stdClass Object ( [id] => 216628 [title] => POSTAJA FRUITVALE Tragedija s ljudskim licem [alias] => postaja-fruitvale-tragedija-s-ljudskim-licem [catid] => 258 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Film: FRUITVALE STATION; drama; SAD, 2013.
Režija: Ryan Coogler
Uloge: Michael B. Jordan, Melonie Diaz
Ocjena: **** 1/2

“Bojim se, čujem pucnje. To su samo petarde.“ – “Postaja Fruitvale“ (2013.)

Snimka s mobitela širom otvara oči i grabi pažnju. Policija zadržava i batina šačicu gnjevnih Afroamerikanaca na peronu kalifornijske željezničke postaje Fruitvale u prvim satima 2009. godine. Viku i koškanje prekida ispaljeni hitac. Ekran se zacrni. Prve minute “Postaje Fruitvale“ debitantskog redatelja Ryana Cooglera izgledaju poput “youtubeovskog“ videa surovijeg vizualnog prosedea. No, ovaj “found footage“ utemeljen je na stvarnosti, za razliku od filmova takvog tipa koji zapravo hine uporište u realitetu (šifra: “Cloverfield“).

Nekoliko svjedoka snimilo je incident, koban po Oscara Granta. Zasigurno ste čuli za priču o 22-godišnjem Oscaru Grantu, mladome ocu koji je stradao od metka policajca u noći dočeka 2009. godine u San Franciscu. Oscarova pogibija eruptirala je u ljutitim masivnim protestima crnačke zajednice uperenima protiv policijske brutalnosti. Nepravde li, pozornik koji je tamnoputog mladića stajao života, optužen za ubojstvo iz nehaja, osuđen je na svega dvije godine zatvora i pušten na slobodu za 11 mjeseci.
Afroamerikanac Ryan Coogler odlučio je dramatizirati tu tragediju besmislenog gubitka mladog života i dati joj ljudsko lice. Film je snimio u dobi od 26 godina, koliko bi nesretni Grant imao danas da je ostao živ. Producentski su ga potpomogli oskarovski glumci Forest Whitaker (“Posljednji škotski kralj“) i Octavia Spencer (“Tajni život kućnih pomoćnica“) koja se pojavljuje u filmu kao Oscarova majka Wanda. “Fruitvale Station“ se malo pomalo pretvorio u “indie“ senzaciju, a njegove festivalske postaje uključile su Sundance i Cannes, gdje je osvojio nagradu publike i žirija, odnosno priznanje u canneskom programu Izvjestan pogled.

Aklamacije su na mjestu: “Postaja Fruitvale“ je izvrsna drama iznijansiranih, dodirljivo sirovih emocija izvučenih iz realističnog režijskog stila i glumačkih interpretacija. Kako je priča materijal za dokumentarac, Coogler uglavnom inzistira na neuljepšanoj, zrnatoj slici i tečnoj kameri iz ruke koja se opire podrhtavanju trendovskog podrhtavanja radi. Povremeno tu sliku redatelj razbija melodramskim usporenim pokretima koji se zaustavljaju prije nego što skrenu u “cheesy“ smjeru i zgodnim “indie“ igrarijama dočaravanja biranja brojeva na mobitelu za pozive i poruke. Ipak, u fokusu su likovi, s naglaskom na danas pokojna mladića.
Ulazimo u jedan dan života Oscara Granta (odlični Michael B. Jordan). Temperamentni momak nalazi se na raskrižju na Silvestrovo 2008., nekoliko mjeseci nakon što je izašao iz zatvora. Dosadilo mu je prodavati travu i biti dio takvog svijeta. “Umoran sam, ne mogu to više raditi“, govori on boljoj polovici Sophini (Melonie Diaz) koju u prvoj sceni vidimo ljutitu zbog njegove nedavne ljubavne afere. Iako mu nedostaje love, Oscar se riješava trave koju ima umjesto da je proda i riskira povratak iza rešetaka.

