StoryEditor

UTRKA ŽIVOTA Brzi Lauda i žestoki Hunt

Piše PSD.
28. listopada 2013. - 21:00
Film: RUSH; drama; SAD/Velika Britanija, 2013.
Režija: Ron Howard
Uloge: Chris Hemsworth, Daniel Brühl
Distribucija: Blitz
Ocjena: ****

Suparništvo na trkaćoj stazi između Austrijanca Nikija Laude i Britanca Jamesa Hunta iz sedamdesetih godina prošloga stoljeća u filmu “Rush“ kreće s uzbudljive startne ravnine - 1. kolovoza 1976. godine. Poznavatelji “Formule 1“ znaju da se tada vozila utrka za Veliku nagradu Njemačke. Staza je bila “opasno mokra“ i na njoj je Lauda doživio nesreću jureći u krvavocrvenom “Ferrariju“ za Huntom, vozačem crveno-bijelog “McLarena“. Laudin bolid je planuo, a on zadobio umalo fatalne opekline u “gorućem paklu“ plastike i metala.

Oskarovac Ron Howard (“Genijalan um“) mudro je odabrao njemački Nürburgring za otvaranje poštenog filma o posveti, časti i sportskom (ne)prijateljstvu. Riskantno, vodenom prašinom prekriveno trkalište najbolje dočarava pogibeljne opasnosti “F1“ sporta i pravu prirodu opsesije najvećih vozača formule. Recimo, Laudine (Daniel Brühl; “Zbogom, Lenjine“) uvodne riječi tiču se nadmetanja s Huntom (Chris Hemsworth; “Thor“). “Znan sam po tome, davili smo jedan drugoga i rivalstvo se produbilo“, pripovijeda Lauda kojeg je Hunt tjerao naprijed.
Hunt, pak, priča da su “F1“ vozači “buntovnici, luđaci, sanjari, vrsta ljudi koji žele ostaviti trag u svijetu i spremni su za to umrijeti“. “Utrka života“ odmah u prvim minutama daje odgovor na pitanje što muškarce tjera da se vrte ukrug na pisti, u svojevrsnoj “bombi na kotačima“. “Življi si što si blizu smrti“, govori Hunt u “offu“ i tvrdi da to napaljuje žene. Upoznajemo ga kako tumara bolnicom – raskrvario ga je ljubomorni suprug neke ženske. U bolnici će zavesti medicinsku sestru (Natalie Dormer) i zabrijati sa njom prije nego što ga je uopće uspjela zašiti.

Vjerno je Hunt predstavljen kao rokerska zvijezda, karizmatični “playboy“ duge plave kose koji pije, puši, živi svaki dan hedonistički kao da mu je posljednji. Seks je za njega “doručak šampiona“, a u boksu se časti kamenicama. Nepredvivljivošću i ludošću na stazi i izvan nje, Hunt dovodi šefove do očaja, kao i svoju ženu, plavu manekenku Suzy (Olivia Wilde). Ipak, neustrašivost i sirovi talent “zlatnog dečka“ prilikom agresivne herojske vožnje na trkaćoj stazi nemaju premca i zato mu se toleriraju alkohol, droga, nevjere i tome slično.
S druge strane, Lauda je krajnja suprotnost “jurišniku i zabavljaču“ Huntu – genijalac kad je riječ o postavljanju bolida, ozbiljniji, analitičniji, mehaničkiji, pragmatičniji. Radije ide kući umjesto u bar, odbija slaviti pobjede i otvoriti se nekome. Glumački vrlo dojmljiva ponoćna ispovijed supruzi Marlene (Alexandra Maria Lara), kad kaže da je “sreća neprijatelj, oslabljuje te“, neočekivano je otkriće potisnute ranjivosti. Pored nerva za formulu i pobjedničke odlučnosti, obojica muškaraca potječu iz bogatih obitelji; odrekli su se privilegija kako bi odsanjali snove na stazi.

Bok uz bok, kotač uz kotač, “Rush“ slijedi paralelne živote dvojice muškaraca od njihovih početaka i utrka u “Formuli 3“, upoznavanja žena svojih života, pa sve do “sezone za anale“ 1976., kad su se sukobljavali kao najveći rivali u dotadašnjoj povijesti sporta. Ron Howard ovim filmom radi puni krug karijere lansirane s automobilističkim “Grand Theft Auto“ u produkciji Rogera Cormana. Već se Howard bavio muškarcima pod stresom stiješnjenima u “malenom lijesu“ (“Apollo 13“) i u direktnom srazu jedan protiv drugoga (“Frost/Nixon“). Sparing partneri Hunt i Lauda nadmetali su se i vodili sličnu bitku živaca u detaljno evociranim ludim sedamdesetima kao David Frost i Richard Nixon, samo što su, umjesto u foteljama, sjedili u bolidima i jurili 300-i-nešto na sat.


Gledatelju je i ovaj put teško odlučiti se za koga navijati zahvaljujući pogođenim glumcima. Međutim, Howard ovdje ima veći prostor za režijski manevar od stavljanja krupnih planova na lica protagonista loveći njihove (ne)izražene facijalne ekspresije. Krupnjake redatelj sada koristi da njima ovjekovječi stiskanje papučice za gas, naprasitom kamerom siječe zavoje s vanjske i unutrašnje strane, ulazi ispod zamagljene kacige vozača i prodire s bušilicom u kotač tijekom brzinskog remonta u boksu.

Visokooktanski intenzitet utrke impresivno je rekreiran nabrijanom montažom, TV komentarima i crnim slutnjama poznatog usuda, kao kad obožavatelj Laudu pita da stavi datum na autogram u slučaju da mu to bude posljednja vožnja. No, Howard pritom ne ostavlja u zavjetrini vozače, ljude od krvi i mesa. James Hunt i Niki Lauda nisu crno-bijeli likovi poput dvobojne kockaste zastave koja ih čeka u finišu “utrke života“.

MARKO NJEGIĆ

Oskarovski pedigre

“Utrka života“ ima dobar pedigre. Scenarij potpisuje oskarovac Peter Morgan (“Kraljica“) koji je napisao i “Frost/Nixon“, ali i “Posljednjeg škotskog kralja“. Hoće li “Rush“ uletjeti u utrku za Oscara, teško je reći, no među nominentima bi se barem trebao naći izvrsni Daniel Brühl, kompozitor Hans Zimmer i direktor fotografije Anthony Dod Mantle, inače kućni snimatelj Dannyja Boylea. Ukoliko do toga ne dođe, Ron Howard je s “Utrkom života“ isprao gorak okus posljednjih filmova “Anđeli i demoni“ i “Šutnja (ni)je zlato“.

Niki zadovoljan filmom

Chrisu Hemsworthu i Danielu Brühlu nije bilo dozovljeno da voze “F1“ bolide. Vozili su “F3“ s lažnom maskom “F1“. Brühl je proveo dosta vremena s Nikijem Laudom koji je zadovoljan filmom i, kaže, žao mu je što ga pokojni Hunt ne može vidjeti. U filmu je detaljno prikazano Laudino stradavanje i njegov oporavak (ispiranje pluća). Laudu je iz bolničkog kreveta podigao upravo Hunt i vrato ga u bolid – pobjeđivao je dok se ovaj borio za život, što mu je bilo motivirajuće. Jedini čovjek kojeg je poštovao i zavidio mu tako je utjecao na njega. “Moraš me izazivati“, dovršio je Lauda u finalu filma.

item - id = 216298
related id = 0 -> 266728
related id = 1 -> 265166
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. listopad 2021 08:51