
"Pleme se drži skupa." – "Croods: Novo doba" (2021.)
Respekt zaslužuju studiji Universal Pictures i DreamWorks što su prošle jeseni pustili nastavak animiranog hita iz 2013. "Croods" u američka i svjetska kina, ona koja su otvorena. Bilo je to na izmaku godine u kojoj je korona zatvorila mnoge kinodvorane i neki su filmovi prebjegli na straminge ili video-on-demand, uključujući DreamWorksove "Trolove 2".
Rizik se Universalu/DreamWorksu isplatio i "Croodsi 2" su zaradili 58 milijuna dolara u američkim kinima (ilustracije radi, koliko i "Tenet"), odnosno ukupno 169 u svjetskima. Sasvim fina svotica za "novo (ne)normalno", kad kinodvorane ne rade punim kapacitetima itd.
Mnogi su zlobnici očekivali da će "Croods: Novo doba" biti financijski luzer, da bi crtić na kraju ispao jedan od rijetkih pobjednika. Ispostavilo se da publika nije zaboravila na "Croodse", nevisno o tome što je od prvog do drugog filma prošlo dugih sedam godina.
Nastavci hit-crtića, a "Croods" su bili hit (gotovo 600 milijuna dolara u kinima svijeta), obično se snime unutar par godina od premijere originala, kao na primjeru DremWorksovih "Shrekova", "Kung fu pandi", "Madagaskara" i "Kako izdresirati zmaja".
Prošlog vikenda "Croodsi 2" su privukli i nešto manje od sedam tisuća gledatelja u hrvatska kina, gdje su napokon osvanuli nakon nekoliko odgoda premijere. Iako ne spada u DreamWorksove vrhunce, klinci vole ovaj crtić, što je potpisnik ovih redaka shvatio kad su se njegovi nećaci spremno odazvali pozivu za kino dan za danom.
Shvatio je i da je ovo zarazno gledljiv animirani film za sve generacije gledatelja s obzirom da ga je pogledao dva dana zaredom u društvu devetogodišnjeg, odnosno sedmogodišnjeg nećaka koji su se dobro zabavili i nasmijali, a ni sam nije bio imun na njegov "fun factor".
Jasno, ciljana skupina gledatelja jesu djeca zahvaljujući maničnoj energiji, vizualnim/verbalnim gegovima i (frekventno inventivoj) hiperaktivnoj animaciji u svim bojama svijeta na granici spektakularne vizualije "Avatara" i tripoidne psihodelije, otprilike kao "Trolls 2"... na kvadrat.
Sve je to podvostručeno u animiranom filmu "The Croods: A New Age" redatelja Joela Crawforda koji je preuzeo režiju od dvojca Chris Sanders-Kirk DeMicco, a sukladno "brže, više, glasnije" formuli nastav(a)ka. Crtić se maksimalno udaljava od prapovijesne "realnosti" i titularna obitelj neandertalaca ovaj put se susreće s još nevjerojatnijim (i bizarnijim) hibridnim stvorenjima prapovijesti, križancima poput vuko-paukova, majmuna-šakonja i babuna veličine King Konga.
Sreće se i s drugom, modernijom obitelji Najboljević, ljudima puno naprednijim od njih koji žive na mjestu okruženom zidinama, a ne u špiljama ili na otvorenom, nose narukvice, sandale, imaju sređene frizure, riješen toaletni sustav, uzgajaju hranu, spavaju odvojeno u bungalovima umjesto zajedno na hrpi itd.
Susret neandertalaca s moderni(ji)m svijetom od njihovog nešto je što će biti zanimljivo i "velišima" u publici, roditeljima, ujacima/ujnama, djedovima i bakama, možda i više nego "mališima".
Naime, tada se tinejdžerska kćerka prve obitelji sprijateljuje s tinejdžericom druge i one bježe izvan zidina na sabljastom tigru, "prijevozu od staroga" (overprotektivna oca obitelji Crood), reflektirajući prahistorijski "teen" bunt u crtiću koji u finalu tipuje na "girl power" kad sve žene dviju obitelji spašavaju muškare, uključujući i bakicu-ratnicu.
Istovremeno, sin Croodsovih postaje opsjednut gledanjem svijeta kroz prozor kao da je svojevrsna televizija, toliko da kasnije uzima drveni okvir veličine tableta ili mobitela gdjegod da ide i pilji u njega.
Crtić tu povlači interesantnu paralelu sa suvremenim svijetom kroz mantru Croodsovih "pleme se drži skupa", netom prije nego se pretrpana naracija i animacija počinju otimati kontroli i utapati u kaosu viška audiovizualnih senzacija koje bi mogle biti naporne pojedinim starijim gledateljima. Ispada da blagodati modernosti mijenjaju članove familije i oni se gotovo razilaze u civilizaciji. Croodsi su nekako bili složniji u prirodi i više se držali skupa.