
Režija: David Robert Mitchell
Uloge: Maika Monroe, Keir Gilchrist
Ocjena: **** 1/2
“Ova stvar će te slijediti...“ – “To dolazi“ (2014.)
“Bojat ćete se“, preplašio nas je s pozornice kina “Espace Miramar“ najavljivač horora “It Follows“, premijerno prikazanog u sklopu canneskog Tjedna kritike. Semaine de la critique, tradicionalno odgovoran za “breakout“ hitove Cannesa usmenom/pismenom predajom, ove godine ima parolu “Breath Of Fresh Air“ utjelovljenu upravo u spomenutom filmu. “To dolazi“ donosi “dašak svježeg zraka“ u žanr, i radi to poskrivečki s leđa, puše u vrat gledatelja tako da se jeza polako spušta niz njegova leđa izazivajući žmarce straha.
Američki nezavisni film redatelja Davida Roberta Mitchella (“The Myth Of The American Sleepover”, prikazan u Tjednu kritike 2010.) zasad je, osobno, najveće otkriće aktualnog Cannesa. Pojavio se gotovo niotkuda, prikrao odstraga kao nekakva prikaza stvorena da u mrklom mraku zaskoči filmske kritičare/novinare, prene ih i pretvori u hororsku publiku iz osamdesetih koja uzdiše od olakšanja kad se pokaže da je uzbuna bila lažna, kikota se da odgana paniku, povremeno čak vrisne i poskoči sa stolice, što je barem dvaput napravila jedna dama u redu iza vašeg recenzenta.
![]() |
Nakon što se uvjerimo kako je skončala nesretnica iz uvoda, upoznajemo heroinu Jay (Maika Monroe) i njezino društvance, sestru Kelly (Lili Sepe) prijateljicu Yaru (Olivia Lucardi), Paula (Keir Gilchrist) i Grega (Daniel Zovatto). Koliko će “It Follows“ biti lijep, pa i nježan horor indie/art poetike shvaćamo prije karakterističnih scena u kojima razbijeni prozor prekida potencijalno pupanje stare “first kiss“ ljubavi (Jay-Paul). Recimo, kad Jay u bazenu položi mrava na dlan i nešto kasnije redatelj njezine (u crveno) lakirane noktiće kadrira pored bijelih cvjetića na travi. Crvena boja i bijeli cvjetići signaliziraju gubljenje nevinosti, nezaobilazan motiv horora osamdesetih.
![]() |
“Ova stvar će te slijediti. Može biti netko koga znaš, stranac ili nitko. Ne dopusti da te dodirne i predaj to nekom drugom“, određuje Hugh mitologiju filma, inteligentni seksualni zamašnjak kletvi iz “Puta bez povratka“ i “Kruga“. Ubrzo Jay počinje viđati kako je prate sveprisutne sablasti u tijelu nage žene, iznimno visokog muškarca, babe u odori bolničke pacijentice... koračajući polako, ali čitavo vrijeme s jasnim ciljem dolaska po nju. Neočekivano prvo ukazanje visokog tipa izazvalo je krik kod nekih gledatelj(ic)a, no baba je specijalno za “naježiti se“ - približava se Jay dolazeći prema njoj preko puta škole i šetajući s noge na nogu, nečujno u hororskom “stealth“ modu, poput Carpenterova Michaela Myersa.
![]() |
No, najveće osvježenje filma jest što drukčije tretira teen-hormone i metaforički se poigrava zadatostima žanra. S obzirom na upozorenje “Ne dopusti da te dodirne“, Mitchell ostaje vjeran konceptu sačuvanja djevičanstva, ali u prijenosu prokletstva seksualnim putem aludira na širenje AIDS-a. U hororima osamdesetih tinejdžeri su kažnjavani zbog svoje promiskuitetnosti. Kod Mitchella se prokletstvo prenosi samo i jedino bliskim “cronenbergovskim“ tjelesnim kontaktom nakon čega se seli na partnera-icu, a ova(j) se može riješiti kletve istim činom. Nekoć se zbog seksa u hororu ginulo. Danas se pomoću njega može preživjeti.
Zvijezda u usponuAmerička glumica Maika Monroe (r. 1993.) počinje sve intenzivnije tražiti svoje mjesto pod hollywoodskim suncem. Zasad je imala nešto veće nastupe u “At Any Price“ s Dennisom Quaidom i Zacom Efronom, te “Labor Day“ s Kate Winslet i Joshom Brolinom. Glavne bi uloge mogle uslijediti sad kad je s “It Follows“ zablistala u Cannesu. |