StoryEditor

TRON: NASLJEDSTVO Udri po tastaturi

Piše PSD.
10. siječnja 2011. - 12:59

Film: TRON: LEGACY; SF akcija; SAD, 2010.
Režija:
Joseph Kosinski
Uloge: Garret Hedlund, Jeff Bridges
Distribucija: Continental
Ocjena: *** 

Friško gledanje potvrdilo je kako je originalnog "Trona" (1982.) prilično pregazilo vrijeme, no bio je to film ispred svog vremena. U razdoblju u kojem su se mahom stvarali "vrli novi svjetovi" budućnosti ("Blade Runner"), redatelj Steve Lisberger snimio je prvi film lociran u dotad neki drugi, dotad neistražen krajobraz - digitalni. S pričom o programeru teleportiranom u svijet kompjutera, "Tron" je vizionarski najavio osvit računalnog doba u devedesetima, interneta i virtualne stvarnosti, ujedno pomogao i digitalnoj tehnologiji da postane ono što je danas.

Kako je tehnologija, koja je nekoć bila u domeni znanstvene fantastike, u međuvremenu postala stvarnost, logično je da je filmski svijet godinu druge "Odiseje u svemiru" (2010.) dočekao debelo iznad zemlje - kucajući na vrata digitalnog neba. Najprije "Avatar", a sada "Tron: Nasljedstvo" Josepha Kosinskog. Što bi jedan Stanley Kubrick rekao da vidi nastavak "Trona"? Poznat kao perfekcionist i tehnološki "freak", Kubrick bi vjerojatno ostao fasciniran viđenim.

"Tron: Legacy", konačno, sadrži precizne kubrickovske geometrijske kadrove artificijelna svijeta unutar čipova i fura se na celuloidni "trip" svjetla i zvuka po mjeri "2001: A Space Odyssey" (fluorescentne neonske boje takoreći svijetle u ritmu elektroničkih "beatova" Daft Punka stvarajući audiovizualni spektakl neviđenih razmjera).

"Odiseja u svemiru" bila je samo jedna od polaznih točaka za novog "Trona". U filmu je primjetan utjecaj brojnih SF-ova, od "Rollerballa" do "Ratova zvijezda", samo što se ovdje gladijatorske igre igraju diskovima na tragu "frizbija", a umjesto svjetlosnih mačeva imamo svjetlomotore. Na njima po svjetlosnim vrpcama juri Luke Skywalker ovog filma, Sam Flynn (Garret Hedlund), pretvarajući konkurente u razbijena stakla u nekolicini vizualno uzbudljivih scena koje ruše "digitalnu granicu" budućnosti. Novi "Tron" poštuje ostavštinu staroga pa će u jednom trenutku kamera nostalgično "pronaći" i izvorni plakat filma, ali Kosinski nije tu samo zbog prošlosti čija je nesavršenstva uspješno uklonio.

Vizualno, "Tron: Nasljedstvo" je remek-djelo, trijumf začudnih računalnih efekata i scenografije cyber prostranstava okrenutih ka futuru. Računalni upliv je toliki da je čak i u lice Jeffa Bridgesa ubrizgana još snažnija injekcija digitalna botoksa od četvrtog "Terminatora" i "Neobične priče o Benjaminu Buttonu". Digitalni Bridges zapravo je pikselasti "doppleganger", mladi programski klon junaka iz prvog filma Kevina Flynna kojeg je, otevši se kontroli, zarobio u neljudskoj, računalno generiranoj stvarnosti "softwarea", tzv. Mreži. Nakon što je pokorio taj svijet, dijabolični Clu ima slične planove i sa stvarnim, našim, a jedina nada za spas dolazi u liku Kevinova sina, ogorčena na tatu što ga je napustio kad je bio dijete.

Odnos otac-sin središnji je dramski motiv filma koji nudi i zanimljivu alegoriju o (ne)humanosti u ovo tehnološko doba virtualne stvarnosti u kojoj svatko ima svog računalnog avatara, ljudski oblik spreman da preuzme kontrolu. U tom kontekstu, zanimljivo je i da je realni svijet prikazan kao dosadan, dvodimenzionalan, dok je računalni u 3D-u. No, to su samo kapi u plavom moru vizualnih s(t)imulacija na koje tipuje Kosinski.

Dakle, iako se u filmu spominju teškaši Tolstoj i Dostojevski, "biodigitalni jazz" Josepha Kosinskog bliži je populističkom Julesu Verneu, film koji više nadražuje oči i uši, ne toliko mozak. Ipak, kad se uzme u obzir što nam je sve Hollywood nudio upakirano u šareni artikl nabildane digitalije, "Tron: Nasljedstvo" zaslužuje umjereno toplu preporuku. Svjetlost njegova vizualnog vatrometa neće se baš tako brzo ugasiti i nestati u tmini računalne beskonačnosti.

Seksi Olivia Wilde

Seksepilna Olivija Wilde dala je novi obol ulogama akcijskih heroina tipa Carrie Ann-Moss (Trinity) iz "Matrixa". Wilde igra savršenu ženu, Quorru, posljednjeg predstavnika računalnog programa koji može misliti i stvoren je u svrhu zaštite samog virtualnog svijeta. Kreirao ju je Kevin Flynn (Bridges), a u nju se zaljubljuje njegov sin Sam (Hedlund).

Dobra zarada filma

"Tron: Nasljedstvo" dosad je, u desetak dana, u američkim kinima zaradio 130 milijuna dolara. U Hrvatskim kinima, u nastupnom vikendu, pogledalo ga je 5000 ljudi. Brojka bi zasigurno bila veća da njegovu 3D verziju, namjesto samo obične, dvodimenzionalne, prikazuje lanac "Cinestar".

item - id = 121436
related id = 0 -> 266728
related id = 1 -> 265166
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. studeni 2021 21:05