StoryEditor

SPECIJALNE AGENTICE Ženstveno usijanje Tangice i Cashice

Piše PSD.
20. srpnja 2013. - 19:11
Film: THE HEAT; akcijska komedija; SAD, 2013.
Režija: Paul Feig
Uloge: Sandra Bullock, Melissa McCarthy
Distribucija: Blitz
Ocjena: *** 1/2

Jednadžba “buddy cop“ filma riješena je još u osamdesetima. Dva “slučajna partnera“, najčešće policajca, može i kombinacija murjak-kažnjenik ili nešto u tom stilu, karakterno su i tjelesno suprotivi poput sjevera i juga (šifra: bijelac i crnac). Isprve se međusobno ne podnose, ali prisiljeni su surađivati zajedno kako bi riješili neriješiv slučaj. S vremenom, nakon verbalnih, ponekad i fizičkih prepucavanja u vezi policijske (ne)discipliniranosti, nadleštva, informiranosti i ispitivanja osumnjičenika (“good cop-bad cop“), počinju spuštati visoki boksački gard kako bi propustili udarac “jednog divnog prijateljstva“.

Na drugoj razini redatelji “buddy cop“ filmova imali su zadatak u većoj ili manjoj mjeri, ovisno o njihovim preferencijama, pa i par-nepar junacima ispred kamere, sprijateljiti spektakularnu akciju s živahnim humorom utemeljenim na (ne)pomirljivim razlikama. Združivanje se pokazalo uspješnim i formula se prometnula u zaseban žanr. “48 sati“ (1982.), “Smrtonosno oružje“ (1987.), “Crveno usijanje“ (1988.), “Tango i Cash“ (1989.), “Prljavi igraju prljavo“ (1991.)... klasični su primjerci takvog tipa filma isključivo napumpanog testosteronom na relaciji Nick Nolte-Eddie Murphy, Mel Gibson-Danny Glover, Arnold Schwarzenegger-James Belushi, Sylvester Stallone-Kurt Russell i Bruce Willis-Damon Wayans.
Estrogen tu nije imao što tražiti. Vjerovali ili ne, rijetko su se žene nalazile rame uz rame s “macho“ pajkanima (Jackie Chan-Michelle Yeoh u “Policijskoj priči 3“, eventualno akcić “Veliki izazov“ s Clintom Eastwoodom i Sondrom Locke). Murjacima su se, u potrazi za “visokim konceptom“ žanra, za partnera radije dodjeljivali i psi (“K-9“, “Turner & Hootch“, “Top Dog“). Bože sačuvaj da se žene same obračunavaju s kriminalcima poput muških kolega. Na malome ekranu postojala je, doduše, serija “Cagney&Lacey“ (1981.-1988.), no na velikom, ako noć proguta mizoginične “Mrak komade“ (2004.), s tamnoputom FBI-jevskom braćom Wayans radi viših ciljeva slučaja prerušenom u trule bogatašice, ženske nisu nikad dobile “buddy cop movie“.

Sve dosad. Nakon što je pokazao kako pripadnice ljepšeg spola mogu koketirati sa zahodskim humorom po mjeri “mamurlukovskih“ frajera u izvrsnim “Djeverušama“ (2010.), ženskom rom-comu snimljenom na muški način, redatelj Paul Feig je snimio još jednu anomaliju – “chick flick“ u formi akcijske “buddy cop“ komedije. Pušten u kina usred mačoidne arene ljetnih, promuški orijentiranih blockbusterčina (od “Brzih i žestokih 6“ nadalje), Feigov “eksperiment“, s neusklađenim predstavnicama zakona u tijelu Sandre Bullock i Melisse McCarthy, mirisao je na potencijalni podbačaj.
No, “Specijalne agentice“ (“The Heat“) postale su hit od “100+“ milijuna dolara i zaradile gotovo duplo više u premijernom vikendu otvaranja od direktne konkurencije – znatno skupljeg akcijskog “diehard“ spektakla “Misija: Bijela kuća“ s tipičnim muškim “buddy“ parom Channing Tatum-Jamie Foxx. Sarah Ashburn i Shannon Mullins, likovi (ne)promišljeno sparene Bullock i McCarthy, svojevrsni su ženski Tango i Cash. Predstavljene su, naime, na relativno sličan način kao navedeni dvojac. Šminkerica iz FBI-ja Sarah Ashburn predvodi tim specijalaca u narko-prepadu. Cijela je odlučna, tip-top skockana od glave do pete, potiče suparništvo s muškim kolegama, razmeće se znanjem iz priručnika...; da Bullock ima neki mitski filmski lik u karijeri kao Stallone, možda bi Ashburnici poletjela rečenica na tragu legendarne autorionije “Rambo je pičkica!“.

