StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Terminator 3: Pobuna strojeva‘: Sudnji dan je neizbježan

24. rujna 2022. - 22:07

Težina budućnosti pritišće Johna Connora u filmu “Terminator 3: Pobuna strojeva” (“Terminator 3: Rise Of The Machines”, 2003.). Nadahnuta introspektivna naracija otvara “Terminatora 3” iz usta budućeg vođe pokreta otpora protiv strojeva i spasitelja ljudske rase kojeg ovdje utjelovljuje Nick Stahl (“Bully”, “In The Bedroom”) umjesto Edwarda Furlonga.

Johna su, podsjeća on, pokušali ubiti strojevi iz budućnosti prije nego što je rođen, konkretno jezivi kiborg Arnolda Schwarzeneggera u prvom “Terminatoru”, pa onda opet kad je bio dječak od 13 godina i hvatao ga je Robert Patrick kao tekući, polimimetički T-1000 u “Terminatoru 2”.

FILM: Terminator 3: Rise Of The Machines; SF akcija; SAD, 2003. REŽIJA: Jonathan Mostow ULOGE: Arnold Schwarzenegger, Claire Danes OCJENA: *** ½

”Cijeli moj život majka mi je govorila da oluja dolazi, Sudnji dan, početak rata između ljudi i strojeva. Tri milijarde života nestalo bi u trenu, a ja bih poveo ono što je ostalo od ljudske rase do konačne pobjede”, pripovijeda Connor.

Pa ipak, na kraju “T2”, John, njegova majka Sarah (Linda Hamilton) i Schwarzeneggerov dobri, reprogramirani Terminator spriječili su apokaliptični Sudnji dan, nuklearni holokaust u režiji umjetne inteligencije/superkompjutera Skyneta koji bi terminirao ljude i uspostavio dominaciju strojeva. “Bombe nisu pale, kompjuteri nisu preuzeli kontrolu”, govori Connor koji pod težinom budućnosti, sudbine i odgovornosti “nastavlja bježati, bilo gdje... nigdje...” nakon što je “izbrisao veze s prošlošću”.

No, koliko god se trudio, John ne može izbrisati svoje snove i snomorice. U tom trenutku kamera zaranja u rječicu kamo je Connor bacio bocu piva s mosta u sadašnjosti i izranja u košmarnoj postapokaliptičnoj budućnosti, impresivno oslikavajući njegove snove i snomorice u obliku vojske endoskeletalnih terminatora dok strojevi stupaju po razvalinama nekadašnje civilizacije.

Kako John osjeća težinu budućnosti, tako i “Terminator 3” osjeća težinu prošlosti. Veliki James Cameron, redatelj "Aliensa", "Bezdana", "Istinitih laži", "Titanica" i "Avatara", postavio je previsoke dosege s prva dva dijela “Terminatora” koji spadaju među najbolje (SF/akcijske) filmove u povijesti. Uspoređen s njima, “Terminator 3” gubi bitku, ali je mahom dobiva ako ga se komparira s onim što je uslijedilo poslije, dakle “Terminator: Spasenje”, “Terminator: Genisys” i “Terminator: Mračna sudbina”.

“T3” je negdje između Cameronovih dvaju klasika i triju nastavaka, odnosno funkcionira kao nekakva spona prošlosti i budućnosti. Prema scenariju dvojca John D. Brancato-Michael Ferris (“IgraDavida Finchera), film novog režisera Jonathana Mostowa (odlični “Slom” s Kurtom Russellom) reciklira zaplet, strukturu, teme i ideje uspostavljene u “T1” i “T2”, ali ih i subvertira uz određene obrate i transpozicije da se od njih razlikuje, a pokazali su se inspirativnima za kasnije nastavke.

Isprve se čini da novi terminator, zapravo terminatorica T-X (Kristanna Loken), ponovno lovi Connora, kao i da njega nanovo brani Schwarzenegger, no ispostavlja se da glavni cilj misije za oba kiborga (terminirati/zaštititi) ustvari predstavlja Johnova buduća žena i druga u zapovjedništvu pokreta otpora.

Ona je veterinarka Katherine (Claire Danes; “Romeo i Julija”), kćerka generala Roberta Brewstera (David Andrews), prvog čovjeka korporacije Cyber Research System koji je dovršio razvoj Skyneta i stvorio terminatore kao zamjenu za vojnike na bojišnici.

Na taj način, Katherine preuzima/naslijeđuje Sarahinu ulogu u prvom “Terminatoru” – ulogu dotad ordinarne žene kojoj je sudbina namijenila ekstraordinarne stvari, preteče mlade Meksikanke Dani iz “Terminator: Dark Fate”. “Podsjećaš me na majku”, reći će joj Connor nakon što ona poprimi konture Sarah u “T2” i isprazni kalašnjikov u malu robotsku letjelicu.

