StoryEditorOCM
KulturaI'LL BE BACK?

Od 'Terminatora' do 'Terminatora' – uspon i pad Arnolda Schwarzeneggera

Piše PSD.
9. kolovoza 2015. - 18:14
Osamdesetak milijuna dolara zarade ovoljetnog petog “Terminatora“ (“Genisys“) u američkim kinima smatra se razočaravajućom sumom za novi izdanak dobro znana serijala. “Terminator 2“ je još davne 1991. digao više od 200 milijuna dolara u SAD-u. “Terminator 3“ je 2003. inkasirao 150 milijuna. Kvragu, i četvrti film, “Terminator Spasenje“ (2009.), uprihodio je 125 milijuna dolara, iako se već taj nastavak smatrao razmjernim podbačajem na kinoblagajnama.

Uspjeh manji od očekivanog može se prišiti mnogim stvarima, PR-u koji je u drugom foršpanu i na jednom od plakata otkrio ključni preokret filma (vođa pokreta otpora protiv strojeva John Connor je terminator, ups!), pretjerano lošim kritikama i nevjerojatnom gledanošću “Jurskog svijeta“, trenutno trećeg najvećeg kinohita na američkom i svjetskom tržištu nakon “Avatara“ i “Titanica“.

Povijest se ponovila i dinosauri su se potvrdili kao kriptonit za “supermenskog“ Arnolda Schwarzeneggera. Godine 1993. “Jurassic Park“ je pomeo njegov “Last Action Hero“, a sad je “Jurassic World“ deklasirao “Terminatora“. Ako je stari “Jurski park“ najavio skorašnje pretvaranje klasičnih akcijskih junaka u “dinosaure“ iz kinematografskog doba Jure, novi je potvrdio Švarcija kao dinosaura u očima moderne publike, “najobičniji relikt“ kako ga je nazvao Connor u “Genisysu“.

Osrednja financijska dobit zadnjeg “Terminatora“ mogla bi dokinuti finalnu šansu za istinski “comeback“ glumca poznatog po čuvenoj uzrečici “I'll be back“. Otkako je 2011. ustao s fotelje guvernera Kalifornije, Arnie se pokušava “vratiti“ u velikom stilu i zasjati na blagajnama kao u zlatnim danima osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća, no to mu nažalost nikako ne uspijeva poći za mišićavom rukom.

Filmovi “Posljednja bitka“ (2013.) i “Sabotaža“ (2014.) prošli su porazno u američkim kinima s utrškom ispod 15 milijuna. “Plan za bijeg“ (2013.) i “Plaćenici 2&3“ (2012., 2014.) zaradili su iznad 25 milijuna, “The Expendables 2“ čak solidnih 85, premda njihova kombinirana zarada u Americi jedva doseže brojke, recimo, Švarcijeva blockbustera “Istinite laži“ iz 1994. godine.
S prvim 'Conanom' je započeo njegov put prema hollywoodskom tronu
Filmofili i njegovi vjerni fanovi moraju se pomiriti s nepobitnom činjenicom koja je i zadnjeg “Terminatora“ koštala ozbiljnih para: Schwarzenegger, barem u Americi, više nije “box-office draw“ kao u osamdesetima i devedesetima, dakle glumac koji samo na račun (prez)imena osigurava milijune dolara budžeta i honorara, puni kina i minimalno udvostručuje uloženo.

Danas takve zvijezde gotovo više i ne postoje na hollywoodskom nebu. U kino se prestalo odlaziti zbog pojedinog glumca jer publiku privlače franšizni koncepti s mladima u glavnim ulogama, “Sumraci“ i Marvelovi superjunaci. No, to je samo jedan od razloga zašto 68-godišnji Švarci filmski kuburi u Americi. Mnogi Amerikanci smatraju ulogu “guvernatora“ najlošijom u njegovoj karijeri nakon što je Kaliforniji nabio 30 milijuna dolara deficita.

Ispočetka prihvaćen i omiljen, pred kraj guvernature Arnie je imao potporu javnosti svega 20-ak posto zato što je (hrabro) favorizirao ekologiju ispred ekonomije i upozoravao na klimatske promjene. Konzervativnim Amerikancima se, pak, zamjerio do kraja kad se doznalo da je prevario dugogodišnju suprugu Mariju Shriver (u braku od 1986.) i da, još gore, ima izvanbračno dijete s kućnom pomoćnicom.

Možda njegov bračni brodolom i raspad obitelji ne bi odjeknuli poput skandala da Maria nije “američka ljubimica“ iz klana Kennedyjevih. Ali - jest. Upravo je to Arnieja najviše koštalo popularnosti u obećanoj zemlji gdje je odsanjao multipli “američki san“ kao malo tko prije i poslije njega. U Ameriku je stigao iz Austrije davne 1968. imajući svega 20 dolara u džepu i nemajući pojma engleski jezik.