Ipak, film “Specijalne agentice“ više je komedija, nego akcija, pa ne očekujte izlijetanje protuha kroz vjetrobransko staklo cisterne uslijed naglog kočenja (Tango), niti demoliranje voznog parka u javnoj garaži (Cash), kad na scenu nastupi neugledn(ij)a Shannon Mullins. “Ulična“ policajka privodi oženjenog frajera s netom rođenim petim djetetom kad je “utjehu“ pokušao pronaći u naručju prostitutke, da bi, s njim na zadnjem sjedištu, nakon što je mobitelom obavijestila njegovu suprugu da je uhićen, krenula u lov na sitnog dilera kojeg će pokositi lubenicom. Ashburn je bliska Tangu, istina ponešto manje spretna, “skoro fora“, kao Bullockičina Lenina Huxley (“Razbijač“, 1993.).
S druge strane, Mullins, pak, izgleda kao kratki spoj Casha, Meat Loafa iz faze “Bat Out Of Hell II“ albuma i Bullockičine detektivke Gracie Hart (“Cura na zadatku“, 2000.) prije nego što je stilist pretvorio ružno pače u manekenskog labuda. Kompatibilnim američkim glumicama likovi pristaju kao saliveni da će malo tko mariti za klišeiziranu priču (hvatanje dilera droge) i prepoznatljive “buddy cop“ trope (“radim sama“ spika, nepoštivanje autoriteta...). Dinamika njihova dueta usijava “The Heat“, frontalni sudar žene koja se odijeva “kao da će izračunati porez“ i “bičine u staklani“, lingvistike i prostakluka, uštogljenosti i intuicije.

Poluspontana “slapstick“ scena sjajno sumira “buddy“ nadmetanje - Ashburn i Mullins natječu se koja će prva otvoriti vrata i pritom tijelima zapnu na pragu, ne mogavši se na nekoliko trenutaka maknuti ni naprijed ni natrag. Zabavna je i scena u kojoj Mullins (s)kida Ashburničinu košulju i hlače da je opusti malo i prilagodi njezin “outfit“ klupskoj atmosferi. “Još mi se ne vidi grlić“, dobaci joj ogoljena Ashburn. Dakako, obavezna je i “bonding“ scena, s neizostavnim opijanjem i otvaranjem duše kako bi Mullins i Ashburn postale BFF-ice.


Ipak, Feig ne ispušta iz vida “žene u muškom svijetu“ podtekst - njih dvije ponosno utjelovljuju feminističke “girl power“ junakinje, izokrećući konvencije žanra i spolne stereotipe naglavačke svaki put kad im hormoni prorade, što je često. Redatelj dopušta “specijalnim agenticama“ da prodrmaju visoke položaje alfa-mužjaka i ušutkaju “usrane ženomrsce“ koji podozrivo gledaju na “žene profesionalke“ i koriste svaku priliku da im kažu kako izgledaju “staro“ ili “neprivlačno“. Mullis će se ispred čitave policijske postaje, sprdati s veličinom muda svoga šefa, odnosno manjka istih, a Ashburn odlazi korak dalje. Glavnog će negativca ustrijeliti u pimpek. Dvaput.

MARKO NJEGIĆ

Preteča žanra

Pretečom “buddy cop“ filma smatra se “Pas lutalica“ (1949.) Akire Kurosawe s Toshirom Mifuneom kao mladim policajcem sparenim s iskusnijim murjakom u tumačenju Takashija Shimure.

Cajka sa soundtracka

Soundtrack “Specijalnih agentica“ bogat je hitovima, poput “Groove Is In The Heart“, “More Than A Feeling“... Zanimljivo, mjesto na njemu našle su i lakonotnije stvari s brdovitog Balkana - “Ti samo znaš“ i “Hej, sudbino“ Iljaza Hasanija.

Albino 'negativac'

Paul Feig poznaje akcijski žanr. Mullins u frižideru čuva arsenal oružja kojeg se ne bi posramio ni Rambo. Jednako tako, Feig u priču uvodi lik albino DEA agenta (Dan Bakkedahl) za kojeg Mullins i Ashburn misle da je potencijalni negativac, valjda zato jer su gledale “Smrtonosno oružje“, “Da Vincijev kod“ ili “Matrix Revolutions“ koji se pri početku filma nakratko zavrti na TV-u potonje. Inače, Feig veli da bi idući projekt rado snimio kao špijunsku akciju, ženskog Bonda.

'Gravitacijska' Sandra

Oskarovka Sandra Bullock (“Priča o prvaku“) krajem kolovoza će se ukazati na crvenom tepihu filmskog festivala u Veneciji. Naime, Mostru otvara SF film “Gravity“ u režiji Alfonsa Cuarona (“I tvoju mamu, također“, “Djeca čovječanstva“) u kojem glavne uloge igraju Bullock i George Clooney. Sandra među najavljenim projektima ima i nastavak “Specijalnih agentica“, realno lako ostvariv s obzirom na gledanost.

Najtraženija komičarka

Oskarovka nominentica Melissa McCarthy (“Djeveruše“) najtraženija je komičarka u Hollywoodu, posebice nakon “Krađe identiteta“ koja je zimus ukrala blizu 150 milijuna dolara samo u američkim kinima. McCarthy ne planitra u dogledno vrijeme mijenjati fah, pa ćemo je tako iduće godine vidjeti u komedijama “Tammy“ i “St. Vincent de Van Nuys“ u kojima će joj partnerice biti Susan Sarandon i Naomi Watts.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. kolovoz 2022 06:18