ("Batman zauvijek", "Batman i Robin") bili su fantazijski spektakli, a Zack Snyder postavio je Čovjeka-šišmiša rame uz rame sa superjunacima koji lete i trče brzinom munje ("Batman protiv Supermana", "Liga pravde"). Čak je i Christopher Nolan u filmu "Batman početak", prvom dijelu njegove trilogije ("The Dark Knight", "The Dark Knight Returns"), znao posegnuti za elementima fantazije ili fantastike u liku i djelu Strašila i Raʼs al Ghula.
Redatelj Matt Reeves, poznat po revitalizaciji serijala "Planet majmuna", vraća Batmana njegovim prizemljenim detektivskim korijenima iz "Detective Comics" stripova i on je više istražitelj nego (super)heroj, kao što je i film više "noirovski" krimić epskog, opernog zamaha nego akcijski blockbuster.
Sve je prizemljeno u filmu u kojem zagonetni glavni negativac Riddler (intenzivni Paul Dano) podsjeća na Zodijaka, serijskog ubojicu iz stvarnosti daleko od cirkuskog Jima Carreyja, a Pingvin (nevjerojatna transformacija Colina Farrella) ima više sličnosti s Alom Caponeom iz "Nedodirljivih" nego s likom u tumačenju Dannyja De Vita.
Riddler ubija kako bi "demaskirao" korupciju u Gothamu. Reeves demaskira filmove o Batmanu i superherojske blockbustere općenito, mahom one konkurentske Marvelove, unoseći svježinu u serijal i žanr postavljanjem poznatih DC-jevih likova u dosad neispričanu "batmanovsku" priču i situacije u kakvima ih nismo gledali.
Pohvalno je da "The Batman" ne forsira pripadnost širem superjunačkom svemiru i povezanost s ostalim DC-jevim franšizama, nego djeluje kao samostalan, cjelovit i zaokružen uradak, unatoč poluotvorenom kraju. Naglasak je na misteriju, tenziji, romansi (s Catwoman) i karakternoj studiji pa tek onda na akciji, a sve je toliko zanimljivo, ugođajno (mrak, kiša) i nepredvidljivo da gledatelj nema osjećaj trosatnog trajanja.
Zašto Riddler radi to što radi? Kakve veze s time imaju Pingvin i Žena-mačka (Zoë Kravitz bolja od Anne Hathaway), koja s Batmanom ostvaruje romantičnu konekciju opipljive kemije i pristaje mu savršeno kao nekoć Catwoman Michelle Pfeiffer. "Bat i Cat, lijepo zvuči", zaključi Žena-mačka nakon što dočekaju zoru na krovu nebodera u jednom od najimpresivnijih kadrova jednog od najimpresivnije snimljenih stripovskih filmova.
Reeves i Fraser odlično se igraju stripovske i "noirovske" igre svjetla i prevladavajućih sjena, toliko da bi film vjerojatno bio vizualna poslastica i u crno-bijeloj tehnici. Uporaba crvene i žute boje, u jednoj sceni stopljene u sjaj signalne rakete, napose je fantastična unutar dominantne crne u scenama borbi Batmana i negativaca, tipa da mrkli mrak na trenutke obasjavaju svjetla diskokluba ili hici iz vatrenog oružja.
Žuta je savršeno iskorištena u sekvenciji kinetičke potjere Batmana u "madmaxovskom" Batmobileu za Pingvinom kroz vatru i kišu, koja potencira jurnjavu iz "Viteza tame" kad negativac izazove lančani sudar šlepera da se otarasi progonitelja, a završava vjerojatno najboljim/najstripovskijim (naopakim) kadrom Čovjeka-šišmiša nalik kvadrantu. Batman osvijetljen eksplozijom iza leđa korača kroz lokvu kišnice prema vozilu okrenutom na krov. Vatra i kiša. Svjetlo i sjena. Strip i film. Cijeli je "Batman" u tom kadru.