StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK OBLJETNICA

‘Neograničena moć‘: Clint se Clintonom izbija

2. travnja 2022. - 15:18

Zataškavanje nedjela američkog predsjednika dosegnulo je vrhunac u političkom trileru "Neograničena moć" ("Absolute Power", 1997.) iz druge polovice devedesetih. Bio je to period kad se mijenjala politička klima oko predsjednikovanja Billa Clintona i predsjednik SAD-a više nije bio samo filmski pozitivac i akcijski junak kao u "Danu nezavisnosti" ili "Air Force One", već je mogao biti i negativac.

Samo su 1997. u kina puštena tri filma o zavjerama ili umorstvima što vode do/od Bijele kuće ili američke vlade. To su "Šifra: Zavjera", "Ubojstvo u Bijeloj kući" i "Neograničena moć" kao najbolji i najsubverzivniji u nizu. "Absoloute Power" redatelja i glavnog glumca/oskarovca Clinta Eastwooda s velikim Geneom Hackmanom u ulozi američkog predsjednika izašao je u godini kad se zataškavala Clintonova afera s ljubavnicom Monicom Lewinsky.

FILM: Absolute Power; triler; SAD, 1997. REŽIJA: Clint Eastwood ULOGE: Clint Eastwood, Gene Hackman OCJENA: ****

U filmu, inspiriranom bestselerom Davida Baldaccija, američki predsjednik Alan J. Richmond na glasu je kao ženskar. U prvoj sceni ga vidimo s kako ulazi u sobu goleme kućerine s dvostruko, možda i trostruko mlađom ljubavnicom Christy Sullivan (Melora Hardin).

Međutim, "Neograničena moć" odlazi znatno dalje od ljubavnog skandala američkog predsjednika. Njihova predigra postaje sve grublja, a vladar Bijele kuće agresivniji i najednom počinje daviti ljubavnicu koja se opire, bori i u samoobrani ga ubada nožem za otvaranje pisama.

Vriskovi borbe na život i smrt tek tad privuku pripadnike tajne službe, Billa Burtona i Tima Collina (Scott Glenn, Dennis Haysbert), jer dotad nije bilo "ništa što već nismo čuli", dakle predsjednik-ženskar očito voli grubi seks i već se nalazio u sličnim situacijama. Agenti upadaju u sobu i napucaju nesretnicu s nožem u ruci, misleći da je predsjednikov život ugrožen, ne njezin.

"Nismo imali izbora", kažu oni kad u prostoriju bane predsjednikova šefica kabineta Gloria Russell (Judy Davis), koja bi nekoga možda mogla podsjetiti na Hilary Clinton iako nije "prva dama". Šefica kabineta zapita okupljene "shvaćate li u kakvo smo sranje upali?" i brže-bolje predloži "cover up" ubojstva u stilu Christy je došla doma i zatekla provalnika.

Problem je što predsjednik, njegovi agenti i šefica kabineta ne znaju da je provalnik već zatekao Christy (i Richmonda) – lopov Luther Whitney u tumačenju Eastwooda. Naime, Luther je sve vidio, skriven u trezoru iza dvostrukog ogledala, gdje se sklonio taman kad ga je, usred pelješenja dijamanata i novca, zatekao dolazak Richmonda i Christy.

S njim kao svjedokom zločina, uvodna scena u "Absolute Power" poprima psihoseksualno-voajerske i metafilmske konotacije i mogla bi se lako naći u nekom trileru Alfreda Hitchcocka ("Prozor u dvorište") ili Briana De Palme ("Pucanj nije brisan"), a režirana je s rafiniranim osjećajem za "suspense" i gradaciju od koketacije do tragedije.

Scena je i moralno provokativna budući da je Luther neko vrijeme gledao kako se stvari odvijaju pred njegovim očima i planirao se umiješati prekasno, da bi hici zauvijek prekinuli njegovu potencijalnu intervenciju. Eastwood i dvama Oscarima nagrađeni scenarist William Goldman ("Butch Cassidy i Sundance Kid", "Svi predsjednikovi ljudi", "Duh i tama") umješno postavljaju likove i situaciju u uvodu filma: svjedok umorstva je nitko drugi doli lopov, i to ne bilo kakvog umorstva, nego onog u koje je neposredno uključen predsjednik.

