StoryEditor

UMRI MUŠKI: DOBAR DAN ZA UMIRANJE Tata akcije protiv majčice Rusije

Piše PSD.
18. veljače 2013. - 12:45
Film: A GOOD DAY TO DIE HARD; akcija; SAD, 2013.
Režija: John Moore
Uloge: Bruce Willis, Jai Courtney
Distribucija: Blitz
Ocjena: ** 1/2

Tražiš li ti nevolje ili te one jednostavno nađu - zaskoči Jack (Jai Courtney) svoga oca Johna McClanea (Bruce Willis) pri isteku akcijskog megaspektakla "Umri muški: Dobar dan za umiranje" redatelja Johna Moorea ("Iza neprijateljskih linija", "Max Payne"), a ovaj mu odgovori kako se nakon svih ovih godina i on to pita. "Macho" frajer John McClane u prvim je filmovima iz "Die Hard" serijala ostavljao dojam da - kako je to lijepo sročio Jack Slater u "Posljednjem akcijskom junaku" (1993.) - samo želi biti običan policajac, ali se, eto, upleće u nevjerojatne avanture i uvijek ostane živ, jer Hollywood piše njegov život.

Kao slučajni akcijski heroj, "smetalo", "gnjavator", čovjek "na krivom mjestu u krivo vrijeme", veteranski murjak dosad je vojevao "misli lokalno, djeluj globalno" bitke protiv terorista isključivo na tlu SAD-a, u neboderu losangeleske korporacije "Nakatomi" ("Umri muški"), na washingtonskom aerodromu ("Umri muški 2")... Samo je na kraju trećeg dijela nakratko skoknuo do Kanade kako bi negativca Simona (Jeremy Irons) u sprženom helikopteru poslao na onaj svijet kod brata Hansa Grubera (Alan Rickman), u izvorniku bačenog s 32. kata neboderčine.
U petom "Umri muški" filmu Hollywood je napisao relativno stran koncept za junaka, jednog od očeva akcije koji je herojskom krvlju ponajviše natopio žanr, te ga odveo u - Moskvu. Naime, McClane će preletjeti Atlantik i ostaviti dojam kako "diehardovsku" situaciju više sam "traži", namjesto da ga je ona "jednostavno (s)našla". Kad vođa terorista Alik (Raša Bukvić) znakovito uzvikne "Bit će glasno!", uključi detonatore i zaglušujuće prasnuće digne u zrak šačicu automobila plus sudnicu, McClane će se naći na pravom mjestu u pravo vrijeme da spasi Jacka i važnog političkog zatvorenika Komarova (Sebastian Koch), premda prgavi mladunac isprve tvrdoglavo odbija ćaćinu pomoć na ulicama prijestolnice majčice Rusije.

Gruber je McClanea u nastupnom filmu nazvao "još jednim Amerikancem, siročetom koje misli da je John Wayne ili Rambo". Kako nastavci idu dalje, McClane je do "petice" postao "ramboidna" mašina za ubijanje zločinaca (ovdje, konkretno, "hrpe zlih Rusa" budeći hladnoratovske aveti i cementirajući američko vanjskopolitičko šerifovanje), nokautiravši iz sedla kauboja (Roy Rogers) s kojim se sam komparirao u originalu. To je u redu dokle god, kao u "trojki" i "četvorki", u kratkim predasima od junačenja, pobijanja Simonova zavitlavanja ("malo spor i nije u formi") i dokazivanja da "radi na duracell baterije", ubijanja helikoptera autom u nedostatku zrna u pištolju i skakanja po mlažnjaku poznim godinama unatoč, vidimo heroja od krvi i mesa, ne (bio)mehaničku akcijsku figuru otpornu na metke.
Reflektirajući Willisovu akcijskojunačku baštinu i "on-screen" personu, McClane je upravo u "Umri muški 4.0" (2007.) metafilmski gunđao čemu sve to, ali i prihvatio svoj poziv heroja (stare garde), s obzirom na to da "nema tko drugi" (mlađi). Akcijski "djedica" u "petici" povremeno zakuka kako je na godišnjem odmoru, da ga još muči "jet-lag" i što sve radi za djecu, no to je više-manje to. Predstavljen je kako "robocopovski" precizno grupira metke u streljani, neskriveno najavljujući da će do kraja filma ispucati kišu olova koje će negativci popiti na eks, dakle ostaviti troznamenkasti broj leševa. U pljusku žestoke akcije John Moore je udavio priču i prepoznatljive "willisovske" proplamsajeve humora.

