
Sigurno je da će film zagolicati maštu gledatelja ako njegov plakat nosi ime redatelja M. Nighta Shyamalana. Slučaj filma "Old" ili "Ostarjeli", koji je osvojio prvo mjesto američkog box-officea unatoč snažnoj konkurenciji ("Snake Eyes", "Space Jam 2"), dokazuje da je Shyamalan još uvijek jedan od onih filmaša koji mogu zaintrigirati i privući publiku u kina.
"Još uvijek" jer Shyamalan nije počeo od jučer. Ima tome već dobre 22 godine da je sa "Šestim čulom" rasturio kinoblagajne i osvojio oskarovsku nominaciju za režiju i scenarij. Da uspjeh nije slučajan, potvrdio je s "Neslomljivim", "Misterioznim znakovima" i "Zaselkom", nakon čega je bio proglašavan "novim Spielbergom/Hitchcockom".
Četiri uzastopna (mega)hita i odlična filma potvrdili su Indijca s hollywoodskom adresom kao majstora visokog koncepta, misterije, trilera i psihologije, kandidata za najvećeg orkestratora preokreta u povijesti kinematografije. "Signs" nije počivao na "twistu", ali zato "The Sixth Sense", "Unbreakable" i "The Village" ne bi bili to što jesu bez pametno skrojena kraja koji ih je re-kreirao.
Ipak, Shyamalan se poskliznuo sa "Ženom iz vode" i počeo vrludati kad je pokušao napraviti karijerni (pre)okret prema visokobudžetnim blockbusterima kao što su "Posljednji airbender" i "Zemlja: Novi početak". Kad se malo prizemljio, vratio korijenima ("Posjeta", "Podvojen", "Glass"), pomladio se i pronašao staru-novu svježinu.
Takav, "pomlađeni" Shyamalan ovoga ljeta se predstavlja s jednim od najoriginalnijih i najočekivanijih naslova sezone i godine – misterioznim (horor) trilerom "Old", nadahnutim grafičkim romanom "Sandcastle" Pierre-Oscara Lévyja i Fredericka Peetersa iz 2010.
Likovi filma su turisti, članovi dviju obitelji na egzotičnom odmaralištu, koji na preporuku domaćina odlaze na izoliranu plažu na zaštićenoj strani nekog tropskog otoka. Prvu obitelj predvode akutar Guy i kustosica Prisca (Gael García Bernal, Vicky Krieps), tata i mama dvoje djece, kćeri Maddox i sina Trenta (Alexa Swinton, Nolan River).
Nakon što Prisca kaže raspjevanoj kćeri "jedva čekam čuti kako pjevaš kad narasteš", jasno je da Shyamalan priprema teren za film o starenju i protoku vremena uz upozorenje "pazi što želiš". K tome, doznajemo, familiji bi ovo mogao biti "posljednji izlet" budući da se, među ostalim, brak Prisce i Guya raspada, što oni pokušavaju sakriti pred djecom kad se ne rječkaju oko toga da jedno od njih "uvijek misli na budućnost" (on), a drugo na "prošlost" (ona).
Drugu obitelj predvodi liječnik Charles (Rufus Sewell) koji je došao na odmor s mlađom ženom Chrystal, majkom Agnes i kćerkom Karom (Abbey Lee, Kathleen Chalfant, Mikaya Fisher), a tu je i još jedan par, Jarin i Patricia (Ken Leung, Nikki Amuka-Bird).
I sama plaža kao da je lik, istovremeno prelijepa i prijeteća, s uvalom okruženom morem bez riba, visokim valovima i još višim liticama. Plaža ubrzo pokazuje opako lice kad Trent nabasa na beživotno tijelo neke djevojke koju smo vidjeli na početku filma kako se skida i ulazi u more kao kupačica u "Raljama", ostavljajući tamnoputa muškarca na obali.
Tog istog muškarca, repera Mid-Sized Sedana (Aaron Pierre), pronalaze turisti kako krvari iz nosa. Je li on ubio kupačicu? Zašto se na plaži, na kojoj nema signala, nalaze zahrđale stvari iz hotela i zašto se s nje ne može više otići? Svaki put kad se likovi probaju vratiti istim putem kojim su došli, dožive "blackout" i probude se na pijesku.