Prije nego pobjegne s mjesta zločina, Luther uspijeva uzeti krunski dokaz, nož za otvaranje pisama, krvav, s Christynim otiscima i Richmondovom DNK. To ga pretvara u još veću metu prvog čovjeka Amerike i njegovih agenata koji, htjeli-ne htjeli, moraju pokazati da "vole svoju zemlju" jer on je njihov "predsjednik u dobru i zlu", ali shvaćaju da "nemaju posla s budalom" nakon što doznaju da je lopov ukrao auto za bijeg s policijskog parkirališta za zapljenu vozila.

I nemaju: Luther je "jedan od najvećih lopova", ranjeni i odlikovani ratni junak/veteran, punokrvni "eastwoodovski" lik i objedinjuje sve njegove karakterne faze – vrti mini-bateriju po ustima tijekom pljačke kao cigaru u "Za šaku dolara" i "Dobar, loš, zao", ima mračnu stranu ("Omča"), ali je i stariji, refleksivan prema prijašnjem životu i s potrebom za iskupljenjem ("Nepomirljivi", "Gran Torino", "Mula", "Cry Macho") prema kćerki, tužiteljici Kate (Laura Linney), od koje ga je otuđio posao i zatvor dok je bila dijete i odrastala.

Kad Luther vidi predsjednika na TV-u aerodromskog bara kako na presici licemjerno grli prijatelja-milijardera Waltera Sullivana (E. G. Marshall), muža stradale Christy i čovjeka najzaslužnijeg što se nalazi u Bijeloj kući, te na licu mjesta odluči da neće napustiti zemlju uz izjavu "bezdušna kurvo, neću bježati od tebe", to je klasični Eastwood.

Još klasičniji kad agentu koji vapi za "milost", nakon što je htio ubiti Kate, zareži "... to sam potrošio". Ipak, Luther ne postaje Prljavi Harry iz legendarnog akcijskog serijala ili junak "Velikog izazova" na način da će ušetati u Bijelu kući i sprašiti metak u predsjednika uz šlagvort "do you feel lucky, punk?!", što bi bilo ekstremno subverzivno. "Neograničena moć" nije akcija, nije čak ni akcijskiji triler kao "Na vatrenoj liniji", premda daje zanimljivu inverziju tog filma.

Eastwood je u "In The Line Of Fire" igrao junaka tajne službe i štitio predsjednika od atentatora raspoloženog za igru mačke i miša, kao što će Luther sad igrati tu "cat&mouse game" s agentima (posjećuje Bijelu kuću u razgledavanju s vodičem, šefici kabineta šalje Christynu ogrlicu) i nastojati biti korak ispred njih i detektiva Setha Franka (Ed Harris) koji dvoji je li on svjedok ili sudionik umorstva.

Akcija je svedena na jednu-dvije scene, primjerice kad se Luther nađe u unakrsnoj vatri snajperista prilikom nalaska s Kate na javnome mjestu, a izgradnja napetosti je suptilna. No, "Absolute Power" ionako nije tipičan triler. Film je pun ljudskih trenutaka u likovima, njihovim odnosima, dijalozima i situacijama u kojima Eastwood pronalazi humor i (obiteljsku) dramu uz pomoć sjajnih glumaca, od Harrisa do Linney koju će režirati i u "Mističnoj rijeci".

Uzmimo za primjer razgovor Luthera i Franka, kad se lopov našali kako mora otići provjeriti "pacemaker". Ili razgovor Franka i Kate: detektiv više puta naglasi da živi sam, baš kao i ona, a Eastwood naznačuje potencijalni početak jedne divne ljubavne priče.

"Mislim da će htjeti doći na večeru", veli Luther kćerki koja postupno shvaća da je otac bdio nad njom kao anđeo čuvar i uvijek bio blizu, iako se činilo da nije prisutan u njezinu životu i da je od nje distanciran. Lutherovo iskupljenje podjednako se, možda i više, tiče uspostavljanja ponovnog prijateljstva s kćerkom i privođenja negativ(a)ca pravdi.

Divno je režirana, glumljena i uglazbljena scena (skladatelj Lennie Niehaus) kad Kate otkrije fotografije u očevu stanu; otac je ovjekovječio/uokvirio ključne događaje u njezinom životu koje je naizgled propustio. Ljubav između oca i kćerke dramsko je srce trilera i kuca s nježnošću kakvu je Eastwood pokazao u prethodnom filmu "Mostovi okruga Madison".

Mala uloga Alison Eastwood

Gene Hackman nastupa drugi put kao negativac u Eastwoodovu filmu nakon "Unforgivena", a u maloj ulozi se nalazi Clintova kćerka Alison. P.S. "Neograničena moć" se prikazuje 3. travnja u večernjem terminu na RTL2.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. ožujak 2023 19:22