Schwarzeneggerov Terminator je načelno dobar kao u drugom filmu, ali on se ne sjeća Johna i “Hasta la vista, baby”. K tome, ovaj terminator je ambivalentan, tj. Katharine i Connor su samo parametri njegove misije i kiborg prema njima ne razvija osjećaje, premda otkriva da on nema razloga postojati ako oni umru, no zato se osjeća uvrijeđenim kad ga John nazove “robotom” (“kibernetski organizam”).

Vjerojatno je zato Schwarzenegger tvrđi, manje suptilan u nastupu u odnosu na mekšu, nježnu, emotivno i humorno divno nijansiranu ulogu u “T2”, a dobio je priliku nanovo nakratko postati i negativac iz “T1” kad ga T-X reprogramira da ubije Connora.

”Cameronovske” emocije i “sense of wonder” poezija njegovih “slow motiona” (usporedite “T2” scenu “Get Down!” s “John Connor, vrijeme je...” iz “T3”) nedostaje u tonalno neujednačenom filmu koji potencira humor prethodnika gotovo do komedije i autoparodije pa Schwarzenegger citira sam sebe iz akcijsko-autoroničnog “Komandosa” (“Lagao sam!”), veli da je “zastarjeli dizajn” naspram T-X i ne kaže “I’ll be back”, već “She’ll be back”.

Ovog puta Schwarzeneggerov Terminator dolijeće iz budućnosti u pustinju i, nakon što munje njegova dolaska spale gmižeću zmiju i obližnji grm, on nag ušeta u prvi bar pored ceste. Ondje se, pak, odvija “ladies night” i ispada da je terminator striper kojeg čekaju.

Duhovito, posebice suočavanje terminatora i pravog stripera (“talk to the hand”), ali kad Schwarzenegger u prepoznatljivoj kožnoj jakni stavi sunčane naočale kakve bi mogao nositi Elton John, to je jednostavno “too much”, makar spomenuti pjevač pjevao “November Rain” i “Bohemian Rhapsody” u duetu s Axlom Roseom iz Guns N’ Rosesa (šifra: “You Could Be Mine”, himna “T2”).

Humor je potreban da “ublaži napetost i strah od smrti”, kako veli terminator, ali “T3” nije napet i strašan kao njegovi prethodnici zaslugom T-X. Ona je seksepilna verzija T-1000, robotski model na modnoj pisti budućnosti po mjeri muških časopisa, manekenska seks lutka koja će napuhati grudi da zavede policajca (“Sviđa mi se tvoj pištolj”) i naizgled svršiti od uzbuđenja kad detektira Johna.

Iz budućnosti će se T-X transportirati u “fancy” butik na Beverly Hillsu i osvanuti u izlogu među manekenskim lutkama, iako njezina i Arniejeva naga pojava sugerira biblijsku alegoriju o robotskom Adamu i Evi (zmija nije slučajna), samo što će se ovaj Adam i Eva potući u muškom WC-u, pri čemu ona njega feministički hvata u predjelu spolovila prije nego suparničkog kiborga provuče kroz zidove.

Evidentno, “T3” ima intrigantnih momenata i traži svježinu i u akcijskim scenama, gdje se posebno ističe prizor Schwarzeneggera s lijesom u jednoj ruci i mitraljezom u drugoj te vrlo kinetički režirana rušilačka potjera s T-X za upravljačem kamiona-dizalice s koje će visjeti Terminator i proći kroz zgradu.

T-X će sravniti sa zemljom ulične blokove i zgrade da pregazi Connora i Brewster u kamionetu dok njima u spas hita Schwarzenegger, najprije na policijskom motociklu, potom i u vatrogasnom vozilu. U potjeri sudjeluju i policijski automobili bez vozača. Scena je definicija ljetnog blockbustera, možda i spektakularnija od spektakularnih potjera u “Matrix Reloadedu” i “Zločestim dečkima 2” iz iste godine.

Međutim, ono najintrigantnije u “Terminatoru 3” jest hrabrost da (iz današnje rusko-nuklearne perspektive prigodno pesimistički) ospori koncept prijašnjih filmova. Misija Terminatora je dovesti Johna i Katherine na sigurno, u atomsko sklonište, da prežive, a ne da spriječe Sudnji dan, odnosno nuklearni udar diljem Zemlje. Sudnji dan se samo odgodio i on je neizbježan.

Kinohit ljeta 2003.

"Terminator 3" je bio veliki kinohit ljeta 2003., što je Schwarzeneggeru nasušno trebalo nakon krahova "Šestog dana" i "Osvete". Ipak, nakon "T3" Arnie se povukao u politiku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. studeni 2022 18:31