U sedamdesetima je zacementirao status najvećeg bodybuildera u povijesti osvojivši pet naslova Mr. Universe i sedam Mr. Olympia titula. Diplomirao je na studiju međunarodnog marketinga/poslovnog menadžmenta koncem sedamdesetih i postao američki državljanin 1983., nakon čega se do kraja posvetio filmovima. Arnoldova prva uloga u “Herkulu u New Yorku“ (1969.) bila je toliko loša da je distributer filma dao nasinkronizirati njegov glas da spasi što se spasiti dade.
Njegova (bivša) supruga Maria Shriver nakratko se pojavila pred kamerama u 'Posljednjem akcijskom junaku'
Mnogi su ga podcjenjivali, odgovarali od glume i tvrdili da nikad neće uspjeti budući da je imao teško izgovorljivo prezime, bio stranac sa snažnim austrijskim naglaskom i prekrupan u eri u kojoj su za vodeće zvijezde slovili majušni Al Pacino ili Dustin Hoffman, no Schwarzenegger je upisao glumačku školu i počeo marljivo učiti engleski jezik. Ne samo da je uspio, nego je snimio nisku velikih filmova s nekima od najboljih redatelja (John Milius, James Cameron, John McTiernan, Paul Verhoeven, Walter Hill...), te s “Conanom Barbarinom“ (1982.), “Conanom razaračem“ (1984.), “Terminatorom“ (1984.), “Komandosom“ (1985.), “Trkačem“ (1987.) i “Predatorom“ (1987.) zasjao kao superstar osamdesetih.

Do rekordna honorara za “Terminatora 2“  stekao je definitivnu titulu popkulturne ikone i jedne od najsjajnijih filmskih zvijezda svih vremena, ne samo akcijskih. Naime, točno u trenutku kad su ga počeli doživljavati kao nasilni “stroj za ubijanje“ koji s arsenalom omanje vojske ili šakama sređuje brojčano nadmoćne neprijatelje uz živopisne post-mortem šlagvorte (“Ispuši se, Bennett!“), Arnie se jednako uspješno okušao u komedijama i obiteljskim filmovima poput “Blizanaca“ (1988.) i “Policajca iz vrtića“ (1990.).

Štoviše, “Twins“ je bio njegov prvi film koji je probio granicu od 100 milijuna dolara zarade u Americi. A kad su mu se smijali na račun političkih ambicija, on se 2003. kandidirao za guvernera i postao vladar Kalifornije. Schwarzenegger je ispunio vizionarsku prognozu iz Stalloneova “Demolition Mana“ (1993.) u kojem ga Sandra Bullock spominje u guvernerskom kontekstu. Međutim, njegov uspon prema vrhu profetski su ispisali likovi Conana Barbarina i Terminatora.

Conan i Arnie rođeni su na selu (potonji 30. srpnja 1947. u Thalu nadomak Graza). Obojicu je “čeličnoj“ disciplini podučavao otac, pri čemu se Schwarzenegger odao utezima, a Conan mačevima. Obojica su nadrasla okolinu i u arenama pokazivali mišiće (Conan kao gladijator, Arnie na bilderskim natjecanjima). Obojica su se posvetili učenju (Švarci ekonomiji, Conan filozofiji). Obojica su, napokon, postali kraljevi (Conan je vladao svojim kraljevstvom, Schwarzenegger Hollywoodom i Kalifornijom).

Cijelo to vrijeme Arnold je demonstrirao nezaustavljivu “terminatorsku“ programiranost u ispunjenju svojih ciljeva (preseliti se u Ameriku, postati “no. 1“ zvijezda Hollywooda, oženiti Kennedyjevku...). Zapravo, pravi Schwarzenegger i onaj na ekranu često su se “metafilmski“ isprepletali kao u “Posljednjem akcijskom junaku“ na razmeđi stvarnog svijeta i svijeta filma da ne čudi što je na ekranu često znao imati dvojnike (od “Potpunog sjećanja“ i “Šestog dana“ do “Terminatora 5“).
U 'Plaćenicima 2' sa starim akcijskim drugarima Willisom i Stalloneom
Nakon vjenčanja i podizanja familije, žene-majke-kraljice su sve više dolazile do izražaja u Švarcijevim filmovima ravnopravno s njime dijeleći akcijske scene (“Terminator 2“, “True Lies“). Isto tako, Arniejevi protagonisti prestajali su biti usamljeni junaci (“Crveno usijanje“, “Brisač“) i počeli držati do obiteljskih vrijednosti, pronalazili davno izgubljenog brata (“Blizanci“), ponovno se povezivali sa suprugama i kćerima (“Istinite laži“) ili sinovima (“Luda božićna zvona“), pa i rađali djecu (“Junior“).

Novu obitelj pronašao je kao detektiv John Kimble u komediji “Kindergarten Cop“. Čak je i Terminator u “T2“ neočekivano ponio ulogu surogatnog oca Johnu Connoru i s njegovom majkom Sarom tvorio neobičnu, ali jako čvrstu malu familiju. Tako je barem bilo do 1997., godine “Batmana i Robina“, kad je Arnold daleko od očiju javnosti dobio izvanbračnog sina kojeg je, nešto kasnije doznavši da je malac došao na svijet, krio kao njegov junak Harry Tasker špijunski identitet u “True Lies“.

