
Pixarov kratkometražni animirani film "Bao", prikazan u kinima prije "Izbavitelja 2", donio je Oscara redateljici Domee Shi i pretvorio je preko noći u veliku nadu animacije. Prelazak na dugi metar bio je pitanje vremena i četiri godine kasnije Shi se predstavila s "Crvenom pandom", jednim od najsubverzivnijih Pixarovih crtića, ujedno prvim u samostalnoj režiji žene.
Podsjetimo, Pixar je dosad snimao animirane filmove o zastarjelosti ("Priča o igračkama 3"), smrti/smrtnosti ("Coco i velika tajna", "Duša") i mislima/osjećajima jedne tinejdžerke ("Izvrnuto obrnuto"). Sada, s "Turning Red", Pixar je iznjedrio metaforički crtić o ženskom pubertetu.
Nikad dosad neki komercijalni crtić, kamoli onaj "family friendly" tipa, nije indirektno spomenuo menstruaciju koja se ne spominje često ni u igranim (obiteljskim) filmovima.
Posesivna i overprotektivna do granice iritacije, majka 13-godišnje protagonistice "Crvene pande" pita se naglas je li njezina kćerka dobila "stvari" nakon što se klinka, povučena Mei, zatvorila u toaletu i kasnije joj nosi tampone u školu uvjerena da jest. A Mei se pretvorila u veliku crvenu pandu i, u panici, sakrila u toalet.
Transformaciju je inicirao njezin tinejdžerski bijes na majku, Ming, ženu bez takta. Kad je otkrila kćerkine crteže dečka iz lokalne trgovine u kojeg je ova zaljubljena, majka uzima Mei za ruku i odlazi do njegovog radnog mjesta kako bi se suočila s njime, čime će osramotiti kćerku i posljedično probuditi u njoj "veliko crveno čudovište". Svaki put kad se previše uzbudi i osjeti neku jaku emociju, Mei se pretvara u pandu.
Naravno, "veliko crveno čudovište" je slatko i neodoljivo kako samo pande znaju biti jer ovo nije tjelesni horor poput "Muhe" i ne treba ni biti, već komedija, najviše u scenama Meinih poteškoća da zadrži zvijer u sebi i ne oslobodi je. No, redateljica rabi jednu takvu životinju da progovori o mukama (ženskog) odrastanja na alegorični način, odlazeći prirodan korak dalje nakon crtića "Inside Out" koji spaja s "Osmim razredom" i "Mladim vukodlakom" ili čak "Nevjerojatnim Hulkom".
Pretvaranje u crvenu pandu signalizira da Meini hormoni luduju, da postaje žena i da se njezino tijelo mijenja. Iako, u pitanju je zapravo čarolija koja se već stoljećima prenosi s ženskog koljena na koljeno u njezinoj obitelji i može se pobiti samo obredom kakvim se duh pande "zarobi" u takozvanoj noći Crvenog mjeseca. Da stvari budu još kompliciranije, noć Crvenog mjeseca poklapa se s koncertom Meinog omiljenog boy benda.
Nakon što prođe put od štreberice do buntovnice, Mei želi ići na koncert s prijateljicama i trudi se da joj majka to ne dozna. Naravno, majka će doznati za koncert i prekinuti ga kad se i sama pretvori u crvenu pandu, samo XXL veličine, što je povod za izvojevanu blockbustersku "Godzilla vs. Kong" završnicu rušilačke vrste koja strši u odnosu na sve što joj je prethodilo i priječi crtić da dobije (naj)veću ocjenu.
Srećom, nepotrebni spektakl je razmjerno brzo zamijenjen sentimentalnošću na temu "o majkama i kćerkama", pri čemu Shi pokušava pronaći iskupljenje za Ming, a i "Turning Red" je tematski pa i vizualno preposeban animirani film da ne dobio iznadprosječnu ocjenu. Rijetkost je vidjeti (Pixarov) crtić isključivo fokusiran na ženski lik i njezino odrastanje/sazrijevanje, bez obligatorne avanture kao u slučaju "Meride hrabre".