StoryEditor

CROODS Obitelj Kremenko u ‘Ledenom dobu’

Piše PSD.
30. ožujka 2013. - 10:33
Film: THE CROODS; animirana pustolovina; SAD, 2013.
Režija: Kirk DeMicco, Chris Sanders
Glasovi: Frano Mašković, Jelena Vukmirica/Nicolas Cage, Emma Stone
Distribucija: Blitz
Ocjena: ***

“Kraj svijeta će...” – “Croods” (2013.)

Moćni animacijski studio DreamWorks gdjekad potencijalni hitoidni crtić zna plasirati u kina i s prvim zrakama proljeća, ne nužno tijekom ljeta ili zime. Kompanija je, naime, u to vrijeme već dva puta iznjedrila blockbuster od velikog formata, “Monsters Vs. Aliens“ (2009.) i “How To Train Your Dragon“ (2010.). “Dreamworksovci“ su s “Croodsima“ uboli, čini se, njihova dostojnog nasljednika. Proteklog vikenda “The Croods“ je u Americi deklasirao konkurenciju i od petka do nedjelje inkasirao nešto manje od 45 milijuna dolara. Računajući trodnevno otvaranje u svjetskim kinima, brojka se penje na impresivnih 107 milijuna.

Ovi su rezultati studiju bili od presudne važnosti. “Croods“ je prvi crtić DreamWorksa nakon kompanijina posljednjeg animiranog projekta, božićnog spektakla “Pet legendi“, koji je ostvario nižu prođu na matičnom kinotržištu od očekivane. To je i prvi projekt DreamWorksa u suradnji s 20th Century Foxom namjesto dosadašnjeg partnera Paramount Picturesa. Slučajnost ili ne, radnja crtića “The Croods“ odvija se pred više milijuna godina, baš kao i u Foxovoj uspješnici “Ice Age“. Zapravo, “Croods“ bi se mogao označiti kao halucinogena spona “Ledenog doba“ i “Obitelji Kremenko“.
Pratimo nekoliko dana u životu titularne familije špiljskih ljudi iz kamenog doba uoči i za vrijeme armagedonskih seizmičkih poremećaja. Razigrani početak filma ilustrira svakodnevicu Croodsa (otac, majka, punica i troje djece). Većinu vremena borave u špilji, posebice noću, jer “mrak donosi smrt“ i “uvijek ga se treba bojati“. Povremeno po danu izmigolje kako bi ulovili hranu i uposlili svoje goleme primitivne zube, pritom izbjegavajući da sami budu pojedeni od oštrozubih prapovijesnih beštija.

Preživljavaju isključivo zahvaljujući tati koji će se naći na dvostrukim mukama, poput svakoga modernog “patera familiasa”. Ne bi da nadolazeći smak svijeta nije dovoljna briga, njegovo najstarije dijete, živahna kći tinejdžerica, vapi za životom daleko od pećine i zaštitničkog pogleda još jednog u nizu oveprotektivnih filmskih ćaća (“96 sati: Istanbul“, “Hotel Transilvanija“) u posljednje vrijeme. “Koji je smisao, zašto ovako živimo“, propituje mladica, inače jedan od snažnijih ženskih likova u DreamWorksovim crtićima, vidljivo nadahnuta feminističkom heroinom Meridom Hrabrom iz prošlogodišnjeg Disney-Pixarova oskarovca “Brave“.
Curke u publici mogle bi se nasmijati prilikom njezine tipično ženske reakcije na nove, zapravo prve čizmice koje je ikad imala. Otac, pak, očekuje da se obitelj skriva u kamenoj rupi do kraja života, pa i “njegova curica“. “Nitko ne kaže da je opstanak zabavan“, pravda se pećinski tata. No, opstanak može biti zabavan i u slučaju hita “The Croods“ redateljski dvojac Kirk DeMicco (“Čimpanze u svemiru“) i Chris Sanders (“Lilo&Stitch“, “Kako istrenirati zmaja“) isključivo ga tako i tretira. Kao kinozabavu, “popcorn“ spektakl garniran 3D cvikama, gaziranim pićem i grickalicama.