Tog dana, Grant je, čini se, raskrstio s lošim utjecajem i ponavljanjem grešaka iz prethodnog života. Želi biti bolji sin, suprug i otac maloj Tatiani (Ariana Neal). Coogler ga snima kako se vozika u autu, pokušava se opet zaposliti u supermarketu, kupuje potrepštine za večernje slavlje majčina rođendana, šarmira isprve sumnjičavu Bjelkinju, Katie (Ahna O'Reilly), u potrazi za prženom ribom tako što zovne svoju baku da joj dade pravi savjet, uvjerava vlasnika dućana da pusti njegovu suprugu i jednu trudnicu u toalet...
Takvi trenuci pomažu definirati Oscara kao dečka iz susjedstva, načelno dobrog čovjeka unatoč manama (nagla ćud), vidljivima u “flashbacku“ posjeta majke Wande zatvoru, koje su blokirale njegov potencijal. Najznakovitiji časak Grantova junaštva iz sjene dolazi u sceni susreta s psom lutalicom na benzinskoj crpki. Sirota četveronošca udarit će minut kasnije automobil, a Oscar ga maknuti s ceste i tješiti dok mu se njegov život gasi pred očima. Usputan Grantov momenat s psom vratit će se te večeri simbolički poput bumeranga sudbine.

Neizbježna (?) sudbina kao da vreba iz prikrajka poput crnoga oblaka koji samo što se nije spustio na zemlju. Posredovanje sudbine Coogler dojmljivo ističe u nekoliko navrata, primjerice u Tatianinoj zabrinutosti za tatu zbog prednovogodišnjeg vatrometa reflektiran u prozoru njihova automobila i zvuku pucnjeve. Između redaka redatelj postavlja i “što da...“ pitanja. Konkretno, što da je Oscar odbio poslušati brižnu majku i na proslavu Nove godine nije otišao vlakom, već autom, te da je na vrijeme stigao na odbrojavanje?


Sudbina neće biti milostiva prema Grantu nakon što se u prenapučenom vlaku potuče s nekim likom iz njegove prošlosti, a u sukob interveniraju (bijeli) policajci laki na okidaču elektrošokera i pravog pištolja, izvedu Oscara i njegove prijatelje iz vagona na peron i počnu ih udarati iz čista mira. Nastaje kaos manjka nerazumijevanja i tenzije eskaliraju do maksimuma u jednoj od najboljih orkestriranih scena godine koja prenosi mladićev strah na publiku, svodi sudbinsku slučajnost i bezumlje ljudske prirode na dvosmislen način, pogodan za rasprave. Vidjevši u njemu - moguće i zbog boje kože - problematičnog tipa (bez posla, s dosjeom, Grant na prvu odgovara tom profilu) jedan će policajac, misleći da rabi elektrošoker, ustrijeliti mladića u leđa bez razloga dok je, vezan lisičinama, ležao na trbuhu.

U oslikavanju pripadnika getoizirane crnačke zajednice, Coogler se nemalo ugledao na nekoć kontroverzne i prijelomne “Žestoke momke“ (1991.) i “Opasne po društvo“ (1993.), prvijence Johna Singletona i braće Hughes. Iznjedrio “Fruitvale Station“ novi “crni val“ u američkoj kinematografiji ili ne, Cooglerovo djelo otriježnjujuć je podsjetnik na “Boyz N The Hood“ i “Menace II Society“. Epoha dvaju filmova, uokvirena videom premlaćivanja Rodneyja Kinga od strane losangeleške policije 1992., tek je naizgled stvar prošlog svršenog vremena dekadu i pol kasnije u anti-rasističkoj Americi predsjednika Obame.

