StoryEditor

SIGNAL Kvalitetna znanstvena fantastika za šaku dolara

Piše PSD.
29. lipnja 2014. - 10:29
Film: THE SIGNAL; SF triler; SAD, 2014.
Režija: William Eubank
Uloge: Brenton Thwaites, Olivia Cooke
Distribucija: Pa-dora
Ocjena: ****

Znanstveno-fantastični triler “The Signal“ kotrlja se zagonetno neodređeno. Onostrani zvuk mašine za igru u špici implicitno oglašava da ćemo nazočiti nečem izvan ovoga svijeta, no režiser i koscenarist William Eubank, nekadašnji direktor fotografije, zataškava krupne SF tragove odrednicama nezavisna “road movieja“ sa snolikim ugođaj na razmeđi potisnute romanse i potencijalne hororske snomorice. Troje mladih likova putuju nepreglednim američkim autocestama. Dva muškarca, studenta MIT-a, računalni su hakeri Nick (Brenton Thwaites) i Jonah (Beau Knapp). Djevojka Haley (Olivia Cooke) je Nickova cura.

William Eubank u tom dijelu najviše budi osjećaj ljubavne zabrinutosti, ali ipak se neka vrsta nelagode polako uvlači u kadrove. Postavljanje “Signala“ u okvir filma ceste ima pokrića jer Nickova i Haleyjina veza naizgled je dovedena do raskrižja, plus – tako barem pretpostavlja atmosfera - nešto zastrašujuće na njih možda vreba iza jednog od zavoja na putu. “Ne želim biti onaj koji sputava“, kazuje Nick sa skrivenom tugom u očima nakon što je sunovratu romanse, izgleda, podjednako kumovalo njegova nesigurnost zbog trenutna stanja (hoda uz pomoć štaka iz neotkrivenih razloga) i Haleyjina najavljena selidba na godinu dana, a možda i obostrani strah od veze na duge staze.
Romantične tenzije ljube se s dobrodošlom žanrovskom nedefiniranošću filma naklonjenog proganjajućoj misterioznoj jezi izvan kadra. Eubank zida atmosferu da “The Signal“, ako mu se prohtije, u svakom trenutku može briznuti u, recimo, “The Texas Chainsaw Massacre“ ili “Wolf Creek“ i protagonisti skrenuti s ceste u vukogrebinu gdje caruju kanibalski manijaci ili poremećeni ubojica krenuti u lov na njih po otvorenim američkim krajobrazima, grandioznim poput bespuća svemira da potenciraju i osamljenost kozmičkog beskraja. Žanrovska kolebljivost se nastavlja kad Nick i Jonah prime poruku od hakera znanog kao Nomad.

Poruka “Jesi li uzrujan?“ podjednako intrigira i njih i nas gledatelje. Nomad je upao u servere MIT-a i zbog njegova hakiranja prijateljski dvojac je, doznajemo, zamalo bio izbačen s faksa. Dražio ih je šifriranim porukama i prije puta, no prekardašio je provalivši u Haleyjino računalo. Eto nas, naizgled, u rajonu hakerskog “hi-tech“ trilera. Odlučni da Nomada otkriju, Nick i Jonah silaze s autoceste i slijede njegov signal. U Eubankovu ugodnom kinoiznenađenju cesta može voditi svugdje, u sve žanrove. I vodi. “Ponesi kameru“, govore junaci jedan drugome pronašavši Nomadov signal u grozovitoj napuštenoj kući usred pustinje.
Ulazak u kuću i njezin podrum Eubank snima kao “found footage“ horor tipa “Projekt: Vještica iz Blaira“, s Jonahovim strašenjem Nicka po uzoru na klasične “bu“ scene. Kamera iz ruke vrluda i nakon što dvojac prene Haleyjin vrisak napolju usred mrkla mraka. Jonah i Nick istrčavaju vani iz kuće i vide kako Haley biva silovito odbačena uvis. Rez. Nešto kasnije, Nick se budi bez sjećanja na prijašnja zbivanja u sterilnoj bijeloj sobi nalik bolničkoj ili možda komori svemirske stanice. Nick je u invalidskim kolicima, s tetoviranim brojevima na ruci, odvojen od prijatelja. Pristupa mu tip u zaštitnom skafanderu, izvjesni dr. Damon (Laurence Fishburne).