No, to je ništa prema skoroj spoznaji da nešto ne štima s vremenom i da se starenje ubrzava. U svega nekoliko sati Maddox, Trent i Kara će vidno ostarjeti i dosegnuti dob tinejdžera (glume ih Thomasin McKenzie, Alex Wolff i Eliza Scanlen), a protok vremena, tj. starenje će se psihofizički odraziti i na odraslima. "Ovo nema smisla, ovo je nekakav trik", čude se likovi u Shyamalanove samoobrambene i autoironične svrhe balansa između smislenog i besmislenog.
Shyamalan, svejedno, umješno bilda zaplet i postupno otkriva razvoj događaja, tipa da ne prikazuje odmah lica naraslih klinaca, već ih kamera Mikea Gioulakisa snima sleđa i tome slično. Predikat PG-13 sprječava redatelja da ovjekovječi punokrvni "cronebergovski" tjelesni horor, ali on spretno iznalazi rješenja da natukne, ako ne i prikaže, efekte starenja i razgrađivanja tijela, povremeno i šokira prizorom ili upriliči genijalan kadar postavljanem kamere unutar rebara kostura.
Od početaka karijere Shyamalan je zainteresiran za motive smrti, krhkosti ljudskog tijela i duše (Bruce Willis u "Šestom čulu", lik Samuela L. Jacksona u "Neslomljivom"), odupiranja vremenu (seoska zajednica u filmu "Zaselak"), obitelji u nadnaravnoj ili nadrealnoj situaciji ("Misteriozni znakovi", "Događaj"), kao i neke natprirodne anomalije poput plaže gdje je "pola sata ekvivalent jednoj godini".
Film "Ostarjeli" je sumacija svih tih motiva postavljena na razmeđi Roda Serlinga ("Zone sumraka") i ranog Romana Polanskog ("Stanar"), ali režirana "shyamalanovski", uključujući i "twistovski" kraj koji je ovaj put razočaravajući i na silu traži objašnjenja, odnosno povezivanja ne nužno povezivog.
Međutim, unatoč tome, postoji nešto fascinantno u filmu kad se Shyamalan bavi sobom i prolaskom vremena koje, znamo to i sami, ne čeka nikoga i posljednjih godina šiba nikad brže pa dani lete kao sati, sati kao minute... Sat otkucava kazaljke tjedana, mjeseci i godina.
Svaki roditelj može se poistovjetiti s Guyom i Priscom čija djeca odrastaju u tren oka, ali i svatko općenito s užurbanim vremenom – čini se da smo prekjučer gledali prva dva Shyamalanova hita, a od toga je prošlo dvadesetak godina. Maddox, Trent i Kara preskaču godine i sjećanja na maturu, od djece postaju tinejdžeri s mislima koje "imaju više boje". Porezotina u sadašnjosti ubrzo postaje ožiljak prošlosti itd.
"Old" sugerira nešto metafizičko dok Shyamalan istražuje svoju dosad najveću misteriju – misteriju vremena i dvoji kako ostati dijete u tom vremenu. Naslov je znakovit. Jer, Shyamalan je ušao u šesto desetljeće života i s ovim filmom kao da metafilmski propituje sebe i svoje godine.
Nimalo čudno, film "Ostarjeli" se odvija upravo na (privatnoj) pješčanoj plaži gdje se starenje ubrzava. Plaža je Shyamalanov "twilight zone" i redatelj nastupa u "meta" ulozi vozača koji dovozi likove, svoje glumce, iz luksuznog odmarališta na pješčanu lokaciju kako bi ih "režirao". A jedna od prvih izgovorenih rečenica u filmu spominje "oduzimanje spontanosti" i "odrastanje".
Boji li se to Shyamalan da mu filmovi poput "Old" više neće djelovati prirodno, koliko god da su scenaristička konstrukcija? Boji li se da je nepovratno odrastao i izgubio osjećaj za zaigranost djeteta? Plima dolazi (starost) i prijeti srušiti Shyamalanove kule u pijesku vremena koje on gradi u nadi da će sagraditi novi "The Sixth Sense" ili "Unbreakable". Ako film "Ostarjeli" nije pomladio Shyamalana sve do "Šestog čula", kako smo se nadali, nije ga ni postario. Bolje biti Shyamalan nego star.