StoryEditor

UNIVERZALNI VOJNIK: DAN OBRAČUNA Frankensteinovo 'srce tame'

Piše PSD.
8. studenog 2013. - 21:02
Film: UNIVERSAL SOLDIER: DAY OF RECKONING; SF akcija; SAD, 2012.
Režija: John Hyams
Uloge: Scott Adkins, Jean-Claude Van DammE
Distribucija: Blitz
Ocjena: ***

Prvobitni "Universal Soldier" (1992.) imao je vraški subverzivnu "sci fi" zamisao. Nedugo nakon što se posljednji američki vojnik vratio kući iz Zaljevskog rata, u kina je stigao blockbuster s borcima otpornima na metke, stvorenima u laboratoriju vlade SAD-a od beživotnih tijela stradalih američkih ratnika s vojevanja u Vijetnamu. Odmrznuti, uskrsli iz mrtvih, mozgova opranih da služe kreatorima, kvazi-bionički komandosi predstavljali su prvu fazu supertajnog programa "UniSol" u jednom od vrijednijih akcijskih SF-ova devedesetih, usto ponajboljem filmu Jean-Claudea Van Dammea i Dolpha Lundgrena, akcijskih junaka kojima je otvorio vrata "A" produkcije.

Opasan mišićavim budžetom, gotovo po mjeri tadašnjih spektakala sa Schwarzeneggerom ili Stalloneom, redatelj Roland Emmerich parafrazirao je mit o Frankensteinu kombinirajući borilačke vještine sa znanstvenom fantastikom "Terminatora" ili "RoboCopa" i sudarajući nabildane frajerčine poput hladnjača s 20 tona goveđeg mesa. Visoki koncept je u lošem drugom dijelu ("Univerzalni vojnik: Povratak", 1999.) izvrgnut ruglu i serijal je završio na video tržište. Više se "Univerzalnih vojnika" u međuvremenu nakotilo, no kao legitimni nastavci računaju se još samo "Regeneracija" (2009.) i "Dan obračuna" (2012.), oba u režiji Johna Hyamsa.
"Universal Soldier: Regeneration" bio je tek mrvu bolji od "The Return", ali nije donio ništa posebno novo da bi se izdvojio iz generičkog krda "direct-to-video" akcića. "Universal Soldier: Day Of Reckoning" je, pak, druga priča. Tvrdokorni ljubitelji akcijskog filma mogli bi, zapravo, biti blago osupnuti s najnovijim izdankom franšize kad se zarola odjavna špica. Što li smo upravo pogledali, pobogu, kopkat će se neki. Prema plakatu "Dan obračuna" je "business as usual": Van Dammeu i Lundgrenu pridružio se novi štemer Scott Adkins.

No, psihoza agresivna, košmarna prologa filma upućuje na "nešto sasvim drukčije". Virtuozno snimljena bez reza, u prvom licu jednine, iz snenih očiju Johna (Adkins) kojega kćerkica budi i upozorava na "čudovišta u kući", uvodna scena razbija prethodne "Univerzalne vojnike" na stotinu komada. Nimalo slučajno, u skršenim komadićima stakla, natopljenima krvlju, redatelj Hyams nakratko ovjekovječuje Johna, centralnog junaka slomljena sjećanja. John biva pretučen, klone tijelom/duhom, ostajući čitavo vrijeme na korak do nesvijesti dok mu Luc Deveraux (Van DammE), "nekoć odlikovan vojnik, sad dezerter", ubija suprugu i kćer.
Bila je to (stvarna?) snomorica koju je na izmaku devetomjesečne kome usnuo John. Dvije bi stvari ovdje trebale upasti u sinefilsko oko: uvodna scena zapečaćena je stroboskopskim žmiganjem koje je prethodno izazivalo epilepsiju u filmovima Gaspara Noea (šifra: "Enter The Void"), a Deveraux, obrijan na nulericu kao odmetnuti vođa "separističke organizacije", njeguje imidž pukovnika Kurtza iz "Apocalypse Now" (1979.), ukazujući se na razmeđi snomorice i jave kao "misteriozni čovjek" Roberta Blakea u "The Lost Highway" (1997.).