MARKO NJEGIĆ

Sin Willa Smitha, unuk Carla Weathersa

Michael B. Jordan (r. 1987.) postao je jedan od najtraženijih mladih američkih glumaca nakon uloga u “Kronikama“ (2012.) i “Postaji Fruitvale“. Jordan je navodno jako blizu da zaigra u trima franšizama, sedmim “Ratovima zvijezda“, novoj “Fantastičnoj četvorki“ i “Danu nezavisnosti 2“. Velika je šansa da u potonjem nastavku Michael utjelovi sina lika kapetana Hillera (Will Smith). S druge strane, gotovo je sigurno da će Jordan glumiti unuka pokojnog boksača Apolla Creeda (Carl Weathers) iz “Rockyja“. U “spin/offu“ boksačkog serijala, jednostavno nazvanom “Creed“, mogao bi se pojaviti i sam Stallone, a postoji šansa da režiju potpiše Ryan Coogler.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-10-31 22:57:29 [created_by] => 25831 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-11-02 08:49:13 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-11-01 08:33:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 7504 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 258 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 0 [menu-meta_description] => Saznajte što kolumnisti slobodne kaže o aktualnim događanjima u hrvatskoj i svijetu [menu-meta_keywords] => kolumne, mišljenja, kolumnisti slobodne, aktualno [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_title] => Kolumne [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/10/31/REF/Postaja-Fruitvale2.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "800x450" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 104 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 258 [name] => Kolumne [alias] => kolumne [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 21 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7334093 Threads: 3 Questions: 1522347533 Slow queries: 4628361 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110437309 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 46 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kolumne ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura ) [1] => stdClass Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura ) ) [link] => /kolumne/postaja-fruitvale-tragedija-s-ljudskim-licem-216628 [printLink] => /kolumne/postaja-fruitvale-tragedija-s-ljudskim-licem-216628?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 213467 [name] => cinemark [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => cinemark [link] => /tag/cinemark ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => POSTAJA FRUITVALE Tragedija s ljudskim licem [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-11-04-30-27-25831 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/10/31/REF/Postaja-Fruitvale2.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/10/31/REF/Postaja-Fruitvale2.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}Film: FRUITVALE STATION; drama; SAD, 2013.
Režija: Ryan Coogler
Uloge: Michael B. Jordan, Melonie Diaz
Ocjena: **** 1/2

“Bojim se, čujem pucnje. To su samo petarde.“ – “Postaja Fruitvale“ (2013.)

Snimka s mobitela širom otvara oči i grabi pažnju. Policija zadržava i batina šačicu gnjevnih Afroamerikanaca na peronu kalifornijske željezničke postaje Fruitvale u prvim satima 2009. godine. Viku i koškanje prekida ispaljeni hitac. Ekran se zacrni. Prve minute “Postaje Fruitvale“ debitantskog redatelja Ryana Cooglera izgledaju poput “youtubeovskog“ videa surovijeg vizualnog prosedea. No, ovaj “found footage“ utemeljen je na stvarnosti, za razliku od filmova takvog tipa koji zapravo hine uporište u realitetu (šifra: “Cloverfield“).

Nekoliko svjedoka snimilo je incident, koban po Oscara Granta. Zasigurno ste čuli za priču o 22-godišnjem Oscaru Grantu, mladome ocu koji je stradao od metka policajca u noći dočeka 2009. godine u San Franciscu. Oscarova pogibija eruptirala je u ljutitim masivnim protestima crnačke zajednice uperenima protiv policijske brutalnosti. Nepravde li, pozornik koji je tamnoputog mladića stajao života, optužen za ubojstvo iz nehaja, osuđen je na svega dvije godine zatvora i pušten na slobodu za 11 mjeseci.
Afroamerikanac Ryan Coogler odlučio je dramatizirati tu tragediju besmislenog gubitka mladog života i dati joj ljudsko lice. Film je snimio u dobi od 26 godina, koliko bi nesretni Grant imao danas da je ostao živ. Producentski su ga potpomogli oskarovski glumci Forest Whitaker (“Posljednji škotski kralj“) i Octavia Spencer (“Tajni život kućnih pomoćnica“) koja se pojavljuje u filmu kao Oscarova majka Wanda. “Fruitvale Station“ se malo pomalo pretvorio u “indie“ senzaciju, a njegove festivalske postaje uključile su Sundance i Cannes, gdje je osvojio nagradu publike i žirija, odnosno priznanje u canneskom programu Izvjestan pogled.

