
Režija: William Friedkin
Uloge: Matthew McConaughey, Emile Hirsch
Distribucija: Pa-dora
Ocjena: **** ½
Otvaranje i zatvaranje “zippa“ pali “Ubojitog Joea“. Umjesto kresanja upaljača slijedi – prolom oblaka. Munje osvjetljuju crnilo noći. Kiša natapa teksašku vukogrebinu. Pas se otima na lancu... Ambijentacija i atmosfera krajnje su pogođeni. Vremešni redatelj William Friedkin (remek-djela “Istjerivač đavola“ i “Francuska veza“), jedna od najvećih perjanica “novog Hollywooda“ sedamdesetih, od početnih kadrova gradi garavi, komorni ugođaj razmičući zavjese živopisne “white trash“ obitelji Smith.
Nervozni, tupasti sitni diler Chris (Emile Hirsch) dolazi kod oca Ansela (Thomas Haden Church) i pomajke Sharle (Gina Gershon) žicati 5000 dolara zbog duga lokalnom kriminalcu. Priglupi Ansel u životu nije vidio ni tisuću dolara, a kako društveno uskraćena familija živi, Friedkin dojmljivo ilustrira malom scenom – konobarica Sharla krivu narudžbu u restoranu pretvara u večeru za malodobnu pokćerku Dottie (Juno Temple).
![]() |
Iako pripada podžanru krimića s likovima zapletenim u labirintu pogrešnih koraka i njihovim (ne)promišljenim planovima (pljačke, ubojstva...) što izrastaju u “jebeno gore-ne-može sranje“ (problem s osiguranjem; Dottie nije nasljednica nego mamin dečko), “Killer Joe“ duboko je utemeljen u žanru “noira“. U pozadinskoj podlozi dviju scena za svaki se slučaj vrte i kadrovi starog crno-bijelog “noira“ na televiziji.
![]() |
Mračni (“To Live And Die In L.A.“, 1985.), vječito provokativni i beskompromisni (“Cruising“, 1980.) Friedkin ne preza od novomilenijski eksplicitnih, “full-frontal“ šokova kako bi opravdao žigosanje filma zloglasnim predikatom “NC-17“ (“grafički uznemirujući sadržaj, nasilje, seks i brutalnost“). Tako, već u prvih pet minuta bujna “šumica“ Gine Gershon gleda publiku ravno u oči kad u kuću pusti pokisla posinka. U bizarnoj završnici Gershoničina krvava Sharla će, pak, pečenim pilećim batkom prisilno s(t)imulirati oralni seks na Joeu.
Ponajbolji uradak u Friedkinovoj plodnoj karijeri žari autorskom energijom u konstantnim i neophodnim prasnućima crvena nasilja i crne komedije, odnosno mudrošću u vođenju nepredvidljive priče što intelektom i moralom nadrasta puke okvire žanra. Sedamdesedmogodišnji filmaš, premda jednom nogom već u grobu, braći Coen i Tarantinu parira mladenačkom svježinom/poletom, pod ruku s pokojnim kolegom Sidneyjem Lumetom koji je u 83. snimio sjajni, žanrovski razmjerno similarni “Dok vrag ne sazna da si mrtav“ (2007.). Veteranski Friedkin također pobija naslov poznatog, Oscarom ovjenčanog filma braće Coen “No Country For Old Men”. Ima zemlje za (redateljske) starce.
Nagrada kritike u VenecijiU novom mileniju William Friedkin je snimio šačicu filmova za širu publiku (“Ratna pravila“, “Lovina“), no pažnju struke nanovo je skrenuo na sebe tek 2006. s paranoičnim, psihološki klaustrofobičnim “Kukcima“, ekranizacijom kazališnog komada Tracyja Lettsa. Kada je u Cannesu za taj film dobio nagradu kritike, Friedkin je “Ubojitog Joea“ ponovno snimio prema (debitantskom) komadu istog dramatičara. Uspjeh je bio sličan, samo što je nagrada kritike uručena u – Veneciji. |
Matthew McConaughey u ulozi životaHollywoodski ljepotan Matthew McConaughey proživljava glumačku mini renesansu. Nakon što je prošle godine bio odličan u filmu “Cijena istine“, ove je, u sporednoj ulozi, zasolio “Čarobnog Mikea“, a u “Ubojitom Joeu“ pružio izvedbu karijere. Utjelovivši “mefistoovskog“ lika koji “ubija očima“ ispod oboda šešira, McConaughey je pokazao kako je puno više od protagonista bajkovitih rom-comova s Kate Hudson. Iako, Friedkinov se film doista može pročitati kao perverzna parafraza “Pepeljuge“ s Joeom kao princom Šarmantnim za Dottienu (isprve krajnje) nevinu heroinu. |