
Videospotovi Radoslava Jovanova "Gonza" za Jinxe, TBF, Urbana, LET3 i Psihomodo Pop spadaju u sam vrhunac te forme u Hrvatskoj. S videospotova Gonzo se polako prebacio na filmove. Nakon što je godinama obavljao ulogu direktora fotografije ("Balavica", "Život je truba", "Duboki rezovi", "Mali"), Gonzo je režirao kratki film "Na kvadrat", jedan od najboljih iz omnibusovskog serijala "Zagrebačke priče".
(Kratki) film je prirodan korak dalje za redatelja videospota u svjetskoj kinematografiji. Sjetimo se, primjerice, spotovskog majstora Davida Finchera. Jer, što je videospot nego (kratki) film. I režija je vani prirodan korak naprijed za direktora fotografije, sjetimo li se, primjerice, izvrsnih snimatelja Barryja Sonnenfelda i Jana De Bonta na poziciji redatelja.
Međutim, u hrvatskoj kinematografiji slična tranzicija baš i nije zabilježena, stoga treba pozdraviti Gonza koji je dogurao do režije dugometražnog filma u 58. godini i upravo ga predstavio na Pulskom festivalu.
Možda Gonzu bolje režijski pristaje kraća (spotovska) forma ili uloga snimatelja, ali njegov prvijenac "Punim plućima" je ispao više nego solidan komad generacijske drame, što je tip filma kakav se ne snima često kod nas.
Ovo je svojevrsna "Velika jeza" na hrvatski način, kao što su "Male nevine laži" bile "Velika jeza" na francuski način. Podsjetimo, Lawrence Kasdan je u klasiku "The Big Chill" okupio staro društvo, sada 30-i-nešto-godišnjake, na sprovodu prijatelja, nakon čega su se povukli u kuću jednog od njih i reminiscirali o prošlosti i nekadašnjim životima te povlačili paralele između jučer i danas.
Premisa je slična i u "Punim plućima", filmu posvećenom "svima koji su nas prerano napustili". Iznenadna smrt Olega (Dražen Pavalić) okuplja njegove prijatelje (Aleksandra Naumov, Krešimir Mikić, Judita Franković Brdar, Rakan Rushaidat, Hrvoje Barišić), ali oni su četreset-i-nešto-godišnjaci i njihova prošlost je burnija u odnosu na Kasdanove likove – seks, droga, alkohol i rock 'n' roll.
Gonzo u startu najavljuje da je ovo film o ljudima koji su bili mladi kad su se slušale audiokasete i gledao VHS, pripadnicima analognog svijeta izgubljenima u ovom digitalnom. "Nema wi-fi, ali ima hi-fi", reći će kasnije Rushaidatov lik. Audiokaseta se u prvim prizorima ubacuje u stari kasetofon i prekida vijesti o novom soju korone, a vidimo i VHS-ove među kojima se možda baš krije i "Velika jeza".
Nesretni Oleg, sniman s leđa u uvodnoj sceni, spominje neki film, ali smrt ruši nasred ceste i uzima prije nego uspije reći naslov. Za razliku od "The Big Chill", ovdje je pokojnik barem ovlaš prikazan na početku, a snimio je i filmofilski video u vidu oporuke za prijatelje, izgledajući kao Dennis Hopper u "Apokalipsi danas".
Nakon Olegove smrti, likovi su fino uvedeni u priču: Biba (kazališna glumica Naumov) prima tužan poziv i zove ostatak ekipe, Mišu i Febru (Barišić, Rushaidat) te Zorku i Danka (Franković Brdar, Mikić) koji žive u Nizozemskoj. Svaki lik je predstavljen taman toliko da gledatelj dobije uvid kako stoje u životu ("taksiram, ni brige ni pameti").
A tumače ih glumci koji dišu film punim plućima i samo se nekima od njih tek povremeno omakne hrvatska gluma devedesetih kad se prošlosne tenzije među likovima iskažu u sadašnjosti, jednako kao što se i Gonzu rijetko omakne krutost u režijskom izričaju.
Neki od likova su direktno suočeni s današnjim mladim generacijama koje vise na mobitelu i odlazak nekog njihova prijatelja ih u budućnosti možda okupi "online", ne "uživo". Sudar svjetova pokreće priču filma, kao i sudar života i smrti, prošlosti i sadašnjosti, bezbrižnije mladosti i sredovječja punog briga. Nekoć su oni mogli pobjeći od stvarnosti i svijeta odraslih, popeti se makar na oblake od dima marihuane ako izgube tlo pod nogama, a danas uzmaka više nema.
"Punim plućima" je pun promišljanja, od klasične pitalice "di si bio, šta si radio" do nekih dubljih misli ("Duže si mrtav nego što si živ"), ali i prisjećanja, i to u kreativnoj animiranoj formi za kojom je posegnuo i Goran Dukić u filmu "Nosila je rubac črleni". Olegovi crteži na zidovima stana ožive sjećanje njegovih prijatelja i igrani film ustupi scenu zaigranoj animaciji Svebora Kranjca. Animaciji jedne izgubljene generacije.