Noe, Coppola i Lynch nisu redatelji kakve bi se povezalo s "Universal Soldierom", no Hyams ih citira, svodeći eksploatacijski i art film na zajednički nazivnik. Mogu li "univerzalni vojnici" sanjati i jesu li njihova sjećanja samo umjetne uspomene, mozga Hyams u ime superatnika koji se, predvođeni Deverauxom i Andrewom Scottom (Lundgren), žele osvetiti stvoriteljima/tlačiteljima. "Bili smo ruke i noge koje je pokretao drugi um, dali su nam prazninu u našoj duši, prokletstvo koje nas povezuje", grmi i sijeva Scott.


Ipak, "Day Of Reckoning" nije toliko filozofski nastrojen poput Scottova "Blade Runnera" (1982.). Memorijski implatanti "univerzalnih vojnika" tek su ovlaš dotaknuti. U drugoj polovici Hyams, naime, radije odlazi na put "izgubljenom cestom" i "ulazi u prazninu" akcijskog "srca tame" novog milenija, slijedeći tragove Stallonea u četvrtom "Rambu" (2008.). To podrazumijeva ekstremnu, sirovu akciju puštenu iz tamnice "direktno-na-video" tržišta i UFC-a koja se ljubi s estetikom videoigrice ("first person" kadrovi) ili bolnim krvoprolićem "pornografske torture" Abu Ghraiba i "Hostela" (lobotomija bez anestezije). U "Danu obračuna" nema "emmerichovske" ljepote akcijskog kadra.

Ne pomažu ni "slow-motioni" kojima je Hyams svako toliko sklon, osobito u završnici kad Adkins omjerava snage s veteranima Lundgrenom i Van Dammeom, a mačete se blokiraju golim laktovima. Zbivanja se odvijaju u prljavim, mračnim prostorima, bordelima i podrumima obojanima u žarko crveno kad netko biva pogođen pumpericom iz neposredne blizine ili zatučen bejzbol palicom. U filmu se Hyams ne srami prikazati efekt hladnog i vatrenog oružja na fragilnu ljudsku anatomiju. Kidaju se prsti, stopala, ekstremiteti. Simbolično. Akcijski film mora se danas rastaviti na proste faktore da bi "frankenštajnovski" oživio. Na mjestu voljno, vojniče.

MARKO NJEGIĆ

Desna ruka Van Dammea

Scott Adkins bio bi akcijska zvijezda da je na scenu stupio desetak godina ranije. Ovako je, u krizi žanra koju priznaje i sam Stallone, osuđen na junačenje u "direktno-na-video" akcićima ("Undisputed II", "Ninja", "El Gringo"...), s tek povremenim kinoizletima u sporednim ulogama. Vjerojatno ste markantnog britanskog glumca i majstora borilačkih vještina zapazili u "Plaćenicima 2" kao desnu ruku Van Dammeova negativca. Tu je Adkins dobio priliku pošteno se polemati s Jasonom Stathamom, zasad posljednjim akcijašem koji je zaslužio rijetko davanu "action star" titulu u novome mileniju. Adkins se smatra njegovim nasljednikom.

Sin Petera Hyamsa

John Hyams sin je poznatog redatelja Petera. Hyams stariji je pouzdani žanrovski veteran ("Outland","Narrow Margin", "The Relic", "End Of Days") koji je dvaput surađivao s Van Dammeom u devedesetima, na hitovima "TimeCop" (1994.) i "Sudden Death" (1995.). Sin potvrđuje kako jabuka nije pala daleko od stabla - ima prilično dobro oko za akciju i koreografiju, te je u "Danu obračuna" u nekoliko navrata redateljski izazvao "ćaću". Bilo bi zanimljivo vidjeti visokobudžetni film u režiji Johna Hyamsa, dostojan barem budžeta Peterove "Iznenadne smrti" i "Vremenskog policajca", ako već ne "Početka kraja". 

item - id = 217232
related id = 0 -> 266728
related id = 1 -> 265166
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. listopad 2021 00:55