Aklamacije su na mjestu: “Postaja Fruitvale“ je izvrsna drama iznijansiranih, dodirljivo sirovih emocija izvučenih iz realističnog režijskog stila i glumačkih interpretacija. Kako je priča materijal za dokumentarac, Coogler uglavnom inzistira na neuljepšanoj, zrnatoj slici i tečnoj kameri iz ruke koja se opire podrhtavanju trendovskog podrhtavanja radi. Povremeno tu sliku redatelj razbija melodramskim usporenim pokretima koji se zaustavljaju prije nego što skrenu u “cheesy“ smjeru i zgodnim “indie“ igrarijama dočaravanja biranja brojeva na mobitelu za pozive i poruke. Ipak, u fokusu su likovi, s naglaskom na danas pokojna mladića.
Ulazimo u jedan dan života Oscara Granta (odlični Michael B. Jordan). Temperamentni momak nalazi se na raskrižju na Silvestrovo 2008., nekoliko mjeseci nakon što je izašao iz zatvora. Dosadilo mu je prodavati travu i biti dio takvog svijeta. “Umoran sam, ne mogu to više raditi“, govori on boljoj polovici Sophini (Melonie Diaz) koju u prvoj sceni vidimo ljutitu zbog njegove nedavne ljubavne afere. Iako mu nedostaje love, Oscar se riješava trave koju ima umjesto da je proda i riskira povratak iza rešetaka.

Tog dana, Grant je, čini se, raskrstio s lošim utjecajem i ponavljanjem grešaka iz prethodnog života. Želi biti bolji sin, suprug i otac maloj Tatiani (Ariana Neal). Coogler ga snima kako se vozika u autu, pokušava se opet zaposliti u supermarketu, kupuje potrepštine za večernje slavlje majčina rođendana, šarmira isprve sumnjičavu Bjelkinju, Katie (Ahna O'Reilly), u potrazi za prženom ribom tako što zovne svoju baku da joj dade pravi savjet, uvjerava vlasnika dućana da pusti njegovu suprugu i jednu trudnicu u toalet...
Takvi trenuci pomažu definirati Oscara kao dečka iz susjedstva, načelno dobrog čovjeka unatoč manama (nagla ćud), vidljivima u “flashbacku“ posjeta majke Wande zatvoru, koje su blokirale njegov potencijal. Najznakovitiji časak Grantova junaštva iz sjene dolazi u sceni susreta s psom lutalicom na benzinskoj crpki. Sirota četveronošca udarit će minut kasnije automobil, a Oscar ga maknuti s ceste i tješiti dok mu se njegov život gasi pred očima. Usputan Grantov momenat s psom vratit će se te večeri simbolički poput bumeranga sudbine.

Neizbježna (?) sudbina kao da vreba iz prikrajka poput crnoga oblaka koji samo što se nije spustio na zemlju. Posredovanje sudbine Coogler dojmljivo ističe u nekoliko navrata, primjerice u Tatianinoj zabrinutosti za tatu zbog prednovogodišnjeg vatrometa reflektiran u prozoru njihova automobila i zvuku pucnjeve. Između redaka redatelj postavlja i “što da...“ pitanja. Konkretno, što da je Oscar odbio poslušati brižnu majku i na proslavu Nove godine nije otišao vlakom, već autom, te da je na vrijeme stigao na odbrojavanje?