Koincidencija ili ne, u blockbusteru “Batman&Robin“ Schwarzenegger je u ulozi negativca Mr. Freezea prvi put na filmu pustio suzu. Njegove izvedbe koje su uslijedile nakon dvogodišnje pauze zbog operacije srčanih zalisaka bile su mahom okajavajućeg karaktera. Arnie je, čini se, u filmovima ispaštao, hrvao se s k(r)ivnjom i tražio iskupljenje za pogrešku iz života.

U prvom filmu nakon pauze, apokaliptičnom trileru “End Of Days“ (1999.), Schwarzenegger je opet zaplakao kad ga je melodija podsjetila na stradalu suprugu i kćerku, a suze su mu potekle niz kameno lice i u akcijskoj drami “Collateral Damage“ (2002.) te novijem krimiću “Sabotage“, također potaknute gubitkom familije. Ilustracije radi, u izvornom “Conanu“ drugi su morali plakati umjesto njega kad mu je poginula ljubav. U filmovima iz osamdesetih i prve polovine devedesetih Švarci je sa smješkom na licu i migom na oku nadmoćno vojevao s negativcima, šalio se na svoj ili tuđi (Stallone) račun i u tom procesu ostajao takoreći neokrznut ili jedva lakše ozlijeđen.


Ipak, od druge polovice devedesetih u Arniejevu opusu prednjače uloge životn(ij)ih, refleksivnih, depresivnih (anti)junaka nesigurnih u sebe koji ne sjaje aurom pobjednika, nalaze se iza doslovnih ili simboličnih rešetaka, nerijetko umiru prije odjavne špice i u pravilu rijetko uspijevaju zadržati obitelj koju iznutra razaraju i njegovi klonovi da “meta“ poveznica s glumčevim filmskim “ja“ bude još veća (“The 6th Day“, 2000.).

Ni starost im ne ide na ruku. “Ja sam zastarjeli model“, rekao je upitan je li kadar srediti naprednu Terminatoricu u trećem filmu, u “The Last Stand“ je na pitanje “Kako si?“ njegov umorni šerif odgovorio “Staro“, a okosnica “The Expendables“ serijala je vremenska “potrošnost“ legendarnih akcijaša kakvi su on i njegovi stari drugari Stallone i Bruce Willis.

Tek se u “Escape Planu“ i novom “Terminatoru“ glumački (sa)zreliji Schwarzenegger počeo vraćati na “staro“ i podsjećati na razdoblje prije 1997. godine. Istina, protagonist “Plana za bijeg“ Rottmayer ima sijedu kosu kao i Terminator koji pati od robotskog artritisa, tresu mu se ruke i zakazuje koljeno, no obojica u više navrata bacaju duhovite pošalice, prvi bježi iz zatvora da bi se ujedinio s kćeri, drugi pobija da je “zastario“ i uspijeva sačuvati obitelj na okupu koju ovaj put čine njegova “kćerka“ Sarah Connor i “zet“ Kyle Reese. Jedina razlika u odnosu na devedesete jest što su Rottmayer i Terminator samohrani očevi. Samci na poljuljalom tronu, bez kraljice, poput Conana u onom moćnom finalnom kadru prvog filma.

MARKO NJEGIĆ

Strogi otac policajac

U autobiografskoj knjizi “Potpuno sjećanje“, naslovljenoj po njegovu istoimenu hit-filmu, Schwarzenegger je opisao odrastanje u obitelji sa strogim ocem, policajcem Gustavom. Otac mu je njegovao tvrdu disciplinu pa su on i brat, kad su malo porasli i počeli se baviti sportom, morali “zaraditi“ doručak radeći trbušnjake. Svako popodne, nakon što bi završili domaći rad i kućanske poslove, morali su sa njim ispred kuće trenirati nogomet, neovisno o vremenu napolju.

Brojke i slova

- 4.5 milijardi dolara - ukupna zarada Schwarzeneggerovih filmova u svjetskim kinima
- 1.9 milijardi dolara - ukupna zarada Arnoldovih filmova u američkim kinima
- 519 milijuna dolara - utržak najvećeg hita karijere, “Terminatora 2“, u svjetskim kinima

Arniejevi rekordi

Tri Arniejeva filma u svoje su doba bila najskuplji spektakli svih vremena - “Terminator 2“, “Istinite laži“ i “Terminator 3“. Također, triput je dobivao dotad rekordne glumačke honorare. Osim 15 milijuna dolara za “Terminatora 2“, tu je 25 za “Batmana i Robina“ te 30 za “Terminatora 3“.

Svijet ispred Amerike

Schwarzeneggerovi filmovi u svjetskim kinima prolaze bolje nego u Americi. Primjerice, novi “Terminator“ je od trenutnog internacionalnog totala od 318 milijuna dolara njih 230 zaradio u svijetu, “Plaćenici 3“ 166 od ukupno 206, a “Plan za bijeg“ 112 od 137.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. siječanj 2023 16:36