McClaneovi "one-lineri" iz prethodnika bivali su rado citirani, i to ne samo mitski "Yippee-ki-yay, motherfucker!". Ilustrativna je scena u kojoj Alik s mrkvom u ustima šaketa Johna i Jacka sprdajući ih kako "više nije 1986." i "Reagan je mrtav". Willis bi Aliku nekoć kulerski dobacio "Takni me još jednom i ubit ću te!" ("Prljavi igraju prljavo", svojevrsni "Umri muški 2.5"), a sad brizne u smijeh i ispali osrednju doskočicu o negativčevoj obleki. Povrh toga, Moore smatra da više nije dovoljno ubaciti natučena Willisa u klasični akcijski film iz minulih dana (osamdesete i devedesete), pa ostavlja po strani stative i uzima kameru u ruke, estetski oponašajući (kvazi)dokumentarizam koji je u žanr uveo novomilenijski serijal o Jasonu Bourneu, tek povremeno orkestrirajući nostalgičnim "slow-motionima", zaštitnim znakom serijala.
U Mooreovu filmu, akcijske scene nedvojbeno su teškaških "diehardovskih" proporcija... a) višeminutna potjera po moskovskim vijaduktima u rušilačkom modu "Terminatora 3" (2003.) pri čemu terenci voze po krovovima auta i šlepera, dok se plotuni RPG-a izbjegavaju okretanjem vozila na "ručnu", b) topnička pucačina u plesnoj dvorani koja uključuje helikopter i zgradu pretvorenu u švicarski sir, c) klimaktičke eskapade sa željeznom pticom u Černobilu i McClaneom kako superherojski leti zrakom i (pro)pada kroz dva-tri kata stakala. Apetit za destrukcijom na najvišoj skali, nema što.

Možemo samo maštati kako bi sve to režirao veliki John McTiernan s okom za ljepotu/preglednost kadra i čaroliju akcijske poezije. Jer, kod Moorea je uzbuđenja na trenutke prilično teško pratiti; njegov je kadar - poružnjen i pojeftinjen pepeljastosivom "istočnoeuropskom" fotografijom a la "Plaćenici 2" (2012.) - krajnje nabrijan, decentriran i nestabilan, nenamjerno zrcaleći zbrzani scenarij.



Bourne-filmovima odgovarao je urgentni stil kao predvodnicima tzv. akcijskog verizma, s junakom koji odražava suvremenu otuđenost i hitnost, operira na granici mogućeg. "Umri muški" je drukčiji tip filma, bliži McT-ju nego Paulu Greengrassu, nemoguća akcija "stare škole" na koju se Moore na tren eksplicitno poziva (šifra: piratska puška). Lošiji "Die Hard" još uvijek je bolji od većine žanrovskih konkurenata novijeg datuma, od prosječna filma Willisova nasljednika Jasona Stathama do "Taken 2" ("96 sati: Istanbul"), no peti dio je korak natrag za napredni serijal. Ruzinava lada u usporedbi s blistavim volvom.
MARKO NJEGIĆ

