
Režija: Richard Linklater
Uloge: Ethan Hawke, Julie Delpy
Ocjena: *****
“Poput sunčeve svjetlosti i zalaska sunca pojavljujemo se i nestajemo. Važni smo nekome, ali samo prolazimo.“ – “Prije ponoći“ (2013.)
Otvorenim krajevima završavali su ljubavni filmovi “Prije svitanja“ (1995.) i “Prije sumraka“ (2004.). Situacijama koje su se istodobno doimale kao krajevi i (novi) počeci. Redatelj Richard Linklater ostavljao je likove Jesseja (Ethan Hawke) i Celine (Julie Delpy) na pravome mjestu, obavijene daškom misterije, puštajući publici da u vlastitoj glavi za njih zavrti moguću inačicu budućnosti. Amerikanac i Francuskinja upoznali su se u vagonu u Austriji (“Before Sunrise“). Mladi Jesse nagovorio je Celine da siđe s vlaka u Beču, provede nekoliko sati sa njim. Šetali su austrijskom prijestolnicom, pričali unedogled, zaljubili se do ušiju i rastali, obećavši jedno drugom da će se opet sresti.
I tu je propupala gledateljeva mašta. Jesu li se izvršili obećanje i sreli se? Ma mora da jesu, prije ili kasnije, uvjeravali su se najveći sanjari. I mora da su ostali “happily ever after“. Devet godina kasnije Linklater u “Before Sunset“ nudi odgovor kakav se možda vrzmao u mislima jednih romantičara, riskirajući da drugima poljulja iluziju savršenog intimnog zamišljaja. Nakon što su se izgubili gotovo cijelo desetljeće, Jesse i Celine sreću se u kolijevci ljubavi, Parizu. Naime, Jesse je napisao knjigu nadahnutu njihovim “kratkim susretom“. Celine je od svih knjižara na svijetu, da parafraziramo besmrtnu “Casablancu“, naletjela baš u njegovu.
![]() |
I jedno i drugo, odgovara Linklater u “Prije ponoći“, nanovo se izlažući opasnosti da nekome uskrati zamišljenu fatamorganu “sretnog završetka“. Ambijentirajući prvu scenu “Before Midnight“ na aerodrom, redatelj draži fanove, no nešto kasnije, prilikom razgovora o Jessejevoj drugoj knjizi, doznajemo kako je on doista “propustio avion“, u Celineinom se stanu zacrnili prozori i uslijedio je seks kao da nema sutra. Na aerodrom je Jesse došao otpratiti sina koji se vraća njegovoj bišoj ženi u Ameriku. Gdje je Celine? Čeka Jesseja u autu ispred aerodroma s njihovim kćerkicama blizankama. Očito je, Jesse i Celine su uronili u ozbiljne vode od njihovog drugog filmskog “datea“.
![]() |
Filozofske, dovitljive rečenice pune pameti i srca frcaju u scenama koje traju po pet-šest minuta u jednome kadru i produciraju osjećaj sirove autentičnosti koji uvlači gledatelja i odašilje mu vibru da zaboravi kako je ovo “samo film“, već nešto što se događa ravno ispred nas, pa se gledatelj može povezati s okolnostima na ekranu. Riječi su bile pogonsko gorivo “Before“ filmova, a ovdje imaju svojstvo da nanesu bol, ne samo liječe, kad jedan telefonski poziv prekine romantiku, nastupi svađa i partneri naglas kažu što možda i ne misle.
![]() |
Dojam je kako je Linklater namjerno odveo Jesseja i Celine u Grčku, gdje je “sve puno mitskog i tragedije“. Mitska ljubavna priča kakva je njihova suočena je s neminovnošću prolaznosti koje oduvijek kopka Jesseja, još otkako je prvu knjigu naslovio “This Time“, ostavljajući u pijesku vremena magiju prvog poljupca. “Sad bi poželio usporiti vrijeme“, sjetno će Jesse u jednoj sceni trudeći se probuditi romantični plam pričom da je došao iz budućnosti i nosi pismo 82-godišnje Celine njezinoj mlađoj inačici.
Ključna scena filma je, pak, postavljena je u zalaz sunca. “Još je tamo, još je tamo, nema ga“, kostatira Celine kad sunce nestane iza brda. U kontekstu nje i Jesseja sunce je ljubav. Još je tu, no prijeti zaći prije ponoći. Celineina “otvorena“ opaska zaključuje i “Before Midnight“. “Pa... onda ćemo sigurno imati paklenu noć“, veli ona nešto drukčijom intonacijom u odnosu na “Before Sunset“. Jesse i Celine zauvijek? Strpljenja do 2022. godine. “Paklena noć“ u međuvremenu će poroditi zoru i neka nova svitanja.
U sjećanje na AmyFilm je posvećen sjećanju na Amy, ženu koja je bila Linklaterova inspiracija za “Prije svitanja“. Linklater je s Amy proveo u Philadelphiji jednu noć šetajući i pričajući, no izgubili su kontakt. Između “Prije sumraka“ i “Prije ponoći“ Linklater je doznao da je Amy stradala u prometnoj nesreći.Naklon Rohmeru i KiarostamijuPrva dva filma bila su neskriveni “hommage“ francuskom redatelju Ericu Rohmeru. Duh francuskog filmaša lebdi i nad “Prije ponoći“, no primjetno je da je na Linklatera određeni utjecaj izvršio i Abbas Kiarostami s filmom “Provjerena kopija“. |
![]() |