Damon želi da se Nick prisjeti kad je prvi put naišao na “signal“ i tvrdi da je uspostavio kontakt s “izvanzemaljskim biološkim entitetom“. “Definitivno niste slijedili hakera“, veli Damon robotskim glasom, pokaže Nicku aliena na snimki s kamere prigodom ulaska u onu kuću i spominje “mogućnost izvanzemaljske kontaminacije“. Nastanjeni smo na teritoriju SF napetice oskudne u doziranju podataka. Haley leži u komi u susjednoj sobi, a Nick s Jonahom komunicira kroz otvore ventilacije. “Rade neka čudna sranja, pokušavaju zadržati ovo u nama da ne metastazira“, šapuće Jonah.
Slutnje se pokazuju točnima uskoro kad vidimo da su Nickove noge zamijenjene mehaničkima. Što se to ovdje događa? Zar to Nick biva testiran u istraživačkom objektu a la Area 51? Je li sve ovo uopće stvarno ili plod sna? Informacije su ograničene za publiku i likove, kao što su bile u “Kocki“ i “Gradu tame“, inventivnim SF-ovima snimljenima uoči novog milenija koji su Eubanku poslužili kao uzor. Limitiran je i proračun filma, no redatelj ne uvlači vizualni jezik u usta da mu film izgleda barem deset puta skuplje od inicijalna četiri milijuna dolara koliko je koštao.

Usporeni pokreti u “Signalu“ spadaju među najpoetičnije u posljednje vrijeme. Film je prepun iznimno privlačnih kadrova s uporištem u budžetski svedenijim SF-ovima snimljenim prije blockbusterske ere (“Odiseja u svemiru“, “THX 1138“...), čije poznate trope spretno varira za potrebe formiranja konačne “mindfuck“ vizije slobodne za brojne interpretacije. “Kubrickovskom“ mizanscenom Eubank pospješuje egzistencijalnu tjeskobu izolacije i prodire u unutrašnji svemir likova.


“Flashbackovi“ Nickova trčanja kroz šumu i ležanja na travi s Haley polažu junakovo pravo slobodu i spašavanje ljubavi, na što će se odvažiti s novim nogama podatnima za dojmljivo superjunačenje usred astronomskih budžeta Marvelova svemira. Prema svemu sudeći, Eubank je kadar snimiti i moderan “superherojski“ blockbuster, no više se pronalazi u tajanstvenosti američke žanrovske kinematografije s kraja šezdesetih i početka sedamdesetih. “The Signal“ se zatvara indefinitno kako se i otvorio.

MARKO NJEGIĆ

Veliki povratak SF-a

Znanstvena fantastika devedesetih je bila na vrhuncu (“Potpuno sjećanje“, “Terminator 2“, “Kocka“, “Svemirski vojnici“, “Gattaca“, “Na rubu horizonta“, “Grad tame“, “Matrix“...). Nakon 1999. i “Matrixa“ uslijedilo je točno deset godina kreativne stanke. Godine 2009. “sci-fi“ se vratio na velika vrata zahvaljujući “Avataru“, “Mjesecu“, “Distriktu 9“ i “Zvjezdanim stazama“. U međuvremenu mu uglavnom ide poprilično dobro (“Izvorni kod“, “Gravitacija“, “Elysium“, “Uzvišenost“, “Snowpiercer“, “Na rubu budućnosti“...) i tako bi se trebalo nastaviti. Dok čekamo “Under The Skin“, ovog ljeta izlazi nastavak “Planeta majmuna“, do kraja ove godine u kina kreće Nolanov “Interstellar“, a iduće su zakazani novi “Terminator“, “Ratovi zvijezda“...

item - id = 239008
related id = 0 -> 266728
related id = 1 -> 265166
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. studeni 2021 21:17