McClaneove brojke i slova

- 430 milijuna dolara utržak prva četiri filma u američkim kinima

- 110 milijuna dolara budžet četvrtog i najskupljeg nastavka u serijalu

- 97 minuta trajanje petog dijela, najkraće u franšizi

- 92 milijuna dolara proračun “petice“

- 25 milijuna dolara rekordna plaća Brucea Willisa za “Umri muški 4.0“

- 4 redatelja iza kamere pet filmova

- 1.1 milijardu dolara zarada prva četiri dijela u svjetskim kinima

'Die Hard' top-pet

1. Umri muški (John McTiernan, 1988.)

2. Umri muški 3 (John McTiernan, 1995.)

3. Umri muški 2 (Renny Harlin, 1990.)

4. Umri muški 4.0 (Len Wiseman, 2007.)

5. Umri muški: Dobar dan za umiranje (John Moore, 2013.)

Utjecaj na akcijski žanr

Prvi i drugi dio “Umri muški“ serijala izvršili su golemi utjecaj na akcijski žanr. U devedesetima se snimilo more filmova “Die Hard“ koncepta s usamljenim junakom koji na nekoj izoliranoj lokaciji vodi bitku protiv brojčano nadmoćnih protivnika. Akcijske junake u tim filmovima utjelovili su Stallone, Van Damme, Seagal, Wesley Snipes, Kurt Russell, Harrison Ford, Nicolas Cage, Guy Pearce, Dolph Lundgren, Michael Dudikoff..., a muški se umiralo u školi (“Toy Soldiers“, “Demolition High"), u avionu (“Putnik 57“, “Konačna odluka“, “Air Force One“), na bojnom brodu (“Opsada“), planini (“Cliffhanger“), vlaku (“Opsada 2“), hokejskom stadionu (“Iznenadna smrt“), napuštenom zatvoru (“Hrid“), šoping-centru (“Point Blank“), podmornici (“Crash Dive“, “Counter Measures“), na izboru za miss (“No Contest“), u šumi (“Vatrena oluja“), skijaškom odmaralištu (“Crackerjack“, “Icebreaker“), u koncertnoj dvorani (“Command Performance“), Zemljinoj orbiti (“Lockout“)... Iako su se Keanu Reeves i Jason Patric nadmudrivali samo s jednim negativcem, “Brzina 1&2“ također se smatraju “diehardovskim“ akcijama zbog busa i putničkog broda kao izolirane prostorne postavke. Iz poduže liste “Umri muški“ filmova koji nemaju “Die Hard“ u naslovu, pet najboljih, osobnih favorita bili bi “Brzina“, “Cliffhanger", “Opsada“, “Putnik 57“ i “Hrid“.

Nesuđeni scenariji

Neki od scenarističkih prijedloga za “Die Hard“ nastavke uključivali su Johna McClanea kako “umire muški“ sa kćerkom na godišnjem odmoru u Amazoni, odnosno u “Nakatomi“ zgradi u Tokiju, gdje je došao u posjet sinu. McClane se, recimo, u trećem dijelu trebao boriti protiv terorista na putničkom brodu na Karibima, no ideja je odbačena nakon “Opsade“ i potom preformulirana za “Brzinu 2“. Također, ideja da se McClane upusti u akciju sa sinom razmatrala se još za četvrti dio, po uzoru na tada najavljenog novog “Indianu Jonesa“ u sličnoj kombinaciji. Jack McClane je trebao biti onaj računalni haker, ali 20th Century Fox je to odbio kako je u film već bila uvedena kćerka (Mary Elizabeth Winstead; nakratko se pojavljuje i u “petici“). Dobro, Jack je nešto bolji dodatak “Umri muški“ franšizi od Mutta Williamsa (Shia LaBeouf) u četvrtom “Indiani Jonesu“, s kojim "A Good Day To Die Hard" ima sličnosti (otac-sin odnos, ruski neprijatelji...), no da se nas pita više bismo voljeli film u kojem se John McClane u Moskvi sreće s tvrdim lokalnim policijskim kolegom Ivanom Dankom (Schwarzenegger, “Crveno usijanje“) i izaziva neviđeni "buddy-buddy" nered.

Šesti će bit posljednji

“Bilo je zabavno, želiš ponoviti“, pita stariji McClane mlađeg nakon što su preživjeli rešetanje helikoptera i pad sa skele. Pitanje je između redaka upućeno i publici za šesti dio kojeg je Bruce Willis najavio. “Još imam snage za akcijske scene, ali šesti dio bi bio posljednji“, izjavio je nedavno. Sudeći po dobroj prođi filma u američkim (otvaranje od 33 milijuna dolara) i svjetskim kinima (ukupno 117 zasad), “šestica“ nije nemoguća. No, toplo se nadamo da je 20th Century Fox neće pretvoriti u akcijski “found footage“ film, s obzirom na prmjenu redateljskog stila u “petici“. A još toplije da Jai Courtney neće “preuzeti“ franšizu od Willisa. “Ja sam stariji McClane i nemoj to zaboraviti“, jasno je u filmu rekao Willis mlađem kolegi s kojim nije imao osobitu “kemiju“.

'Izrezana' Yuliya Snigir

Navodno postoji redateljska verzija petog filma koja traje 30 minuta duže. U tom slučaju, zasigurno bismo gledali drugi film, scenaristički i montažno manje kaotičan. No, moguće da se Fox sada “izvlači“ i na taj način tješi fanove. Jer, zašto onda ta verzija nije puštena u kina? Svaki je film iz serijala trajao barem dva sata. Nedokučivo je i zašto su izrezane neke scene iz foršpana, primjerice skidanje zgodne Yuliyje Snigir (u filmu kćerka Komarova), duži razgovor McClanea sa simpatičnim ruskim taksistom koji voli Franka Sinatru... Tako bi se barem navuklo trajanje na oku ugodnijih stotinjak minuta.

item - id = 194204
related id = 0 -> 266728
related id = 1 -> 265166
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. studeni 2021 02:20