Dade se to nazrijeti u trenutku kad Croodsi nalete na goleme klipove kukuruza koji će u doticaju s vatrom eksplodirati u vatromet(u) kokica. DeMicco i Sanders imaju nos za manična uzbuđenja. Scene u kojima se zatrese tlo, sve propada i stari svijet Croodsa nestaje u sivom oblaku prašine, orkestrirane su blockbusterski, s 3D kamerom kako se provlači između stijena, a primjerice lov Croodsa režiran kao utakmica američkog “footballa“, s jajem neke egzotične pretpovijesne ptičurine kao ovalnom loptom za ragbi.
Flora i fauna u crtiću postaje neobična, živopisna i šarena kad familija napusti kanjon i nađe se u pošumljenom području bliskijem planetu Pandori iz Cameronova “Avatara“ (2009.), ili izgubljenog svijeta Disney-Pixarovih “Nebesa“ (2009.), nego prapovijesti Zemlje. Humor se crpi iz akcijsko-komičnih interakcija Croodsa s bizarnim hibridnim životinjama, piranolikim papigama, kornjačama s krilima, kopnenim kitom, sabljastim tigrom divovske glave.

Značajna su i rječkanja neandertalske glave obitelji koji “nema ideju, ali ima snagu“ s misterioznom pridošlicom - dovitljivim mladićem privlačnim njegovoj kćerki. Momčić koji “drži sunce u rukama“, njima nepoznatu vatru, upozorava “pećinare“ na apokalipsu i odvodi ih u nepoznato, ka spasonosnom suncu, prema “sutra“, mjestu gdje je sve bolje. Tijekom putovanja tvrdoglavi ćaća naučit će da se nepoznatog ne smijemo bojati, da novo nije obično loše i promjena je jednostavno neizbježna.


Do kraja destinacije i neusiljeno sentimentalnog klimaksa, likovi polako uspijevaju promijeniti pravila i primirisati srcu publike koja je za njih počela navijati. Priča je pružala mogućnost za postavljanje u okvire filozofije egzistencije, no DeMicco i Sanders poglavito smjeraju na “entertainment“. Egzistencijalistički pristup (pra)čovjeku sveden je na šačicu prizora – pamtimo, eto, žeravicu raspršenu poput zvjezdica na nebu i sjaj vatre koji obasjava špilju dok ga junakinja pokušava uhvatiti. DeMicco i Sanders tu zrcale po(r)uku pjesnika – od prapovijesti do budućnosti valja slijediti svjetlo. Yaba, daba, doo!

MARKO NJEGIĆ

Solidna sinkronizacija

U solidnoj hrvatskoj sinkronizaciji, crtiću “The Croods” glasove su posudili Frano Mašković, Jelena Vukmirica, Filip Krićan, Marija Kohn... Najviše se ističe Kohn u vokalnoj ulozi vremešne punice, premda nije onako urnebesna kao “baba“ Mirela Brekalo Popović u “Ledenom dobu 4”. Izvorni glasovi, pak, pripadaju dobro znanoj hollywoodskoj ekipi – Nicolasu Cageu, Emmi Stone, Ryanu Reynoldsu i Catherine Keener.


Revolucionarna tehnologija

“Croods” je prvi film prikazan u Hrvatskoj u revolucionarnoj tehnologiji tzv. AURO 3D zvuka. AURO pretvara surround sound u potpuno virtualno iskustvo 3D zvuka, pri čemu zvukovi dolaze iz čak 11 smjerova, omogućujući gledatelju prirodniju i realniju percepciju i doživljaj zvučnih efekata. Zvuk budućnosti zasad je instaliran samo u “eXtreme“ dvorani zagrebačkog “Cinestara“ (onaj u sklopu “Avenue Malla“). Kako samo DreamWorks najavljuje 15 filmova u “zvuku budućnosti“, nadajmo se da će i ostali multipleksi, kroz koju godinu, do njihova dolaska u distribuciju, biti pojačani AURO 3D-om.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. srpanj 2021 05:22