Sudbina neće biti milostiva prema Grantu nakon što se u prenapučenom vlaku potuče s nekim likom iz njegove prošlosti, a u sukob interveniraju (bijeli) policajci laki na okidaču elektrošokera i pravog pištolja, izvedu Oscara i njegove prijatelje iz vagona na peron i počnu ih udarati iz čista mira. Nastaje kaos manjka nerazumijevanja i tenzije eskaliraju do maksimuma u jednoj od najboljih orkestriranih scena godine koja prenosi mladićev strah na publiku, svodi sudbinsku slučajnost i bezumlje ljudske prirode na dvosmislen način, pogodan za rasprave. Vidjevši u njemu - moguće i zbog boje kože - problematičnog tipa (bez posla, s dosjeom, Grant na prvu odgovara tom profilu) jedan će policajac, misleći da rabi elektrošoker, ustrijeliti mladića u leđa bez razloga dok je, vezan lisičinama, ležao na trbuhu.

U oslikavanju pripadnika getoizirane crnačke zajednice, Coogler se nemalo ugledao na nekoć kontroverzne i prijelomne “Žestoke momke“ (1991.) i “Opasne po društvo“ (1993.), prvijence Johna Singletona i braće Hughes. Iznjedrio “Fruitvale Station“ novi “crni val“ u američkoj kinematografiji ili ne, Cooglerovo djelo otriježnjujuć je podsjetnik na “Boyz N The Hood“ i “Menace II Society“. Epoha dvaju filmova, uokvirena videom premlaćivanja Rodneyja Kinga od strane losangeleške policije 1992., tek je naizgled stvar prošlog svršenog vremena dekadu i pol kasnije u anti-rasističkoj Americi predsjednika Obame.

MARKO NJEGIĆ

Sin Willa Smitha, unuk Carla Weathersa

Michael B. Jordan (r. 1987.) postao je jedan od najtraženijih mladih američkih glumaca nakon uloga u “Kronikama“ (2012.) i “Postaji Fruitvale“. Jordan je navodno jako blizu da zaigra u trima franšizama, sedmim “Ratovima zvijezda“, novoj “Fantastičnoj četvorki“ i “Danu nezavisnosti 2“. Velika je šansa da u potonjem nastavku Michael utjelovi sina lika kapetana Hillera (Will Smith). S druge strane, gotovo je sigurno da će Jordan glumiti unuka pokojnog boksača Apolla Creeda (Carl Weathers) iz “Rockyja“. U “spin/offu“ boksačkog serijala, jednostavno nazvanom “Creed“, mogao bi se pojaviti i sam Stallone, a postoji šansa da režiju potpiše Ryan Coogler.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kolumne/postaja-fruitvale-tragedija-s-ljudskim-licem-216628 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=1b3408c1c292efcfd9fe6e926b56b892a964de7a [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=POSTAJA+FRUITVALE+Tragedija+s+ljudskim+licem&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fpostaja-fruitvale-tragedija-s-ljudskim-licem-216628 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkolumne%2Fpostaja-fruitvale-tragedija-s-ljudskim-licem-216628 )
Array ( [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM

POSTAJA FRUITVALE Tragedija s ljudskim licem

Piše PSD.
1. studenog 2013. - 09:33
Film: FRUITVALE STATION; drama; SAD, 2013.
Režija: Ryan Coogler
Uloge: Michael B. Jordan, Melonie Diaz
Ocjena: **** 1/2

“Bojim se, čujem pucnje. To su samo petarde.“ – “Postaja Fruitvale“ (2013.)

Snimka s mobitela širom otvara oči i grabi pažnju. Policija zadržava i batina šačicu gnjevnih Afroamerikanaca na peronu kalifornijske željezničke postaje Fruitvale u prvim satima 2009. godine. Viku i koškanje prekida ispaljeni hitac. Ekran se zacrni. Prve minute “Postaje Fruitvale“ debitantskog redatelja Ryana Cooglera izgledaju poput “youtubeovskog“ videa surovijeg vizualnog prosedea. No, ovaj “found footage“ utemeljen je na stvarnosti, za razliku od filmova takvog tipa koji zapravo hine uporište u realitetu (šifra: “Cloverfield“).

Nekoliko svjedoka snimilo...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 06:30